لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درد صورت از علل تا درمان

درد صورت || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


هر گونه احساس در صورت توسط اعصاب و عروق خاص کنترل می شود. آسیب به این اعصاب و شریان ها می تواند منجر به درد ناتوان کننده صورت شود که رفع آن اغلب بسیار چالش برانگیز است. کیفیت علائم درد صورت اشکال مختلفی دارد که می تواند به صورت تیز تا کسل کننده، درد سوزنده، ثابت تا متناوب احساس شود.

از آنجایی که کیفیت و شدت درد صورت می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، تشخیص علائمی که ممکن است با درد نیز همراه باشد نیز ممکن است دشوار باشد. اما توجه به این علائم می تواند در تشخیص علت اصلی بروز آن موثر باشد. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت، هر آنچه که باید در مورد درد صورت بدانید را مورد بررسی قرار دهیم.

علائم همراه با درد صورت

افراد مبتلا به درد صورت ممکن است این علائم را همراه با درد صورت تجربه کنند:

  • اختلالات بینایی
  • حساسیت به نور
  • محدودیت حرکت فک
  • صداهای ناشی از مفاصل فک
  • پوسته پوسته شدن یا خارش
  • پوستی که در لمس گرم می شود.
  • بثورات روی صورت یا نزدیک صورت
  • علائم تنفسی فوقانی همچون آبریزش بینی، عطسه و قطرات بعد از بینی
  • دردی که با لمس صورت، جویدن، صحبت کردن یا مسواک زدن ایجاد می شود.

صرف نظر از ترکیبی از علائم، درد صورت اغلب ناتوان کننده بوده و در برابر درمان های خانگی معمولی مقاوم است. بنابراین، به منظور درمان مناسب و تشخیص علائم درد صورت خود باید به پزشک مراجعه کنید.

چه چیزی باعث درد صورت می شود؟

علل درد صورت متفاوت است زیرا عروق و اعصاب صورت، مستعد آسیب های مختلفی هستند. برخی از رایج ترین علل آن عبارتند از:

سردرد || پزشکتعلل عصبی

علل عصبی درد صورت شامل موارد زیر می باشد:

  • نوروپاتیک. کلمه نوروپاتیک به اختلال در عملکرد عصبی اشاره دارد. درد صورت می تواند ناشی از عملکرد نادرست عصب سه قلو باشد، عصبی که حس را به صورت و پوست سر می دهد. در بیشتر موارد، مکانیسم دقیقی که باعث اختلال در عملکرد عصب سه قلو می شود، هرگز تشخیص داده نمی شود. نورالژی سه قلو یک سندرم درد مزمن صورت است که حتی پس از انجام فعالیت هایی مانند مسواک زدن یا آرایش صورت کاملاً ناراحت کننده است.
  • مرکزی. علل عصبی مرکزی مانند سردرد و میگرن نیز می تواند با علائم درد صورت همراه باشد.

علل عفونی

علت های عفونی درد صورت شامل موارد زیر است:

  • ویروسی. برخی از ویروس ها تمایل به عفونت و حمله به اعصاب صورت را دارند. هرپس زوستر، ویروسی که باعث زونا می‌شود، می‌تواند در عصب سه‌قلو خفته و دوباره ظاهر شود و باعث ایجاد بثورات دردناک و تاولی در صورت شود. علاوه بر این، درد حتی پس از درمان بثورات عود می کند و از بین می رود. لازم به ذکر است همان قسمت هایی از صورت که باکتری ها می توانند آنها را آلوده کنند، به خصوص سینوس ها و چشم ها، توسط ویروس ها نیز می توانند آلوده شوند.
  • باکتریایی. بسیاری از ویروس‌های باکتریایی می‌توانند بخش‌هایی از سر مانند دندان‌ها و سینوس‌ها را تحت تأثیر قرار دهند و به طور غیرمستقیم علائم درد صورت را ایجاد کنند. به عنوان مثال، عفونت باکتریایی دندان که باعث آبسه می شود، می تواند منجر به تورم و ناراحتی در صورت شود. عفونت باکتریایی چشم می تواند باعث دردی شود که به نواحی اطراف صورت می رسد. علاوه بر این، باکتری های خاص مانند باکتری های ایجاد کننده بیماری لایم می توانند بر روی اعصاب صورت تأثیر بگذارند و در نتیجه باعث درد شوند.

علل ساختاری

علل ساختاری درد صورت می تواند موارد زیر را شامل شود:

  • انسداد. وجود سنگ بزاقی که غده بزاقی را مسدود می کند، ممکن است باعث تورم صورت شود که به عصب سه قلو فشار وارد می کند و باعث درد می شود.
  • عضلانی-اسکلتی. درد و اختلال در عضلاتی که جویدن و حرکت فک را کنترل می کنند می تواند منجر به درد ناتوان کننده صورت شود که به راحتی با اعمال معمول مانند خوردن صبحانه یا خمیازه ایجاد می شود.

علل عروقی

برخی از بیماری‌های خودایمنی می‌توانند باعث التهاب رگ‌های خونی در سر شوند که منجر به درد صورت می‌شود. یکی از این شرایط آرتریت سلول غول پیکر یا تمپورال نام دارد.

علل مرتبط با آسیب

در نهایت، ضربه مستقیم به صورت یک محرک آشکار برای ایجاد درد صورت است. کبودی‌ها و بدشکلی‌های بزرگ دلیل واضحی برای هر گونه دردی است که تجربه می‌کنید، اما به هر گونه بریدگی یا ضایعات کوچکتر روی صورت که می‌تواند مسئول علائم درد صورت شما باشد نیز توجه داشته باشید.

بیماری های مغز و اعصاب

سینوزیت مزمن

به سینوزیت مزمن، رینوسینوزیت مزمن نیز گفته می شود. این التهاب سینوس ها یا فضاهای باز جمجمه بالا و زیر چشم است. در این مورد، “مزمن” به این معنی است که این عارضه با وجود درمان برای هفته ها طول بکشد و احتمالاً چندین مورد سینوزیت حاد را به دنبال داشته است. این بیماری ممکن است با یک عفونت ویروسی، باکتریایی یا قارچی دستگاه تنفسی فوقانی همچون آسم، آلرژی، یا پولیپ بینی شروع شود.

علائم این نوع بیماری شامل درد صورت، تورم و گرفتگی بینی، خستگی، ترشحات بینی مایل به سبز یا زرد، از دست دادن حس بویایی، گوش درد، سرفه و گلو درد می باشد. سینوزیت مزمن باید توسط یک پزشک معاینه شود، به خصوص اگر علائم بدتر شوند.

تشخیص این نوع بیماری از طریق شرح حال بیمار، معاینه ی جسمی، کشت سینوس، تست های پوستی برای آلرژی، سی تی اسکن سرو آندوسکوپی بینی (رینوسکوپی) انجام می شود. اما درمان ممکن است شامل شستشوی بینی با نمک، اسپری بینی کورتیکواستروئیدها، کورتیکواستروئیدهای خوراکی، آنتی بیوتیک برای عفونت باکتریایی، ایمونوتراپی برای آلرژی و در برخی موارد، جراحی برای برداشتن پولیپ یا سایر انسدادها باشد.

سینوزیت حاد ویروسی

سینوزیت حاد ویروسی که رینوسینوزیت ویروسی یا “عفونت سینوسی” نیز نامیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که ویروس‌ها در حفره‌های سینوسی صورت نفوذ کرده و تکثیر شوند. این بیماری اغلب توسط همان ویروس‌هایی ایجاد می‌شود که باعث سرماخوردگی شده و از طریق سرفه یا عطسه یک فرد آلوده، به همان روش منتشر می‌شود.

از آنجایی که کودکان سینوس های کوچک و توسعه نیافته دارند، این بیماری در بزرگسالان بسیار شایع تر است. علائم سینوزیت حاد ویروسی شامل ترشحات شفاف بینی (نه مایل به سبز یا زرد)، تب و درد، در صورت فشار دادن سینوس های صورت است. اگر بثورات، خستگی شدید یا علائم عصبی (تشنج، از دست دادن حس، ضعف یا فلج نسبی) را تجربه کردید، برای رد شرایط جدی‌تر به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص این نوع سینوزیت معمولاً تنها از طریق شرح حال و معاینه انجام می شود. آنتی بیوتیک ها فقط علیه باکتری ها عمل می کنند و نمی توانند در برابر یک بیماری ویروسی موثر باشند. بنابراین، درمان شامل استراحت، مصرف مایعات و کاهش دهنده تب یا درد مانند ایبوپروفن است. علائم سینوزیت ویروسی حدود هفت تا ده روز طول می کشد. همانند سرماخوردگی، بهترین پیشگیری، شستن مکرر و کامل دست ها است.

سرماخوردگی || پزشکتسرماخوردگی

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است که شامل بینی، دهان، سینوس ها، گلو و حنجره می شود. بیش از 200 ویروس وجود دارد که می تواند باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شود و معمولاً ویروس دقیق سرماخوردگی هرگز تشخیص داده نمی شود.

عفونت ویروسی گلو

گلودرد اغلب توسط همان ویروس هایی ایجاد می شود که باعث آنفولانزا و سرماخوردگی می شوند. این بیماری زمانی گسترش می‌یابد که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می‌کند و سپس شخص دیگری ویروس معلق در هوا را استنشاق کرده یا سطحی را که در آن فرود آمده لمس می‌کند. کسانی که بیشتر در معرض خطر گلودرد ویروسی هستند، کودکان، سیگاری ها، کسانی که با دیگران در خانه کار می کنند و هرکسی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، هستند.

علائم این عفونت شامل سوزش گلو، درد هنگام بلع یا صحبت کردن، لوزه های قرمز و متورم، تب، بدن درد و علائم سرماخوردگی مانند سرفه، عطسه و آبریزش بینی است. اگر علائم شما در عرض 24 ساعت از بین نرفت، به ویژه در کودکان باید به پزشک مراجعه کنید. گلودرد مداوم می تواند نشانه ای از بیماری های جدی مانند مونونوکلئوز، سرخک، آبله مرغان یا کروپ باشد.

از طریق معاینه فیزیکی و سواب می توان این عفونت را تشخیص داد. درمان آن شامل استراحت، مصرف مایعات و مسکن‌های بدون نسخه است. به کودکان آسپرین ندهید. آنتی بیوتیک ها فقط علیه باکتری ها عمل می کنند و نمی توانند در برابر یک بیماری ویروسی موثر کنند.

اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) به درد و اختلال عملکرد طولانی مدت در TMJ، مفصلی که استخوان های فک بالا و پایین را به هم متصل می کند، اشاره دارد.

TMJ مفصلی پیچیده با حرکات پیچیده است که در معرض فشار و آسیب است. علائم این نوع اختلال ممکن است بدون دلیل ظاهری ظاهر شوند و از بین بروند. گمان نمی رود که نامرتبی دندان ها و فک، و دندان قروچه علت اصلی آن باشد. به نظر می رسد زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به این اختلال هستند.

اختلال TMJ سه نوع دارد:

  • آرتریت TMJ
  • دررفتگی یا آسیب به استخوان فک
  • درد یا ناراحتی در عضلات کنترل کننده TMJ

تشخیص نوع این اختلال از طریق شرح حال بیمار، معاینه فیزیکی و تصویربرداری انجام می شود. با توجه به دشواری تشخیص اختلال TMJ، درمان با روش های محافظه کارانه شروع می شود که فک یا دندان را برای همیشه تغییر نمی دهد. در این خصوص استفاده از بسته های یخ، غذاهای نرم، کشش ملایم عضلات فک و کاهش استرس پیشنهاد می شود. همچنین ممکن است از داروهای مسکن کوتاه مدت استفاده شود. آتل، بوتاکس، کاشت و جراحی توصیه نمی شود.

آبسه پوستی

آبسه پوستی یک کیسه بزرگ از چرک است که درست در زیر پوست ایجاد شده است. این بیماری در اثر ورود باکتری ها به زیر پوست، معمولاً از طریق یک بریدگی یا خراش کوچک ایجاد و شروع به تکثیر می کند. بدن با هجوم گلبول‌های سفید خون مبارزه می‌کند که برخی از بافت‌های عفونی را می‌کشند، اما در حفره باقی‌مانده چرک ایجاد می‌کنند.

علائم آبسه پوستی شامل یک توده چرک بزرگ، قرمز، متورم و دردناک در هر نقطه از بدن در زیر پوست است. حتی ممکن است همراه با آن تب، لرز و بدن درد ناشی از عفونت وجود داشته باشد. اگر درمان نشود، خطر بزرگ شدن آبسه، گسترش و ایجاد بیماری جدی وجود دارد. آبسه از طریق معاینه فیزیکی تشخیص داد می شود.

یک آبسه کوچک ممکن است خود به خود و از طریق سیستم ایمنی بدن بهبود یابد. اما برخی از آنها باید در مطب پزشک تخلیه شوند. معمولا در چنین شرایطی آنتی بیوتیک نیز تجویز می شود. تمیز نگه داشتن پوست و استفاده از لباس ها و حوله های تمیز به اطمینان از عدم عود آبسه کمک می کند.

سردرد سینوسی

سردرد سینوسی که سینوزیت یا رینوسینوزیت نیز نامیده می شود، در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی سینوس ها (فضاهای باز) پشت چشم و بینی ایجاد می شود.

علائم سردرد سینوسی عبارتند از:

  • تب
  • درد
  • نفس بدبو
  • کاهش حس بویایی
  • ترشح غلیظ بینی که ممکن است شفاف، سفید، سبز یا زرد باشد
  • احتقان و فشار روی نواحی سینوسی صورت، مخصوصاً در صورت خم شدن به جلو یا دراز کشیدن.

تشخیص سردرد سینوسی از طریق شرح حال بیمار، معاینه فیزیکی و گاهی اوقات سی تی اسکن یا ام آر آی سر برای بررسی تغییرات در سینوس ها انجام می شود. سردرد سینوسی واقعی، اگر ناشی از عفونت باکتریایی باشد، با آنتی بیوتیک درمان می شود. اما اگر ناشی از عفونت ویروسی باشد، علائم را می توان با مسکن های بدون نسخه و کمپرس سرد و گرم متناوب درمان کرد.

بیماری کرون

بیماری کرون التهاب روده است. این به دلیل یک پاسخ سیستم ایمنی معیوب ایجاد می شود که باعث می شود بدن به دیواره روده حمله کند. این بیماری معمولاً قبل از سی سالگی ظاهر می شود و می تواند هر فردی را درگیر کند. کسانی که سابقه خانوادگی دارند ممکن است بیشتر مستعد باشند. سیگار یک عامل خطر شناخته شده برای این بیماری است.

عوامل تشدید کننده این بیماری عبارتند از:

  • استرس
  • رژیم غذایی نامناسب
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپرین

علائم اولیه آن معمولاً به تدریج ایجاد می شوند، اما می توانند به طور ناگهانی نیز ظاهر شوند. این علائم شامل خستگی، از دست دادن اشتها، تب، زخم های دهان، اسهال، درد شکم و وجود خون در مدفوع می باشد.

بیماری کرون درمان نشده می تواند باعث ایجاد زخم در سراسر دستگاه گوارش و همچنین انسداد روده، سوء تغذیه و بدتر شدن سلامت عمومی شود. این بیماری از طریق آزمایش خون و آزمایش نمونه مدفوع تشخیص داده می شود. همچنین ممکن است از کولونوسکوپی، سی تی اسکن، MRI، آندوسکوپی و یا انتروسکوپی برای تشخیص استفاده شود.

بیماری کرون قابل درمان نیست، اما با کاهش التهاب می توان آن را مدیریت کرد. آنتی بیوتیک ها، کورتیکواستروئیدها و سرکوب کننده هایسیستم ایمنی ممکن است آزمایش شوند. تغذیه عالی، مکمل های ویتامین، ترک سیگار و کاهش استرس می تواند مفید باشد.

سینوزیت باکتریایی حاد

سینوزیت حاد باکتریایی که به آن رینوسینوزیت باکتریایی یا ” عفونت سینوسی ” نیز گفته می شود، علائمی مانند رینوسینوزیت ویروسی دارد اما درمان آن متفاوت است. هر سینوزیت معمولاً با ویروس های سرماخوردگی شروع می شود. گاهی اوقات یک عفونت باکتریایی ثانویه وجود دارد، مانند ویروس های سرماخوردگی، این باکتری ها را می توان پس از سرفه یا عطسه فرد آلوده استنشاق کرد.

هر فردی که سینوزیت ویروسی، آلرژی تنفسی فوقانی، ناهنجاری مجرای بینی، بیماری ریوی یا سیستم ایمنی ضعیف دارد، بیشتر مستعد ابتلا به سینوزیت باکتریایی است. علائم سینوزیت حاد شامل ترشحات غلیظ بینی مایل به زرد یا سبز، درد یک طرفه در فک بالا یا دندان، درد و فشار سینوس یک طرفه، خستگی، تب و علائمی که پس از اولین بهبود بدتر می شوند، می باشد.

برای سردرد شدید، تب بالا، سفتی گردن یا تغییرات بینایی فوراً باید به پزشک مراجعه کنید. اینها می توانند نشان دهنده یک وضعیت جدی باشند.

تشخیص این نوع سینوس با یک معاینه ساده انجام می شود. سینوزیت باکتریایی را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد، اما این همیشه ضروری نیست. اغلب استراحت، مصرف مایعات و مسکن های بدون نسخه و ضد احتقان کافی است. با داشتن شیوه زندگی خوب و رعایت بهداشت برای قوی نگه داشتن سیستم ایمنی می توان از این بیماری پیشگیری کرد.

انواع درد صورت کدامند؟

نوع دقیق دردی که احساس می کنید به علت آن بستگی دارد. درد کسل کننده و ضربان دار در یک طرف صورت یا اطراف دهان معمولاً به دلیل مشکلات داخل دهان مانند دندان درد، حفره یا آبسه است. اگر این نوع درد را تجربه کردید، به دندان پزشک مراجعه کنید. درد همراه با سینوزیت مانند فشار یا درد دردناک در جلوی استخوان گونه و زیر چشم است. آبسه ها و زخم ها اغلب در محل زخم ضربان دارند. سردرد و جراحات می تواند مانند یک احساس خنجر زدن باشد یا می تواند ضربان و درد داشته باشد. از آنجایی که دلایل زیادی برای درد صورت وجود دارد، اگر دردی غیرقابل توضیح یا غیرقابل تحمل را تجربه کردید، با پزشک خود مشورت کنید.

ام آر آی || پزشکتدرد صورت چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما ممکن است برای تشخیص، آزمایش تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا اسکن MRI را تجویز کند. این تست های تصویربرداری در تشخیص مشکلات درون استخوان ها، ماهیچه ها و بافت مفید هستند. پزشک همچنین می تواند از اشعه ایکس برای بررسی سینوس ها استفاده کند. پزشک ممکن است برای آزمایش عفونت های خاص نمونه خون بگیرد. اگر علائم شما یک وضعیت چشمی احتمالی را نشان دهد یا اگر پزشک شما نگران است که ممکن است مشکلات قلبی داشته باشید، آزمایش‌های بیشتری را تجویز می‌کند.

تشخیص درد صورت ناشی از چشم

اگر یک بیماری چشمی دلیل درد صورت شما باشد، پزشک شما را به چشم پزشک ارجاع می دهد تا معاینه تونومتری را برای شما انجام دهد. برای این معاینه، پزشک یک قطره بی‌حس کننده را روی هر چشم می‌ریزد. سپس، نوار کوچکی از کاغذ حاوی رنگ نارنجی را روی کره چشم شما قرار می دهد. چشم پزشک شما از یک لامپ شکافی استفاده می کند که چشم شما را روشن می کند تا قرنیه و سایر قسمت های چشم شما را از نظر آسیب بررسی کند. این آزمایش در تشخیص زخم و گلوکوم موثر است.

تشخیص درد صورت ناشی از قلب

الکتروکاردیوگرام (ECG) ممکن است برای بررسی اینکه آیا قلب شما باعث این مشکلات شده است یا خیر لازم باشد. برای این آزمایش، مانیتورهای الکترودی کوچک و بدون درد روی قفسه سینه، بازوها و پاهای شما قرار می گیرد. این مانیتورها به یک دستگاه ECG متصل هستند که فعالیت الکتریکی قلب شما را می‌خواند. این آزمایش برای تشخیص حمله قلبی یا ریتم غیر طبیعی قلب مفید است.

چگونه می توان درد صورت را درمان کرد؟

درد صورت، دردی است که در هر قسمت از صورت از جمله دهان و چشم احساس می شود. اگرچه معمولاً به دلیل آسیب دیدگی یا سردرد است، درد صورت نیز ممکن است نتیجه یک وضعیت پزشکی جدی باشد. بیشتر علل درد صورت بی ضرر هستند. با این حال، اگر درد صورت دارید که به نظر می رسد بدون هیچ دلیل شناخته شده ای ایجاد شده است، به پزشک خود مراجعه کنید.

بسته به تشخیص، پزشک ممکن است گزینه های درمانی زیر را توصیه کند:

داروهای ضد تشنج. نگران نباشید، به احتمال زیاد درد صورت شما ناشی از تشنج نیست. بسیاری از داروهای ضد تشنج نیز برای رفع درد عصبی استفاده می شوند و پزشک ممکن است داروهایی مانند گاباپنتین (نورونتین) یا کاربامازپین (تگرتول) را تجویز کند.

آنتی بیوتیک ها. اگر درد صورت شما به دلایل باکتریایی باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. علل ویروسی با آنتی بیوتیک برطرف نمی شود و در صورت وجود، پزشک شما به احتمال زیاد درمان های حمایتی را پیشنهاد می کند.

جراحی. روش‌های جراحی وجود دارد که می‌تواند رشته‌های عصبی صورت را از بین ببرد تا علائم درد را کاهش دهد، به‌ویژه برای علل عصبی درد صورت. با پزشک خود در مورد این گزینه صحبت کنید و ارزیابی کنید که آیا بهترین گزینه برای شما است یا خیر.

اگر دچار درد ناگهانی پوست سر همراه با تب یا علائم بصری شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اینها می توانند نشانه های آرتریت تمپورال باشند که برای جلوگیری از کاهش بینایی باید به سرعت درمان شوند.

اگر درد صورت را تجربه کردید که به طور ناگهانی ظاهر می شود و از قفسه سینه یا بازوی چپ تابش می کند، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این ممکن است نشانه حمله قلبی قریب الوقوع باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز