لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سلول های بنیادی و درمان ام اس

سلول های بنیادی، پیشرفت جدیدی برای ام اس در 2021 | پزشکت

فهرست مطالب

سلول های بنیادی، پیشرفت جدیدی برای ام اس در 2021

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بررسی ها نشان می دهد سلول های بنیادی، پیشرفت جدیدی برای ام اس در سال 2021 رقم خواهند زد. درمان با سلول های بنیادی ممکن است بر بیماران مولتیپل اسکلروزیس تأثیر مثبت بگذارد. سلول های بنیادی مزانشیمی توانایی کاهش التهاب و تعدیل سیستم ایمنی بدن را دارند. هر دو این وضعیت ممکن است برای بیماران ام اس بسیار مفید باشد.

استفاده از سلول های بنیادی، به ویژه تجویز سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC) برای مولتیپل اسکلروزیس، پتانسیل بزرگی را برای کمک به بهبود علائم و تثبیت پیشرفت بیماری نشان داده است.

خاصیت تعدیل سیستم ایمنی (توانایی تنظیم سیستم ایمنی)، محافظت از بافت و تقویت کنندگی سلولهای بنیادی مزانشیمی، آنها را به درمانی جذاب برای مولتیپل اسکلروزیس (MS) و سایر شرایطی که با التهاب و یا آسیب بافتی همراه هستند، تبدیل کرده است.

بیماران MS با استفاده از این سلول ها می توانند انتظار افزایش انرژی، انعطاف پذیری، قدرت، تحرک و کنترل عملکرد خود را داشته باشند.

همچنین بررسی ها نشان داد که سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC) تجویز شده از راه وریدی ممکن است از پیشرفت بیماری در طولانی مدت پیشگیری کند.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) چیست؟

سلول های بنیادی، پیشرفت جدیدی برای ام اس در 2021 | پزشکت

مولتیپل اسکلروزیس (MS) نوعی اختلال خودایمنی مزمن در سیستم عصبی مرکزی است.  مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) یک بیماری مزمن است که باعث ایجاد مشکلات بینایی، تعادل، هماهنگی، کنترل عضلات و سایر عملکردهای اساسی بدن می شود. ام اس می تواند مغز، نخاع و اعصاب بینایی چشم بیماران را تحت تأثیر قرار دهد.

عوارض این بیماری برای هر فرد متفاوت است. برخی از آنها علائم خفیف دارند. در حالی که دیگران علائم کاملاً شدیدی را تجربه می کنند که ممکن است مانع انجام کارهای روزمره بیماران شود.

بیماری ام اس ناشی از یک مسئله خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن بیمار به غلاف میلین حمله کند. میلین ماده چربی است که از رشته های عصبی بدن محافظت می کند. بدون میلین، سلول های عصبی در معرض آسیب قرار می گیرند. این آسیب، ارسال سیگنال در سراسر بدن را مختل می کند.

در نتیجه، افراد علائم زیر را تجربه خواهند کرد:

بیماری های مغز و اعصاب
  • درد
  • افسردگی
  • خستگی
  • تاری دید
  • مشکل در راه رفتن
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن
  • ضعف یا اسپاسم عضلات

آیا بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) درمان دارد؟

در حال حاضر، هیچ درمانی برای مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) وجود ندارد. اما چندین روش درمانی می تواند علائم ام اس را کنترل کند. متأسفانه، این روش های درمانی می توانند بسیار گران قیمت باشند. حتی قیمت جدیدترین داروهای MS می تواند به 100000 دلار در سال برسند.

درمان سلول های بنیادی برای MS

سلول های بنیادی، پیشرفت جدیدی برای ام اس در 2021 | پزشکت

درمان سلول های بنیادی برای بیماران ام اس، خواص بهبودی و ترمیم کنندگی را نشان داده است. استفاده از سلول های بند ناف گرفته شده از بافت بند ناف، امکان درمان موثرتر بیماری ام اس را فراهم کرده است.

سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC) می توانند با التهاب درون بدن مقابله کنند. تجویز سلول های بنیادی، به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از تخریب بیشتر میلین جلوگیری می کنند. این توانایی سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSC) را به درمانی جذاب برای بیماری MS و سایر شرایطی که با التهاب و یا آسیب بافتی مشخص می شوند، تبدیل می کند.

بررسی های صورت گرفته بر روی بیماران مبتلا به ام اس نشان داده است که درمان سلول های بنیادی مزانشیمی قادر به بهبود علائم MS در 73٪ از شرکت کنندگان است. در حالی که پیشرفت بیماری تقریباً در 60٪ شرکت کنندگان متوقف شده است.

به گفته دکتر ابراهیم کاسیس: برخی از بیماران که در این بررسی ها شرکت کرده اند، توانسته اند استفاده از واکر یا عصا را کنار بگذارند. حتی برخی از بیماران مسافتی را که می توانند راه بروند افزایش دادند.

این مطالعه میزان موفقیت درمانی بیماران را با اندازه گیری مقیاس وضعیت معلولیت گسترش یافته شرکت کنندگان (نمرات EDSS قبل و بعد از درمان) ارزیابی کرد. بررسی ها نشان داده که میانگین نمره EDSS در گروه تحت درمان با سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC) بهبود یافته است.

اهمیت سلول های بنیادی در درمان ام اس

سلول های بنیادی، پیشرفت جدیدی برای ام اس در 2021 | پزشکت

بررسی ها نشان داده که هیچ عارضه جانبی جدی و مرتبط در گر وه درمان شده با سلول های بنیادی مشاهده نشده است.

به نظر می رسد که مزایای سلول های بنیادی از اهمیت بالینی ویژه ای برخوردار است. زیرا در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس پیشرونده مشاهده می شود که این بیماران به درمان های ایمنی معمولی پاسخ نمی دهند. حتی گزینه های درمانی محدودی برای آنها وجود دارد.

این بررسی ها نشان داده که پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی اثر تعدیل سیستم ایمنی دارد. این اثر بر بیماران MS در مطالعه تأثیر مثبت می گذارد.

سلول های بنیادی و ام اس

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری التهابی سیستم عصبی مرکزی (CNS) با یک جزء تخریب قوی است که منجر به ناتوانی غیرقابل برگشت می شود. بررسی ها نشان داده شده است که سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSC) از التهاب و از بین رفتن نورون در مبتلایان به این بیماری جلوگیری می کند.

سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSC) سلولهای (پیش ساز) استرومایی هستند که در بسیاری از بافتها از جمله مغز استخوان (BM) قرار دارند. MSC در آنجا از خونسازی حمایت می کنند.

سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC)، می توانند سیستم ایمنی بدن را تنظیم کنند. به نظر می رسد این سلول ها توانایی پیشگیری از حمله سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین موجود در رشته های عصبی را داشته باشند. سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC) ممکن است توانایی بازسازی بافت اسکار (غلاف میلین آسیب دیده) نورون های آسیب دیده را داشته باشند.

مزایای درمانی سلول های بنیادی مولتیپل اسکلروزیس (MS)

سلول های بنیادی، پیشرفت جدیدی برای ام اس در 2021 | پزشکت

بررسی های صورت گرفته از توانایی سلولهای بنیادی مزانشیمی برای کمک به تنظیم سیستم ایمنی بدن حمایت می کند. مزایای درمانی سلول های بنیادی در مبتلایان به ام اس، عبارتند از:

  • علائم ناتوان کننده MSرا تسکین می دهد.
  • درمان سلول های بنیادی غیر تهاجمی و آسیب زننده نیست.
  • وضعیت کلی بیمار و یا دوره های طولانی مدت بیماری را بهبود می بخشد.
  • سلول های بنیادی فوق العاده ضد التهاب هستند و باعث ترمیم و بازسازی بافت می شوند.
  • سلول های بنیادی توانایی ترمیم غلاف میلین آسیب دیده (بازسازی) یا سلول های عصبی را دارند.

تفاوت HSCT با سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSCT) چیست؟

دو گزینه درمانی پیوند سلول های بنیادی خونساز (HSCT) و سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSCT) نتیجه یکسانی دارند. هر دو این روش می توانند از بازگشت مجدد بیماری و ضایعات جدید MRI پیشگیری کنند. حتی ناتوانی ناشی از بیماری را بهبود ببخشند.

اما بررسی ها نشان داده است که درمان سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSCT) دارای خواص ضد التهابی و سرکوب سیستم ایمنی است. علاوه بر آن، تجویز وریدی سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSC) می تواند باعث بهبودی صدمات عصبی، کلیوی و ریوی در بسیاری از بیماران مختلف شود.

MSCT می تواند دوره های بیماری را بهبود بخشد و به بهبود علائم MS از جمله از دست دادن قدرت، تحرک، انعطاف پذیری، بی حسی و تحرک کلی بیمار کمک کند.

درمان سلول بنیادی مزانشیمی بدون نیاز به درمان سرکوب سیستم ایمنی سیتوتوکسیک تهاجمی (شیمی درمانی) انجام می شود. MSCT می تواند التهاب را کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را تنظیم کند، که هر دو نقش مهمی در کمک به بهبود علائم MS و بهبود بیماری دارند.

نتایج مربوط به پیوند سلول های بنیادی خونساز (HSCT) بیشتر در مورد بیماری های خود ایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس که در آن سیستم ایمنی، بدن بیمار را مورد حمله قرار می دهد، مثبت بوده است. با این حال، بسیاری از بیماران ممکن است با استفاده از شیمی درمانی و خطرات ذاتی مرتبط با آن، پاسخ ندهند.

درمان سلول های بنیادی مزانشیمی (MSCT) یک روش بسیار تهاجمی و رادیکال است و تأثیر کمی روی بیماران دارد.

درمان سلول های بنیادی مزانشیمی (MSCT) به بیماران امکان درمان موثر بدون خطر شیمی درمانی را می دهد. حتی ممکن است در شرایط خیلی ضعیفی با انجام پیوند سلول های بنیادی خونساز (HSCT) صورت بگیرد.

طبیعت غیرتهاجمی سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSCT) امکان تکرار درمان را با گذشت زمان و بدون آسیب مداوم به بدن را فراهم می کند.

آیا سلول های بنیادی بی خطر هستند؟

سلول های بنیادی، پیشرفت جدیدی برای ام اس در 2021 | پزشکت

سلولهای بنیادی مزانشیمی حاصل از بافت بندناف هیچگونه خطر پس زدن در بدن را ندارند. آنها سلول های جوانی، دارای امتیاز ایمنی و تمایز نیافته هستند.

همچنین هیچ عوارض ناشی از فرآورده خونی مرتبط با MSC وجود ندارد. زیرا این روش نیاز به تطبیق اهدا کننده و دریافت کننده ندارد. این سلول ها به سادگی به دنبال التهاب در بدن هستند و شروع به بهبود بافت آسیب دیده در بدن می کنند.

سلولهای بنیادی مشتق شده از بند ناف مزانشیمی هزاران بار در کلینیک های سراسر جهان تجویز اند. اما هرگز موارد رد شده (بیماری پیوند در مقابل میزبان) از آنها ثبت نشده است.

سخن آخر

از مزایای بالقوه درمان سلولهای بنیادی مزانشیمی برای افراد مبتلا به ام اس می توان به توانایی سلولهای تزریق شده برای انتقال از جریان خون به مناطقی از بافتهای آسیب دیده اشاره کرد که امکان تزریق IV این سلولها را در بدن فراهم می کند. سپس سلول های بنیادی در مناطق آسیب دیده یا التهاب جذب می شوند و فرایند تمایز را آغاز می کنند تا روند بهبودی آغاز شود.

پیوند سلول های بنیادین برای بیماری ام اس به طور کلی کم تهاجمی تر است. زمان بهبودی آن کوتاه تر و اثرات درمانی آن بر بدن مداوم است.

منبع:

https://www.dvcstem.com/post/stem-cell-therapy-for-ms

[advisers limit=3 online =true skill=”25″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز