لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مصرف دارو های گیاهی در آندومتریوز

مصرف مکمل های گیاهی و آندومتریوز | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از پرداختن به درمان های طبیعی اندومتریوز باید بدانیم که آندومتریوز یک بیماری است که در آن بافتی که پوشش داخلی رحم (به نام آندومتر) را تشکیل می دهد در خارج از رحم رشد می کند. آندومتریوز اغلب در لوله های فالوپ، تخمدان ها و پوشش لگن می چسبند اما می توانند به خارج از ناحیه لگن نیز انتشار یابند. گزینه های درمانی استاندارد برای آن شامل موارد زیر است:

  • دارو
  • عمل جراحی
  • تغییر سبک زندگی
  • درمان های هورمونی

اما درمان این بیماری می تواند سخت باشد و ممکن است عوارض ناخواسته ای ایجاد کند. به دلایل زیادی، بسیاری از زنان به دنبال راه های طبیعی برای حمایت یا جایگزینی درمان های استاندارد تجویز شده توسط پزشك هستند. این مقاله از پزشکت درمان‌های طبیعی رایجی را که زنان ممکن است به برنامه مراقبتی خود اضافه کنند، مورد بحث قرار می‌دهد.

اگر قصد دارید از هر نوع درمان های طبیعی استفاده کنید، به پزشك خود اطلاع دهید تا بتواند وضعیت شما را تحت نظر داشته باشند و از هرگونه تداخل دارویی یا عوارض جانبی پیشگیری و مدیریت کنند.

عوامل خطر آندومتریوز  

چندین عامل شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اندومتریوز قرار می دهد، مانند:

  • قاعدگی زودرس
  • سابقه خانوادگی
  • یائسگی در سنین بالاتر
  • عدم زایمان و فرزند آوری
  • دوره های قاعدگی طولانی
  • افزایش سطح استروژن
  • شاخص توده بدنی پایین، لاغری
  • ناهنجاری های دستگاه تناسلی
  • چرخه های قاعدگی کوتاه ( کمتر از 27 روز)
  • هرگونه بیماری که مانع خروج خون قاعدگی از بدن شود.

آندومتریوز معمولاً چند سال پس از شروع قاعدگی بروز می کند. علائم و نشانه های اندومتریوز ممکن است با بارداری به طور موقت بهبود یابد و ممکن است با یائسگی کاملاً از بین برود.

مطالعه بیشتر: درد مزمن لگن در زنان 

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص زنان همین الان کلیک کنید.

مصرف مکمل های گیاهی و آندومتریوز | پزشکت

درمان های مناسب خانگی برای اندومتریوز

برخی از داروهای گیاهی که ممکن است در تسکین علائم موثر باشند  شامل موارد زیر هستند:

زردچوبه

زردچوبه حاوی ماده مغذی به نام کورکومین است که به کنترل التهاب و رادیکال های آزاد در زنان مبتلا به اندومتریوز کمک می کند. همچنین کورکومین با تنظیم هورمون های فرد کمک می کند تا رشد چسبندگی آندومتر کاهش یابد.

سلامت بانوان

کورکومین قوی ترین نوع از سه نوع استروژن انسانی است.

مطالعه بیشتر: چسبندگی اندومتریوز

گیاه پنج انگشتی

داروی گیاهی پنج انگشتی که از درخت عفیف حاصل می شود، یک داروی سنتی برای بیماری های زنان است.

این گیاه با تغییر در رفتار گیرنده های استروژن به درمان علائم بی نظمی قاعدگی، درد پستان و سندرم قبل از قاعدگی (PMS) کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهد که این گیاه می تواند بر ناباروری در آندومتریوز تأثیر بگذارد، اما تأثیر آن بر روی هورمون ها هنوز مشخص نشده است.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی دوره های نامنظم قاعدگی 

اسیدهای چرب امگا 3 

اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش التهاب کمک می کند. بدن اسیدهای چرب امگا 3 را به انواع پروستاگلاندین تبدیل می کند که درد و التهاب را از بین می برد. امگا 3 همچنین ممکن است از شکل گیری عواملی که التهاب را تقویت می کنند جلوگیری کند. امگا 3 در ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی خال مخالی و ساردین وجود دارد.

پوست کاج 

از آنجا که التهاب بخشی اساسی در آندومتریوز است، پوست کاج می تواند به عنوان یک ماده ضد التهاب عمل کند. عصاره پوست کاج می تواند با داروهای ضد بارداری خوراکی برای کاهش درد آندومتریوز موثر باشد.

بابونه

بابونه به تسکین گرفتگی عضلات کمک می کند.

بابونه از دیرباز به عنوان یک گیاه موثر برای آرامش بدن و ذهن مورد استفاده قرار می گرفته است. همین اثرات ممکن است به کاهش سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و درد و گرفتگی آندومتر کمک کند. بابونه حاوی ایزوفلاون معروف به کریزین است.

به نظر می رسد کرایسین موجود در بابونه، با تغییر روش رشد سلول های آندومتر می تواند سلول های آندومتریوز را از بین ببرد.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص زنان همین الان کلیک کنید.

درمان های طبیعی اندومتریوز || پزشکت

چای سبز 

اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG) ماده مغذی فعال اصلی موجود در چای سبز اثرات سلامتی در زنان مبتلا به اندومتریوز دارد. EGCG مانع از رشد و گسترش ضایعات اندومتریوز می شود و درد را در زنان مبتلا به این بیماری کاهش می دهد.

مطالعه بیشتر: بهترین چای برای دردهای قاعدگی 

رسوراترول 

رسوراترول درد لگن را کاهش دهد. رسوراترول یک ماده مغذی است که عمدتا در انواع توت ها، مغزها و پوست انگور یافت می شود. این ماده مغذی تا حد زیادی درد لگن و دردهای قاعدگی را کاهش می دهد.

اسطوخودوس

اسطوخودوس یک گیاه رایج باغی است که بسیاری از مردم برای تشویق آرامش و خواب از آن استفاده می کنند. اسانس اسطوخودوس می تواند به کاهش درد در دوران قاعدگی کمک کند.

کرم پروژسترون 

کرم پروژسترون ساخته شده از سویا یا سیب زمینی وحشی ممکن است مانع از جریان خونی شود که ضایعات آندومتر را تغذیه می کند و باعث درد می شود. همچنین کرم پروژسترون ممکن است منجر به انسداد مسیر منتهی به ضایعات آندومتر شود.

اعتقاد بر این است که کرم به جلوگیری از رشد عروق خونی جدید در فرآیندی به نام رگزایی کمک می کند. از ریشه پیاز و سیب زمینی برای استخراج یک استروئید گیاهی به نام دیوسژنین استفاده می شود. سپس یک شکل بیولوژیک از هورمون زنانه پروژسترون ساخته می شود.

کرم یام وحشی اغلب به عنوان شکل طبیعی این هورمون تبلیغ می شود. اما این گمراه کننده است زیرا بدن نمی تواند دیوسژنین را به پروژسترون تبدیل کند. این کرم را می توان در قسمت بالای قفسه سینه، مچ دست یا بازوها یا ران ها اعمال کرد. کرم را فقط باید تحت نظر پزشك خود استفاده کنید زیرا در صورت استفاده بیش از حد، خطر عوارض جانبی افزایش می یابد. اگرچه کرم پروژسترون را می توان بدون نسخه خریداری کرد، اما سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استفاده از آن را تایید نکرده است.

به دلایل ایمنی، کرم فقط باید با راهنمایی پزشك استفاده شود. هورمون بیش از حد می تواند باعث موارد زیر شود:

  • افسردگی
  • افزایش وزن
  • تغییرات خلقی
  • خونریزی شدید در طول قاعدگی و در بین آن

 درمان های طبیعی اندومتریوز || پزشکت

ایزوفلاون ها

ترکیبات گیاهی مانند ایزوفلاون ها و ایندول ها ممکن است با مسدود کردن اثرات هورمون استروژن به کاهش علائم اندومتریوز کمک کنند.

استروژن یک هورمون زنانه است که رشد طبیعی آندومتر را کنترل می کند. عدم تعادل این هورمون می تواند درد و سایر علائم ناشی از ضایعات را بدتر کند. گروهی از ترکیبات گیاهی به نام ایزوفلاون ها ممکن است با مسدود کردن آروماتاز به کاهش علائم اندومتریوز کمک کنند. این آنزیمی است که آندروژن ها (هورمون های مردانه) را به استروژن تبدیل می کند.

منابع غنی ایزوفلاون ها عبارتند از:

  • باقلا
  • سویا
  • نخود
  • پسته
  • کرفس
  • جعفری
  • بادام زمینی

به همین ترتیب، یک ترکیب آلی به نام ایندول ممکن است کمی با اثرات استروژن مقابله کند. ایندول را می توان در غذاهای كلم بروكلی، گل كلم و كلم پیچ یافت.

رژیم کم چرب 

رژیم کم چرب ممکن است خطر سموم را کاهش دهد.

قرار گرفتن در معرض سموم خاص در طول زمان ممکن است خطر ابتلا به اندومتریوز را افزایش دهد و روند آن را بدتر کند. سمومی مانند دیوکسین ها و بی فنیل های پلی کلره (PCB) ذخیره شده در چربی های حیوانی می توانند از طریق غذاهایی که می خورند به انسان منتقل شوند.

کاهش مصرف غذاهای حاوی چربی های اشباع شده ممکن است به کاهش این خطر کمک کند. مصرف بیشتر گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به اندومتریوز را افزایش دهد، در حالی که مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات تازه می تواند خطر ابتلا به آندومتریوز را کاهش دهد.

طب سوزنی 

طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های کوچک در پوست برای درمان درد و سایر بیماری ها است. این روش درمانی به کاهش درد لگن و شکم و کوچک کردن اندازه ضایعه در زنان مبتلا به اندومتریوز کمک می کند.

ماساژ درمانی 

ماساژ به كاهش تنش کمک می کند. ماساژ لگن کمک می کند تا به آرامی نوارهایی از بافت رحم به نام چسبندگی از بین برود و استرس را که می تواند درد را تشدید کند و باعث اسپاسم رحم شود را کاهش ددهد.

مصرف مکمل های گیاهی و آندومتریوز | پزشکت

 آیا داروهای گیاهی در درمان آندومتریوز موثر هستند؟

تحقیقات در مورد استفاده از داروهای گیاهی برای درمان آندومتریوز در مراحل اولیه است. طرفداران داروهای گیاهی ادعا می کنند که داروهای گیاهی می توانند سطح استروژن را تنظیم کنند، رشد کاشت آندومتریوز را کاهش دهد یا درد را تسکین دهند.

با این حال، هیچ مطالعه ای دقیقاً نحوه عملکرد داروهای گیاهی را مشخص نکرده است. در عوض، تحقیقات بر روی اینکه آیا برخی از مکمل ها می توانند علائم را کاهش دهند متمرکز شده است.

آندومتریوز یک بیماری وابسته به استروژن است، به این معنی که استروژن رشد و التهاب ایمپلنت ها را تشدید کرده، و وضعیت را دردناک تر می کند. تغییرات طبیعی چرخه قاعدگی در سطح استروژن منجر به تشدید علائم می شود.

تحقیقات نشان می دهد برخی از داروهای گیاهی برای آندومتریوز ممکن است علائم را بهبود ببخشند، چه هنگامی که شخصی این گیاهان را به تنهایی مصرف می کند و چه در ترکیب با داروهای دیگر.

این تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی است و برخی از مطالعات نیز به خوبی طراحی یا کنترل نشده اند. به همین دلیل، داروهای گیاهی همچنان یک درمان جایگزین هستند، اما به عنوان درمان اصلی شناخته نمی شوند.

نحوه استفاده داروهای گیاهی در درمان آندومتریوز

داروهای گیاهی راهکارهای درمانی مکمل هستند جاگیزینی برای نه داروهای تجویز شده محسوب نمی شوند. این بدان معنی است که هیچ روش تایید شده ای برای مصرف آنها وجود ندارد و هیچ دوز استانداردی وجود ندارد که برای همه مفید باشد. برخی از استراتژی های مصرف گیاهان برای آندومتریوز عبارتند از:

  • گیاهان را  به عنوان مکمل درمان های سنتی استفاده کنید.
  • بسته یا دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید. از دوز روی بسته بندی بیشتر مصرف نکنید. اگر کسی بیش از حد مصرف کرد با پزشک تماس بگیرید. درمان های طبیعی هنوز هم می توانند سمی باشند.
  • هر بار با یک گیاه شروع کنید. این امر نظارت بر نتایج و تشخیص عوارض جانبی را آسان می کند.

مانند هر دارویی، دارو های گیاهی ممکن است عوارض جانبی ایجاد کرده و با داروهای دیگر تداخل داشته باشند. همیشه قبل از استفاده از داروهای گیاهی جدید با پزشک مشورت کنید.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و زایمان  

مصرف مکمل های گیاهی و آندومتریوز | پزشکت

درمان پزشکی برای آندومتریوز 

هیچ درمانی نمی تواند آندومتریوز را کاملا درمان کند. در عوض، درمان بر روی کنترل درد، خونریزی شدید، ناباروری و سایر علائم احتمالی متمرکز است. یک پزشک بسته به سن، سابقه بیماری و اینکه آیا هنوز می خواهند باردار شوند، بیمار را به بهترین روش مدیریت آندومتریوز راهنمایی می کند.

برخی از گزینه های کنترل درد آندومتریوز، عبارتند از:

داروهای ضد درد. برخی از افراد با داروهای مسکن بدون نسخه، تسکین می یابند، در حالی که دیگران به قرص های درد نسخه ای نیاز دارند.

هورمون درمانی. هورمون هایی که سطح استروژن را کاهش می دهند و یا قاعدگی فرد را تنظیم می کنند، می توانند به تسکین علائم کمک کنند. گزینه ها شامل قرص های ترکیبی از بارداری، قرص های فقط پروژسترون و دستگاه های داخل رحمی (IUD) هستند .هورمون های مکمل گاهی در کاهش یا از بین بردن درد آندومتریوز مؤثر هستند. افزایش هورمون ها در دوران قاعدگی باعث ضخیم شدن، شکسته شدن و خون ریزی های آندومتر می شود. داروهای هورمونی ممکن است رشد بافت آندومتر را کند کرده و از رشد جدید بافت آندومتر جلوگیری کند. هورمون درمانی یک درمان دائمی برای آندومتریوز نیست. بعد از قطع هورمون درمانی، علائم ممکن است دوباره برگردند.

جراحی. یک جراح ماهر می تواند ایمپلنت های اندومتریوز را برداشته و هرگونه آسیب را ترمیم کند. یک روش جراحی جدید باعث کاهش احساسات درد در لگن می شود. برخی از افراد برای جلوگیری از خونریزی شدید، عمل برداشتن رحم را انتخاب می کنند، اما همه علائم آندومتریوز را برطرف نمی کند.

اگر آندومتریوز بر قدرت باروری فرد تأثیر بگذارد و او می خواهد باردار شود، گزینه ها شامل جراحی و لقاح آزمایشگاهی (IVF) است.

سخن آخر

درمان‌های طبیعی ممکن است جز درمان های اصلی قرار  نگیرند. بلکه در حوزه طب مکمل و جایگزین (CAM) قرار می گیرند. برخی از زنان ممکن است استفاده از CAM را همراه یا به جای درمان های استاندارد انتخاب کنند. CAM ممکن است برای مدیریت هر یک یا همه علائم آندومتریوز  که قبل و در طول دوره شما رخ می‌دهند یا بدتر می‌شوند، استفاده شود، مانند:

  • ناباروری
  • درد کمر یا شکم
  • درد و گرفتگی لگن
  • خونریزی شدید قاعدگی
  • مشکلات معده، مانند اسهال یا یبوست
  • سیاتیک یا درد عصبی که از کمر به پشت ران شما منتقل می شود.
  • درد عمیق و تیز هنگام رابطه جنسی، حرکات روده، ادرار یا درد تخمک گذاری

شواهد کمی برای حمایت از اشکال مختلف CAM برای این بیماری وجود دارد. با این اوصاف، عوارض آنها کم است و استفاده از آنها احتمالاً بیماری را بدتر نمی کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز