لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های چشم

عوارض جراحی آب مروارید

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عوارض جراحی آب مروارید، بندرت رخ می دهند، اما آگاهی و شناخت آنها می تواند در زمان مراجعه به چشم پزشک موثر باشد. بدن مملو از انواع پروتئین هایی است که بافت ها، عضلات و حتی خون را تشکیل می دهند. با گذشت زمان یا با صدمات خاص، برخی از این پروتئین ها می توانند در مکان هایی جمع شوند. در هنگام بروز آب مروارید، برخی از این پروتئین ها، تجزیه شده و به صورت توده ای در عدسی چشم تشکیل می شوند و باعث ایجاد ابر می شوند که می تواند بینایی افراد را تحت تاثیر قرار دهند.

گزینه درمان برای آب مروارید، جراحی است که در این روند، جراح لنز را برداشته و یک لنز مصنوعی را جایگزین می کند. هنگامی که آب مروارید شروع به تداخل در فعالیت های روزمره شما می کند، ممکن است پزشک جراحی آب مروارید را به شما پیشنهاد دهد.

جراحی آب مروارید، یک روش سرپایی بسیار رایج و معمولاً بی خطر است. هرچند مانند هر روش جراحی دیگری می تواند با برخی عوارض جانبی همراه باشد.

ما در این مقاله سعی کرده ایم، مهمترین عوارض جانبی جراحی آب مروارید را بررسی کنیم.

عوارض شایع جراحی آب مروارید، عبارتند از:

درد

درد از عوارض مورد انتظار اکثر اقدامات جراحی است. از آنجا که جراحی آب مروارید، فقط لایه های سطحی چشم شما را شامل می شود، به طور کلی مسکن های بدون نسخه در درمان و تسکین درد موثر هستند. اگر درد ادامه داشت یا بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید چون می تواند نشانه یک عارضه جدی تر باشد.

خونریزی

خونریزی سوپراکروروئیدی، می تواند در افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا یا سایر شرایط موجود پس از جراحی آب مروارید رخ دهد. این عارضه نادر است اما برای جلوگیری از کاهش بینایی نیاز به مراقبت فوری دارد.

عفونت

عوارض جراحی آب مروارید | پزشکت

اکثر روش های جراحی ممکن است خطر عفونت از طریق ابزارهای جراحی، روش جراح یا مراقبت از زخم پس از جراحی را به همراه داشته باشد.

اندوفتالمیت، عفونتی است که ممکن است پس از جراحی آب مروارید رخ دهد. هر چند احتمال وقوع آن کم است و در کمتر از 0.5 درصد موارد ممکن است رخ دهد.

چشم پزشک

مشکلات بینایی جدید یا مزمن

در برخی موارد، جراحی آب مروارید ممکن است موثر نبوده و بعد از جراحی همچنان مشکلات بینایی یا بینایی بدتری داشته باشید. این وضعیت به ندرت رخ می دهد، اما در افرادی که حتی قبل از عمل جراحی بیماری چشمی دیگری فراتر از آب مروارید دارند، بیشتر دیده می شود. دوبینی که معمولاً موقتی است، همچنین می تواند پس از جراحی چشم اتفاق بیفتد.

اجسام شناور

لکه های شناورها اصطلاحی برای ذرات ریز پروتئین یا کلاژن است که می توانند از میدان دید شما عبور کرده و سایه ای ایجاد کنند. لکه های شناورها همیشه نیاز به درمان ندارند اما گاهی اوقات می توانند نشانه یک مشکل جدی تر باشند.

اندوفتالمیت حاد اولیه

اندوفتالمیت حاد اولیه نوع دیگری از عفونت است که باعث تورم و درد می شود و می تواند 3 تا 7 روز پس از جراحی رخ دهد. استروئیدها برای مبارزه با این عفونت چشم کار نمی کنند. معمولاً به آنتی بیوتیک یا ارجاع به متخصص نیاز دارد.

خشکی یا خارش چشم

عوارض جراحی آب مروارید | پزشکت

با ترمیم بافت چشم، خشکی چشم و خارش شایع است. چشمان شما ممکن است احساس خارش، ریگ یا خشکی کند. ممکن است پزشک برای کمک به این مشکل قطره چشمی روان کننده را تجویز کند. برای استفاده از قطره های چشمی بعد از جراحی با پزشک خود مشورت کنید.

واکنش های آلرژیک

استفاده از بیهوشی عمومی برای جراحی آب مروارید نادر است و معمولاً فقط در موارد کودکان صورت می گیرد. به طور معمول، ممکن است از بی حسی موضعی حاصل از قطره های چشم یا بی حسی موضعی با تزریق برای بی حس شدن چشم استفاده شود. در صورت داشتن هرگونه حساسیت دارویی، قبل از جراحی با پزشک خود مشورت کنید.

التهاب

التهاب به عنوان یک عارضه واقعی بعد از جراحی آب مروارید رخ نمی دهد اما ممکن است ناشی از ضربه جزئی به چشم پس از جراحی باشد. در حین جراحی، احتمال دارد مقدار کمی گلبول سفید یا پروتئین در محفظه جلوی چشم جمع شده و باعث ایجاد تاری دید یا حساسیت به نور شود. این شرایط معمولاً موقتی است و با استروئیدهای موضعی قابل درمان است.

ادم قرنیه

تورم در قرنیه بعد از عمل می تواند در هر قسمت از چشم رخ دهد، اما معمولاً در محل های برش وجود دارد. این بیماری را می توان با استروئیدهای موضعی درمان کرد که تورم را کاهش می دهد.

افزایش فشار

حداکثر نیمی از افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار می گیرند پس از انجام عمل مقداری افزایش فشار در چشم خود را تجربه می کنند، اما سطح فشار معمولاً طی 24 ساعت به حالت طبیعی برمی گردد.

مشکلات مداوم با افزایش یا کاهش فشار چشم پس از جراحی ممکن است به سایر موارد چشم مانند گلوکوم مرتبط باشد.

افتادگی عنبیه

در موارد نادر، جراحی می تواند باعث ضربه به عنبیه شود، و در نتیجه افتادگی عنبیه ایجاد می کند. این امر گاهی اوقات به بسته شدن ضعیف زخم یا ترمیم در محل های برش یا دوره های طولانی فشار زیاد در چشم مربوط می شود. گاهی اوقات می توان عنبیه را دوباره جابجا کرد، اما در موارد شدیدتر جراحی دیگری لازم است.

نشت زخم

عارضه نادر دیگر، نشت زخم است که در هنگام نشت مایع در اطراف محل های برش اتفاق میفتد. این نشت ها با استفاده از رنگ فلورسئین تشخیص داده می شوند و معمولاً با استروئیدها قابل درمان هستند. در برخی موارد، پزشک ممکن است از یک لنز تماسی استفاده کند یا برای رفع مشکل جراحی اصلاحی انجام دهد.

سندرم قطعه قدامی سمی

عوارض جراحی آب مروارید | پزشکت

تورم و درد شدید در روزهای بعد از عمل آب مروارید ممکن است نشانه این عارضه باشد. سندرم قطعه قدامی سمی، عفونت بسیار نادری است که اغلب به دلیل تجهیزات جراحی آلوده یا قطره چشمی ایجاد می شود.

از دوزهای بالای استروئید و تسکین دهنده درد برای درمان این بیماری استفاده می شود که تشخیص آن از اندوفتالمیت دشوار است.

باقی ماندن قطعات لنز

در بعضی موارد، ممکن است قطعات کوچکی از لنز طبیعی شما پس از جراحی آب مروارید باقی مانده باشد. اینها می توانند روزها یا حتی سالها بعد از جراحی به صورت عوارض زیر ظاهر شوند:

در صورت بروز این وضعیت ،قطعات لنز باید با جراحی برداشته شوند.

عارضه کپسول خلفی

عارضه کپسول خلفی یک عارضه دیررس است که در 14 تا 60 درصد جراحی های آب مروارید رخ می دهد. این عارضه بیشتر در افرادی که دیابت دارند یا قبلاً جراحی چشم کرده اند، منجر به تشکیل ذرات ریز محبوس در لایه پشت لنز می شود. این ذرات حباب های ریز و شفافی به نام مرواریدهای الشنیگ تشکیل می دهند. روشی به نام کپسولوتومی خلفی لیزر می تواند این مشکل را درمان کند.

ادم ماکولای سیستوئید

ادم ماکولای سیستوئید، شایع ترین عارضه در بیشتر جراحی های آب مروارید است و تا 8 هفته بعد از عمل ظاهر می شود. این وضعیت در 1 تا 2 درصد از کل جراحی های آب مروارید رخ می دهد. تورم در اثر تجمع مایعات در چشم ایجاد می شود که می تواند منجر به کاهش بینایی هم گردد. برای درمان این بیماری معمولاً از درمان های موضعی استروئیدی و غیر استروئیدی استفاده می شود که رفع آن تا 2 ماه طول می کشد.

جابجایی لنز داخل چشمی

عوارض جراحی آب مروارید | پزشکت

بعد از جراحی آب مروارید، این احتمال وجود دارد که لنزهای داخل چشم که جایگزین لنزهای طبیعی می شوند، جابجا شوند یا حرکت کنند. این وضعیت یک عارضه نادر است که تقریبا در 0.2 تا 3 درصد از کل جراحی های آب مروارید رخ می دهد، و با بهبود طراحی لنزها در طول سال ها، احتمال آن کاهش می یابد. تاری دید یک علامت رایج است و احتمالا نیاز به جراحی دارد.

جداشدگی شبکیه

جداشدگی شبکیه یک عارضه جدی است که عمدتا در بیماران جوان که مشکلات چشمی دیگری دارند یا لنزهای داخل چشمی خود را جابجا کرده اند، رخ می دهد. جداشدگی شبکیه نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد.

سندرم انقباض کپسول

این عارضه بسیار نادر فقط در 0.004 درصد از جراحی های آب مروارید رخ می دهد. سلول های لنز طبیعی باقی مانده ماده ای فیبری ایجاد می کنند که منقبض می شود و اندازه غشای نازکی را که لنز را احاطه کرده کاهش می دهد. سندرم انقباض کپسول، معمولاً با برشهای ریزی برطرف می شود تا غشای اطراف لنز را آرام کرده و فضای بیشتری ایجاد کند.

ادم قرنیه مزمن

تکنیک های بهبود یافته جراحی، باعث کاهش این عارضه از حدود 1.5 درصد در دهه 1980 به حدود 0.1 درصد  شده است. این عارضه می تواند منجر به التهاب مزمن و برگشت ناپذیر قرنیه شود.

عوامل خطر برای عوارض جراحی آب مروارید

در حالی که عوارض ناشی از جراحی آب مروارید ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما در برخی موارد احتمال بروز آنها بیشتر است. عوامل خطری که می توانند احتمال بروز این عوارض را افزایش دهند، عبارتند از:

  • افراد دیابتی
  • سن بیشتر از 60 سالگی
  • افراد مبتلا به سایر اختلالات چشم، از جمله گلوکوم
  • کسانی که داروهای خاصی مانند تامسولوزین مصرف می کنند.
  • افرادی که همزمان با سایر گزینه های درمانی، جراحی آب مروارید را انجام می دهند.

زمان بهبودی بعد از جراحی آب مروارید

عوارض جراحی آب مروارید | پزشکت

در بیشتر موارد، باید چند روز بعد از جراحی بهبود بینایی خود را مشاهده کنید. حداقل در مورد آب مروارید. بهبودی کامل بعد از جراحی ممکن است یک ماه طول بکشد و پس از تنظیم چشمان خود به حالت طبیعی جدید، باید برای تجویز عینک به چشم پزشک مراجعه کنید.

در طی چند روز پس از عمل جراحی آب مروارید، اکثر افراد می توانند به کار خود برگردند و رانندگی را شروع کنند، اما برخی از فعالیت ها وجود دارد که باید از آنها اجتناب شود. عمدتا، این محدودیت ها شامل کاهش فشار بر روی چشمان شما و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض چیزهایی است که می تواند آنها را تحریک کند.

برخی از نکات مربوط به بهبود آب مروارید، عبارتند از:

  • اجتناب از مالش چشم
  • محدود کردن ورزش و وزنه برداری
  • وقتی در مکان های روشن هستید از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • با دقت دوش بگیرید و از وارد شدن آب و صابون به چشم خود جلوگیری کنید.
  • حداقل به مدت یک هفته از مصرف مواد آرایشی و کرم دور چشم خودداری شود.
  • از قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده مانند مواد شیمیایی و گرد و غبار خودداری کنید.
سخن آخر

جراحی آب مروارید یکی از معمولترین اقدامات جراحی است. با گذشت سالها، پیشرفت های انجام شده در روش های جراحی و کاشت لنز خطر عوارض را کاهش داده است. مانند هر عمل جراحی، عمل جراحی آب مروارید نیز دارای عوارض جانبی است. حتماً با جراح خود درمورد اینکه پس از انجام این عمل چه انتظاری دارید و چه موقع باید به او مراجعه کنید، مشورت شود.

منبع
healthline

نوشته های مشابه

29 دیدگاه

  1. سلام عمل اب مروارید و گذاشتن لنز مصنوعی و بعد از چند روز برای عینک بخاطد دید نزدیک اقدام کردم اما چشم چپ برای دید در بد ترین شرایط بطوریکه درشت ترین حروف ای را قادر به تشخیص جهت آنرا نداشتم و درد و یا احساس التهاب و غیره را نیز ندارم و سن من 60 سال و قند و یا نارحتی دیگر ندارم لطفا راهنمایی فرمایید

    1. سلام به پزشک معالج خودتان مراجعه نمایید.

      1. آقای دکتر پدرم آب مروارید عمل کرده ۲سال هست در این مدت چشم درد دارد بهبود نشده

    2. با درود من تقریبا یکهفته است که عمل اب مرورید کردم واز زمانی که عمل کردم تا حالا یک هلال سایه مانند سیاه لذزان را در کنا سمت راست چشمم راستم که عمل شده میبینم این مرا نگران مرده لطفا اگر ممکنه علتش برای توضیح بفرماید که برطف میشود یا خیر با ارزوی موفقیت برای شم

  2. با سلام پنج روز است عمل آب مروارید انجام دادم اما از دیروز احساس تاری دید دارم نگران هستم بیماری آرتریت روماتویید دارم و کورتون مصرف میکنم

    1. سلام بنظر مشکل خاصی نیست در صورت نگرانی با پزشک خودتان مشورت کنید.

  3. سلام
    مادرم ۵ تیر عمل آب مروارید انجام دادند و کمی آبریزش دارد و مقداری هم اطراف چشم ورم دارد
    آیا طبیعی است؟

  4. سلام
    مادرم ۶۷ سال داره
    ۵ تیر جراحی آب مروارید(فیکو)انجام داده، تاری دید داره
    طبیعیه یا نه؟

  5. سلام وقت بخیر
    اگر احتمالا یک دندان عفونت داشته باشد برای عمل مشکلی پیش نمی آید؟

  6. پدرم ۲۰ روزی هست عمل آب مروارید انجام داده تا امروز مشکلی نداشته، امروز چشمش خون افتاده، خطرناکه؟؟?

  7. سلام. ۲۱ روز است عمل آب مروارید انجام داده ام. بزرگترین مشکلم بعد از عمل که بسیار باعث ناراحتی و اضطرابم شده افتادگی پلکم هست. همچنین احساس می کنم رنگ چشم عمل شده به شفافی چشم دیگر نیست و در کل احساس می کنم چشمم کوچک شده است. آیا این احساسها طبیعی است یا نه؟ آیا چشمم به حالت اول بر می گردد؟ ۴۲ سال دارم. خیلی ممنون می شم پاسخ بدید

    1. سلام با گذشت زمان وضعیت بهتر می شود اگر ادامه یافت به گزشتان مراجعهنمایید.

  8. سلام
    مادر من الان 19 روز است که عمل آب مروارید انجام داده است
    و از یک روز بعد عمل تا الان ورم دارد
    وقطره پر کورد و 3 تا آمپول بتامتازون داده است ورم بعد از چند روز خوب می شود؟؟؟؟

  9. سلام من سه ماه پیش قرنیه م کلا پاره شد و دکتر بخیه زد ولی زمان برداشت بخیه دکتر بهم گفت که باید عمل مروارید با برداشت بخیه همزمان انجام بشه
    الان ۴ روزه عمل انجام شده و من تاری دید دارم

    1. سلام با چشم پزشک خودتان مشاوره نمایید.

  10. سلام مادرم چشمشون عمل کردن ولی حین عمل دکتر گفتن تکون خوردی لنز پاره شده و لنز پارگیش مشخصه آیا امکان داره بدون عمل دوباره درست بشه؟ ۲روزه عمل کردن

  11. سلام جناب پدرم ۱/۹ /۱۴۰۱ عمل آب مروارید انجام دادن از هفتیه اول دید نداشتن ۳ بار بعد عمل تزریق چشم انجام دادن و بعدش بیمارستان بستری کردن تزریق کردن و چرب کردن شبکیه خارج کردن عفونت از زوجاجیه انجام دادن بعدش مرخص کردن الان مردمک چشمش کلا سفید شده و دید نداره گفتن اگه عفونتش خشک نشه باید چشمش رو تخلیه کنن ممنون میشم راهنماییم کنید

  12. سلام
    دوماه پیش عمل آب مروارید انجام داده ام در بخشی از میدان دیدم الگوی اسفنجی مشاهده میکنم با نگاه کردن به سمت چپ و راست این الگو هم حرکت میکند آیا بخودی خود بهبود پیدا خواهد کرد

  13. من یک هفتس عمل آب مروارید مادرزادی انجام داده ام بعد از عمل هاله های سیاهی میبینم پزشکم گفت به خاطر دیدن لبه لنز آیا طبیعیه؟

    1. سلام اگر درد چشم و قرمزی ناحیه عمل ندارید بله بخاطر لنز هست

  14. سلام روز بخیر ،پدرم ۷۶ سال دارند و ۲۲ روز قبل عمل آب مروارید انجام دادن، دکتر گفتند که چون فضای چشم کوچک و ورم داشته لنز براشون نگذاشتن امروز برای معاینه مجدد هم که رفتیم گفتند هنوز شرایط محیا نیست و یکی دو ماه دیگه و یا حتی دیرتر لنز میگذارن و پدر شما جزو بیماران نادری هستن که چشمشون ورم داشته و در هر ۲۰۰ بیمار یه نفر اینطوریه،میخواستم ببینم دکترشون درست میگن یا در حین عمل ممکنه مشکلی و خطایی پیش اومده باشه که به ما نمیگن؟ ممنون میشم جواب بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز