لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مایع اضافی در چشم چیست؟

مایع اضافی در چشم چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

وجود مایع در چشم طبیعی است. اما مایع اضافی در چشم معمولاً به دلیل یک مشکل پزشکی ایجاد می شود. چشم انسان عمدتاً از آب، کلاژن و پروتئین تشکیل شده است و همیشه حاوی مایعی به شکل اشک است تا چشم را روان نگه دارد. با این حال، گاهی اوقات چشم تجمع مایع اضافی ایجاد می کند. این موضوع می تواند ناشی از شرایط و عوامل مختلفی باشد. از آنجایی که مایع اضافی در چشم شروع به جمع شدن می کند، در ابتدا می تواند علائم آلرژی یا پف چشم ناشی از کم خوابی را تقلید کند، بنابراین می توان به راحتی این علائم را نادیده گرفت یا نادیده گرفت. در نهایت، چشم به اندازه ای متورم می شود که بینایی را تحت تأثیر قرار می دهد. درمان مایع اضافی در چشم به علت آن بستگی دارد، بنابراین مهم است که ابتدا علت اصلی آن مشخص شود.

در این مقاله از پزشکت، شرایطی که می‌توانند باعث ایجاد مایع اضافی در چشم شوند، علل بالقوه و گزینه‌های درمانی را بررسی می‌کنیم.

شایع ترین علل افزایش مایع در چشم

مایع اضافی در چشم چیست؟ || پزشکت

انواع مختلفی از مایع اضافی در چشم وجود دارد، بسته به مشکل سلامتی که باعث تجمع مایعات می شود. شرایطی که باعث ایجاد مایع اضافی در چشم می شوند شامل ادم ماکولا، ادم ماکولا دیابتی، رتینوپاتی سروزی مرکزی، دژنراسیون ماکولا و گلوکوم و غیره هستند.

ادم ماکولا

ادم ماکولا زمانی رخ می دهد که مقدار زیادی مایع در ماکولا وجود داشته باشد. ماکولا در مرکز شبکیه قرار دارد بافتی در پشت چشم که به شما کمک می کند نور را ببینید و مسئول دید واضح و دقیق به شما است. مایع در ماکولا از رگ های خونی آسیب دیده شبکیه جمع می شود. هنگامی که مایع اضافی در ماکولا وجود دارد، بینایی تحت تأثیر قرار می گیرد. یکی از علائم رایج ادم ماکولا، دید تار یا موج دار در مرکز میدان دید (یا نزدیک) است.

ادم ماکولا دیابتی

ادم ماکولا دیابتی ناشی از رتینوپاتی دیابتی است که از عوارض دیابت است. دو مرحله رتینوپاتی دیابتی وجود دارد: زمانی که رگ های خونی در شبکیه متورم و نشت می کنند (به نام رتینوپاتی غیر تکثیری) و زمانی که رگ های خونی جدید غیرطبیعی روی شبکیه رشد می کنند (به نام رتینوپاتی پرولیفراتیو). برخی از علائم رایج ادم ماکولا دیابتی تاری یا دوتایی و همچنین نقاط تیره، شناور یا خالی در دید شما هستند. از آنجایی که نقش شبکیه برای بینایی حیاتی است. رتینوپاتی دیابتی می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. کنترل سطح قند خون یکی از راه‌های کاهش خطر ابتلا به بیماری چشم یا بدتر شدن آن است.

رتینوپاتی سروزی مرکزی

مایع اضافی در چشم چیست؟ || پزشکت

رتینوپاتی سروزی مرکزی (همچنین به عنوان کوریورتینوپاتی سروزی مرکزی شناخته می شود) زمانی است که مایع در پشت شبکیه جمع می شود که ممکن است بر بینایی تأثیر منفی بگذارد. تجمع مایع به دلیل نشت از یک لایه بافت زیر شبکیه (به نام مشیمیه) است. هنگامی که لایه بین شبکیه و مشیمیه – اپیتلیوم رنگدانه شبکیه – به درستی عمل نمی کند، مایع در پشت شبکیه جمع می شود که به نوبه خود باعث جدا شدن شبکیه و اختلال در بینایی می شود. علائم می تواند شامل انحراف، تیرگی یا تاری دید و خطوط مستقیم که خمیده یا کج به نظر می رسند، از جمله موارد دیگر باشد.

رتینوپاتی سروزی مرکزی با تعدادی از شرایط از جمله فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر و استرس روانی مرتبط است. علل رتینوپاتی سروزی مرکزی به طور کامل شناخته نشده است، اما رگ های خونی منقبض و التهاب ناشی از استرس یا شرایط عروقی ممکن است در بازی وجود داشته باشد.

دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا با تجزیه ماکولا مشخص می شود که ممکن است از رگ های خونی در حال رشد از مشیمیه به شبکیه باشد. این رگ های خونی غیر طبیعی می توانند مایع را به ماکولا نشت کنند و باعث ادم ماکولا یا تجمع مایع در ماکولا شوند.

چشم پزشک

هنگامی که ماکولا آسیب می بیند، بینایی مرکزی و توانایی دیدن جزئیات ظریف تأثیر منفی می گذارد. دژنراسیون ماکولا گاهی اوقات در اثر افزایش سن ایجاد می شود که در این صورت به آن دژنراسیون ماکولا وابسته به سن یا AMD می گویند. دژنراسیون ماکولا وابسته به سن شایع ترین علت از دست دادن چشمگیر بینایی در بین افراد 50 ساله و بالاتر است.

گلوکوم

گلوکوم زمانی اتفاق می افتد که سیستم تخلیه چشم مسدود می شود و در نتیجه مایع در چشم جمع می شود. این همچنین می تواند زمانی اتفاق بیفتد که چشم بیش از حد معمول مایع تولید می کند و نمی تواند به اندازه کافی سریع تخلیه شود. با تجمع مایع، فشار داخل چشم را افزایش می دهد که می تواند به رشته های عصبی مسئول بینایی آسیب برساند. اعصاب آسیب دیده باعث توخالی شدن دیسک بینایی و به خود گرفتن یک شکل فنجانی می شود که پزشکان می توانند در طول معاینه آن را ببینند.

انواع مختلفی از گلوکوم وجود دارد و علائم آن متفاوت است. به عنوان مثال، گلوکوم می تواند در مراحل اولیه مورد توجه قرار نگیرد زیرا ممکن است علائم ظاهر نشود. گلوکوم زاویه بسته، که زمانی است که کانال های تخلیه چشم مسدود می شود، علائم قابل توجهی مانند درد شدید چشم و تاری یا باریک شدن میدان دید را ایجاد می کند.

اگر مایع اضافی به تجمع در چشم ادامه دهد، گلوکوم احتمالا بدتر می شود و ممکن است منجر به از دست دادن شدید بینایی یا نابینایی شود.

علل دیگر مایعات بیش از حد چشم

مایع اضافی در چشم چیست؟ || پزشکت

چگونگی ایجاد مایع اضافی در چشم اغلب به شرایطی بستگی دارد که باعث تجمع مایع شده است. به عنوان مثال، بیماری های چشمی دیابتی، از جمله رتینوپاتی دیابتی و گلوکوم، می توانند باعث ایجاد این تجمع شوند.

ادم ماکولا می تواند به دلیل طیف وسیعی از شرایط یا اتفاقات از جمله جراحی چشم، دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن یا بیماری های التهابی که بر چشم تأثیر می گذارد، ایجاد شود. افیوژن کوروئیدال یکی دیگر از علل احتمالی است. این تجمع مایع بین مشیمیه، لایه ای از رگ های خونی در بالای شبکیه و صلبیه، پوشش بیرونی سفید چشم است.

پارگی شبکیه همچنین ممکن است با تجمع مایع باعث ایجاد مایع اضافی در چشم شود و حتی ممکن است باعث جدا شدن شبکیه به دلیل انقباض ژل در چشم شود. یکی دیگر از شرایط، کموز، تورم چشم به دلیل تجمع مایع است و اغلب به دلیل آلرژی یا عفونت چشم ایجاد می شود.

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که در حالی که مایع در چشم طبیعی است، مایع اضافی طبیعی نیست. مایع بیش از حد بدون علت نیست. در حالی که برخی از شرایط یا اتفاقاتی که باعث تجمع مایع می شوند قابل پیشگیری نیستند، ممکن است مانع یا کند شوند.

اگر مشکل بینایی یا مایعات اضافی چشم دارید، برای تشخیص و تعیین بهترین روش درمانی، مهم است که به چشم پزشک مراجعه کنید.

چرا مایع داخل چشم وجود دارد؟

دو نوع مایع مختلف در داخل چشم وجود دارد:

  1. رگ های خونی شبکیه رگ های خونی نازک و شکننده ای هستند که اکسیژن و مواد مغذی ضروری را به اعصاب پشت چشم می رسانند. این اعصاب سیگنال های بینایی را از چشم ها به مغز منتقل می کنند.
  2. زلالیه مایعی آبکی و شفاف است که فضای قدامی بین قرنیه جلوی چشم و ساختارهای وسط چشم را پر می کند. زلالیه اکسیژن تازه را به قرنیه می رساند و مواد زائد آن را با بیرون ریختن چشم به داخل سیاهرگ های پشت چشم از بین می برد.

مایع اضافی در هر دو نوع می تواند منجر به بیماری های جدی چشمی شود که بینایی را تهدید می کند و تشخیص و درمان سریع را ضروری می کند.

مایع اضافی در چشم چگونه درمان می شود؟

مایع اضافی در چشم چیست؟ || پزشکت

همانطور که علل مایع اضافی در چشم به شرایط ایجاد کننده آن بستگی دارد، درمان مایع اضافی نیز بستگی به شرایطی دارد که در حال بازی است. به طور کلی، درمان ها شامل کاهش فشار ناشی از تجمع مایع و همچنین رسیدگی به علت اصلی تجمع می شود.

برای مثال، در ادم ماکولا دیابتی، یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی احتمالاً درمان دیابت شما را هدف قرار می‌دهد و مستقیماً آسیب شبکیه را که باعث تجمع مایع می‌شود، درمان می‌کند.

در موارد دیگر، ممکن است عمل جراحی ضروری باشد. افراد مبتلا به گلوکوم ممکن است تحت عمل جراحی قرار گیرند تا دریچه جدیدی برای تخلیه مایع ایجاد شود. علاوه بر این، برخی از داروها به تخلیه مایع چشم کمک می‌کنند، در نتیجه فشار داخل چشم را کاهش می‌دهند یا باعث می‌شوند چشم به اندازه کافی مایع تولید نکند.

از آنجایی که انواع مختلفی از مایع اضافی در چشم وجود دارد و علل آن متفاوت است و حتی ممکن است با هم همپوشانی داشته باشند، اگر علائم تجمع مایعات را دارید، بهتر است با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. هنگامی که شرایط زمینه ای مشخص شد، درمان موثرتر خواهد بود.

سخن آخر

سلامت چشم را می توان با جستجوی مراقبت از چشم و انجام معاینات منظم به طور فعال مدیریت کرد. در حالی که مایع در چشم کاملا طبیعی است، مایع اضافی در چشم می تواند نشانه یک مشکل پزشکی جدی تر باشد.

اگر متوجه مایع اضافی همراه با علائم دیگر، مانند تاری دید یا درد شدید چشم شدید، با چشم پزشک مشورت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا ریشه مشکل را پیدا کنید و هر درمانی را که ممکن است نیاز داشته باشید راهنمایی کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.3 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

3

مقالات مرتبط

3 دیدگاه

  1. سلام من ۵۴ سالمه و مدتی است پرکاری تیرویید داشتم که الان با قرص کنترش میکنم اما مدت ۲۰ روزه که وقتی به چشمام توی آینه نگاه میکنم حس میکنم اب زیادی تو چشمامه اما بیرون نمیریزه هرکسی هم میبینه فک میکنه میخام گریه کنم اذیتمم نمیکنه خواستم ببینم دلیل این چی میتونه باشه، مرسی افشین هستم از مسجدسلیمان

    1. سلام احتمالا آلرژی دارید به چشم پزشک مراجعه نمایید.

  2. من 11 سالمه جدیدا یه مایع سفیدی تو چشمم جمع میشه
    من روزانه شاید تا 8 ساعت سرم تو گوشی باشه
    و کمترین زمانم 1 ساعته
    چند روزم چشم درد داشتم ولی بعد خوب شد
    کور میشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز