لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مخاط دهانه رحم و مشکلات آن

مخاط دهانه رحم و مشکلات ناشی از آنها || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مخاط دهانه رحم برای لقاح مهم است. مخاط دهانه رحم بارور برای کمک به بقای اسپرم و شنا کردن از دهانه رحم به داخل رحم و در نهایت لوله های فالوپ مورد نیاز است. برخی از روش های پیشگیری از بارداری برای جلوگیری بیشتر از بارداری، مخاط دهانه رحم را خشک می کنند. مشکلات مخاط دهانه رحم می تواند در باردار شدن اختلال ایجاد کند. موارد خفیف ممکن است زمان لازم برای باردار شدن را افزایش دهند، اما لزوما باعث ناباروری نمی شوند. مشکلات جدی تر  این مخاط می تواند به درمان باروری یا حمایت هورمونی نیاز داشته باشد.

هنگامی که مشکلات این مخاط مانع باردار شدن می شود، از نظر پزشکی به آن مخاط دهانه رحم متخاصم می گویند. مخاط دهانه رحم متخاصم می تواند به خشکی شدید واژن، مشکلات ترشحات واژن که بیش از حد اسیدی هستند یا به مشکلات ایمنی منجر شود. سن، عفونت های واژن، عوارض جانبی داروها و عدم تعادل هورمونی برخی از علل مشکلات مخاط دهانه رحم هستند. حتی داروهای باروری نیز می توانند مشکلاتی را با خشکی واژن ایجاد کنند.

مطالعه بیشتر: پولیپ های دهانه رحم چیست؟

نقش مخاط دهانه رحم در بارداری

این مخاط برای رسیدن به بارداری ضروری است زیرا محیط ایده آلی را ایجاد می کند که در آن مایع منی می تواند رشد و آزادانه حرکت کند. درست  قبل از تخمک گذاری، مایعات دهانه رحم افزایش می یابد و از نظر قوام بیشتر شبیه سفیده تخم مرغ خام می شود. در این وضعیت، این مخاط به طور فعال سلول های اسپرم را تغذیه می کند و توانایی آنها را برای حرکت از طریق کانال دهانه رحم افزایش می دهد. هر گونه مشکل با مخاط می تواند این روند را مختل و باردار شدن را دشوارتر کند.

مخاط دهانه رحم و مشکلات ناشی از آنها || پزشکت

چرا مخاط دهانه رحم دچار مشکل می شود؟

مشکلات مخاط دهانه، اصطلاحی است که می تواند به همه مشکلات احتمالی در مایعات دهانه رحم اشاره کند. برخی از علل شایع آن عبارتند از:

مخاط ضخیم، خشک یا چسبنده. اغلب به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد می شود و اغلب با  مشکلات تخمک گذاری همراه است. قوام غلیظ به طور مستقیم با تحرک اسپرم تداخل می کند. برخی از عوارض جانبی داروها می توانند باعث بروز این وضعیت شوند.

مخاط اسیدی. مخاط اسیدی، محیطی نامناسبی برای اسپرم ایجاد می کند. در حالی که بی نظمی های هورمونی می تواند در تعادل pH اختلال ایجاد کند، اسیدیته ممکن است نتیجه یک عفونت باکتریایی یا قارچی باشد.

سلول های التهابی. آنها در پاسخ به عفونت تولید می شوند. هنگامی که این اتفاق در واژن یا دهانه رحم رخ می دهد، سلول ها می توانند به طور فعال اسپرم را هدف قرار داده و آنها از بین ببرند.

آنتی بادی های ضد اسپرم که پروتئین های دفاعی هستند که توسط سیستم ایمنی در پاسخ به عفونت که در آن اسپرم وجود داشته یا درگیر بوده تولید می شود. این آنتی بادی ها در حالی که کمتر رایج هستند، می توانند به اسپرم حمله کرده و آن را بکشند.

سلامت بانوان

مطالعه بیشتر: کوتاهی دهانه رحم 

عوارض جانبی داروها

برخی از داروها می توانند باعث خشک شدن یا کاهش کیفیت  این مخاط شوند. این داروها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آتروپین
  • پروپانتلین
  • کلومید
  • برخی از داروهای خواب آور
  • داروهای سرکوب کننده سرفه
  • برخی از داروهای ضد افسردگی و صرع
  • داروهای ضد هیستامین یا آلرژی
  • داروهای سرماخوردگی و سینوس، به خصوص اگر شامل سرکوب کننده سرفه یا آنتی هیستامین باشد.

در حالی که داروهای سرماخوردگی و آلرژی می توانند ترشحات دهانه رحم را کاهش دهند (همانطور که مخاط بینی را خشک می کنند)، اینکه آیا می توانند باعث ناباروری شوند یا نه، سوال برانگیز است. معمولاً داروهایی از این دست برای مدت زمان محدودی مصرف می شوند و جای نگرانی ندارند.

اگر نگران تأثیر یک داروی سرماخوردگی بر باروری خود هستید، می توانید از یک گلدان نتی (با آب مقطر و استریل) برای پاکسازی سینوس های خود استفاده کنید. گزینه دیگر این است که یک کرم یا درمان رایحه درمانی حاوی منتول یا اکالیپتوس را امتحان کنید.

اگر داروی ضد افسردگی شما مخاط دهانه رحم شما را خشک می کند (و احتمالاً میل جنسی شما را نیز کاهش می دهد)، گزینه های خود را با روانپزشک خود در میان بگذارید. ممکن است جایگزین هایی وجود داشته باشد که می توانید امتحان کنید.

مطمئن شوید که هر دارویی را که مصرف می کنید، به متخصص زنان یا متخصص غدد تولید مثل خود بگویید، حتی اگر فکر می کنید به باروری شما بی ربط است. پزشک مراقبت های اولیه و پزشک ناباروری شما ممکن است مجبور شوند برای یافتن بهترین راه حل برای سلامت کلی و باروری شما با یکدیگر همکاری کنند.

هرگز بدون مشورت با پزشک خود دارو را قطع یا دوز آن را تغییر ندهید.

مطالعه بیشتر: سرطان دهانه رحم در بارداری

مخاط دهانه رحم و مشکلات ناشی از آنها || پزشکت

مصرف کلومید

ممکن است متوجه داروی باروری Clomid در لیست بالا شده باشید. شاید تعجب آور باشد که دارویی که برای کمک به باردار شدن شما در نظر گرفته شده است ممکن است در عین حال منجر به مشکلاتی در انتقال اسپرم به مکان مناسب برای بارداری شود.

هر خانمی که Clomid مصرف می کند، با مخاط دهانه رحم با کیفیت پایین مواجه نمی شود. زمانی که Clomid با دوزهای بالاتر مصرف می شود، این مشکل شایع تر است.

اگر هنگام مصرف کلومید متوجه خشکی واژن یا کمبود مخاط بارور دهانه رحم شدید، باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما ممکن است یک شیاف استروژن برای کمک به خنثی کردن عوارض جانبی تجویز کند. گزینه دیگر استفاده از روان کننده های مناسب برای باروری است.

سن

کیفیت مخاط و کمیت آن نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. در 20 سالگی، ممکن است تا پنج روز مخاط دهانه رحم با کیفیت داشته باشید. در سنین 30 و 40 سالگی، ممکن است فقط یک یا دو روز به آن مبتلا شوید. گاهی اوقات، مخاط دهانه رحم در مرحله آبکی تر باقی می ماند و هرگز شبیه سفیده تخم مرغ خام نمی شود.

البته همه اینها در افراد مختلف به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود. هر چه روزهای بیشتری از مخاط دهانه رحم با کیفیت بالا داشته باشید، شانس بارداری شما بیشتر خواهد بود. با این اوصاف، زمانی که فقط یک یا دو روز مخاط دهانه رحم بارور دارید، امکان بارداری وجود دارد.

 اگر بالای 35 سال دارید و شش ماه است که برای باردار شدن بدون موفقیت تلاش کرده اید، باید برای ارزیابی باروری به پزشک مراجعه کنید.

دوش واژینال

دوش واژینال می تواند مخاط ارزشمند دهانه رحم را که برای باردار شدن به آن نیاز دارید شستشو دهد. همچنین دوش می‌تواند باکتری‌های خوب را از بین ببرد که منجر به افزایش خطر عفونت واژن می‌شود.

بهتر است از دوش واژینال یا محصولاتی که به عنوان “دئودورانت های زنانه” معرفی می شوند خودداری کنید. حتی اگر در تلاش برای باردار شدن نیستید، بهتر است آنها را نادیده بگیرید! بوی نامطبوع واژن ممکن است از علائم عفونت واژن باشد. در صورت نگرانی حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

اگر عفونت قارچی باشد، ممکن است با داروهای بدون نسخه درمان شوید یا در موارد غیرعادی تر، ممکن است به داروهای تجویزی نیاز داشته باشید. بسیاری از داروهای مخمر می توانند باعث تحریک و ناراحتی واژن شوند و رابطه جنسی را با مشکل روبرو کنند. شما می توانید پس از درمان، که معمولا کوتاه مدت است، اقدام به بارداری کنید.

بوهای شدید واژن نیز می تواند ناشی از عفونت های باکتریایی باشد. ممکن است از صحبت با  پزشک در مورد بوهای ناخوشایند واژن خجالت بکشید، اما برای سلامت کلی و باروری شما مهم است. بیماری های مقاربتی همچنین می تواند منجر به سایر مشکلات باروری، از جمله عفونت رحم و لوله های فالوپ شود. بسیار مهم است که فوراً تشخیص داده شود و درمان شود.

آسیب یا جراحی قبلی روی دهانه رحم نیز می تواند منجر به مشکلاتی در تولید مخاط دهانه رحم شود. اگر تا به حال مخروط دهانه رحم یا بیوپسی مخروط دهانه رحم داشته اید، ممکن است به اندازه قبل مخاط دهانه رحم تولید نکنید.

کم وزن بودن

هورمون استروژن مسئول افزایش مخاط دهانه رحم است که قبل از تخمک گذاری انجام می شود. اگر وزن شما کم است، اگر بیش از حد ورزش می کنید، یا اگر یک ورزشکار حرفه ای هستید، سطح استروژن شما ممکن است پایین باشد. این ممکن است نه تنها منجر به کاهش مخاط دهانه رحم شود، بلکه منجر به مشکلات تخمک گذاری نیز می شود.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی نیز می تواند منجر به کمبود  این مخاط شود. اگر تخمک گذاری ندارید، ممکن است  این مخاط بارور نشود. همچنین ممکن است مقدار زیادی مخاط بارور دهانه رحم داشته باشید و تخمک گذاری نداشته باشید (به نام عدم تخمک گذاری)، بسته به اینکه چه چیزی باعث مشکلات تخمک گذاری می شود.

علل احتمالی زیادی برای عدم تخمک گذاری وجود دارد. فقط چند نمونه شامل عدم تعادل تیروئید، هیپرپرولاکتینمی، سندرم تخمدان پلی کیستیک و نارسایی اولیه تخمدان است. درمان بسته به علت آن متفاوت خواهد بود.

مخاط دهانه رحم و مشکلات ناشی از آنها || پزشکت

درمان مشکلات مخاط دهانه رحم

در صورت تشخیص، درمان درمان  این مخاط می‌تواند بر اساس علل زمینه‌ای و سایر عوامل مؤثر (از جمله سن، سیگار کشیدن و مصرف دارو) متفاوت باشد. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ادامه با تلقیح داخل رحمی، دور زدن دهانه رحم
  • درمان هرگونه عفونت واژن یا دهانه رحم با آنتی بیوتیک یا ضد قارچ
  • تغییر درمان یا کاهش دوز کلومید (کلومیفن) زیرا دوزهای بالاتر ممکن است باعث خصومت مخاطی شود.
  • اگر نشانه ای از عفونت یا آنتی بادی های ضد اسپرم وجود نداشته باشد، از روان کننده های مناسب باروری استفاده کنید.
  • تجویز یک دوره کوتاه مدت اتینیل استرادیول، یک استروژن مصنوعی که باعث بهبود تولید و کیفیت مخاط دهانه رحم می شود.
  • مصرف داروی سرفه بدون نسخه حاوی گایفنزین، خلط آور شناخته شده برای رقیق شدن مخاط دهانه رحم، اما اینکه آیا این دارو باروری را بهبود می بخشد سوال برانگیز است.

در موارد نادر،  در  صورت عدم موفقیت این اقدامات درمانی و ادامه ناباروری، لقاح آزمایشگاهی (IVF) ممکن است مورد بررسی قرار گیرد. در حالی که برخی افراد معتقدند که نوشیدن آب بیشتر یا خوردن کمتر لبنیات ممکن است کمک کند، در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که کیفیت یا تولید مخاط دهانه رحم را افزایش دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز