لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی در گل مژه

درمان خانگی در گل مژه | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی در گل مژه

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سوزش و خارش چشم در قسمت زیرین مژه همراه با یک برجستگی کوچک و قرمز می تواند باعث ناراحتی زیاد و ظاهر ناخوشایند می شود. کاملاً معمول است که یک بار در طول زندگی دچار گل مژه در چشم خود شوید. اما جای نگرانی نیست زیرا گل مژه چشمی به راحتی قابل درمان است و حتی برخی درمان های خانگی در تسکین آن می تواند موثر باشند. ما در مقاله سعی کرده ایم  گزینه های درمان خانگی در گل مژه چشمی را بررسی کنیم.

برخی از علائم و نشانه های گل مژه چشمی، عبارتند از:

برخی از دلایلی که منجر به تشکیل گل مژه های چشمی می شوند، عبارتند از:

  • کم خوابی
  • تغذیه ضعیف
  • کمبود آب بدن
  • بهداشت نامناسب
  • استفاده از مواد آرایشی تاریخ گذشته
  • پاک نکردن آرایش چشم قبل از خواب
  • تعویض لنزهای تماسی بدون شستن دست ها

داروهای خانگی گل مژه های چشمی

گاهی اوقات، برجستگی قرمز با چرک پر می شود که در صورت پارگی، می تواند منجر به انتشار عفونت شود. گاهی ممکن است خونریزی هم داشته باشد. بنابراین، باید درمان این بیماری چشمی در اسرع وقت انجام شود. در صورت ظهور مجدد گل مژه ها، در اولین فرصت با پزشک مشورت کنید. اما برخی داروهای خانگی برای گل مژه های چشمی وجود دارند، از جمله:

دانه های گشنیز برای گل مژه چشم

قاشق غذاخوری دانه گشنیز را برای چند دقیقه در آب بجوشانید. این آب را صاف کنید و بگذارید خنک شود. چشم آسیب دیده را با آن بشویید. این کار را دو بار یا سه بار در روز انجام دهید و چربی شما در مدت کوتاهی بهبود می یابد. بهترین توصیه داروی خانگی برای گل مژه ها استفاده از دانه های گشنیز است. آنها حاوی ترکیباتی هستند که خاصیت ضد التهابی دارند و می توانند ادم چشم شما را کاهش دهند.

گوارا

برگهای گواوا را به مدت 5-7 دقیقه بجوشانید. بگذارید کمی خنک شود. پارچه را در این آب فرو برده و حدود 15 دقیقه آن را بر روی چشمان چشم قرار دهید. این کار را 2-3 بار تکرار کنید. این نه تنها باعث بهبودی گل مژه می شود بلکه باعث تسکین درد و تورم خواهد شد. دلیل این امر آنست که برگ های گواوا خاصیت ضدالتهابی دارند. همچنین ماهیت ضد میکروبی دارند و از آلودگی چشم جلوگیری می کنند.

آب سیر

حبه سیر را خرد کرده و آب آن را با دقت خارج کرده و بر روی استیک استفاده کنید. بعد از خشک شدن آن را با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید. آب سیر به لطف خواص ضد باکتریایی که دارد، برای درمان عفونت چشم چشم کاملاً شناخته شده است. این دارو نه تنها باعث تسکین درد می شود بلکه باعث کاهش لک می شود. اطمینان حاصل کنید که آب میوه به چشم وارد نمی شود زیرا ممکن است کمی سوزش ایجاد کند.

میخک یا روغن گل میخک برای استیک چشم

درمان خانگی برای گل مژه | پزشکت

میخک ها را خرد کنید تا یک خمیر صاف بدست آید. آن را از یک گوشه مژه به انتهای دیگر بزنید. کمی روی استیک هم بزنید. بگذارید چند ساعت خشک شود و متوجه تغییر شدیدی خواهید شد. این را دو بار در روز استفاده کنید.

این ماده ضدعفونی کننده دیگری است که بر روی یک ماده معجزه آسا معجزه می کند. از خواص ضد میکروبی آن می توان به همراه آنتی اکسیدان های موجود در آن برای تسکین روند بهبود استفاده کرد. میخک ها اگر وارد چشم شما شوند ممکن است احساس سوزش کنند. بنابراین، مراقب باشید.

چشم پزشک

سیب زمینی برای گل مژه 

سیب زمینی را پوست گرفته و رنده کنید. این را در یک پارچه قرار دهید و پارچه را به دور آن بپیچید. این پارچه را به مدت 10-15 دقیقه روی چشم آسیب دیده قرار دهید. برای دستیابی به بهترین نتیجه باید این کار را دو بار در روز تکرار کنید. سیب زمینی قابض ملایم بوده و دارای ترکیب ضد التهابی است. این ضماد تورم، درد را کاهش می دهد و همچنین از عفونت جلوگیری می کند.

زردچوبه برای گل مژه چشم

زردچوبه را در آب مخلوط کنید و چشم خود را با این محلول بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا تسکین سریع پیدا کنید. زردچوبه یک ضد عفونی کننده عالی است و اغلب برای درمان عفونت های موضعی و داخلی استفاده می شود. این گیاه به دلیل خواص درمانی نیز معروف است.

آب نمک برای استیک چشم

آب را بجوشانید و نمک را به آن اضافه کنید. اجازه دهید آب کمی خنک شود، و سپس یک حوله یا پارچه نرم را در آن فرو کنید. ناحیه آسیب دیده را با آب فشرده کرده و به مدت 20 دقیقه آنجا بگذارید تا حوله گرم شود. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا جوش خورده بهبود یابد. گرمای آب باعث تحریک لکه بینی تحریک کننده چشم می شود. با تقویت گردش خون، درد و تورم را کاهش می دهد. نمک موجود در این دارو به عنوان یک ماده ضد میکروبی عمل می کند.

تخم مرغ پخته شده

تخم مرغ را روی گل مژه قرار دهید. بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی استیج بماند. این کار را روزی دو بار تکرار کنید. استفاده از گرما به استیو در کاهش تورم کمک می کند. همچنین درد را تسکین می دهد. گرمای تخم مرغ به سرعت باعث بهبودی گل مژه می شود.

آلوئه ورا

درمان خانگی برای گل مژه | پزشکت

با برداشتن مواد پوسته ای خارجی، ژل را از برگ آلوئه ورا جدا کنید. پالپ را روی چشم قرار داده و چند دقیقه در آنجا بگذارید. بعد از این کار چشم را با آب تمیز بشویید. این درمان در صورت استفاده 2-3 بار در روز، بهبودی سریع را ایجاد می کند. آلوئه ورا برای درمان چشم درد مفید است. این گیاه مزایای مختلف سلامتی را فراهم می کند. ضمن تسکین خارش و درد، چشم را آبرسانی می کند.

حلقه های پیاز

یک پیاز را به صورت ورقه ای برش داده و برش ها را برای چند دقیقه روی چشم ها قرار دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید. پیاز به از بین بردن کامل گل مژه چشم کمک نمی کند اما در کاهش درد کمک می کند. اگرچه احساس سوزش ایجاد می کند، اما روند بهبودی را تسریع می کند. پیاز نیز دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. روش مفید دیگر استفاده از این ریشه برای استیک خرد کردن پیاز است. وقتی آب به دلیل گازهای تند پیاز از چشم خارج می شود، به طور طبیعی باعث هیدراته شدن چشم و تسکین درد چشم می شود. همچنین چشم را از ذرات آلودگی و گرد و غبار که ممکن است باعث عفونت شوند پاک می کند.

سکه

سکه را با آب و صابون ضد باکتری بشویید. آن را روی یک پارچه تمیز و درشت یا بین کف دست خود بمالید تا گرم شود. این سکه گرم را روی خمیر قرار دهید تا خنک شود. این کار را 1-2 بار تکرار کنید. در طول روز چند بار این کار را انجام دهید. گرمای فلز باعث تسکین درد و تسکین فوری شما می شود.

کیسه های چای

درمان خانگی در گل مژه | پزشکت

چای کیسه ای را به مدت یک دقیقه در آب گرم قرار دهید. آب اضافی را برداشته و این کیسه چای را روی چشم آسیب دیده قرار دهید تا کیسه خنک شود. برای این کار می توانید از کیسه چای دست دوم نیز استفاده کنید. این کار را 2-3 بار در روز تکرار کنید. بررسی ها نشان داده که کیسه های گرم چای روی گل مژه معجزه می کنند. نه تنها باعث تسکین درد می شود بلکه به کاهش تورم در عرض 48 ساعت نیز کمک می کند.

 کدو تنبل برای گل مژه چشم

برش های کدو تنبل را برش داده و آن را مستقیماً روی ماده آغشته کنید. برشها را به مدت 15 دقیقه روی چشم ها بگذارید. آنها را برداشته و محل را بشویید. روش دیگر برای استفاده از کدو تلخ، دم کشیدن چای از آن است. این چای کدو تلخ را صبح ناشتا بنوشید. برای طعم می توانید کمی نمک اضافه کنید. برنامه کدو تلخ را دو بار در روز تکرار کنید.

کدو تلخ به عنوان یک عامل سم زدایی عمل می کند. این به پاکسازی پوست و از بین بردن موثر ماده گل مژه کمک می کند. همچنین می توانید از ذرات باقی مانده کدو از چای به عنوان کمپرس استفاده کنید. این به کاهش درد کمک می کند. کدو تنبل ماهیت آنتی باکتریال نیز دارد.

روغن کرچک

پنبه را به روغن کرچک آغشته کرده و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. کمی آن را مالش دهید اما مراقب باشید که گل مژه پاره و سوراخ نشود. روغن را به مدت 15 دقیقه بگذارید و سپس آن را با آب ولرم بشویید. این فرآیند را چند بار در روز تکرار کنید تا گل مژه برطرف شود. روغن کرچک، با خاصیت آبرسانی، برای بهبود عفونت های پوست مفید است. این ورم و درد را هنگام درمان هرگونه عفونت که ممکن است باعث ایجاد لک شود با خواص ضد میکروبی آن کاهش می دهد.

نان و شیر برای گل مژه چشم

یک برش نان تمیز و تازه بردارید. نان را به اندازه دو برابر چشم برش دهید. نان را در شیر گرم خیسانده و به مدت 15-20 دقیقه آن را روی چشم قرار دهید. این باعث پارگی استیک می شود. اگر اینگونه نیست، بگذارید کمی بیشتر روی آن بماند. وقتی چرک خارج شد، آن را با پنبه تمیز کنید و سپس برای جلوگیری از عفونت، از یک پماد ضد عفونی کننده استفاده کنید. در صورت لزوم این کار را یک بار دیگر تکرار کنید.

این یکی از قدیمی ترین داروهای درمان گل مژه چشم است. گرمای شیر به پارگی ماده چربی کمک می کند. افراد زیادی از این درمان بهره مند شده اند. از شیر خیلی گرم استفاده نکنید زیرا ممکن است پوست حساس اطراف چشم را به راحتی بسوزاند.

روغن درخت چای

4 الی 5 قطره روغن درخت چای را به  2 قاشق غذاخوری آب تمیز  اضافه و خوب مخلوط کنید. این مخلوط را در یخچال قرار دهید تا خنک بماند. یک یا دو قطره از این قطره را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و بگذارید تا روی آن بماند.  این کار را هر روز 2-3 بار انجام دهید تا گل مژه برطرف شود.

روغن درخت چای یک ماده ضد میکروبی عالی است که اغلب برای درمان عفونت های موضعی استفاده می شود. این خاصیت ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروس و ضد انگلی است. همچنین در کاهش التهاب خوب است و باعث بهبودی می شود.

کمپرس گرم برای گل مژه

درمان خانگی برای گل مژه | پزشکت

پارچه را در آب داغ خیس کنید. آب اضافی را خارج کرده و بیرون بیاورید. هنگامی که دمای پارچه قابل تحمل است، آن را روی چشم آسیب دیده قرار دهید. پلک خود را بسته نگه دارید. فرآیند بالا را یک بار دیگر تکرار کنید. کمپرس گرم را 4-5 بار در روز قرار دهید.

نمک اپسوم برای استیک چشم

نمک را به خوبی در آب مخلوط کنید. پارچه دستشویی را در این حالت خیس کنید، مقدار اضافی آن را بیرون آورده و روی چشم آسیب دیده قرار دهید. بگذارید 10-15 دقیقه بماند. این روش درمانی در صورت تکرار 3-4 بار در روز بهترین نتیجه را خواهد داشت. نمک اپسوم به عنوان قابض عمل کرده و ناحیه را تمیز می کند. این باعث تسکین درد می شود. گرمای آب به شما کمک می کند تا در مدت کوتاهی از گل مژه ها کاسته شود.

روغن اسطوخودوس

با احتیاط یک قطره روغن اسانس اسطوخودوس به چشمان چشم بمالید. روغن را بگذارید بماند.

همچنین می توانید یک قطره روغن کندر به روغن اسطوخودوس اضافه کرده و از آن استفاده کنید. این کار را 2-4 بار در روز تکرار کنید. روغن اسطوخودوس برای پوست ملتهب و تحریک شده در ناحیه آسیب دیده بسیار خنک کننده و تسکین دهنده است. همچنین دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتری است. برای کودکان، روغن را با آب یا روغن نارگیل رقیق کنید.

عسل برای گل مژه چشم

عسل را کاملاً در آب مخلوط کنید و دمای آب را پایین بیاورید تا گرم شود. چشم آسیب دیده را با این مخلوط بشویید. این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

عسل نرم کننده ای است که پوست را مرطوب نگه می دارد. این خاصیت در کاهش احساس خارش در ناحیه آسیب دیده مفید است. خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد آلرژی آن برای درمان بیماری های پوستی مانند گل مژه چشم مفید است.

برخی از داروهای خانگی می توانند گل مژه را درمان و بهبود دهند. اما به یاد داشته باشید که برخی از این داروهای خانگی ضد چشمی چشم فقط در مراحل اولیه هنگامی که لکه چشم ایجاد شود کار می کنند که  هیچ عفونت وجود ندارد.

روغن نارگیل

چشم آسیب دیده را با آب تمیز بشویید. روغن نارگیل را کمی گرم کرده و با استفاده از گوش پاک کن به ناحیه مجرای لکه و پارگی بمالید. روغن را تا زمانی که ممکن است بگذارید روشن بماند. همچنان روغن نارگیل را در طول روز استفاده کنید. روغن نارگیل پوست را مرطوب نگه می دارد و تورم را کاهش می دهد. همچنین باکتری های عامل عفونت چشم را از بین می برد.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/effective-home-remedies-for-eye-stye/

[advisers limit=3 online =true skill=”17″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز