لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

قرص تاموکسیفن و عوارض آن

تاموکسیفن | پزشکت

فهرست مطالب

قرص تاموکسیفن و عوارض آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از پرداختن به قرص تاموکسیفن و عوارض آن لازم به ذکر است که قرص تاموکسیفن برای درمان و پیشگیری از سرطان پستان استفاده می شود. مصرف تاموکسیفن می تواند منجر به عوارض زیادی شود. قرص تاموکسیفن می تواند خطر وقایع جدی و خطرناک، از جمله سرطان رحم، لخته شدن خون و سکته را افزایش دهد. این حوادث می تواند کشنده باشد. شما باید قبل از مصرف این دارو، درباره مزایا و خطرات احتمالی این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

قرص تاموکسیفن فقط به عنوان یک داروی عمومی در دسترس است. نسخه ای با نام تجاری آن وجود ندارد. هزینه داروهای عمومی معمولاً کمتر از داروهای تجاری است. این دارو دارای هشدار جعبه سیاه است. جعبه سیاه، جدی ترین هشدار سازمان غذا و دارو (FDA) است. هشدار جعبه سیاه در مورد اثرات دارویی خطرناک داروها، هشدارهای لازم را به پزشکان و بیماران می دهد.

قرص تاموکسیفن در چه مورادی تجویز می شود؟

تاموکسیفن برای درمان و کمک به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان پستان و به عنوان بخشی از درمان غدد درون ریز به تنهایی و یا با سایر داروها استفاده می شود. درمان غدد درون ریز می تواند با تغییر تعادل هورمون ها در بدن به کاهش سرعت یا متوقف شدن پیشرفت سرطان پستان کمک کند.

تاموکسیفن به گروهی از داروها به نام آنتی استروژن تعلق دارد. این داروها اغلب برای درمان بیماری های مشابه استفاده می شوند. آنتی استروژن ها با جلوگیری از اثرات هورمون استروژن در بدن عمل می کنند. استروژن ممکن است باعث رشد برخی از انواع تومورهای پستان شود. تاموکسیفن ممکن است از رشد تومورهایی که به استروژن پاسخ می دهند، جلوگیری کند.

مصرف تاموکسیفن چه عوارضی دارد؟

تاموکسیفن | پزشکت

تاموکسیفن می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. عوارض جانبی شایعی که می تواند با تاموکسیفن رخ دهد گرگرفتگی و بروز ترشحات واژن است. اگر این اثرات خفیف باشد، ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدت آنها بیشتر است یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

عوارض جانبی جدی و علائم ناشی از مصرف تاموکسیفن می تواند شامل موارد زیر باشد:

تغییرات در پوشش داخلی (آندومتر) رحماین تغییرات ممکن است به معنای شروع مشکلات جدی از جمله سرطان رحم باشد. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد یا فشار در لگن (زیر ناف شکم)
  • تغییراتی در چرخه قاعدگی، مانند مقدار یا زمان خونریزی یا افزایش لخته شدن
  • خونریزی واژن یا ترشحات خونی به رنگ زنگ زده یا قهوه ای. حتی اگر خونریزی کمی اتفاق افتاد باید با پزشک خود تماس بگیرید.

لخته شدن خون در رگها یا ریهاین موارد می توانند تا 2-3 ماه پس از قطع مصرف تاموکسیفن رخ دهند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تنگی نفس
  • سرفه خونی
  • درد ناگهانی قفسه سینه
  • درد، حساسیت به لمس یا تورم در یک یا هر دو پا

آب مروارید یکی دیگر از عوارض احتمالی مصرف قرص تاموکسیفن است که می تواند با تاری دید همراه باشد علاوه بر آن، مشکلات کبدی یکی دیگر از عوارض مصرف این دارو است که علائم آن از دست دادن اشتها و زردی پوست یا سفیدی چشم (زردی) است.

سلامت بانوان

چگونه باید تاموکسیفن را مصرف کنیم؟

تاموکسیفن | پزشکت

دوز تاموکسیفن که پزشک تجویز می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • سن
  • نوع تاموکسیفن
  • سایر شرایط پزشکی که بیمار ممکن است داشته باشد.
  • نوع و شدت بیماری که برای درمان از تاموکسیفن استفاده می شود.

به طور معمول، پزشک مصرف دارو را با دوز کمتری شروع کرده و آن را به مرور تنظیم می کند تا به دوز مناسب برسد. در نهایت آنها کمترین دوز را که اثر مطلوبی داشته باشد را تجویز می کنند.

اما به هر حال باید این دارو را طبق دستور پزشک معالج خود مصرف کنید. از تاموکسیفن برای درمان طولانی مدت استفاده می شود. اگر به مدت 5 سال استفاده شود، بسیار موثر است. اگر طبق دستورالعمل استفاده نکنید، خطرات جدی به همراه دارد.

عدم مصرف تاموکسیفن می تواند نتیجه درمان شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگر دلیلی وجود دارد که نمی خواهید دارو خود را مصرف کنید، با پزشک خود در میان بگذارید.

مصرف بیش از حد این دارو می تواند منجر به بروز برخی علائم شود از جمله:

  • سرگیجه
  • لرزش دست
  • اختلال در راه رفتن
  • تغییرات در ریتم قلب یا طولانی شدن QT

اگر مصرف دوز خود را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را بخورید. اگر فقط چند ساعت قبل از زمان دوز بعدی شما مانده است، در آن زمان فقط یک دوز مصرف کنید.

هرگز سعی نکنید با مصرف همزمان دو دوز، دوز فراموش شده را جبران کنید. این می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی شود.

پزشک ممکن است بعد از دوره درمانی شما، برای تشخیص اثربخشی آن راهکارهای زیر را تجویز کند:

  • برای درمان سرطان پستان: پزشک آزمایش خون و مطالعات تصویربرداری را به صورت دوره ای انجام می دهد تا روند درمان سرطان را بررسی کند.
  • برای پیشگیری از سرطان: پزشک می تواند آزمایشاتی را برای بررسی سرطان انجام دهد.

هشدارهای مربوط به مصرف تاموکسیفن کدامند؟

تاموکسیفن | پزشکت

مصرف تاموکسیفن مانند سایر دارو هایی سرطانی با یکسری هشدارها و دستور العمل های خاصی همراه است. برخی از این هشدار ها عبارتند از:

هشدار آب مروارید

تاموکسیفن می تواند خطر ابتلا به آب مروارید یا نیاز به جراحی آب مروارید را افزایش دهد. اگر تاری دید دارید به پزشک خود بگویید. این ممکن است به این معنی باشد که به آب مروارید مبتلا شده اید و شاید نیاز به جراحی داشته باشید. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای این دارو صحبت کنید.

هشدار مشکلات کبدی

این دارو می تواند خطر ابتلا به مشکلات کبدی را افزایش دهد. علائم مشکلات کبدی شامل از دست دادن اشتها و زردی پوست یا سفیدی چشم است. اگر این علائم را دارید به پزشک خود بگویید. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای این دارو صحبت کنید.

هشدار رقیق کننده های خون

اگر داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید، تاموکسیفن می تواند مقدار دارو را در بدن افزایش دهد. این وضعیت ممکن است احتمال خطر خونریزی را افزایش دهد. اگر به کارسینومای مجرای درجا (DCIS) مبتلا هستید و یا سابقه لخته شدن خون دارید نباید از تاموکسیفن استفاده کنید. در این مورد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار آلرژی

تاموکسیفن می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم این واکنش عبارتند از:

  • کندوها
  • اختلال در تنفس
  • تورم گلو یا زبان

در صورت بروز این علائم به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید. اگر تا به حال نسبت به آن واکنش آلرژیک داشته اید، این دارو را دیگر مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد.

هشدارها برای مبتلایان به بیماری های زمینه ای

تاموکسیفن | پزشکت

مصرف تاموکسیفن برای افرادی که دچار تغییراتی در پوشش رحم می شوند می تواند خطر تغییر در مخاط رحم را بیشتر افزایش دهد. اگر سابقه این بیماری را دارید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید. در صورت ایجاد تغییرات قاعدگی، خونریزی غیرطبیعی از واژن، تغییر در ترشحات واژن، درد یا فشار لگن، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است دوز شما را تنظیم و یا مصرف تاموکسیفن را قطع کند.

مصرف این دارو در افرادی با سابقه لخته شدن خون می تواند خطر لخته شدن خون را بیشتر کند. اگر سابقه این بیماری را دارید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود صحبت کنید. اگر دچار درد پا یا تورم، تنگی نفس، سرفه یا درد قفسه سینه شدید، به پزشک خود بگویید و بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

مصرف تاموکسیفن در افراد با سابقه سکته مغزی می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را بیشتر کند. اگر سابقه این بیماری را دارید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف تاموکسیفن برای افرادی که سابقه مشکلات چشمی دارند می تواند خطر ابتلا به مشکلات چشمی مانند آب مروارید را بیشتر افزایش دهد. در صورت تغییر در بینایی به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است دوز مصرفی شما را کاهش دهند یا مصرف دارو را قطع کنند.

مصرف  تاموکسیفن در مبتلایان به مشکلات کبدی می تواند خطر ابتلا به مشکلات کبدی را بیشتر افزایش دهد. اگر سابقه این بیماری را دارید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود صحبت کنید. در صورت بروز علائم آسیب کبدی، مانند زردی پوست یا سفیدی چشم، به پزشک خود بگویید. آنها ممکن است دوز این دارو را تنظیم کنند.

مصرف تاموکسیفن در دوران بارداری

 تاموکسیفن یک داروی بارداری رده D است. این رده نشان می دهد که مصرف دارو بر روی خانم ها در دوران بارداری اثرات منفی را برای مادر نشان داده است. علاوه بر آن، این دارو فقط باید در دوران بارداری در موارد جدی که برای درمان یک بیماری خطرناک در مادر مورد نیاز است استفاده شود. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از مصرف دارو با پزشک خود صحبت کنید.

 علاوه بر آن، تاموکسیفن نباید در افراد زیر 18 سال استفاده شود.

در مصرف تاموکسیفن مراقب کدام علائم باشیم؟

در صورت بروز علائم زیر باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از این علائم ممکن است نشان دهد که شما یک عارضه جانبی نادر اما جدی مرتبط با تاموکسیفن را دارید:

  • خونریزی واژن
  • درد یا فشار لگن
  • سرفه کردن خون
  • تغییرات در بینایی
  • تغییرات ترشحات واژن
  • توده های جدید پستان
  • تغییرات در چرخه قاعدگی
  • التهاب یا حساسیت در زانو
  • تنگی نفس غیر قابل توضیح
  • درد ناگهانی قفسه سینه

تداخلات دارویی تاموکسیفن کدامند؟

تاموکسیفن | پزشکت

تاموکسیفن می تواند با چندین داروی دیگر تداخل کند. فعل و انفعالات مختلف می تواند تأثیرات متفاوتی ایجاد کند. به عنوان مثال، برخی می توانند در عملکرد دارو اختلال ایجاد کنند، در حالی که برخی دیگر می توانند باعث افزایش عوارض جانبی شوند. قبل از مصرف تاموکسیفن، حتماً تمام داروهای تجویز شده، بدون نسخه و سایر داروهای مصرفی را به پزشک و داروساز خود بگویید. همچنین در مورد ویتامین ها، گیاهان و مکمل هایی که استفاده می کنید با آنها مشورت کنید. به اشتراک گذاری این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا از تداخلات احتمالی دارویی جلوگیری کنید.

نمونه هایی از داروهایی که می توانند باعث تداخل با تاموکسیفن شوند، عبارتند از:

داروهای اختلال غده فوق کلیه و تاموکسیفن

مصرف تاموکسیفن با داروهای خاص برای اختلالات غده فوق کلیه می تواند میزان تاموکسیفن را در خون کاهش دهد. شما نباید از این داروها با هم استفاده کنید. از نمونه هایی از این داروها می توان به آمینوگلوتتیمید اشاره کرد.

رقیق کننده های خون و تاموکسیفن

مصرف تاموکسیفن با داروی رقیق کننده خون می تواند میزان رقیق کننده خون را در بدن افزایش دهد و خطر خونریزی را بیشتر کند. اگر باید داروی رقیق کننده خون مصرف کنید و دچار سرطان مجاری در محل (DCIS) هستید یا می خواهید خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهید، نباید از تاموکسیفن استفاده کنید. نمونه ای از رقیق کننده های خون وارفارین است.

بروموکریپتین و تاموکسیفن

مصرف تاموکسیفن با بروموکریپتین میزان تاموکسیفن را در بدن افزایش می دهد. در صورت نیاز به مصرف این داروها با هم پزشک ممکن است دوز مصرف تاموکسیفن را تغییر دهد.

داروهای خاص سرطانی و تاموکسیفن

مصرف تاموکسیفن با داروهای خاص سرطانی میزان داروهای سرطانی را در بدن کاهش می دهد. مصرف تاموکسیفن با این داروها همچنین خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد. نباید همراه با این داروها از تاموکسیفن استفاده کنید. نمونه هایی از این داروهای سرطانی عبارتند از:

  • لتروزول
  • آناستروزول

مصرف تاموکسیفن با سایر داروهای مبارزه با سرطان خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد. نمونه هایی از این داروها، عبارتند از:

  • دوکسوروبیسین
  • داونوروبیسین
  • وین کریستین
  • وینبلاستین
  • سیکلوفسفامید
  • سیس پلاتین
داروهای تشنج و تاموکسیفن

مصرف تاموکسیفن با داروهای خاص تشنج ممکن است میزان تاموکسیفن را در بدن کاهش دهد. در صورت نیاز به مصرف این داروها با هم پزشک ممکن است دوز شما از تاموکسیفن را تنظیم کند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • فنوباربیتال
  • فسفنیتوئین
  • فنی توئین
داروهای سل و تاموکسیفن

مصرف تاموکسیفن با داروهای خاص سل می تواند میزان تاموکسیفن را در بدن کاهش دهد. در صورت نیاز به مصرف این داروها با هم پزشک ممکن است دوز تاموکسیفن شما را افزایش دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • ریفامپین
  • ریفابوتین
  • ریفاپنتین

ملاحظات مهم برای مصرف تاموکسیفن

اگر پزشک برای شما تاموکسیفن تجویز می کند این ملاحظات را به خاطر بسپارید.

  • تاموکسیفن را در یخچال نگهداری نکنید.
  • آن را از نور و دمای بالا دور نگه دارید.
  • می توانید قرص را برش دهید یا خرد کنید.
  • این دارو را در مناطق مرطوب یا مرطوب مانند حمام نگهداری نکنید.
  • شما می توانید تاموکسیفن خود را همراه یا بدون غذا مصرف کنید.
  • تاموکسیفن را در دمای اتاق بین 68 درجه فارنهایت و 77 درجه فارنهایت (20 درجه سانتیگراد تا 25 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/tamoxifen-oral-tablet#alternatives

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.7 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

8

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

8 دیدگاه

  1. با سلام
    من از استروئید استفاده میکنم و برای جلوگیری هر بزرگ شدن سینه هرشب تاموکسیفن میخورم
    عوارض برای آقایون به چه صورته؟؟
    ممنون

    1. مصرف استروئید ها برای رشد عضلات اشباه بوده تفقط ورزش کافی است.

  2. سلام. من سینهای بزرگی دارم. ژنیکوماستی دارم.
    ایا قرص تاموکسیفن بخورم جواب میده؟یا باید عمل کنم؟ لطفا راهنمایی بفرمایید. اقا 30ساله هستم.

    1. سلام دقبل از هر اقدامی به جراح مراجعه نمایید.

      1. سلام من سابقه DCISدارم و حدود سه وسایل و نیم تاموکسیفن بیست مصرف کردم و قرار پنج سال مصرف کنم.الان به طور ناخواسته باردار شدم.البته در ماه اخیر تعداد دفعات مصرف کم و نامنظم بوده.الان چه تاثیری بر روی خودم و حنین میذاره؟

        1. سلام ایندارو بر خودتان تاثیر منفی ندارد برای تعیین تاثیرش بر جنین نیاز به سونوگرافی جنین و آزمایش سیتولوژی از مایع جنینی می باشد.

  3. من به علت کنسر پستان که داشتم ۵ سال به تجویز دکتر ،تاموکسیفن استفاده میکنم ۶ ماه قبل که تازه شروع به استفاده از تاموسیفن کردم ترشحات قهوه ای رنگ به مدت شاید چند روز داشتم و بعد قطع شد من هر ۳ ماه چکاپ کامل میشم اما واقعا یادم رفت این مطلب رو به دکترم بگم تو چکاپ که انجام دادم گفتند هیچ مشکلی نیست اما الان خوندم این ترشح خطرناکه و نگران شدم میشه راهنماییم کنید

    1. سلام بدون نگرانی به پزشک خودتون مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز