لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علل ضعیف شدن چشم ها

شایع ترین علل ضعیف شدن چشم ها || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شایع ترین علل ضعیف شدن چشم ها که می تواند منجر به کاهش بینایی شود ممکن است ریشه در عادات و شیوه زندگی روزمره فرد داشته باشد. از طرفی هم علل ضعیف شدن چشم ها احتمال دارد با نگرانی های سلامتی قبلی مرتبط باشند. سابقه پزشکی خانوادگی خاص نیز می تواند به شما در پیش بینی شروع مشکلات بینایی کمک کند. مشکلات بینایی مرتبط با افزایش سن، عیوب انکساری (مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم) در حال حاضر شایع ترین مشکلات چشمی محسوب می شوند. اما باید علل اصلی ضعیف شدن چشم ها را شناسایی کنیم. برهمین اساس ما در این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم شایع ترین علل ضعیف شدن چشم ها را مورد بررسی قرار دهیم.

علل ضعف بینایی

در حالی که بینایی ضعیف می‌تواند ارثی باشد، اما عادت‌هایی وجود دارد که ممکن است در نهایت به کاهش بینایی منجر شود. موارد زیر برخی از رایج ترین عادت های بدی هستند که می توانند منجر به کاهش بینایی و ضعیف شدن چشم های شما شوند:

گذراندن زمان بیش از حد صفحه نمایش

ساعت‌های طولانی کار با رایانه یا مطالعه با تلفن هوشمند می‌تواند منجر به خشکی چشم، تاری دید و سایر مشکلات چشمی شود. خستگی چشم دیجیتال را می‌توان با عینک‌های محافظ صفحه‌نمایش دیجیتالی درمان کرد، اما باید مدت زمان استفاده از صفحه نمایش را زیر نظر داشته باشید. در هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش دیجیتال بهتر است هر بیست دقیقه به طور منظم استراحت کنید تا از صفحه نمایش دور شوید، به یک شی را در دوردست مشاهده کنید و به چشمان خود استراحت دهید. همچنین باید ده بار به آرامی پلک بزنید.

مصرف کم آب

اگر به اندازه کافی آب ننوشید، چشمانتان بیشتر دچار کم آبی می شود. این وضعیت باعث پف، خشکی و قرمزی چشم ها می شود. تعداد مشخص لیوان آب برای مصرف روزانه وجود ندارد. با این حال، بهترین بررسی در مورد هیدراتاسیون و تشخیص کم آبی بدن، رنگ ادرار است. رنگ ادرار سالم باید به رنگ زرد روشن باشد. ادرار شفاف ممکن است نشانه‌ای از آبرسانی بیش از حد باشد.

رژیم غذایی ضعیف

همانطور که باید به مصرف آب خود توجه کنید، باید مراقب رژیم غذایی خود نیز باشید. رژیم غذایی بد برای چشم شما مضر است. غذاهایی که می توانند به محافظت چشم های شما کمک کنند شامل سبزیجات برگدار، تخم مرغ، آجیل و غذاهای دریایی است.

کم خوابی

زمانی که فرد کمتر از شش تا هشت ساعت در شب بخوابد، ممکن است دچار خستگی و فشار چشم شود. شما تنها کسی نیستید که نیاز به استراحت دارید. هنگامی که به اندازه کافی بخوابید، به چشمان خود زمان می دهید تا به طور مداوم مرطوب و روان شوند.

مالیدن بیش از حد چشم ها

مالیدن چشم ها ممکن است یک عادت بی ضرر به نظر برسد، اما در واقع می تواند منجر به مشکلات چشمی جدید یا شدیدتر شود. اگر چشم‌هایتان را خیلی مکرر مالش دهید، ممکن است علائم نزدیک‌بینی و گلوکوم خود را بدتر کنید که هر دو مستقیماً بینایی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. قوز قرنیه در واقع می تواند به دلیل مالش بیش از حد چشم شروع شود. این وضعیتی است که قرنیه در حالی که باید گرد باشد، دوباره شکل می‌گیرد و به شکل مخروطی نازک می‌شود.

نادیده گرفتن معاینه چشم

شایع ترین علل ضعیف شدن چشم ها || پزشکت

اپتومتریست ها می توانند مشکلات بینایی و بیماری های چشمی را در طول معاینات منظم چشم تشخیص دهند. هنگامی که شما معاینات چشمی خود را نادیده می گیرید، ممکن است متوجه پیشرفت وضعیت چشمی خودتان نباشد. در حالی که برنامه ریزی یک قرار ملاقات با یک اپتومتریست ممکن است در ابتدا مشکل به نظر برسد، اما این یک سرمایه گذاری بلند مدت هوشمندانه برای سلامت چشم شما است.

سیگار کشیدن

وقتی به سیگار کشیدن و مشکلات سلامتی فکر می کنید، احتمالاً چشمان شما اولین چیزی نیست که به ذهنتان خطور می کند. در حالی که بیماری قلبی و سرطان ریه از عوارض اصلی افراد سیگاری هستند، از دست دادن بینایی یا ضعیف شدن چشم ها نیز هم می تواند نگران کننده باشد. شایع ترین خطرات بیماری چشمی که با مصرف سیگار بدتر می شوند، دژنراسیون ماکولا (AMD)، گلوکوم، خشکی چشم و آب مروارید هستند. در واقع، احتمال ابتلا به AMD در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری بیشتر است. افراد سیگاری نیز بیشتر در معرض ابتلا به آب مروارید هستند.

چشم پزشک

عدم محافظت از چشم در برابر نور خورشید

آیا می دانستید که می توانید عدسی چشم خود را در معرض آفتاب قرار دهید؟ فوتوکراتیت یک آفتاب سوختگی در سطح چشم است. اما آفتاب سوختگی چشم ها تنها یکی از مشکلاتی است که وقتی به اندازه کافی از عینک آفتابی استفاده نمی کنید به وجود می آید. کسانی که از چشمان خود در برابر نور خورشید محافظت نمی کنند، بیشتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولا، سرطان و آب مروارید هستند.

کار برای مدت طولانی در نور کم

همانطور که خیره شدن به صفحه نمایش در طول روز می تواند به چشمان شما آسیب برساند، کار در نور کم نیز می تواند منجر به مشکلات مشابهی شود. در شرایط کار در نور کم چشمان شما باید برای تمرکز بیشتر کار کنند که می تواند آنها را خسته کند و منجر به خستگی چشم شود. اما همانطور که نور کم برای بینایی شما مضر است، نور زیاد نیز مناسب نیست. محل کار و خانه خود را بررسی کنید و تغییرات لازم را برای کمک به تسکین چشمان خود اعمال کنید.

بیماری ها

برخی از بیماری ها می توانند با مشکلات چشمی مرتبط باشند یا در نهایت منجر به ایجاد مشکلات چشمی شوند. اگر سابقه خانوادگی یا سابقه شخصی هر یک از شرایط زیر را دارید، باید با اپتومتریست خود در مورد اقدامات پیشگیرانه ای که باید برای محافظت از بینایی خود انجام دهید صحبت کنید. شرایط زیر ممکن است منجر به بدتر شدن بینایی شود:

  • دیابت
  • سکته
  • پره اکلامپسی
  • پسوریازیس
  • میگرن

آیا ضعیف شدن چشم ها ژنتیکی است؟

شایع ترین علل ضعیف شدن چشم ها || پزشکت

نزدیک بینی و دوربینی اغلب از نظر ژنتیکی مرتبط هستند. اگر یکی یا هر دو والدین شما نزدیک بینی یا دوربینی داشته باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که به این عیب انکساری نیز مبتلا شوید. سایر مشکلات چشمی که از نظر ژنتیکی مرتبط هستند شامل مواردی مانند کوررنگی یا کمبود دید رنگ و رتینیت پیگمانتوزا می شوند. گلوکوم و دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن، نگرانی های جدی تری مربوط به چشم هستند که پتانسیل ارتباط ژنتیکی را دارند. اگر سابقه خانوادگی این بیماری ها را دارید، باید اقدامات بیشتری را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که چشمانتان مرتباً هستند.

آیا می توانید بینایی خود را بهبود بخشید؟

هیچ راه حل سریعی برای بهبود بینایی وجود ندارد. اما، می توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا ویتامین A و لوتئین بیشتری مصرف کنید که هر دو برای بینایی مفید هستند. سعی کنید هویج، کلم بروکسل، سیب زمینی شیرین و اسفناج را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. رژیم غذایی شبه تغییراتی ایجاد نمی کند، اما به مرور زمان می تواند به دیدن در نور کم و در شب کمک کند. بهترین راه برای بهبود بینایی، استفاده از لنزهای اصلاحی است، نه عینک یا لنزهای تماسی. در حال حاضر، 11 میلیون آمریکایی بالای 12 سال می توانند از اصلاح انکساری بهره مند شوند.

ضعیف شدن بینایی را چگونه درمان کنیم؟

نحوه بهبود بینایی یا ضعیفی چشم ها به علت مشکلات بینایی شما بستگی دارد. عیوب انکساری به راحتی با عینک، لنزهای تماسی یا جراحی اصلاحی بینایی اصلاح می شود . با این حال، آمبلیوپی را می توان با استفاده از چسب چشم روی چشم غالب درمان کرد تا مغز را وادار به تمرکز روی چشم ضعیف تر کند. در موارد شدید، جراحی نیز می تواند آمبلیوپی را اصلاح کند.

آب مروارید را می توان با جراحی آب مروارید اصلاح کرد که در آن عدسی کدر با یک لنز مصنوعی داخل چشمی (IOL) جایگزین می شود. جراحی آب مروارید یک راه حل بسیار موفق و نسبتاً بدون درد است.

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) قابل درمان نیست و در حال حاضر هیچ گزینه درمانی برای فرم خشک رایج تر AMD تایید نشده است. چندین گزینه درمانی برای AMD مرطوب با ژن درمانی جدید در حال آزمایش در دسترس است.

پیشگیری می تواند خطر ابتلا به AMD را کاهش دهد. رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش و مکمل های غذایی داشته باشید و همیشه چشمان خود را در برابر نور خورشید محافظت کنید.

درمان های گلوکوم شامل قطره های چشمی دارویی، لیزر درمانی و گزینه های جراحی مختلف است. به طور معمول با درمان گلوکوم، شما از تخریب بینایی فعلی خود جلوگیری می کنید. اما بینایی که قبلاً از بین رفته است قابل بازیابی نیست.

بهترین راه برای بهبود بینایی ضعیف و جلوگیری از بدتر شدن بینایی انجام معاینات منظم چشم است که سلامت چشم های شما را بررسی می کند. ابتلای زودهنگام به هر گونه بیماری چشمی یا بیماری چشمی، شانس شما را برای شفاف و سالم نگه داشتن بینایی افزایش می دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز