لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پیشگیری از بارداری

پیشگیری از بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

راه های پیشگیری از بارداری می تواند دائم یا موقت باشند. زن و مرد با در نظر گرفتن سهولت استفاده، عوارض جانبی، هزینه و اثربخشی هر روش، باید جوانب مثبت و منفی انواع مختلف کنترل تولد را در نظر بگیرند.

راه های جلوگیری از بارداری به روش های مختلفی تاثیر می گذارند.

  • روش هایی که از تخمک گذاری جلوگیری می کنند.
  • روش های که مانع از رسیدن اسپرم به تخم می شوند.
  • روش هایی که مانع لانه گزینی تخم بارور شده در رحم می شوند.
  • روش های دائمی (عقیم سازی جراحی) برای کسانی که دیگر تمایلی به بچه دار شدن ندارند نیز وجود دارند.

روش های ضد بارداری هورمونی

روش های ضد بارداری هورمونی از تخمک گذاری جلوگیری می کنند و باعث می شوند که یک زن به طور موقت نابارور شود. اگرچه قرص های ضد بارداری خوراکی متداول ترین روش هورمونی هستند، اما گزینه های دیگری از جمله حلقه واژن، لکه های هورمونی که بر روی پوست قرار می گیرند و تزریق پروژستین نیز وجود دارند.

روش های ضد بارداری هورمونی شامل موارد زیر می باشند:

قرص ضد بارداری خوراکی

پیشگیری از بارداری | پزشکت

قرص ضد بارداری خوراکی، قرص های کوچکی هستند که روزی یک بار مصرف می شوند. قرص ضد بارداری خوراکی متداول ترین روش پیشگیری از بارداری است که توسط زنان استرالیایی استفاده می شود.

چند نوع قرص مختلف ضد بارداری وجود دارند:

قرص ترکیبی، حاوی استروژن و پروژسترون است و قرص مینی پیل تنها شامل هورمون پروژستین می باشد. این قرص ها می توانند فواید زیادی داشته باشد، اما مصرف به موقع آن ها ضروری است.

مزایای استفاده از قرص های ضد بارداری

هنگام استفاده صحیح می توانند عملکرد مناسبی داشته باشند. رابطه جنسی را قطع نمی کنند. برخی از قرص ها حتی ممکن است دوره های طولانی و دردناک قاعدگی را کاهش داده و یا اثرات مثبتی بر روی آکنه داشته باشند.

عوارض استفاده از قرص های ضد بارداری

در صورت فراموش کردن دوز مصرف آن ها، عملکرد مناسبی ندارند و برای همه زنان مناسب نیستند. قرص های ضدبارداری از زنان در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کنند. این قرص فقط با نسخه پزشکی قابل دریافت است بنابراین زن برای تهیه آن باید به پزشک مراجعه کند.

سلامت بانوان

عوارض جانبی قرص های ضد بارداری هورمونی

  • آکنه
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • افزایش وزن
  • وسانات خلقی
  • تغییر در قاعدگی
  • تغییر رنگ پوست
  • تورم یا حساسیت در پستان
  • خون ریزی بین دوره یا لکه بینی

حملات قلبی، لخته شدن خون و سکته مغزی عوارض احتمالی و جدی پیشگیری از بارداری خوراکی می باشند. استعمال سیگار خطر ابتلا به این عوارض را افزایش می دهد. این خطر در زنان بالای 35 سال که زیاد سیگار می کشند بیشتر وجود دارد. در صورت استفاده از قرص های ضد بارداری، پزشک معمولاً توصیه می کند زنان سیگار را ترک کنند.

ایمپلنت ضد بارداری

پیشگیری از بارداری | پزشکت

در این روش، یک میله کوچک و انعطاف پذیر در پوست زن قرار می گیرد و نوعی هورمون پروژسترون آزاد می کند. این هورمون باعث آزاد شدن تخمدان در تخمک و ضخیم شدن مخاط دهانه رحم می شود و از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می کند. کاشت ایمپلنت به یک برش کوچک و بی حسی موضعی نیاز دارد و پس از سه سال باید تعویض شود.

مزایای استفاده از ایمپلنت ضد بارداری

بسیار مؤثر هستند. رابطه جنسی را قطع نمی کند و یک گزینه ضد بارداری طولانی مدت و برگشت پذیر محسوب می شوند.

عوارض استفاده از ایمپلنت ضد بارداری

برای درج و حذف نیاز به پزشک و یا پرستار آموزش دیده دارد. در هنگام درج ممکن است زن خون ریزی نامنظم داشته باشد و از بیماری های مقاربتی محافظت نمی کند.

حلقه جلوگیری از بارداری

این روش شامل یک حلقه پلاستیکی قابل انعطاف است که در واژن قرار می گیرد و به طور مداوم هورمون های استروژن و پروژستوژن را آزاد می کند. این هورمون ها، همان هورمون های به کار گرفته شده در قرص ضد بارداری هستند اما حلقه ضد بارداری دوز کمتری از هورمون ها را دارند. به مدت سه هفته در محل خود باقی می ماند، و سپس خارج می شود. یک هفته بعد حلقه دیگری جایگزین می شود. این حلقه هورمون های را آزاد می کند.

تزریق ضد بارداری

تزریق شامل یک نسخه مصنوعی از هورمون پروژسترون است. که به باسن زن یا بازوی فوقانی او تزریق می شود و در طی 12 هفته این هورمون به آرامی در جریان خون زن رها می شود.

مزایای تزریق بارداری

تزریق تا سه ماه ادامه دارد و بسیار مؤثر است و رابطه جنسی را قطع نمی کند.

عوارض تزریق بارداری

تزریق ممکن است باعث اختلال در دوره قاعدگی یا خون ریزی نامنظم شود و از بیماری های مقاربتی محافظت نمی کند.

روش های ضد بارداری مانع از رسیدن اسپرم به تخم

پیشگیری از بارداری | پزشکت

این روش ها از رسیدن اسپرم مرد به تخم جلوگیری می کنند.

روش های کنترل تولد مانع عبارتند از:

  • کاندوم
  • دیافراگم
  • اسفنج های ضد بارداری
  • اسپرم کش (ماده شیمیایی است که اسپرم را از بین می برد تا از رسیدن آن ها به تخم جلوگیری شود).

عوارض جانبی راه های پیشگیری از بارداری مانع می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • در صورت استفاده از دیافراگم و اسپرم کش، خطر ابتلا به عفونت ادراری (UTI) افزایش می یابد.
  • گذاشتن دیافراگم یا درپوش گردن رحم بیش از 24 ساعت خطر ابتلا به سندرم شوک سمی را افزایش می دهد.
  • برخی افراد ممکن است به مواد شیمیایی مورد استفاده در کرم های اسپرم کش یا سایر محصولات اسپرم کش آلرژی داشته باشند. ممکن است دچار تحریک واژن یا آلت تناسلی شوند.

یكی از مزایای استفاده از روش های مانع این است كه می توانند خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی (به خصوص كاندوم های درست استفاده شده) را كاهش دهند. هیچ یک از آن ها این خطر را به طورکلی از بین نمی برد.

دیافراگم ها

دیافراگم یک گنبد سیلیکونی نرم و انعطاف پذیر است که در داخل مهبل قرار می گیرد و از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می کند. دیافراگم مانند کاندوم یک سد فیزیکی بین اسپرم مرد و تخم زن ایجاد می کند. دیافراگم باید حداقل شش ساعت پس از رابطه جنسی در محل خود بماند. پس از شش باید آن را بیرون آورده و تمیز کرد.

مزایای استفاده از دیافراگم

زن می تواند بیش از یک بار از همان دیافراگم استفاده کند و در صورت مراقبت درست تا دو سال کاربرد دارد.

عوارض استفاده از دیافراگم

استفاده از دیافراگم زمانی تاثیر دارد که درست و طبق دستور العمل استفاده شود.

کاندوم

پیشگیری از بارداری | پزشکت

کاندوم های مخصوص آقایان بر روی آلت تناسلی مرد قرار می گیرد و به عنوان یک مانع جسمی از عبور مایعات جنسی هنگام رابطه جنسی جلوگیری می کند. کاندوم مخصوص خانم ها درست قبل از رابطه جنسی در مهبل قرار می گیرد. کاندوم در زنان به اندازه کاندوم مردان مؤثر نیست و ممکن است به ندرت مورد استفاده قرار بگیرد.

مزایای استفاده از کاندوم

کاندوم تنها شکل پیشگیری از بارداری است که زنان را از بیماری های مقاربتی و بارداری محافظت می کند. کاندوم در صورت نیاز استفاده می شود، بدون هورمون و قابل حمل است و در انواع مختلف وجود دارد.

معایب استفاده از کاندوم

اگر به طور صحیح استفاده نشود، می تواند در طول رابطه جنسی پاره و بی اثر گردد. برخی از افراد به کاندوم های لاتکس حساسیت  دارند.

اسفنج های ضد بارداری

اسفنج های ضد بارداری حاوی کرم اسپرم کش برای از بین بردن سلول های اسپرم هستند. برای اثربخشی بیشتر می توان از اسپرم کش ها در ترکیب با بقیه روش های مانع استفاده کرد.

روش های پیشگیری کننده از لقاح تخمک

پیشگیری از بارداری | پزشکت

دستگاه های داخل رحمی

IUD ها یا دستگاه های داخل رحمی دستگاه های قابل کاشت هستند و محیطی را در بافت های داخلی رحم ایجاد می کنند که برای لانه گزینی تخم بارور شده نامطلوب است. این وسیله کوچک T شکل از جنس مواد حاوی هورمون پروژسترون یا پلاستیک و مس ساخته شده است و توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی داخلی در رحم زن قرار می گیرد. این یک روش طولانی مدت و برگشت پذیر است که بسته به نوع آن می تواند سه تا 10 سال در محل بماند.

برخی از IUD حاوی هورمون هایی هستند که به تدریج برای جلوگیری از بارداری آزاد می شوند. IUD هایی که حاوی مس هستند 99٪ مؤثر هستند و آن هایی که حاوی هورمون هستند 99.8٪ مؤثر هستند.

عوارض جانبی IUD بستگی به نوع IUD مورد استفاده دارد.

  • IUD های حاوی مس ممکن است خون ریزی و گرفتگی قاعدگی را بدتر کند.
  • سوراخ شدن یا سوراخ شدن رحم یک عارضه نادر از کلیه IUD ها است.

خون ریزی نامنظم و لکه بینی در شش ماه اول استفاده رخ می دهد. برای درج و حذف نیاز به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی آموزش دیده دارد. از STI محافظت نمی کند.

  • IUD هایی که حاوی هورمون هستند ممکن است عوارض جانبی مشابهی با داروهای ضد بارداری هورمونی مانند سردرد، حساسیت به پستان یا آکنه ایجاد کنند.

 روش های عقیم سازی

 

روش های عقیم سازی جراحی برای کنترل تولد شامل موارد زیر است:

  1. بستن لوله
  2. وازکتومی

عقیم سازی فرآیند از بین بردن کامل توانایی بدن در تولید مثل از طریق جراحی است. عقیم سازی یک روش دائمی برای پیشگیری از بارداری در افرادی است که دیگر نمی خواهند بچه دار شوند. عقیم سازی هم برای زنان (عمل بستن لوله) و هم برای مردان (وازکتومی) در دسترس است و در بیمارستانی با بیهوشی عمومی انجام می شود.

ایمپلنت های استریلیزاسیون (یک سیم پیچ کوچک در لوله های فالوپ برای جلوگیری از انسداد آن ها درج شده است) نوع جدیدی از کنترل دائمی هنگام تولد است که برای خانم ها در دسترس است که به زنان اجازه می دهد از عمل جراحی در ارتباط با بستن لوله جلوگیری کنند.

خطرات وازکتومی یا بستن لوله

اگرچه زنانی که جراحی بستن لوله را انجام می دهند، بعد از بهبودی از عمل عوارض جانبی ندارند، اما هر جراحی به خودی خود خطر کمی از عفونت یا خون ریزی و همچنین عوارض داروهای بیهوشی را به همراه دارد. به همین ترتیب، عمل وازکتومی با خطرات جزئی ناشی از این عمل و همچنین تورم و درد در روزهای بعد از عمل همراه است. برای یک دوره زمانی بعد از وازکتومی، یک مرد هنوز هم ممکن است توانایی باروری داشته باشد و معمولاً توصیه می شود از یک روش مانع یا روش کنترل تولد دیگر برای 10-12 هفته یا 15 تا 20 روز بعد از انزال استفاده شود.

 هیچ نوع از راه های پیشگیری از بارداری 100٪ موثر نیستند، بنابراین این احتمال وجود دارد که زنان در حین استفاده از روش های پیشگیری از بارداری باز هم باردار شوند. با این حال، بسیاری از انواع این روش ها، در صورت استفاده صحیح، در جلوگیری از بارداری بسیار مؤثر هستند. به عنوان مثال، قرص ضد بارداری بیش از 99٪ در جلوگیری از بارداری به درستی تاثیر می گذارد. برای همه راه های پیشگیری، درک نحوه کار و نحوه استفاده صحیح از آن ها مهم است.

 

 

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز