لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت گردن درد و سردرد همزمان

گردن درد|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

گردن درد و سردرد اغلب به طور همزمان ذکر می شود، زیرا سفتی گردن سفت می تواند باعث بروز سردرد شود. در واقع، بسیاری از مشکلات گردن می توانند اعصاب آن را تحریک، فشار یا فشرده کنند که می تواند باعث سردرد شود. این در حالی است که در اغلب موارد درد در گردن از وضعیت نامناسب، کشیدگی گردن یا آسیب ناشی می شود. در موارد دیگر، ممکن است یکی از عوارض بیماری های زمینه ای، از جمله عصب فشرده شده یا فتق دیسک گردن باشد.

شایع ترین علل گردن درد

عوامل متعددی از جمله آسیب ها، کشیدگی ها و برخی بیماری های زمینه ای وجود دارند که می توانند منجر به بروز درد در گردن شوند. برخی از علل شایع گردن درد عبارتند از:

  • فتق دیسک
  • صدمه و آسیب
  • وضعیت بدنی ضعیف
  • سفت شدن عضلات گردن
  • موقعیت های نامناسب خواب
  • استفاده بیش از حد تلفن و کامپیوتر

فتق دیسک گردن زمانی رخ می دهد که یکی از دیسک‌های نرم بین یکی از هفت مهره گردن آسیب دیده و از ستون فقرات بیرون بزند. فشار بر روی عصب می تواند منجر به گردن درد شود.

سردرد || پزشکتعلت سردرد با گردن درد چیست؟

شرایط پزشکی مختلفی وجود دارد که می تواند باعث سردرد همراه با گردن درد شود. این شرایط هر دو ناشی از تحریک رشته های عصبی حسی است و گاهی اوقات درد سر یا گردن می تواند به ناحیه دیگر سرایت کند زیرا اعصاب حسی این ساختارها از نظر فیزیکی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند.

علل سردرد همراه با گردن درد عبارتند از:

میگرن: میگرن معمولا با سردرد همراه است و اغلب باعث درد گردن نیز می شود. علاوه بر این، ممکن است باعث تهوع و بدن درد شوند.

سردرد: سردردهای سینوسی، سردردهای تنشی و سردردهای سرویکوژنیک معمولاً با سر درد همراه هستند، اما می توانند گردن درد را نیز شامل شوند.

خستگی: خستگی معمولا منجر به سردرد و گردن درد موقت می شود تا زمانی که کمی استراحت کنید.

الکل یا خماری: برای بسیاری از افراد، نوشیدن می تواند باعث سردرد شود. این یک محرک رایج برای میگرن است، اما الکل همچنین می تواند باعث سردرد در افرادی شود که میگرن ندارند.

کشیدگی عضلانی:

وضعیت‌های طولانی یا مکرر که عضلات گردن را تحت فشار قرار می‌دهند، مانند بلند کردن یا نشستن پشت کامپیوتر، می‌تواند باعث درد یا دردی شود که هم سر و هم گردن را درگیر می‌کند.

بیماری های مغز و اعصاب

صدمات: ضربه هایی مانند ضربه شلاق یا افتادن می تواند باعث درد در سر و گردن شود. صدمات شدید می تواند باعث آسیب به جمجمه، مغز، ستون فقرات، اعصاب نخاعی یا نخاع شود. ممکن است کبودی یا آسیب های دیگر نیز وجود داشته باشد.

ضربه مغزی: ضربه مغزی (شکل خفیف آسیب تروماتیک مغزی که منجر به تغییر در عملکرد مغز می شود) اغلب باعث اختلال در تمرکز، سردردهای مداوم و گردن درد می شود. معمولاً این علائم در عرض چند هفته پس از ضربه مغزی خفیف بهبود می یابند.

مننژیت: التهاب یا عفونت پوشش اطراف مغز و نخاع باعث درد یا حساس شدن سر و پشت از جمله گردن می شود. سفتی گردن و تب معمولاً از علائم مرتبط هستند.

عصب فشرده شده: آرتریت یکی از علل شایع فشار بر روی اعصاب نخاعی است. فشار دادن عصب در قسمت فوقانی ستون فقرات می تواند باعث درد در سر و گردن، همراه با سوزن سوزن شدن بازو شود.

فتق دیسک: آرتریت یا ترومای دژنراتیو می تواند باعث فشار دیسک ستون فقرات بر روی عصب و احتمالاً بر روی طناب نخاعی شود. این ممکن است باعث از دست دادن حس یا ضعف بازو شود.

خونریزی زیر عنکبوتیه:

این یک بیماری جدی است که در اثر خونریزی رگ خونی در مغز ایجاد می شود. تحریک و التهاب می تواند باعث درد شدید سر و گردن، احتمالاً با تشنج و از دست دادن هوشیاری شود.

هیدروسفالی: مایع می تواند در اطراف مغز جمع و باعث ایجاد فشار دردناک شود. علل آن شامل انسداد جریان مایع مغزی نخاعی به دلیل تومورهای مغزی، عفونت های مغزی یا ناهنجاری های مادرزادی (از بدو تولد) است.

افزایش فشار داخل جمجمه: فشار روی مغز و رگ های خونی مغز می تواند باعث درد شود. علل فشار داخل جمجمه شامل هیدروسفالی، ضربه به سر، تومورهای مغزی یا تورم ناشی از سکته مغزی هستند. موارد شدید می تواند باعث بی حالی یا از دست دادن هوشیاری شود.

سرطان مغز یا ستون فقرات: سرطان مغز یا داخل ستون فقرات می تواند باعث ایجاد درد در سر و گردن شود که اغلب با علائم دیگری مانند کاهش بینایی همراه است.

کدام سردرد منجر به درد گردن می شوند؟

برخی از انواع سردردها می توانند منجر به بروز درد در گردن شوند. این سردردها ممکن است به دلیل مشکلات مربوط به عضلات یا اعصاب خاص ایجاد شود. به طور مثال سردرد تنشی که ناشی از مواردی مانند استرس، اضطراب و کمبود خواب است می تواند منجر به سفت شدن عضلات پشت گردن و پایه جمجمه شود. سردرد تنشی اغلب به عنوان دردی خفیف تا متوسط توصیف می‌شود که در این شرایط احساس می‌کنید نواری دور سر شما سفت می‌شود. این رایج ترین نوع سردرد است.

میگرن

میگرن اغلب با درد متوسط تا شدید ضربان دار در سر یا گردن همراه است. حتی می تواند باعث درد گردن و سایر علائم میگرن مانند حالت تهوع و افزایش حساسیت به صدا یا نور شود. برخی از رایج ترین محرک های سردردهای میگرنی عبارتند از:

  • استرس
  • نوسانات هورمونی
  • حذف وعده های غذایی
  • تغییرات آب و هوا

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ).

اختلالات TMJ روی فک و ماهیچه ها و رباط هایی که آن را احاطه کرده اند تأثیر می گذارد. اگرچه تعیین علت خاص اختلالات TMJ ممکن است دشوار باشد، اما می تواند به دلیل ترکیبی از عوامل زیر باشد:

TMJ می تواند استخوان فک و عضلات اطراف مفصل فک را تحت تاثیر قرار دهد. حتی می تواند با جویدن آدامس، خوردن یخ و خوردن غذاهای ترد یا جویدنی بدتر شود. این ممکن است منجر به درد و تورم در بافت های اطراف از جمله گردن شود. همچنین ممکن است علائم دیگری مانند ترکیدن فک، گوش درد و حساسیت دندان ایجاد کند.

سردرد ناشی از مشکل گردن

برخی از انواع سردرد ممکن است به دلیل مشکلات خاص گردن، از جمله آسیب، التهاب و تنش مزمن گردن ایجاد شوند، از جمله:

سردرد سرویکوژنیک (CGH)

سردردهای سرویکوژنیک سردردهای ثانویه در نظر گرفته می شوند، به این معنی که ناشی از مسائل دیگری مانند مشکلات گردن هستند. برخی از علل بالقوه سردرد سرویکوژنیک عبارتند از:

  • التهاب
  • کشیدگی گردن
  • آسیب یا ضربه به گردن
  • ناهنجاری های مهره های گردنی

از آنجایی که اعصاب گردنی علت اصلی انتقال سیگنال‌های درد هستند، مشکلات گردن می‌تواند باعث سردرد گردنی، درد، سفتی، حالت تهوع، تاری دید و افزایش حساسیت به نور یا صدا شود.

نورالژی اکسیپیتال نوعی سردرد است که با درد ضربان دار مشخص و معمولاً از گردن شروع می شود و به سمت بالا حرکت می کند. این نوع سردرد همچنین ممکن است باعث درد در پشت سر، پوست سر، پیشانی و پشت گوش یا چشم شود. معمولاً در اثر آسیب، تحریک یا التهاب اعصاب اکسیپیتال که نوعی عصب در پوست سر هستند، ایجاد می‌شود. علت اصلی آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فشرده سازی عصبی
  • تنش مزمن گردن
  • بیماری دیسک گردن
  • استئوآرتریت ستون فقرات گردنی فوقانی

درمان گردن درد و سردرد به طور همزمان

گزینه های درمانی برای گردن درد و سردرد می تواند بر اساس عوامل زیادی از جمله علت، شدت و نوع مشکلی که تجربه می کنید متفاوت باشد.

دارو خوردن|| پزشکتدرمان سردرد

پزشک ممکن است بسته به نوع خاص و علت سردرد شما، هر یک از انواع درمان را توصیه کند. داروهای مختلفی معمولا برای درمان سردرد استفاده می شود، از جمله:

مسکن های بدون نسخه (OTC). اینها شامل ایبوپروفن (Motrin، Advil) یا استامینوفن (Tylenol) است. اما استفاده بیش از حد از Tylenol می تواند باعث بروز سردردهای بیشتری شود.

داروهای مسکن تجویزی. به عنوان مثال می توان به ناپروکسن (ناپروسین)، کتورولاک ترومتامین (تورادول)، یا ایندومتاسین (ایندوسین) اشاره کرد.

تریپتان ها. این داروها میگرن را درمان می کنند و برای افرادی که سردردهای تنشی همراه با میگرن دارند تجویز می شوند.

تزریق استروئید. این درمان اغلب برای سردرد توصیه می شود تا به آرامش اعصاب و کاهش تورم کمک کند. ممکن است به ویژه برای نورالژی پس سری، میگرن و اختلالات TMJ مفید باشد.

شل کننده های عضلانی. برخی از انواع شل کننده های عضلانی، مانند تیزانیدین (Zanaflex)، می توانند به کاهش تنش و سفتی در عضلات برای درمان سردرد، نورالژی پس سری و اختلالات TMJ کمک کنند.

دیتان ها. این داروها ممکن است برای تسکین حالت تهوع منبع مطمئن یا افزایش حساسیت به نور یا صدا مرتبط با انواع خاصی از سردردها مانند میگرن استفاده شوند. یکی از رایج ترین انواع آن لاسمیدیتان (Reyvow) است.

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای.

این دسته از داروها گاهی اوقات برای جلوگیری از میگرن و نورالژی پس سری تجویز می شوند.

داروهای ضد تشنج. این داروها ممکن است به کاهش علائم ناشی از میگرن یا نورالژی اکسیپیتال کمک کنند.

داروهای فشار خون. یک بررسی در سال 2015 نشان داد که مسدودکننده های بتا مانند پروپرانولول، آتنولول و متوپرولول ممکن است به کاهش علائم میگرن کمک کنند.

تزریق بوتاکس. بوتاکس یک درمان مورد تایید FDA برای میگرن مزمن است. یک بررسی در سال 2017 نشان داد که نشان داده شده است که شدت و دفعات میگرن را کاهش می دهد.

پزشک شما همچنین ممکن است ماساژ را برای کمک به کاهش تنش در گردن و شانه‌ها توصیه کند. اگر سردرد شما ناشی از عوامل دیگری مانند مشکلات فک یا گردن باشد، درمان بیماری زمینه ای تا حدودی در رفع این وضعیت می تواند موثر باشد. برخی گزینه های درمانی ممکن است ترکیبی از ورزش، فیزیوتراپی، داروها، سرما/گرما درمانی یا استراحت باشد.

در موارد شدید، اگر سایر روش‌های درمانی اثری نکنند، ممکن است جراحی برای مسائلی مانند اختلالات TMJ یا نورالژی اکسیپیتال نیز توصیه شود. اما در مورد TMJ، پزشک می تواند استفاده از محافظ دهان را در شب برای جلوگیری از دندان قروچه (که می تواند به سردرد کمک کند) را توصیه کند.

درمان گرفتگی عصب گردن

برای درمان گرفتگی عصب گردن پزشک ممکن است یک یا ترکیبی از درمان‌های زیر را توصیه کند:

  • یقه گردنی. این یک حلقه نرم و پر شده است که حرکت را محدود می کند. به عضلات گردن اجازه می دهد تا آرام شوند.
  • فیزیوتراپی. پیروی از یک مجموعه خاص از تمرینات هدایت شده، فیزیوتراپی می تواند عضلات گردن را تقویت کند، دامنه حرکتی را بهبود بخشد و درد را تسکین دهد.
  • داروی خوراکی داروهای تجویزی و OTC ممکن است پزشک شما برای کاهش درد و کاهش التهاب توصیه کند شامل آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و کورتیکواستروئیدها.
  • تزریقات. تزریق استروئید برای کاهش تورم و تسکین درد برای مدت زمان کافی برای بهبود عصب استفاده می شود.

اگر این درمان‌ها موثر نباشند، جراحی گزینه درمانی بعدی خواهد بود.

درمان فتق دیسک گردن

جراحی فتق دیسک فقط برای تعداد کمی از افراد به عنوان درمان در نظر گرفته می شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است به جای آن درمان های محافظه کارانه تری را توصیه کند، از جمله:

  • تزریق کورتیزون
  • فیزیوتراپی
  • شل کننده های عضلانی
  • برخی از داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین
  • داروهای ضد درد OTC، مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن
  • داروهای مسکن تجویزی، مانند مواد مخدر از جمله اکسی کدون-استامینوفن

چه زمانی سردرد و گردن درد جدی است؟

سفتی گردن که با سردرد همزمان با هم رخ می دهند معمولا نگران کننده نیستند. اما در برخی شرایط بهتر است برای تشخیص علت اصلی آن به پزشک مراجعه کنید، به خصوص:

  • سفتی گردن و سردرد به مدت یک یا دو هفته ادامه دارد.
  • گردن سفت و بی حسی در بازوها دارید.
  • اگر آسیب جدی دلیل سفت شدن گردن شماست.
  • شما تب، گیجی یا هر دو را همراه با سفتی گردن و سردرد تجربه می کنید.
  • درد چشم با سفتی گردن و سردرد شما همزمان با هم رخ می دهند.
  • علائم دیگری مانند تاری دید یا تکلم را تجربه می کنید.
  • سردرد هایی را تجربه می کنید که شما را از خواب بیدار می کند.
  • سردردهای “رعد و برق” را تجربه می کنید.
  • سردرد هایی دارید که فعالیت روزانه شما را محدود می کند.
  • سردردهایی دارید که به درمان محافظه کارانه پاسخ نمی دهند.

سخن آخر

بروز سفتی گردن و سردرد به طور همزمان تا حدودی رایج است. اغلب، گردن درد نیروی محرکه سردرد است. سفتی گردن و سردرد معمولاً با عادات سبک زندگی مرتبط است. خودمراقبتی و تغییر سبک زندگی معمولاً می تواند سفت شدن گردن و سردرد را درمان کند. اگر گردن درد و سردرد مداوم و شدید دارید، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می تواند علت زمینه ای را تشخیص دهد و درمان مورد نیاز برای تسکین را ارائه دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز