لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

یائسگی و سرطان سینه

یائسگی و سرطان سینه|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


در خصوص ارتباط یائسگی و سرطان سینه، هیچ اطلاعات و بررسی های خاصی وجود ندارد که نشان دهد یائسگی مستقیماً باعث بروز سرطان سینه می شود. با این حال، یائسگی دیررس ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هورمون در طول زندگی افزایش دهد. انواع خاصی از درمان سرطان سینه به نام هورمون درمانی می تواند علائمی شبیه به یائسگی را ایجاد کند.

ارتباط احتمالی در مورد یائسگی و سرطان سینه و اینکه آیا یائسگی خطر بروز سرطان سینه را افزایش می دهد باعث نگرانی در بین زنان در یائسگی شده است. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت به ارتباط، خطرات، درمان و پیشگیری از سرطان سینه در زمان یائسگی بپردازیم و اینکه آیا واقعا یائسگی باعث سرطان سینه می شود یا نه.

مطالعه بیشتر: مصرف شیر و خطر سرطان پستان

ارتباط بین یائسگی و سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه در درجه اول توسط استروژن و پروژسترون ایجاد می شود. با نزدیک شدن به زمان یائسگی، تخمدان ها مقدار کمتر از این هورمون ها تولید می کنند که منجر به بروز علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، خشکی واژن، مفاصل دردناک و بی خوابی می شود.

علاوه بر این، زنانی که بعد از سن 55 سالگی یائسگی را تجربه می کنند، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استروژن و پروژسترون، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

یک مطالعه انجام شده بر روی زنان 55 تا 74 ساله بدون سابقه سرطان سینه نشان داد زنانی که علائم یائسگی را تجربه کردند در مقایسه با زنانی که علائم یائسگی نداشتند، 40 تا 60 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به کارسینوم مجرای مهاجم و کارسینوم لوبولار مهاجم بودند. اگرچه برای تایید این یافته ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

سرطان پستان|| پزشکت

عوامل موثر در بروز سرطان سینه بعد از یائسگی

این رابطه با افزایش سن مرتبط هستند، عوامل دیگری وجود دارند که می‌توانند بر روی بروز سرطان سینه بعد از یائسگی تأثیر بگذارند. این عوامل، عبارتند از:

جهش ژنتیکی

از هر 10 زن دارای جهش BRCA ، هفت نفر تا سن 80 سالگی به سرطان سینه مبتلا می شود.

چاقی

زنان سالمندی که اضافه وزن دارند، نسبت به زنانی که اضافه وزن ندارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

سابقه خانوادگی

داشتن یک خویشاوند درجه یک (مادر، خواهر یا دختر) مبتلا به سرطان خطر ابتلا به سرطان سینه را سه برابر می کند.

سلامت بانوان

تراکم بافت پستان ها

بافت پستانی که فیبروگلندولار است و چربی کمتر باعث می شود که سرطان در ماموگرافی به سختی دیده شود و این نوع بافت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان است.

نژاد

میانگین سن تشخیص سرطان سینه برای زنان سیاه پوست 60 سال در مقایسه با 64 سال برای زنان سفید پوست است. علاوه بر این، زنان سیاه پوست بیشتر از زنان سفیدپوست در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. دلایل این نابرابری ها به طور کامل شناخته نشده است.

با وجود اینکه از هورمون درمانی (HT) طی چندین دهه برای کاهش علائم یائسگی استفاده شده است. اما با این حال، مدت‌هاست که آن را عامل ایجاد سرطان سینه می‌دانند. انجمن یائسگی آمریکای شمالی (NAMS) داده های زیر را در سال 2022 منتشر کرد:

  • زنان دارای رحم که استروژن و پروژسترون مصرف می کنند، کمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.
  • در زنان بدون رحم که استروژن مصرف می کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش پیدا نمی کند و در پیگیری طولانی مدت، خطر کمی کاهش می یابد.
  • زنانی که سابقه خانوادگی سرطان سینه داشتند، در مدتی که تحت هورمون درمانی بودند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه نداشتند.
  • هورمون درمانی ممکن است برای همه مناسب نباشد. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای هورمون درمانی مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: بوی سرطان چیست؟

یائسگی|| پزشکت

درمان و مدیریت 

درمان سرطان سینه گاهی اوقات می تواند علائم یائسگی را بدتر کند. هورمون درمانی برای درمان سرطان سینه توانایی بدن برای تولید هورمون های خاص را کاهش می دهد یا متوقف می کند. کمبود ناگهانی استروژن و پروژسترون منجر به افزایش گرگرفتگی، خشکی واژن، مفاصل دردناک و بی خوابی می شود. HT معمولاً برای درمان علائم یائسگی با سرطان سینه توصیه نمی شود.

روش های زیر برای مدیریت یائسگی با سرطان سینه پیشنهاد شده است:

  • برای کاهش گرگرفتگی در اتاق خنک بخوابید.
  • داروهای ضد افسردگی با دوز پایین ممکن است به چندین عارضه یائسگی کمک کنند.
  • برخی از پزشکان ممکن است Vagifem (قرص استروژن واژینال با دوز پایین) را برای بهبود سلامت واژن تجویز کنند.
  • برای از بین بردن خشکی واژن از روان کننده های مبتنی بر آب و مرطوب کننده های غیر هورمونی واژن استفاده کنید.

در صورت ابتلا به سرطان سینه ، با پزشک متخصص زنان آنلاین تلفنی و 24 ساعته در مورد راه های بهبود علائم یائسگی مشورت کنید.

چگونه می توان از این سرطان با یائسگی جلوگیری کرد؟

مصرف درمان های هورمونی برای سرطان سینه ممکن است باعث یائسگی شوند. با این حال، می توانید علائم یائسگی را کاهش دهید و خطر ابتلا به سرطان سینه را با گنجاندن اقدامات زیر در زندگی خود کاهش دهید:

حفظ وزن مناسب. چاقی با سرطان سینه همراه با یائسگی مرتبط است. بنابراین، حفظ وزن مناسب کلیدی برای پیشگیری از سرطان سینه است.

مراقب غربالگری باشید. سرطان سینه اگر زود تشخیص داده شود قابل درمان است. پیروی از توصیه های پزشک برای غربالگری ماموگرافی بسیار مهم است.

ورزش. نشان داده شده است که فعالیت بدنی با تنظیم سطح انسولین، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. ورزش همچنین مواد شیمیایی “احساس خوب” را آزاد می کند که خلق و خو را بهبود می بخشد.

مصرف الکل را کاهش دهید یا ترک کنید. مصرف الکل می تواند هورمون های مرتبط با استروژن را افزایش دهد و گرگرفتگی را بدتر کند. علاوه بر این، فقط 1 تا 1.5 اونس الکل در روز خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 32 درصد افزایش می دهد.

غذاهی مفید بخورید. مصرف غذاهایی که خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهند مانند غلات کامل، سبزیجات، میوه ها و حبوبات را افزایش دهید.

شما نمی توانید تمام عواملی را که بر زمان یائسگی یا خطر ابتلا به سرطان سینه تأثیر می گذارند، کنترل کنید، اما می توانید تغییراتی را اعمال کنید که هم علائم یائسگی را بهبود می بخشد و هم خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

مطالعه بیشتر: مدیتیشن در بهبود بیماران سرطان

درمان سرطان|| پزشکت

چه روش هایی از درمان سرطان سینه می تواند منجر به یائسگی شود؟

درمان های هورمونی (غدد درون ریز)

درمان های هورمونی تاموکسیفن، آناستروزول، لتروزول و اگزمستان همگی می توانند باعث علائم یائسگی شوند.

سرکوب تخمدان

روش سرکوب تخمدان به معنای توقف ساخت استروژن توسط تخمدان ها به طور موقت یا دائم است. سرکوب تخمدان، عملکرد تخمدان و فرسایش تخمدان نامیده می شود.

توقف عملکرد تخمدان را می توان با استفاده از روش های زیر انجام داد:

  • هورمون درمانی که رایج ترین داروی مورد استفاده در این روش گوسرلین است، اما ممکن است از تریپتورلین یا لوپرولین نیز استفاده شود.
  • جراحی برای برداشتن تخمدان ها
  • رادیوتراپی تخمدان ها

یائسگی طبیعی یک فرآیند تدریجی است، در حالی که فرسایش تخمدان می تواند علائم یائسگی را به طور ناگهانی ایجاد کند و ممکن است شدیدتر باشد.

شیمی درمانی

اگر یائسگی طبیعی خود را سپری نکرده اید، شیمی درمانی ممکن است باعث توقف پریود شود. این به این دلیل است که تخمدان هایی که استروژن تولید می کنند تحت تأثیر این درمان قرار می گیرند. برای برخی از زنان این ممکن است باعث یائسگی زودتر و ناگهانی شود. علائم اغلب شدیدتر از زمانی است که یائسگی به طور طبیعی اتفاق می افتد.

گاهی پریودها به طور موقت متوقف می شوند. در این حالت علائم یائسگی با بازگشت قاعدگی بهبود می یابد. این اتفاق ممکن است چندین ماه یا گاهی حتی سال ها پس از پایان شیمی درمانی رخ دهد.

آیا با بروز علائم یائسه همچنان امکان بارداری وجود دارد؟

حتی اگر قاعدگی را متوقف کنید و علائم یائسگی را تجربه کنید، ممکن است همچنان باردار شوید. همچنین ممکن است حتی اگر دوران یائسگی را پشت سر می گذارید، بارور شوید، زیرا تخمدان ها ممکن است به طور کامل کار خود را متوقف نکرده باشند.

اگر در مورد باروری یا وضعیت یائسگی خود مطمئن نیستید، با پزشک خود در خصوص راه های پیشگیری از بارداری مشورت کنید. گاهی اوقات پزشک ممکن است انجام یک سری آزمایش خون را برای بررسی اینکه آیا در دوران قبل یا بعد از یائسگی هستید توصیه کند، اما این برای همه مناسب یا دقیق نیست و به محل درمان بستگی دارد.

برای برخی از زنان، یائسگی زودرس ممکن است به معنای احتمال ناباروری باشد. کنار آمدن با این امر می تواند بسیار دشوار باشد، به خصوص اگر به فکر تشکیل خانواده یا داشتن فرزندان بیشتری هستید.

سخن آخر

اگرچه یائسگی مستقیماً باعث سرطان سینه نمی شود، اما پیری و افزایش سن یک عامل کلیدی برای ایجاد سرطان سینه است. احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که بعد از 55 سالگی یائسگی را تجربه می کنند نسبت به افرادی که در سنین پایین تر یائسه می شوند، بیشتر است.

عوامل خطر، مانند چاقی، زنان یائسه را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار می دهد. غربالگری سرطان سینه و تغییر شیوه زندگی می تواند علائم یائسگی را بهبود بخشد و احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز