لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آستیگماتیسم دارید یا قوز قرنیه؟

قوز قرنیه و آستیگماتیسم|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر از تاری دید رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برید احتمال دارد از قوز قرنیه و یا آستیگماتیسم رنج ببرید. اما تشخیص اینکه آستیگماتیسم دارید یا قوز قرنیه تا حدودی مشکل است و حتی در ارزیابی اولیه ممکن است این دو با همدیگر اشتباه گرفته شوند. این در حالی است که تشخیص و درمان مناسب و به موقع و مراجعه زودهنگام به چشم پزشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از بروز بیمار و عوارض ها پیشگیری کند. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت تفاوت بین قوز قرنیه و آستیگماتیسم را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم تا با شناخت علائم این دو بیماری از هم بتوانید نسبت به وضعیت خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تفاوت علائم قوز قرنیه با آستیگماتیسم

آستیگماتیسم را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به راحتی با عینک اصلاح کرد، در حالی که قوزقرنیه با استفاده از عینک قابل درمان نیست. علاوه بر این، با نازک شدن تدریجی قرنیه، قوز قرنیه با گذشت زمان به طور قابل توجهی بدتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. قرنیه یا همان گنبد شفاف جلوی چشم در قوزقرنیه به شکل مخروطی برآمده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و به تدریج تیزتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در آستیگماتیسم، قرنیه شکل نامنظمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و نور را به شدت بر روی شبکیه، لایه حساس به نور در پشت چشم متمرکز نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

تاری دید هم از علائم قوز قرنیه و هم آستیگماتیسم است. اما هر بیماری ممکن است علائم منحصر به فرد خودش را داشته باشد.

در مراحل اولیه قوز قرنیه، این احتمال وجود دارد که تا حدودی تاری دید را تجربه کنید و علائم شما همچنان بدتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در این شرایط عینک یا لنزهای تماسی شما به طور کامل به بهبود بینایی شما کمک نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

همچنین ممکن است در هنگام دید در شب مشکل داشته باشید و مشکلات دید در شب مانند تابش خیره کننده و هاله های اطراف چراغ ها را تجربه کنید. سایر علائم قوز قرنیه ممکن است شامل سردرد، چشم درد و حساسیت به نور باشد.

علائم آستیگماتیسم ممکن است شامل تاری دید و اعوجاج بینایی باشد. همچنین احتمال بروز سردرد و فشار در پشت چشم وجود دارد. استفاده از لنزهای اصلاحی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در درمان قوز قرنیه موثر باشد.

سردرد || پزشکتمقایسه علائم قوز قرنیه و آستیگماتیسم

قوز قرنیه

  • تاری دید
  • سردرد
  • چشم درد
  • تابش خیره کننده و هاله
  • مشکل دید در شب
  • حساسیت به نور
  • تمایل به مالیدن زیاد چشم ها دارند

آستیگماتیسم

  • تاری دید
  • سردرد
  • درد خفیف چشم
  • تابش خیره کننده شبانه
  • احساس خستگی چشم
  • چشمک زدن برای بهتر دیدن

علل قوز قرنیه و آستیگماتیسم

در حالی که هم قوز قرنیه و هم آستیگماتیسم معمولاً می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با اختلال در ظاهر قرنیه مرتبط باشند، علت این ناهمواری در هر بیماری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند کاملاً متفاوت باشد.

علل قوز قرنیه

در مورد قوز قرنیه، مشکلات بینایی با نازک شدن تدریجی قرنیه شروع شده که در نتیجه منجر به بدشکل شدن آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. قسمت میانی قرنیه از کلاژن که یک پروتئین بافت همبند و آب است تشکیل شده است. کلاژن به چشم ساختار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و به حفظ شکل صاف و گرد آن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

چشم پزشک

قرنیه سالم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به طور موثر پرتوها را روی شبکیه حساس به نور متمرکز کند. در قوزقرنیه ممکن است مقداری کلاژن از بین برود و قرنیه نازک شده به شکل مخروط بیرون بزند. این وضعیت معمولا از دوران بلوغ شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و تا اواسط 30 سالگی ادامه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.

علت اصلی این وضعیت کاملا مشخص نیست، اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ژنتیک اغلب یکی از علل مرتبط با این بیماری است. با این حال، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، بیماری مزمن چشم، و استفاده نادرست از لنزهای تماسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به طور بالقوه باعث ایجاد قوز قرنیه شود. مالیدن چشم ها همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند انحراف شکل قرنیه را تسهیل کند و منجر به قوزقرنیه شود.

آستیگماتیسم

در آستیگماتیسم، نقص در قرنیه یا عدسی چشم شما نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به صورت مادرزادی باشد. در حالی که علت اصلی آن هنوز ناشناخته است، اما تا حدودی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ارثی باشد. شما همچنین ممکن است پس از آسیب دیدگی یا عمل به چشم دچار این نقص شوید. همچنین آستیگماتیسم خودش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناشی از یک بیماری چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانند قوزقرنیه باشد.

قوز قرنیه به عنوان شکلی از آستیگماتیسم

قوز قرنیه زمانی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که قرنیه شکل مخروطی به خودش بگیرد. این به دلیل انحراف و نازک شدن قرنیه رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. معمولاً تاری دید در یک چشم بیشتر از چشم دیگر است. قوز قرنیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از سن 7 سالگی تا 50 سالگی ظاهر شود. پزشکان اغلب در تشخیص پیشرفت قوز قرنیه مشکل دارند. با این حال، اگر عدم درمان آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به از دست دادن دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بینایی شود.

قوز قرنیه نوعی آستیگماتیسم نامنظم است. این بدان معنی است که قرنیه دارای 3 انحنا یا بیشتر است که شکل مخروطی مانند را ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. برخی از علائم قوز قرنیه شبیه به آستیگماتیسم است. این شامل دید دوگانه، تاری دید در یک یا هر دو چشم، و نورهای درخشان هاله دار است.

تشخیص آستیگماتیسم و قوز قرنیه

هر دو آستیگماتیسم و ​​قوز قرنیه را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان با یک معاینه معمول چشم و آزمایش انکسار تشخیص داد. چشم پزشک شما در صورت مشکوک بودن به قوز قرنیه، آزمایشات دیگری مانند کراتومتری و یا توپوگرافی قرنیه را انجام خواهد شد.

در طول معاینه چشم، یک چشم پزشک یا اپتومتریست با استفاده از نمودار چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و فوروتر، وضعیت دید شما را بررسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. فوروتر، دستگاهی است که خطای انکسار چشم را هنگام آزمایش لنزهای مختلف اندازه گیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

سپس میزان آستیگماتیسم در چشم شما با استفاده از اتورفرکتور یا رتینوسکوپ اندازه گیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در این شرایط یک دستگاه یک پرتو نور را به چشم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تاباند تا هرگونه تغییر را در هنگام برخورد با پشت چشم و خروج آن اندازه گیری کند.

انحنای قرنیه با کراتومتر اندازه گیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. همچنین ممکن است برای شناسایی هرگونه نقص قرنیه، اسکن توپوگرافی قرنیه صورت بگیرد. این تصویربرداری دقیق به نشان دادن وجود آستیگماتیسم در سطح قرنیه و وجود مخروط شیب دار کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

درمان آستیگماتیسم و قوز قرنیه

گزینه های درمان هر یک از این شرایط با همدیگر فرق دارند و به علت اصلی بیماری ارتباط پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

درمان قوز قرنیه

در مورد قوز قرنیه، درمان بسته به مرحله بیماری متفاوت است. درمان بیماری در مراحل اولیه و اصلاح مشکلات بینایی با عینک یا لنزهای تماسی نرم انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

با پیشرفت قوزقرنیه، ممکن است لازم باشد از عدسی‌های سخت و قابل نفوذ گاز استفاده کنید که می‌توانند هرگونه بی‌نظمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در قرنیه را صاف کنند. در برخی موارد، استفاده از لنز سخت ممکن است راحت نباشد، بنابراین ممکن است یک لنز تماسی نرم در زیر یک لنز سخت استفاده شود. به این روش piggybacking می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند.

در مواردی که قوز قرنیه بیشتر پیشرفت کرده است، چشم پزشک می‌تواند بخش‌های هلالی شکل کوچکی را در چشم قرار دهد که می‌تواند به صاف شدن قرنیه کمک کند. این بخش‌های حلقه قرنیه داخل استرومال (ICRS) نامیده می‌شوند.

یکی دیگر از روش های ممکن برای تقویت قرنیه و متوقف کردن پیشرفت نازک شدن قرنیه، تکنیکی است که به عنوان پیوند متقابل کلاژن شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در این روش از قطره های ریبوفلاوین استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که توسط نور ماوراء بنفش فعال شده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا پیوندهای بیشتری از کلاژن ایجاد و آنها محکم تر شوند.

اگر تمام این گزینه های درمانی موثر نباشد، امکان انجام پیوند قرنیه نیز وجود دارد. جراحی لیزیک یکی از راه حل های مناسب برای آستیگماتیسم برای قوزقرنیه توصیه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود زیرا فقط نازک شدن قرنیه را تشدید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در موارد پیشرفته تر قوزقرنیه، پیوند قرنیه ممکن است عملی ترین راه حل موجود باشد. در این جراحی، قرنیه بیمار برداشته و با بافت قرنیه سالم اهداکننده جایگزین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

عینک و آستیگماتیسم|| پزشکتدرمان آستیگماتیسم

امکان درمان آستیگماتیسم با اصلاح بینایی سنتی وجود دارد، از جمله:

  • عینک
  • لنزهای تماسی
  • جراحی انکساری لیزری مانند کراتومیلوسیس درجا با کمک لیزر (LASIK) یا کراتکتومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فوتورفراکتیو (PRK) برای تغییر شکل قرنیه به‌گونه‌ای که کروی‌تر شود و به نور اجازه می‌دهد به درستی از چشم عبور کند.

متأسفانه، هیچ راه اثبات شده ای برای پیشگیری از بروز آستیگماتیسم و قوز قرنیه وجود ندارد. در مورد قوز قرنیه، اجتناب از مالش چشم تا حدودی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند موثر باشد.

آستیگماتیسم بالا همیشه قوز قرنیه نیست!

آستیگماتیسم معمولاً تا زمانی که فرد آزمایش و معاینه چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام ندهد تشخیص داده نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. برخی از محبوب‌ترین تست‌های چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای تشخیص آستیگماتیسم، تست‌های بینایی، شماره‌گیری آستیگمات، چشم‌سنجی یا کراتومتر و توپوگرافی قرنیه هستند.

موارد بالاتر آستیگماتیسم ممکن است منجر به قوزقرنیه شود. چنین مواردی از آستیگماتیسم بالا اغلب به عنوان قوز قرنیه اشتباه گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. با این حال، تنها زمانی تبدیل به قوزقرنیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که قرنیه به سمت محیط بیرون می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند و ساختاری مخروطی مانند ایجاد کند.

سخن آخر

آستیگماتیسم یا قوزقرنیه ممکن است باعث تاری دید شود. در حالی که ممکن است علائم آنها تا حدودی مشابه به هم باشند، اما علل و درمان های زمینه ای متفاوتی دارند.

آستیگماتیسم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مادرزادی و یا ناشی از جراحت یا جراحی چشم یا در اثر بیماری چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانند قوز قرنیه رخ دهد. در صورت ابتلا به قوزقرنیه، قرنیه به دلیل کاهش کلاژن نازک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این اجازه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا مخروطی از بافت روی قرنیه بیرون بزند.

هر دو بیماری را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان در طول یک معاینه منظم چشم تشخیص داد. درمان قوزقرنیه به مرحله آن بستگی دارد و از لنزهای سفت و سخت قابل نفوذ گاز گرفته تا پیوند قرنیه متفاوت است. آستیگماتیسم را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان با عینک یا تماسی اصلاح کرد.

اگر به دنبال تشخیص بیماری هستید که فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید ممکن است آستیگماتیسم یا قوزقرنیه باشد، به خاطر داشته باشید که هر دو بیماری قابل درمان هستند. اصلاح آستیگماتیسم راحت تر است. قوز قرنیه را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به طور موثر با اقداماتی که به مرحله بستگی دارد درمان کرد. فقط کافی است در صورت بروز هر گونه علائم مربوط به بیماری های چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هر چه سریع تر به چشم پزشک مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز