لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فلج بدن چه زمانی رخ می دهد؟

فلج بدن چه زمانی رخ می دهد؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

فلج ضعف کامل یا جزئی بدن یا بخشی از بدن را توصیف می کند. این می تواند به طور ناگهانی یا تدریجی در نتیجه شرایطی رخ دهد که بر مغز، نخاع یا اعصاب تأثیر می گذارد. اگر شما یا شخص دیگری فلج را تجربه می‌کنید، مهم است که فوراً تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید. ممکن است در اثر یک بیماری اورژانسی مانند سکته مغزی یا آسیب به ستون فقرات، ایجاد شود. ما در این مقاله از پزشکت درباره علائم فلج، انواع، علل احتمالی، تشخیص و درمان، و زمان مراجعه به پزشک را توضیح می دهیم.

علائم فلج چیست؟

در علائم فلج شما نمی توانید بخشی از بدن خود را آنطور که می خواهید حرکت دهید، مهم نیست که چقدر تلاش می کنید. این یک علامت هشدار دهنده است که نادیده گرفتن آن سخت است. فلج ممکن است یک دست یا پا یا دست، پا یا صورت را نیز درگیر کند. علائمی که معمولا همراه با فلج رخ می دهد، عبارتند از:

فلج معمولاً با درد یا لرزش همراه نیست. پس از هفته‌ها یا ماه‌ها، اسپاستیسیتی دردناک، سفتی غیرطبیعی عضلانی می‌تواند در اندام فلج ایجاد شود.

انواع فلج و علل آن چیست؟

فلج بدن چه زمانی رخ می دهد؟ || پزشکت

فلج می تواند شامل  پارزی باشد، که ضعف جزئی قسمتی از بدن است. ضعف کامل قسمتی از بدن را پلژی می گویند. انواع فلج عبارتند از:

  • چهار پلژی: ضعف هر چهار دست و پا
  • مونوپلژی: ضعف یک اندام یا قسمتی از یک اندام
  • فلج بل : نوعی فلج صورت، معمولاً در یک طرف صورت
  • همی پارزی یا همی پلژی: ضعف صورت، بازو و یا پا در یک طرف بدن
  • گاستروپارزیس: کاهش حرکات دستگاه گوارش که می تواند باعث یبوست یا استفراغ شود
  • پاراپلژی: ضعف در زیر کمر، ممکن است شامل از دست دادن کنترل روده و مثانه باشد

به طور کلی، فلج یا فلج صورت یا کل بازو یا پا فقط یک طرف بدن را درگیر می کند و این معمولاً به دلیل یک وضعیت سلامتی است که بر مغز یا نخاع تأثیر می گذارد. اغلب، فلج یا فلج پا یا دست ممکن است هر دو طرف بدن را درگیر کند و معمولاً ناشی از یک وضعیت سلامتی مانند نوروپاتی محیطی است که بر عصب تأثیر می گذارد.  بسیاری از شرایط مختلف می توانند باعث فلج شوند، از جمله موارد زیر:

سکته مغزی

وقفه در جریان خون در یک سرخرگ مغز می تواند بر مناطقی از مغز که حرکت حرکتی را کنترل می کنند تأثیر بگذارد. بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت کنترل نشده از عوامل خطر شایع هستند.

مولتیپل اسکلروزیس

این بیماری التهابی باعث دوره‌های مکرر ضعف، تغییرات هماهنگی و موارد دیگر می‌شود که به دلیل دمیلیناسیون (آسیب به غلاف محافظ رشته‌های عصبی) در مغز و نخاع است.

سندرم گیلن باره

این بیماری به دلیل دمیلیناسیون التهابی اعصاب حرکتی محیطی، باعث ضعف می شود که معمولاً از پاها شروع می شود و به سمت بالا حرکت می کند.

فتق دیسک ستون فقرات

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دیسک غضروفی در ستون فقرات از جای خود خارج می‌شود، معمولاً به دلیل بیماری‌های دژنراتیو یا تروما است.

بیماری های مغز و اعصاب

نوروپاتی محیطی

فلج بدن چه زمانی رخ می دهد؟ || پزشکت

بسیاری از اختلالات می توانند باعث کاهش عملکرد اعصاب محیطی شوند که حرکت را کنترل می کنند، از جمله دیابت کنترل نشده، مصرف مزمن الکل و کمبود ویتامین B12.

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)

این بیماری نادر باعث انحطاط قسمت خاصی از ستون فقرات می شود. معمولاً افراد بالای 50 سال را مبتلا می کند و در عرض چند سال پیشرفت می کند.

فلج پس از تشنج

پس از تشنج، برخی افراد فلج یک اندام در یک طرف بدن را تجربه می کنند که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد.

مسائل ارثی مانند آتروفی عضلانی نخاعی

این بیماری به دلیل نقص ژنتیکی ایجاد می شود که تولید پروتئین لازم برای ستون فقرات سالم را مختل می کند. این مسائل ممکن است باعث فلج دائمی شود، اما درمان سریع می‌تواند شدت درازمدت ضعف را کاهش دهد.

چه داروهایی باعث فلج می شوند؟

به طور کلی، داروها معمولاً به عنوان یک عارضه جانبی باعث فلج نمی شوند. برخی از داروهایی که برای بیهوشی جراحی استفاده می شوند فلج عضلانی هستند که به طور موقت عضلات را در حین جراحی فلج می کنند. اثرات فلج کننده موقتی است و پس از قطع دارو باید قدرت آن برگردد.  بعضی علل فلج، داروهایی هستند که در طی جراحی و بیهوشی عمومی تجویز می شوند.

چگونه فلج را درمان کنیم؟

فلج را می توان با چندین مداخله پزشکی درمان کرد. درمان کوتاه مدت شامل درمان علت است. نمونه هایی از درمان های فلج،عبارتند از:

  • ترمیم آسیب تروماتیک ستون فقرات
  • دارو برای درمان لخته شدن خون در طول سکته حاد (از دست دادن جریان خون و اکسیژن به مغز)
  • برداشتن تومور، هماتوم (جمع آوری خون) یا آبسه عفونی (یک پاکت چرک) که باعث فلج می شود.
  • درمان اصلاح کننده بیماری برای پیشگیری از تشدید مولتیپل اسکلروزیس (در صورت بدتر شدن علائم) و سرکوب سیستم ایمنی برای درمان تشدید مولتیپل اسکلروزیس حاد

اگر به هر علتی فلج را تجربه کرده باشید، فیزیوتراپی و توانبخشی بخش مهمی از بهبودی و افزایش عملکرد هستند.

آیا آزمایش هایی برای تشخیص علت فلج وجود دارد؟

فلج بدن چه زمانی رخ می دهد؟ || پزشکت

اگر فلج را تجربه کرده اید، به یک ارزیابی پزشکی کامل نیاز دارید. این شامل یک معاینه عصبی جامع است که شامل مراحلی مانند بررسی رفلکس‌ها، تست قدرت، معاینه حسی و موارد دیگر می‌شود. احساس کلی خستگی می تواند باعث ایجاد احساس ضعف در شما شود، اما این مانند فلج نیست، که به دلیل مشکل در کنترل عصبی عضله یا ماهیچه ها است. تفاوت بر اساس معاینه فیزیکی شما آشکار خواهد شد. آزمایشات دیگری که نیاز دارید بر اساس الگوی فلج شما تعیین می شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تصویربرداری ستون فقرات: مانند CT یا MRI ستون فقرات
  • سوراخ کمری: سوزنی که بین دو مهره فرو می‌رود تا مایع مغزی نخاعی برای آنالیز بدست آید.
  • تصویربرداری از مغز : مانند توموگرافی کامپیوتری مغز (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  • الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعه هدایت عصبی (NCV): آزمایش‌هایی که از الکترودها برای ثبت سیگنال‌های الکتریکی در اعصاب و عضلات شما استفاده می‌کنند.

نتایج این آزمایش‌ها می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا نوع بیماری را که باعث فلج شما می‌شود تشخیص دهند.

درجات شدت فلج چیست؟

برخی از افراد فلج موقت را تجربه می کنند و به مرور زمان حرکت جزئی یا کامل را به دست می آورند. به عنوان مثال، فلج بل به طور موقت عضلات صورت را فلج می کند. فلج دائمی به این معنی است که هرگز کنترل ماهیچه ها را به دست نمی آورید. شرایط غیر قابل برگشت است. فلج می تواند هر بخشی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد. می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کامل: شما هیچ کنترلی بر هیچ ماهیچه ای ندارید.
  • جزئی (پارزی): شما می توانید برخی از عضلات را کنترل کنید.

فلج همچنین بر اساس محل آسیب در سیستم عصبی به دو نوع تقسیم می شود:

  • شل: ماهیچه های شما شل و منقبض می شوند.
  • اسپاستیک: ماهیچه‌ها سفت می‌شوند و باعث تکان‌ها و اسپاسم‌های غیرقابل کنترل (اسپاسم) می‌شوند.

فلج موضعی بخش کوچکی از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری بیشتر صورت، دست ها، پاها یا تارهای صوتی را درگیر می کند. فلج عمومی ناحیه بزرگتری را تحت تاثیر قرار می دهد. پزشکان، فلج عمومی را بر اساس میزان فلج دسته بندی می کنند.

پیش آگهی برای افرادی که فلج هستند، چیست؟

فلج بدن چه زمانی رخ می دهد؟ || پزشکت

زندگی با فلج چالش برانگیز است. می تواند تغییرات چشمگیری در زندگی، فعالیت ها و تصویر شما از خود ایجاد کند. این تغییرات می تواند منجر به مشکلات سلامت روان و افسردگی شود. سعی کنید با پزشک در مورد دریافت حمایت فیزیکی و عاطفی مشورت کنید.

با گذشت زمان و با توانبخشی، بسیاری از افراد مبتلا به فلج یاد می گیرند که خود را تطبیق دهند. بسیاری از افراد با فلج زندگی مستقل و فعالی دارند. افراد مبتلا به کوادری پلژی مادام العمر به کمک دیگران نیاز دارند، اما ذهن آنها می تواند فعال بماند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

کاهش کنترل عضلانی یا تغییر در حس، بینایی یا گفتار می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل جدی پزشکی باشد و شما باید فوراً تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید. فلج می تواند نشانه ای از شرایط مختلف باشد که بر مغز، اعصاب و نخاع تأثیر می گذارد. این یک علامت جدی است که می تواند یک یا چند ناحیه از بدن را تحت تاثیر قرار دهد. الگوی فلج اغلب با علت آن مطابقت دارد. به طور کلی، آزمایش های تشخیصی ضروری است. درمان اغلب می تواند ضعف طولانی مدت را کاهش دهد و معمولاً توانبخشی لازم است.

اگر دچار فلج شده اید، مهم است که به موقع تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید. فلج یکی از علائم بیماری های عصبی جدی است. برای پیشگیری از تشدید شرایط ایجاد شده، باید تحت درمان پزشکی قرار بگیرید. فلج جدی است، اما با توانبخشی و مراقبت های پزشکی مداوم می توانید نتیجه خوبی داشته باشید.

سوالات متداول

چه چیزی باعث فلج می شود؟ آسیب به مغز، نخاع یا اعصاب می تواند باعث فلج شود.

آیا سوء تغذیه می تواند باعث فلج شود؟ کمبودهای تغذیه ای نباید باعث فلج شود. مسائل مربوط به سوء تغذیه می تواند باعث خستگی و ضعف عمومی، پارستزی (گزگز، بی حسی یا سایر احساسات غیر معمول) و آتروفی عضلانی شود. اما این مسائل به ندرت باعث از دست دادن کنترل حرکتی می شود که مشخصه فلج است.

آیا فلج دائمی است؟ فلج گاهی اوقات به خودی خود بهبود می یابد، اما معمولا اینطور نیست. در واقع، اگر علت به اندازه کافی درمان نشود، فلج اغلب می تواند بدتر شود.

فلج چه شکلی است؟ فلج ممکن است برای افراد دیگر قابل توجه نباشد، اما گاهی اوقات بسیار قابل توجه است. ممکن است شبیه صورت آویزان یا بازوی فلاپی باشد یا به یک طرف متمایل شده باشد. گاهی اوقات فلج پا می تواند باعث زمین خوردن ناگهانی شود.

هنگامی که چیزی سیگنال های عصبی به عضلات را مختل می کند، ممکن است فلج را تجربه کنید. علل شایع فلج شامل سکته مغزی، آسیب های نخاعی و اختلالات عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس است. فلج بل باعث فلج موقت صورت می شود. پاراپلژی هر دو پا را درگیر می کند، در حالی که کوادری پلژی تمام اندام ها را درگیر می کند.

فلج چقدر شایع است؟ تقریباً از هر 50 آمریکایی 1 نفر یا 5.4 میلیون نفر به نوعی فلج مبتلا هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز