لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

بهترین چای برای دردهای قاعدگی

درد قاعدگی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دردهای قاعدگی کاملا شایع و رایج هستند. با این وجود در برخی شرایط این دردها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند فعالیت روزمره را مختل کنند.  برخی از زنان به جای استفاده از داروهای بدون نسخه، به مصرف چای های گیاهی روی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورند تا به طور طبیعی بتوانند دردهای خود را تسکین دهند. این در حالی است که برخی تحقیقات از استفاده از برخی چای‌ها برای دردهای قاعدگی و نفخ و ناراحتی مرتبط با پریود حمایت می‌کنند.

با این حال، ممکن است شخصا متوجه شوید که برخی از این چای ها گرفتگی یا درد شما را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. اما بهتر است قبل از مصرف آنها بهترین چای برای دردهای قاعدگی را بشناسید. آنها عبارتند از:

چای تمشک || پزشکت

چای برگ تمشک قرمز

چای برگ تمشک قرمز از برگ های گیاه تمشک تهیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. طعم ملایمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد که شبیه چای سیاه است. اما مزه تمشک ندارد.

مردم از این چای برای اهداف مختلف مرتبط با سلامت زنان استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. برخی شواهد ادعا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند مصرف چای برگ تمشک قرمز ممکن است به تقویت رحم کمک کرده و آن را قوی تر کند. اما انقباضات رحمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باعث دردهای قاعدگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، بنابراین اگر چنین باشد، چای برگ تمشک قرمز ممکن است درد شما را بدتر کند.

با این حال، با وجود سابقه طولانی استفاده از آن، واقعاً تحقیقات زیادی برای حمایت از استفاده از چای برگ تمشک قرمز برای سلامت زنان وجود ندارد. یکی از جدیدترین مطالعات حیوانی در مورد اثرات چای برگ تمشک قرمز نشان داد که این چای هیچ تاثیری بر انقباضات رحمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در موش ها ندارد. با این حال، گزارش‌های حکایتی زیادی از زنان در اینترنت وجود دارد که ادعا می‌کنند چای برگ تمشک قرمز باعث کاهش گرفتگی عضلات می‌شود.

چای زنجبیل

چای زنجبیل از ریشه تند زنجبیل تهیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. مردم سال‌هاست که از زنجبیل هم برای مصارف آشپزی و هم برای اهداف دارویی استفاده می‌کنند. امروزه، این یک درمان خانگی معمولاً برای انواع بیماری ها، از جمله دردهای قاعدگی، توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اما از آنجا که دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد است، ممکن است به درد و نفخ کمک کند.

یک بررسی از 7 مطالعه شامل بیش از 600 زن نشان داد که مصرف 750 تا 2000 میلی گرم پودر زنجبیل در طول 3 تا 4 روز اول پریود به کاهش درد پریود کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

مطالعه دیگری روی 168 دانشجوی دختر نشان داد که مصرف 200 میلی گرم زنجبیل در هر 6 ساعت به اندازه داروی Novafen که ترکیبی از ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین است، در کاهش درد قاعدگی موثر است.

چای بابونه

این چای بابونه از گل های خشک شده بابونه تهیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و طعم ملایم و گلی دارد. در حالی که به نظر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد مصرف آن تأثیر مستقیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر دردهای قاعدگی داشته باشد، ممکن است به خواب بهتر و کاهش خستگی کمک کند. علاوه بر این، یک مطالعه بر روی بیش از 1000 دانشجوی دختر نشان داد که خواب کم کیفیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مشکلات شدید قاعدگی را بدتر کند. در یک مطالعه کوچک، 118 زن 250 میلی گرم بابونه را 3 بار در روز از هفته منتهی به قاعدگی تا شروع قاعدگی بعدی مصرف کردند. مصرف بابونه باعث کاهش خونریزی قاعدگی در مقایسه با دارونما شد.

چای نعنافلفلی || پزشکت

چای نعناع فلفلی

چای نعناع از برگ های گیاه نعناع تهیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. نعناع فلفلی سرشار از منتول است، ترکیبی با بوی قوی که چندین مزیت برای سلامتی همراه با احساس خنک کنندگی دارد.

سلامت بانوان

بسیاری از مردم از اسانس نعناع به عنوان یک درمان خانگی برای دردهای دستگاه گوارش، به ویژه مربوط به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. منتول موجود در روغن نعناع به کاهش اسپاسم عضلات صاف و کاهش گرفتگی دردناک معده کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

اگرچه شواهدی برای حمایت از استفاده از نعناع برای دردهای قاعدگی وجود ندارد، اما برخی منابع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند که منتول ممکن است به کاهش انقباضات رحمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کمک کند و در نتیجه گرفتگی را کاهش دهد. با این حال، دانشمندان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند که آیا مقادیر کم منتول در چای نعناع، ​​به ویژه پس از هضم و جذب، بر رحم تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد یا خیر.

چای دارچین

چای دارچین طعمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شیرین و ملایم تند و گرم از دارچین خشک استفاده شده برای تهیه آن دارد. برخی شواهد نشان می‌دهند که دارچین ممکن است التهاب و نفخ ناراحت‌کننده‌ای را که اغلب همراه با چرخه قاعدگی شما همراه است، کاهش دهد. دارچین همچنین ممکن است به مدیریت سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کمک کند، که با تنظیم ضعیف قند خون و بی نظمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قاعدگی مشخص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

چای سبز

چای سبز از برگ های خشک کاملیا سیننسیس که پیر نشده اند تهیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در مقابل، مردم چای سیاه را از برگ های خشک و کهنه درست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. رنگ چای سبز کم رنگ است و طعم ملایمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد. هزاران سال است که بخشی از طب سنتی گیاهی در چین بوده است.

چای سبز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است و اثرات ضد التهابی دارد که ممکن است به کاهش نفخ کمک کند. همچنین حاوی ترکیب L-theanine است که مطالعات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد ممکن است به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید. در یک مطالعه با حضور 1183 زن نشان می دهد که نوشیدن چای سبز با کاهش درد قاعدگی در مقایسه با نوشیدن انواع دیگر چای همراه است.

چای آویشن

آویشن یک گیاه محبوبی است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. یک مطالعه منفرد روی 252 نوجوان اتیوپیایی نشان داد که نوشیدن چای آویشن با کاهش 63.2 درصدی درد قاعدگی همراه است. با این حال، این یک مطالعه کوچک بود، و مطالعات دیگر نتایج آن را تکرار نکرده اند و دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد این اثرات بالقوه انجام دهند.

چای اولانگ

چای اولانگ ترکیبی بین چای سبز و چای سیاه است که برخی از فواید سلامتی بالقوه هر دو را دارد. برگ‌ها خشک شده و تا حدی کهنه می‌شوند، در نتیجه چایی به دست می‌آید که ممکن است رنگ آن از زرد کم‌رنگ تا نارنجی متفاوت باشد و طعمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شبیه ترکیبی از چای سبز و سیاه داشته باشد.

همان مطالعه ای که نشان داد چای سبز با کاهش درد قاعدگی مرتبط است، همچنین ارتباط ضعیف تری بین چای اولانگ و کاهش درد قاعدگی نشان داد. پس به طور کلی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان گفت چای اولانگ ممکن است با کاهش درد قاعدگی مرتبط باشد، اما دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد این اثرات بالقوه انجام دهند.

اقدامات احتیاطی در هنگام مصرف چای گیاهی برای درد قاعدگی

تحقیقات بسیار کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای حمایت از توانایی هر یک از این دمنوش ها در کاهش درد ناشی از گرفتگی قاعدگی وجود دارد. چای هایی از این لیست که برخی شواهد تجربی اثرات مثبت آن را ثابت کرده، چای زنجبیل، چای سبز، چای آویشن و چای اولانگ هستند.

با این حال، حتی در مورد این چای ها، شواهد نسبتاً ضعیفی هستند. فقط از یک مطالعه منفرد در مورد چای آویشن، چای سبز و چای اولانگ بدست آمده است.

علاوه بر این، محققان به جای چای زنجبیل از مکمل‌های پودر زنجبیل برای مطالعاتی که ارتباط بین زنجبیل و کاهش دردهای قاعدگی را پیدا کردند، استفاده کردند. بنابراین، اینکه آیا چای زنجبیل نیز این اثرات را اعمال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، هنوز ناشناخته است.

خوشبختانه، اکثر چای های موجود بعید است که به شما آسیبی وارد کنند، اما نوشیدن آنها حتی اگر علائم قاعدگی شما را کاهش ندهند، بی خطر هستند.

با این حال، اگر فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید باردار هستید، باید از اکثر چای های گیاهی خودداری کنید، به خصوص دو چای زیر:

چای برگ تمشک قرمز.

زنان اغلب در اواخر بارداری از چای برگ تمشک قرمز برای کمک به زایمان استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. به همین دلیل، برخی زنان در اوایل بارداری از مصرف آن اجتناب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. با این حال، در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این چای باعث زایمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

چای جعفری || پزشکت

چای جعفری.

مصرف چای جعفری ممکن است باعث انقباضات رحمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شود و به عنوان یک درمان خانگی برای کمک به شروع زودرس قاعدگی استفاده شده است. همچنین، منابع حکایتی گزارش می‌کنند که مردم مقادیر زیادی مصرف می‌کنند تا باعث سقط جنین شوند، بنابراین اگر فکر می‌کنید باردار هستید از مصرف آن اجتناب کنید.

مهم است به خاطر داشته باشید که چای تهیه شده از برگ های چای حاوی کافئین است. این شامل چای سبز، چای سیاه و چای اولانگ است. شما باید سعی کنید مصرف کافئین خود را به 400 میلی گرم یا کمتر در روز محدود کنید.

میزان کافئین تخمین زده شده 1 فنجان (240 میلی لیتر) از این چای های رایج عبارتند از:

  • چای سبز: 29 میلی گرم
  • چای سیاه: 48 میلی گرم
  • اولانگ: 38 میلی گرم

اینها فقط مقادیر تخمینی هستند. توجه به این نکته مهم است که مقدار کافئین در یک فنجان چای با عواملی از جمله زمان دم کردن و محتوای کافئین دسته خاصی از چای متفاوت است.

در نهایت، اگر فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید درمان‌های خانگی یا داروهای بدون نسخه برای کاهش دردهای شدید قاعدگی شما مؤثر نیستند، برای تعیین راهکارهای بهتر با پزشکت مشورت کنید.

سخن آخر

چای ممکن است جایگزینی امیدوارکننده برای داروهای بدون نسخه برای کمک به مدیریت دردهای قاعدگی باشد. در حالی که چندین چای ممکن است به کاهش گرفتگی و درد قاعدگی کمک کنند، چای‌هایی که شواهد علمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای حمایت از آنها دارند شامل چای زنجبیل، چای سبز، چای آویشن و چای اولانگ هستند.

با این حال، شواهد در حال حاضر بسیار محدود است و دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر همه این چای ها بر دردهای قاعدگی در انسان انجام دهند.

اگر فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید ممکن است باردار باشید، از مصرف بیشتر دمنوش های گیاهی، به ویژه چای برگ تمشک قرمز و چای جعفری، اجتناب کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز