لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

سندرم ماهیگیری چشم چیست؟

سندرم ماهیگیری چشم چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سندرم ماهیگیری چشم به رشته‌های مخاطی در چشم اشاره دارد که به طور مداوم رشد می‌کنند و فرد مجبور است مدام آنها را از چشم خود خارج کند. این نام به روشی اشاره دارد که شخص این رشته ها را از چشم خود مانند ماهی صید می کند.

مخاط می تواند به دلایل زیادی مانند تحریک و عفونت در چشم ظاهر شود. گاهی اوقات وقتی فردی مخاط را از چشم خود بیرون می‌کشد، چشم تحریک شده و مخاط بیشتری را تولید می کند. با این حال، راه هایی برای درمان این وضعیت وجود دارد. ادامه این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید تا بفهمید که چه چیزی باعث سندرم ماهیگیری مخاطی می شود، چگونه باید از آن جلوگیری کنید و چگونه این بیماری را در زمان بروز آن درمان کنید.

علائم سندرم ماهیگیری چشم

علائم عفونت چشم ممکن است شامل قرمزی، درد و آبریزش چشم باشد. اما علامت اولیه سندرم ماهیگیری مخاطی برداشتن مکرر رشته های مخاطی از سطح چشم است. تکرار مداوم این عمل احتمال تحریک و عفونت چشم را بیشتر می کند. فرد مبتلا به عفونت چشم ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

  • آبریزش چشم
  • درد، مانند احساس سوزش
  • التهاب اطراف چشم
  • قرمزی در داخل یا اطراف چشم

تولید بیش از حد مخاط در چشم می تواند منجر به بروز سندرم ماهیگیری مخاطی شود.  اما برخی از بیماری هایی که ممکن است باعث ایجاد این سندرم شوند، عبارتند از:

ورم ملتحمه

ورم ملتحمه که به نام چشم صورتی نیز شناخته می شود، یک بیماری مسری است که باعث  درد چشم می شود. معمولا هر دو چشم را درگیر می کند. ورم ملتحمه می تواند به دلیل یک آلرژی، باکتری یا ویروس خاص رخ دهد. علائم ورم ملتحمه، عبارتند از:

  • چشم های قرمز یا صورتی
  • احساس خارش یا سوزش در چشم
  • ترشح چرک چسبناک داخل و اطراف چشم

شستن مرتب دست ها، تلاش برای لمس نکردن ناحیه چشم و اجتناب از استفاده از بالش یا حوله مشترک، خطر انتقال ورم ملتحمه را به دیگران کاهش می دهد.

داکریوسیستیت

داکریوسیستیت یک عفونت چشمی است که مجاری اشکی را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت زمانی ممکن است رخ دهد که مجاری اشک مسدود شده و باعث ایجاد ترشحات چسبنده در چشم شود. نوزادان بیشتر در معرض خطر ابتلا به داکریوسیستیت هستند، اگرچه بزرگسالان نیز ممکن است مستعد ابتلا باشند.

اختلال رفتاری تکراری متمرکز بر بدن

سندرم ماهیگیری چشم چیست؟ || پزشکت

فرد مبتلا به اختلال رفتار تکراری متمرکز بر بدن (BFRB) ممکن است به طور معمول چشمان خود را مالش دهد که این رفتار می تواند سطح را تحریک کند و باعث شود چشم مخاط اضافی تولید کند.

به طور معمول، فرد مبتلا به این اختلال به طور مکرر اعمال خاصی مانند مالیدن چشمان خود، کشیدن موهای خود یا جویدن ناخن را انجام می دهد. برای آنها دشوار است که چند بار این کار را متوقف یا کنترل کنند. BRFB حدود 1 نفر از هر 20 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و استرس و کسالت می تواند آن را بدتر کند.

چشم پزشک

سندرم خشکی چشم

سندرم خشکی چشم زمانی رخ می دهد که اشک های فرد به اندازه کافی چشم را روان نمی کند. چشم با تولید اشک بیشتر سعی در جبران این امر دارد که باعث می شود فرد برای پاک کردن اشک بیش از حد، چشمان خود را لمس کند. لمس مداوم می تواند منجر به عفونت چشم و همچنین باعث تحریک و ملتهب شدن چشم شود.

بلفاریت

اشک، حاوی مواد مختلفی از جمله آب، نمک، مخاط و روغن است. وقتی غدد تولید کننده روغن به خوبی کار نکنند، بلفاریت ممکن است ایجاد و باعث ملتهب شدن پلک ها و پوسته پوسته شدن آن ها شود. علائم بلفاریت شامل تولید بیش از حد اشک، قرمزی چشم و چسبندگی مژه ها به هم و پوسته شدن آن است.

سندرم ماهیگیری چشم چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر همچنان به چشم‌های خود دست می‌زنید، رشته‌های مخاطی را از آنها جدا می‌کنید و در کنترل این رفتار مشکل دارید، احتمالاً سندرم ماهیگیری مخاطی دارید و باید به پزشک مراجعه کنید. وقتی چشم پزشک به سطح چشم شما نگاه می کنند، ممکن است نشانه هایی از آسیب ناشی از ضربه وارده به خود را تشخیص دهد. با این حال، سندرم ماهیگیری مخاطی اغلب به دلیل شرایط مختلفی که باعث آن می شود نادیده گرفته می شود.

اگر ترشحات مخاطی از چشم از بین نرفت، فرد باید در اسرع وقت با پزشک خود قرار ملاقات بگذارد. انجام این کار احتمال عفونت چشم را کاهش می دهد و از بروز آن پیشگیری می کند. مهم است که فرد در مورد علائمی که تجربه می کند، و اینکه چند بار مخاط را از چشم خود بیرون می کشد، به پزشک خود اطلاع دهد.

از آنجایی که سندرم ماهیگیری مخاطی معمولاً به دلیل تحریک یا یک بیماری زمینه‌ای رخ می دهد، پزشک احتمالاً در مورد علائم دیگری که فرد تجربه می‌کند سوالاتی را می پرسد تا علت اصلی آن را بررسی کند. چشم پزشک، معمولاً معاینه‌ای را انجام می‌دهد که شامل گشاد کردن مصنوعی مردمک و معاینه چشم است.

توجه به این نکته ضروری است که اگر پزشک نیاز به گشاد کردن چشم‌ها داشته باشد، ممکن است برخی افراد بعد از رانندگی احساس راحتی نکنند. کسانی که قبلاً تحت اتساع مصنوعی قرار گرفته‌اند، می‌توانند خودشان را به خانه برسانند و رانندگی کنند. با این حال، آنها باید از عینک آفتابی استفاده کنند تا به هر گونه حساسیت نوری که ممکن است در نتیجه این عمل ایجاد شود، کمک کند.

سندرم ماهیگیری مخاطی چشم چگونه درمان می شود؟

سندرم ماهیگیری چشم چیست؟ || پزشکت

یک قدم مهم در درمان سندرم ماهیگیری مخاطی، کنترل شرایط زمینه ای است که منجر به افزایش تولید مخاط می شود. اگر احساس سوزش مداوم چشم دارید یا چشمانتان ملتهب است، باید با پزشک خود تماس بگیرید. آنها ممکن است استفاده از اشک مصنوعی یا قطره های چشمی ضد آلرژی را برای درمان انواع بیماری هایی که باعث سندرم ماهیگیری مخاطی می شوند، توصیه کنند.

هنگامی که فرد از دست زدن به چشم خود برای برداشتن مخاط اضافی اجتناب کند، سندرم ماهیگیری مخاطی برطرف می شود. با این حال، اگر یک بیماری زمینه ای، مانند سندرم خشکی چشم یا ورم ملتحمه، باعث سندرم ماهیگیری مخاطی شود، ممکن است فرد به درمان بیشتری نیاز داشته باشد، از جمله:

  • آنتی بیوتیک ها
  • قطره چشم استروئیدی
  • قطره چشم برای کمک به روان کردن چشم
  • کمپرس گرم یا سرد برای تسکین و کمک به کاهش التهاب

افرادی که دارای اختلال BFRB هستند ممکن است برایشان سخت باشد که از دست زدن به چشم خود اجتناب کنند. اگر فردی دارای اختلال BFRB باشد، پزشک ممکن است مراجعه به یک روانشناس را برای جلوگیری از بروز این رفتار توصیه کند. درمان BRFB شامل رفتار درمانی و استفاده از یک سری تکنیک‌ها برای آموزش افراد برای تغییر عادات تکراری است.

پیش آگهی سندرم ماهیگیری چشم

اگر فرد بتواند رفتار لمس به مخاط چشم خود را متوقف کند، سندرم ماهیگیری مخاطی برطرف می شود، اگرچه ترک این عادت برای برخی افراد دشوار است. با این حال، مخاط در چشم می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای چشم باشد که ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد. در صورت عدم درمان، مشکلات چشمی بدتر خواهد شد و ممکن است عفونی شوند.

درمان هر گونه بیماری زمینه ای باعث تحریک کمتر چشم و کاهش تولید مخاط می شود و نیاز کمتری برای فرد به بیرون کشیدن مخاط از چشم ایجاد می کند. پیروی از اقدامات خوب برای حفظ سلامت چشم ها به کاهش احتمال بروز مشکلات چشمی مانند سندرم ماهیگیری مخاطی کمک می کند.

ماهیگیری مخاطی چشم زمانی متوقف می شود که شما از تلاش برای برداشتن مخاط چشم خود دست بردارید. ادامه ماهیگیری مخاطی می تواند علائم ناشی از مسائل دیگر (اعم از ورم ملتحمه یا خشکی چشم یا منبع تحریک دیگر) را طولانی تر کند. بعد از حذف این رفتار باید منشاء مخاط اضافی را درمان کنید، اگرچه در بسیاری از موارد ممکن است این وضعیت خود به خود برطرف شود.

نکاتی برای سلامت چشم

در حالی که برخی از بیماری های چشمی اجتناب ناپذیر هستند، اقداماتی وجود دارد که افراد می توانند برای کمک به حفظ سلامت چشم خود انجام دهند:

  • در صورت امکان از لمس چشم ها خودداری کنید. یک فرد باید همیشه دست های خود را قبل از دست زدن به چشم ها یا لنزهای تماسی خود بشوید.
  • شستن دست ها قبل از گذاشتن یا لمس لنزهای تماسی
  • لنزهای تماسی را به طور کامل تمیز کنید و قاب لنز را به طور منظم تعویض کنید
  • اجتناب از دود سیگار، زیرا این امر می تواند چشم را تحریک کند
  • استفاده از عینک آفتابی با محافظت مناسب در برابر اشعه ماوراء بنفش در روزهای روشن
  • معاینه سالانه چشم، از جمله گشاد کردن مردمک برای اطمینان از تشخیص هر گونه بیماری یا انحطاط چشم در اسرع وقت و درمان
  • مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی سالمون و ماهی تن و مقدار زیادی سبزیجات با برگ های تیره.
  • استفاده از عینک مناسب هنگام ورزش یا شرکت در فعالیت هایی که به طور بالقوه می تواند به چشم آسیب برساند.
  • هنگام استفاده از قطره های چشمی، از تماس نوک آن با دست ها یا صورت خودداری کنید زیرا این امر می تواند عفونت چشم را بیشتر کند – در صورت امکان از قطره های چشمی بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید.
  • استفاده از قانون 20-20-20 اگر کار یک فرد مستلزم تماشای زیاد صفحه نمایش است – قانون این است که به یک شی در فاصله 20 فوتی، به مدت 20 ثانیه، هر 20 دقیقه نگاه کنید.

هر کسی که مشکوک به بیماری چشمی است باید در اسرع وقت با پزشک خود ملاقات کند و توصیه ها و توصیه های او را دنبال کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز