لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اختلال بیش فعالی و تاثیر آن بر چشم

اختلال بیش فعالی و تاثیر آن بر چشم | پزشکت

فهرست مطالب

اختلال بیش فعالی و تاثیر آن بر چشم

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در مورد اختلال بیش فعالی و تاثیر آن بر چشم باید بدانیم که برخی از بیماری های چشمی، در افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD)  نسبت به افراد سالم بیشتر مشاهده می شوند. این موارد شامل عیوب انکساری مانند آستیگماتیسم و ​​نارسایی همگرایی است که باعث می شوند چشم ها هنگام مشاهده اشیاء نزدیک به هم نتوانند در یک راستا بمانند.

با این حال، اختلالات بینایی از عوارض بیماری ADHD  محسوب نمی شوند. به نظر می رسد میان برخی از بیماری های چشمی و این‌ اختلال ارتباطی وجود دارد، اما دانشمندان هنوز قادر به اثبات این مساله نشده اند. در ادامه این مقاله، اطلاعاتی درباره اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه و بیماری های چشمی همزمان با آن ارائه شده است.

اختلال ADHD چیست؟

ADHD  یک بیماری ناشی از اختلال در رشد عصبی است که بر توجه، تمرکز و کنترل حرکات فرد مبتلا تأثیر می گذارد. از جمله علائم این اختلال عبارت است از:

  • مشکل در تمرکز، به ویژه حفظ تمرکز برای طولانی مدت
  • رفتارهای ناشی از بیش فعالی، مانند عدم توانایی نشستن آرام و حفظ سکوت
  • رفتارهای تکانشی، مانند انجام کارهای هیجانی و غیر ضروری خطرناک و بی مورد
  • بروز مشکل در سازماندهی و برنامه ریزی، مانند یادآوری انجام تکالیف یا کارهای منزل

عمده ترین عارضه اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه، ایجاد مشکلات جدی در قدرت تمرکز فرد مبتلا است. البته معمولا ترکیبی از علائم مختلف در افراد مبتلا به این اختلال بروز می کند. برخی از اختلالات و بیماری ها، در افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه بیشتر دیده می شود. برخی از این بیماری ها شامل اختلالات رفتاری، اختلالات یادگیری مانند نارساخوانی و اضطراب یا افسردگی است.

اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه چه تاثیری بر روی چشم ها دارد؟

اختلال بیش فعالی و تاثیر آن بر چشم | پزشکت

اختلالات بینایی جزو معیارهای تشخیصی بیماری ADHD  نیستند. با این حال به احتمال بسیار زیاد ارتباطی بین این دو اختلال وجود دارد.

یک پژوهش در سال ۲۰۱۶ نشان داد که میزان ابتلا بهADHD  در کسانی که دارای اختلال بینایی هستند بیشتر است. از بین 75000 کودک، 15.6٪ از کسانی که مشکلات بینایی داشتند نیز به ADHD مبتلا بودند، در حالی که فقط 8.3٪ از آنها بدون مشکل بینایی بودند.

بررسی های صورت گرفته نشان داده است که بین اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه و برخی از اختلالات بینایی خاص ارتباطی وجود دارد  برخی از این اختلالات عبارت اند از:

نقص انکساری آستیگماتیک

عیوب انکساری، هنگامی رخ می دهند که چشم از تمرکز صحیح نور بر روی شبکیه جلوگیری کرده و باعث تاری دید می شود. آستیگماتیسم، نوعی خطای انکساری است و در کودکان مبتلا به ADHD معمولا دیده می شود.

نارسایی همگرایی

نارسایی همگرایی به این معنی است که وقتی شخص بخواهد روی جسمی نزدیک به چشمانش تمرکز کند، دچار دو بینی یا تاری دید می شود. دانشمندان دریافته اند که کودکان مبتلا به بیش فعالی بیش از آنهایی که به این اختلال مبتلا نیستند علائم نارسائی همگرایی را نشان می دهند. نارسایی همگرایی در عملکرد افراد تاثیر به سزایی می گذارد.

چشم پزشک

مطالعه دیگری نشان داده است که بزرگسالان مبتلا به ADHD احتمالاً در درک رنگ در محدوده طیف آبی مشکل دارند. با این حال، از آنجا که این مطالعه فقط روی 60 نفر انجام‌ شده است، یافته های آن ممکن است قابل اعتماد نباشند.

دانشمندان هنوز به طور شفاف و کامل رابطه میان این‌ دو اختلال را درک نکرده اند. ولی تئوری هایی برای توضیح این رابطه ارائه شده است. اولین مورد مربوط به عملکرد اجرایی است.

عملکرد اجرایی، به توانایی فرد در برنامه ریزی، سازماندهی و توجه اطلاق می شود. افراد مبتلا به ADHD معمولا عملکرد اجرایی با بازدهی کمتری دارند.

با این حال، یک مطالعه نشان داده است که کسانی که دارای نقص بینایی هستند ممکن است اختلال در عملکرد اجرایی را تجربه کنند زیرا مجبورند بیشتر به شفافیت دید توجه کنند. بنابراین روی چیزهای دیگر تمرکز کافی ندارند. این شرایط ممکن است علائم ADHD  را تشدید کند.

تئوری احتمالی دیگر، تشخیص نادرست است. اختلالات بینایی خفیف تا متوسط ​​همیشه در کودکان قابل تشخیص نیست و کودکان و خردسالان نمی توانند نقص بینایی خود را برای بزرگسالان توصیف کنند. دشواری در دیدن در بین این کودکان ممکن است منجر عدم تمرکز شود و حتی فرد برای انجام کارهای روزمره خود نیاز به زمان زیادی داشته باشد.

هیچ مدرکی وجود ندارد که اثبات کند اختلالات چشم در بروز و ایجاد ADHD نقش دارد.

آیا عدم توانایی چشم در تمرکز کردن یکی از علائم ADHD است؟

عدم تمرکز چشم علامت قطعی ADHD نیست. با این حال، برخی از بیماری های چشمی که توانایی تمرکز چشم را تحت تأثیر قرار می دهند، در افراد مبتلا به ADHD دیده می شود. به عنوان مثال، نارسایی همگرایی، تمرکز چشم بر روی اشیا نزدیک در مبتلایان به این اختلال دشوار می کند.

این بدان معنا نیست که نارسایی همگرایی یکی از علائم ADHD است، بلکه فقط نشان دهنده وجود یک ارتباط احتمالی بین این دو اختلال می باشد.

هپچنین بیش فعالی یا حواس پرتی می تواند باعث شود کودکان در طول انجام تست تمرکز چشم نتوانند به خوبی از عهده آزمایش بربیایند.

آیا اختلال ADHD می تواند باعث تاری دید شود؟

اختلال بیش فعالی و تاثیر آن بر چشم | پزشکت

برخی از بیماری های چشمی که باعث تاری دید می شوند در افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه، بیش تر دیده می شوند. برخی از این اختلالات شامل آستیگماتیسم و نارسایی همگرایی است. با این حال، این بدان معنا نیست که ADHD خود باعث تاری دید می شود.

محققان ارتباط علی و معلولی بین ADHD و علائم چشمی پیدا نکرده اند. این بدان معناست که تاکنون هیچ مدرکی پیدا نشده است که ثابت کند ADHD به طور قطعی می تواند باعث تاری دید شود.

تاثیر درمان اختلالات چشمی بر اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه

افراد مبتلا به ADHD و سایر بیماری های چشمی که بینایی را تحت تأثیر قرار می دهند، ممکن است متوجه شوند که درمان اختلال بینایی به رفع علائم ADHD کمک می کند.

یک پژوهش انجام شده در مورد نارسایی همگرایی در کودکان مبتلا به ADHD نشان داده است که پس از درمان اختلال چشمی، آنها عملکرد بهتری در خواندن متن داشته اند. هنگامی که فرد دید واضح تری داشته باشد، ممکن است خواندن، تمرکز و تکمیل کارها برای او راحت تر شود.

برخی از گزینه های درمانی که می توانند به شما برای رفع علائم اختلالات‌ چشمی کمک کنند، عبارت اند از:

عینک یا وسایل کمکی

تهیه و استفاده ازعینک یا سایر لوازم بهبود دهنده بینایی می توانند به کاهش علائم در افراد مبتلا به اختلالات چشمی کمک زیادی کنند.

عینک های منشوری

این عینک ها معمولا برای رفع نارسایی همگرایی استفاده می شوند. این نوع عینک ها می توانند به یک فرد مبتلا به نارسایی همگرایی در خواندن کمک کنند. با این حال، استفاده از یک عینک منشوری ممکن است برای چشم خسته کننده باشد، بنابراین افراد معمولاً فقط برای مدت کوتاهی از آن استفاده می کنند.

جراحی

برخی از عیوب انکساری و مشکلات همگرایی چشم به خوبی به جراحی لیزر پاسخ می دهند. این اختلالات به کمک جراحی لیزر معمولا درمان می شوند. می توانید با یک دامپزشک درباره انجام عمل جراحی لیزر مشورت کنید.

از آن جا که به احتمال زیاد بهبود علائم ‌مشکلات بینایی باعث کاهش علائم بیماری بیش فعالی همراه با کمبود توجه می شود، با تشخیص و درمان به موقع می‌ توان تاحدودی با این اختلال مبارزه کرد.

سایر روش های درمان ADHD

علاوه بر تلاش برای رفع مشکلات بینایی، می توان‌ به کمک روش های زیر علائم بیش فعالی همراه با کمبود توجه را بهبود بخشید:

  • دارو درمانی به کمک داروهای تجویز شده توسط روانپزشک
  • آموزش خانواده و والدین. آموزش صحیح به خانواده ها کمک می کند تا یاد بگیرند چگونه به کودکان مبتلا به ADHD پاسخ دهند و از آنها حمایت کنند.
  • برنامه های رفتاری شناختی. این روش درمانی می تواند به افراد مبتلا به بیش فعالی کمک کند تا مهارت های کنار آمدن با علائم بیماری را یاد گرفته و حتی آن ها را از بین ببرند.

همچنین ضروری است که برای دانش آموزان مبتلا به بیش فعالی همراه با کمبود توجه، در مدرسه محیطی مناسب و امن مهیا شود. برخی از امتیازاتی که در مدارس برای دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه در نظر گرفته شده است، عبارت اند از:

  • تکالیف کمتر نسبت به سایر دانش آموزان
  • داشتن وقت اضافی برای انجام تکالیف درسی
  • به همراه داشتن لوازم ضروری برای مطالعه در مدرسه

آیا امکان تشخیص اشتباه ADHD وجود دارد؟

اختلال بیش فعالی و تاثیر آن بر چشم | پزشکت

در برخی موارد، وجود بعضی از علائم بالینی اختلالات چشمی در کودکان ممکن است منجر به تشخیص نادرست ADHD  شود. در این شرایط بیماری کودک بیش فعالی همراه با کمبود توجه اشتباه تشخیص داده می شود. به همین دلیل، مهم است که برای تشخیص قطعی این اختلال همواره با یک پزشک متخصص در تماس باشید.

لازم به یادآوری است که اگرچه گاهی اوقات تشخیص غلط ADHD ممکن است اتفاق بیفتد، اما وجود هر دو اختلال به طور همزمان هم وجود دارد. والدین، ​​مربیان بهداشت و معلمان نباید در مورد تشخیص بیماری احتمالی عجله داشته باشند. تشخیص قطعی و نهایی همواره باید توسط یک پزشک متخصص انجام‌ شود.

انجام منظم و به موقع معاینات چشم باعث می شود حتی در صورت وجود یک بیماری یا مشکل در چشم، به موقع تشخیص داده شده و با موفقیت بیشتری درمان شود. برخی از برنامه های غربالگری چشم نوزادان و کودکان عبارت اند از:

  • معاینه چشم نوزاد
  • غربالگری دوم بین 6 تا 12 ماه
  • غربالگری چشم بین 12 تا 36 ماه
  • بررسی بینایی و هم ترازی چشم بین 3 تا 5 سال
  • غربالگری بینایی در 5 سالگی برای بررسی وجود یا عدم اختلالات شایع بینایی

چه موقع باید به یک پزشک مراجعه کرد؟

اختلال بیش فعالی و تاثیر آن بر چشم | پزشکت

اگر یک بزرگسال یا کودک در دیدن، خواندن یا تمرکز خود مشکل دارد باید سریعا با یک پزشک تماس بگیرید. سردردهای مکرر، خستگی چشم، یا دشواری در اتمام کار و مطالعه ممکن است نشانه هایی از یک بیماری چشمی باشند. به ویژه اگر این علائم فقط در مواردی رخ می دهند که فرد نیاز به تمرکز روی چیزی در نزدیکی چشم خود، مانند خواندن یا انجام تکالیف کتبی دارد، به احتمال زیاد فرد با مشکلی در بینایی خود رو به رو است.

پزشک عمومی می تواند آزمایشات مقدماتی را انجام دهد. اگراحتمال ابتلا به ADHD  وجود داشته باشد، بیمار به یک پزشک متخصص ارجاع داده خواهد شد. در موارد زیر باید سریعا با یک چشم پزشک تماس بگیرید:

  • بدتر شدن بینایی کودک
  • عدم تاثیر درمان مشکلات بینایی
  • کودک پس از درمان ADHD  همچنان دچار مشکلات بینایی شود.

در موارد زیر با یک روانشناس، روانپزشک یا درمانگر متخصص تماس بگیرید:

  • درمان ADHD  موثر نیست.
  • داروهای محرک باعث بروز عوارض جانبی می شوند.
  • تشدید علائم بیش فعالی یا بروز اختلالات جدیدی مانند افسردگی
سخن آخر

برخی از بیماری های چشمی در افراد مبتلا به ADHD  بیشتر دیده می شود، بنابراین ممکن است این دو اختلال به نوعی با هم مرتبط باشند. در حال حاضر، دانشمندان مطمئن نیستند که این پیوند به چه شکلی است.

دشواری در دیدن می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن مشکلات در تمرکز و انجام کارها و وظایف روزمره شود. بنابراین مراجعه به چشم پزشک برای تشخیص و درمان به موقع ضروری است. هم درمان اختلال ADHD  و هم علائم مربوط به اختلالات چشم می تواند تمرکز را آسان کرده و کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/adhd-and-the-eyes#misdiagnosis

[advisers limit=3 online =true skill=”17″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز