لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پاپ اسمیر

پاپ اسمیر- پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

پاپ اسمیر (Papayicolau smear) یا پاپ تست یک آزمایش غربالگری ساده، سریع و بدون درد برای تشخیص و یا پیشگیری از سرطان گردن رحم می باشد. این تست با توجه به یک سیستم استاندارد یکپارچه معروف به سیستم بتسدا تجزیه و تحلیل می شود. پاپ اسمیر غیر طبیعی ممکن است تغییرات پیش سرطانی را نشان دهد که می توانند در مراحل اولیه قبل از بروز سرطان درمان شوند. غربالگری سرطان دهانه رحم هر 3 سال یکبار برای زنان 21 تا 65 ساله توصیه می شود. سرطان دهانه رحم عمدتاً یک بیماری قابل پیشگیری است. تست فوق، یک آزمایش غربالگری و تشخیصی برای سرطان دهانه رحم است.

در این آزمایش از سلول های دهانه رحم (انتهای رحم که به داخل واژن می رود) نمونه برداری می شود. سلول ها روی یک اسلایس شیشه ای قرار می گیرند و با ماده ای به نام لکه Papanicolau آغشته می شوند. سلول های رنگ آمیزی شده تحت میکروسکوپ بررسی خواهند شد تا تغییرات غیرطبیعی احتمالی تشخیص داده شوند.

در اکثر موارد، یک تست پاپ ناهنجاری های جزئی سلولی را قبل از اینکه سلول ها بدخیم شوند را شناسایی می کند. در این مرحله سلول ها قابل درمان هستند. این تست برای تشخیص سایر انواع سرطان مانند انواع تخمدان، مهبل یا رحم کاربرد ندارد. سرطان اندام های لگنی، ممکن است در طول معاینه لگن، که معمولاً همزمان با پاپ اسمیر انجام می شود، تشخیص داده شود. بارداری مانع از انجام دادن این آزمایش نمی شود. بنابراین، پاپ اسمیر را می توان با اطمینان خاطر در دوران حاملگی انجام داد.

مطالعه بیشتر: پیشگیری از سرطان دهانه رحم

غربالگری و پاپ اسمیر

کارگروه خدمات پیشگیری از ایالات متحده (USPSTF) و انجمن سرطان آمریکا (ACS) توصیه می کنند که همه خانم ها هر 3 سال یکبار بین سنین 21 تا 65 سالگی غربالگری سرطان دهانه رحم انجام دهند. پاپ اسمیر یک روش غربالگری معمولی است، اما وقتی یک پاپ انجام می شود، غربالگری هر 5 سال یکبار برای خانم های 30 ساله و بالاتر قابل قبول است. این تست برای خانم هایی که تحت جراحی هیسترکتومی یا برداشتن رحم قرار گرفته اند، تجویز نمی شود.

عوارض پاپ اسمیر

خطرات پزشکی در ارتباط با غربالگری پاپ اسمیر دیده نشده است.
با این وجود، خطرات پزشکی در صورت عدم انجام پاپ اسمیر وجود دارد.
ممکن است یک زن مقدار کمی لکه بینی (خون ریزی واژن) را بلافاصله بعد از پاپ اسمیر تجربه کند، اما خون ریزی شدید یا بیش از حد، طبیعی نیست.

 

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص زنان آنلاین همین الان کلیک کنید.

روش انجام پاپ اسمیر-پزشکت

روش انجام پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر یک آزمایش پیشگیرانه است که برای تشخیص زودهنگام تغییرات سلولی در سرویکس رحم (گردن رحم) و تشخیص سرطان رحم استفاده می‌شود. این آزمایش معمولاً به عنوان بخشی از بررسی های منظم زنان بالغ توصیه می‌شود.

سلامت بانوان

آزمایش پاپ توسط متخصص زنان و زایمان یا پزشکان مراقبت های اولیه از جمله پزشکان خانواده و متخصصان داخلی انجام می شود. در  این روش، بیمار بر روی پشت قرار می گیرد. پزشک اغلب ابتدا قسمت های ناحیه تناسلی و رکتوم از جمله مجرای ادرار را مورد بررسی قرار می دهد تا مطمئن شود این منطقه طبیعی هستند. سپس پزشک یک اسپکولوم که ابزاری برای بررسی واژن و دهانه رحم است را در ناحیه واژن وارد می کند. در ادامه، یک برس یا سواب کوچک به داخل دهانه رحم وارد شده و به دور آن می چرخد تا نمونه ای از سلول ها در داخل دهانه جمع آوری گردد. نمونه دوم از روی سطح دهانه رحم تهیه خواهد شد.

نمونه های سلول های جدا شده در محلول قرار می گیرند و از آن ها برای تهیه اسلاید های آزمایشگاهی استفاده می شود.

آزمایش پاپ اسمیر به طور کلی برای تشخیص زودهنگام سرطان رحم مؤثر است و به کاهش مرگ و میر از این نوع سرطان کمک می‌کند. با انجام منظم آزمایش پاپ اسمیر، تغییرات سلولی در سرویکس رحم در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود و درمان موثرتر واکنش می‌گیرد.

معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند که زنان بالغ به طور منظم (معمولاً هر 3 تا 5 سال یا طبق راهنمایی پزشک) آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند تا تغییرات ناشی از سرطان رحم را در مراحل زودهنگام تشخیص دهند. همچنین، در برخی موارد، پزشک ممکن است توصیه کند که آزمایش پاپ اسمیر را به صورت منظم‌تر یا در شرایط خاص‌تری انجام دهید.

مطالعه بیشتر: بیوپسی دهانه رحم

پاپ اسمیر | پزشکت

نتایج پاپ اسمیر

  • نتایج پاپ اسمیر معمولاً طی یک یا دو هفته بعد از انجام آزمایش در دسترس است.
  • در پایان آزمایش پاپ اسمیر، هر زن باید بپرسد که چه مدت طول می کشد که نتایج من آماده شود.

پاپ اسمیر غیر طبیعی

  • نتایج غیر طبیعی: سرطان یا تغییرات پیش سرطانی در سلول های گردن رحم را نشان می دهد.
  • شناسایی سلول های غیر طبیعی در مراحل اولیه بسیار مهم است، زیرا در مرحله اولیه قابل درمان هستند.

مطالعه بیشتر: مشاوره آنلاین پزشک زنان

پاپ اسمیر | پزشکت

تجزیه و تحلیل پاپ اسمیر

تجزیه و تحلیل و گزارشات پاپ اسمیر همه براساس یک سیستم اصطلاحات پزشکی به نام سیستم بتسدا انجام می گیرد.

دسته های اصلی پاپ اسمیر غیر طبیعی گزارش شده در سیستم های بتسدا
ASC-US سلول های سنگفرشی غیرطبیعی با درجه اهمیت نامشخص

 

LSIL ضعف داخلی سلول های سنگفرشی با درجه اهمیت کم

در طبقه بندی قدیمی، این دسته CIN درجه I نامیده می شد.

HSIL بافت غیرطبیعی داخل سلول های سنگفرشی با درجه اهمیت بالا

طبق سیستم طبقه بندی قدیمی، این دسته CIN درجه 2، درجه CIN III یا CIS نامیده می شدند.

ASC-H این بدان معنی است که سلول های غیرطبیعی وجود دارند و HSIL را نمی توان حذف کرد.

کلمه ” سنگفرش ” سلول های نازک و مسطحی که روی سطح دهانه رحم قرار دارد را توصیف می کند.

گزارش پاپ اسمیر غیر طبیعی یا نامشخص ممکن است شامل تشخیص های زیر باشد:

عدم وجود سلول های غدد درون ریز در پاپ اسمیر

ناحیه خاصی در داخل دهانه رحم وجود دارد که سلول های مهبل واژن به سلول های داخل دهانه رحم یا سلول غدد درون ریز تغییر می کنند. به این “منطقه انتقال” گفته می شود. نمونه پاپ اسمیر از این منطقه تهیه می شود. با این وجود، ممکن است این ناحیه در جایی از دهانه رحم قرار رفته باشد که ابزار نمونه برداری پاپ اسمیر به سادگی نمی توانند به آن قسمت برسند و یا دهانه گردن رحم به اندازه کافی برای به دست آوردن یک نمونه باز نشود. در این صورت ممکن است نتیجه به صورت عدم وجود سلول های غدد درون ریز در پاپ اسمیر گزارش داده می شود.

سوالی داری؟ کلیک کن. ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان

پاپ اسمیر | پزشکت

پاپ اسمیر تشخیصی به دلیل التهاب

اگر التهاب شدید وجود داشته باشد، برای بررسی علت التهاب و در صورت امکان درمان و رفع این بیماری، پزشک ممکن است پاپ اسمیر را تجویز کند. التهاب بدون درمان می تواند عواقبی برای بیمار و شریک جنسی او داشته باشد. سوزش واژن ممکن است در اثر کمبود استروژن ایجاد شود . این کمبود استروژن باعث می شود دیواره های واژن تحریک و قرمز شوند. اگر یک زن این بیماری را داشته باشد و مربوط به کمبود استروژن باشد به آن ” واژینیت آتروفیک ” گفته می شود. معمولاً در گزارش پاپ اسمیر به عنوان “تغییرات آتروفیک” توصیف خواهد شد. پزشک ممکن است کرم، قرص استروژن واژن، حلقه استروژن واژن را برای التهاب تجویز کرده و سپس پاپ اسمیر را تکرار کنند.

سلول های سنگفرشی غیر طبیعی با درجه اهمیت نامشخص (ASC-US)

 ASC-US خفیف ترین شکل ناهنجاری سلولی از حالت عادی تا سرطانی است که نشان می دهد سلول ها غیر طبیعی هستند اما هنوز بدخیم نشده اند. “اهمیت نامشخص” به این معنی است که احتمال دارد نتیجه نهایی ناشی از صدمات وارد شده به دهانه رحم باشد. اکثر موارد ASC-US یعنی در حدود 80-90%  به خودی خود و بدون مداخله یا درمان خاص پزشکی برطرف می شوند.

ضایعه داخل حفره ای سنگفرشی با درجه پایین (LSIL)

نتایج LSIL نشان می دهد تحقیقات بیشتر و فوری لازم است. حتی LSIL بدون درمان در بسیاری از زنان طی چند ماه به حالت عادی برمی گردد. اما 15 تا 30٪ زنانی که در تست پاپ این ناهنجاری را تجربه می کنند در بیوپسی دهانه رحم ناهنجاری جدی تری خواهند داشت. بنابراین، به همه زنان مبتلا به LSIL توصیه می شود که کولپوسکوپی را انجام دهند.

ضایعه داخل حفره ای سنگفرشی درجه بالا (HSIL)

شدیدترین ناهنجاری سلولی که در واقع سرطان نیست، ضایعه داخل حفره ای سنگفرشی با درجه بالا (HSIL) است. یافتن HSIL بدون شک نیاز به ارزیابی بیشتر و درمان سریع دارد.

مطالعه بیشتر: علائم بیماری های رحم

پاپ اسمیر | پزشکت

 اطلاعات مندرج در گزارش پاپ اسمیر

موارد اولیه در گزارش پاپ اسمیر بیشتر مبتنی بر شناسایی و اطلاعات فرد می باشد. پیش بینی می شود این گزارش دارای نام زن، نام پاتولوژیست و یا سیتوتکنولوژیست که اسمیر را انجام می دهد، منبع نمونه (در این حالت، دهانه رحم) و تاریخ آخرین دوره قاعدگی باشد.

گزارش پاپ اسمیر نیز باید موارد زیر را شامل شود:

  • تعداد اسلایدهای تهیه شده
  • تشخیص نهایی (به عنوان مثال، “در حد طبیعی”)
  • توضیحات نمونه (که آیا نمونه برای تفسیر کافی و رضایت بخش است)
  • شرح وضعیت قاعدگی زن (برای مثال “یائسگی” یا “دوره قاعدگی منظم”)
  •  تاریخچه پزشکی مربوط به زن (به عنوان مثال “تاریخچه زگیل تناسلی “)
  •  توصیه برای پیگیری (به عنوان مثال، “توصیه برای پیگیری روزمره” یا “توصیه تکرار اسمیر”)

در طول دوران قاعدگی زنان، سلول هایی از لبه رحم به نام سلول های آندومتر ریزش پیدا می کند. اگر این سلول ها در پاپ اسمیر یک زن دیده شوند، ممکن است از نظر سیتولوژیکی خوش خیم توصیف شوند که سرطانی نخواهند شد. اما اگر زن یائسه باشد (دیگر قاعدگی ندارد) مشاهده سلول های آندومتر در گزارش پاپ اسمیر ممکن است نشان دهنده ضخامت غیر طبیعی آندومتر باشد. در این صورت پزشک باید تلاش کند علت ریختن سلول های آندومتر را تعیین کند. بعضی اوقات، علت هیپرپلازی آندومتر، یک وضعیت پیش سرطانی از لایه رحم است که با یک روش نسبتاً ساده به نام بیوپسی قابل تشخیص است. علاوه بر آن، هورمون درمانی یائسگی می تواند باعث ریختن سلول های آندومتر شود.

میزان خون ریزی، نوع دقیق هورمون درمانی و تاریخچه سلامت فرد زن، سه ویژگی مهمی هستند که به پزشک در تشخیص و نوع درمان کمک می کند.

تشخیص نهایی پاپ اسمیر

 تشخیص نهایی پاپ اسمیر بر اساس سه عامل تعیین کننده انجام می شود:

  • تاریخچه بیمار
  • کافی بودن نمونه
  • وجود یا عدم وجود ناهنجاری های سلولی
  • تشخیص نهایی جمله ای کوتاه و خلاصه آن چیزی است که پزشک براساس این سه مولفه تعیین می کند.

مطالعه بیشتر: انواع سرطان تخمدان

پاپ اسمیر | پزشکت

 درمان های بعد از پاپ اسمیر غیر طبیعی

گزینه های مختلف مدیریت و درمان برای پاپ اسمیر غیر طبیعی عبارتند از:

کولپوسکوپی

کولپوسکوپی، روشی است که به پزشک اجازه می دهد نگاه دقیق تری به دهانه رحم بیندارد. اگر نواحی مشکوک از بافت گردن رحم در طول کولپوسکوپی دیده شود، اغلب بیوپسی (نمونه برداری از بافت) انجام می شود.

کونیزاسیون

کونیزاسیون اجازه می دهد تا قسمت مخروطی شکل گردن رحم که غیرطبیعی شده برداشته شود.

علاوه بر آن، قسمتی از دهانه رحم برای تایید و یا رد کردن سلول های سرطانی نمونه برداری شود. عمل جراحی معمولاً براساس بیهوشی در بیمارستان انجام می شود. بیمار به مدت سه هفته پس از عمل، باید از دوش گرفتن، و استفاده از تامپون ها و روابط جنسی خودداری کند. با عمل جراحي، خطرهاي ناشي از بيهوشي و خون ريزي بعد از عمل و نيز عوارض جانبي احتمالي برای باروري وجود دارد.

جراحی با حلقه الکتریکی (LEEP)

در روش LEEP منطقه انتقال گردن رحم با استفاده از یک حلقه سیم نازک خارج می کند و نمونه های برای تجزیه و تحلیل تهیه می شوند. این روش می تواند در مطب پزشک تحت بی حسی موضعی انجام گیرد. پیگیری های مکرر پس از LEEP ضروری است. این پیگیری شامل پاپ اسمیر، کولپوسکوپی و بعضی اوقات تکنیک های دیگر است.

اکنون LEEP رایج ترین روش درمانی برای ناهنجاری های پاپ اسمیر است.

هیسترکتومی

هیسترکتومی برای درمان پاپ اسمیر غیر طبیعی فقط برای زنانی که فرزندآوری آن ها به پایان رسیده و دارای ناهنجاری های شدید پیش از سرطانی هستند مناسب می باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز