لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرص های تقویت کننده زنان

تقویت کننده زنان || پزشکت
فهرست مطالب
با ژل بهداشتی بانوان سروینا، سلامت واژن خود را تضمین کنید! این محصول با عصاره‌های بید سفید و آویشن، به تنظیم pH طبیعی واژن کمک کرده و از عفونت‌های قارچی و باکتریایی جلوگیری می‌نماید.

تغییر میل جنسی در زنان بخشی طبیعی از زندگی آنها را تشکیل می دهد، اما برخی از آنها به بیماری به نام اختلال میل جنسی کم‌فعال (HSDD) مبتلا هستند.

این به عنوان یک اختلال عملکرد جنسی ذهنی و جسمی تعریف می شود که در آن زنان برای حداقل 6 ماه انگیزه ندارند یا تمایل به داشتن رابطه جنسی را از دست می دهند. بدون شک این وضعیت باعث بروز ناراحتی خود یا مشکلاتی در روابطشان (یا هر دو) می شود. این وضعیت ممکن است به عنوان اختلال علاقه و برانگیختگی جنسی زنان (FSIAD) نیز شناخته شود.

حدود 10 درصد از زنان با HSDD زندگی می کنند. این وضعیت می تواند بر کیفیت زندگی و سلامت روان زن تأثیر بگذارد.

بر اساس یک مقاله معتبر در سال 2019 در مامایی و زنان تصور می شود که HSDD ناشی از عدم تعادل در مسیرهای عصبی در مغز است. محققان معتقدند: “این عدم تعادل می تواند منجر به افزایش بازداری، کاهش تحریک و کاهش پاسخگویی به نشانه های جنسی شود.”

عوامل خاصی زنان را در معرض خطر ابتلا به HSDD قرار می دهد، از جمله:

  • یائسگی
  • عملکرد جنسی شریک
  • ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت
  • عوارض جانبی دارو هایی مانند داروهای ضد افسردگی رایج یا داروهای فشار خون
  • مشکلات در یک رابطه، از جمله آزار عاطفی یا فیزیکی
  • مشکلات روانپزشکی مانند اضطراب و افسردگی

قرص های تقویت کننده زنانه چیست؟

با تمام مشکلات احتمالی که در میل جنسی زنان وجود دارد برخی از داروها به عنوان قرص های تقویت کننده زنانه در بازار وجود دارند که آنها می توانند استفاده کنند. دو داروی تجویزی که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای رسیدگی به HSDD تایید شده است. آنها فقط برای زنان قبل از یائسگی در دسترس هستند. این داروها «ویاگرای زنانه» نامیده می‌شوند. آنها به روش های مختلف در بدن اثر می کنند و همچنین به طور متفاوتی تجویز می شوند.

  • فلیبانسرین (Addyi)، قرصی که هر شب مصرف می شود.
  • برملانوتید (Vyleesi)، یک تزریق خود تجویز شده قبل از رابطه جنسی

قرص تقویت کننده || پزشکتقرص های تقویت کننده میل جنسی زنان در بازار

لازم به ذکر است که FDA استفاده از سیلدنافیل (ویاگرا) را برای زنان تأیید نکرده است، اما برای زنانی که میل جنسی پایینی دارند تجویز شده است.

ویلیسی

Vyleesi (برملانوتید) یک تزریق نسخه مورد تایید FDA برای درمان HSDD در افراد قبل از یائسگی است که به دلایل نامشخصی بدون توجه به فعالیت جنسی، موقعیت یا شریک جنسی دیگر تمایلی به داشتن رابطه جنسی ندارند.

این دارو میل جنسی را افزایش می دهد اما به بهبود عملکرد جنسی زنان کمک نمی کند. همچنین پریشانی مربوط به HSDD را مدیریت می کند.

شما می توانید این دارو را در هر زمانی از روز مصرف کنید، اما توصیه می شود حداقل 45 دقیقه قبل از رابطه جنسی مصرف شود. شما فقط می توانید آن را یک بار در 24 ساعت مصرف کنید و بیش از هشت دوز در ماه مصرف نکنید.

سلامت بانوان

اگر بعد از 8 هفته برای HSDD شما مؤثر نبود، مصرف این دارو توصیه می شود.

سازندگان هشدار می دهند که افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی کنترل نشده نباید این دارو را مصرف کنند. قبل از شروع Vyleesi با پزشک خود در مورد شرایط سلامتی خود و داروهایی که قبلاً مصرف می کنید یک مشورت داشته باشید.

آدی

Addyi (فلیبانسرین) اولین داروی مورد تایید FDA برای HSDD در افراد قبل از یائسگی است.

این دارو می تواند رضایت جنسی را بهبود بخشد اما عملکرد جنسی را افزایش نمی دهد. همچنین می تواند میل جنسی را افزایش و ناراحتی ناشی از میل جنسی کم را کاهش دهد. شما می توانید آدی را طبق تجویز پزشک و یا یک قرص در روز اما فقط قبل از خواب مصرف کنید. آدی می‌تواند خطر فشار خون پایین، غش و خواب‌آلودگی را با مصرف آن در سایر ساعات روز افزایش دهد.

FDA هشدار می دهد که افرادی که الکل مصرف می کنند نباید Addyi بخورند. در صورت مصرف الکل، حداقل 2 ساعت قبل از مصرف آدی قبل از خواب صبر کنید. انجام در غیر این صورت می تواند خطر افت شدید فشار خون و غش را افزایش دهد.

بعلاوه، اگر شبانه آدی مصرف کرده اید، قبل از مصرف الکل تا روز بعد صبر کنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، تا روز بعد هنگام خواب صبر کرده تا نوبت بعدی را مصرف کنید.

اگر علائم HSDD شما پس از 8 هفته مصرف Addyi بهتر نشد، با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای تقویت کننده زنانه چطور اثر می کنند؟

آدی و ویلسی تا حدودی متفاوت از همدیگر اثر می کنند، به نحوی که:

آدی

Addyi، یک عامل سروتونرژیک چندوجهی است که در اصل برای درمان اختلال افسردگی اساسی ساخته شده است و انتقال دهنده های عصبی سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین را هدف قرار می دهد.

آدی در کارآزمایی‌های بالینی برای درمان افسردگی ناموفق بود، اما بر اساس مقاله‌ای در سال 2017، گزارش شد که عوارض جانبی افزایش میل جنسی در بیماران زن دارد.

ویلیسی

Vyleesi در دسته ای از داروها به نام آگونیست های گیرنده ملانوکورتین قرار دارد. این قابل تزریق است و با فعال کردن گیرنده ملانوکورتین 4 (MCRs) که به تعدیل عملکرد جنسی کمک می کند، اثربخشی خودش را نشان می دهد.

آیا قرص های تقویت کننده زنانه موثر هستند؟

هر دو دارو در کارآزمایی‌ها کارایی متوسطی را نشان داده‌اند، اما اثر طولانی ‌مدت آن هنوز ناشناخته است.

Addyi قبل از تایید دو بار توسط FDA رد شد. زیرا نسبت به دارونما موثر نبود. بار دوم به دلیل نگرانی های ایمنی رد شد. به گفته شبکه ملی بهداشت زنان، برخی از مطالعات نشان داده اند که حدود 10 درصد از زنان پس از مصرف Addyi متوجه تفاوت با HSDD می شوند.

یک منبع معتبر در مقاله داروسازی و درمانی در سال 2017 به این نتیجه رسید که خطرات ایمنی استفاده از Addyi، در بیشتر موارد، از مزایای آن بیشتر است.

بنابراین، به نظر می رسد عوارض احتمالی آن به عوامل خاصی بستگی دارد.

خطرات و عوارض تقویت کننده های زنانه

زنان مبتلا به افسردگی و کسانی که الکل می نوشند نباید آدی مصرف کنند. عوارض جانبی برای Addyi عبارتند از:

  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • بیخوابی
  • خشکی دهان

از طرفی هم عارضه اصلی Vyleesi افزایش فشار خون است.

حتی حالت تهوع پس از تزریق و در حین رابطه جنسی توسط حدود 40 درصد از زنان در یک مطالعه گزارش شده است. وب سایت این شرکت می گوید این دارو برای زنان مبتلا به بیماری قلبی عروقی مناسب نیست. زنانی که از نالترکسون استفاده می کنند، دارویی که برای وابستگی به الکل یا مواد افیونی استفاده می شود، نباید از Vyleesi استفاده کنند زیرا می تواند منجر به نارسایی نالترکسون شود.

عوارض جانبی Vyleesi عبارتند از:

  • استفراغ
  • سردرد
  • گرگرفتگی
  • گرفتگی بینی
  • سرفه کردن
  • خستگی
  • سرگیجه

اگر علائم در حدود 8 هفته بهبود نیافتند، مصرف هر دو دارو باید قطع شوند، اما پزشک شما می‌تواند مصرف آن را در مورد بازه زمانی دقیق توصیه کند.

چگونه قرص های تقویت کننده زنانه را تهیه کنیم؟

برای دریافت قرص های تقویت کننده زنانه، به تشخیص HSDD نیاز دارید. آزمایش خاصی برای HSDD وجود ندارد، بلکه پزشک می تواند بر اساس علائم بیمار تجویز آن را توصیه کند.

اول، متخصص مراقبت های بهداشتی شما احتمالاً یک معاینه پزشکی کامل انجام می دهد تا هر گونه بیماری زمینه ای را که ممکن است در کاهش میل جنسی شما نقش داشته باشد، رد کند.

اگر میل جنسی کم باعث ناراحتی شما می شود یک یا چند مورد از علائم زیر را برای بیش از 6 ماه تجربه کرده باشد، ممکن است پزشک ابتلا به HSDD را در شما تشخیص دهد:

  • فقدان یا از دست دادن علاقه به شروع یا شرکت در فعالیت جنسی.
  • فقدان یا کاهش میل خود به خود، که نیاز به تجربه برانگیختگی جنسی است.

عدم پاسخ به تحریکات یا نشانه های جنسی، که می تواند بصری یا مربوط به حواس دیگر باشد.

به یاد داشته باشید، داشتن میل جنسی کم لزوماً به معنای داشتن HSDD نیست. متخصصان پزشکی در انجمن بین المللی پزشکی جنسی می گویند: “میل جنسی از یک زن به زن دیگر متفاوت است، و چیزی که فرد را آزار می دهد ممکن است دیگری را آزار ندهد.”

افزایش میل جنسی || پزشکتجایگزین های داروهای تقویتی زنانه

زنان می‌توانند به دلایل مختلفی مانند افسردگی، درد در هنگام مقاربت یا حتی ارتباط منفی به دلیل واژینیت آتروفیک، میل جنسی کم داشته باشند. یکی از بزرگترین چیزهایی که یک فرد باید بداند این است که این وضعیت در واقع بسیار رایج است.

درمان ها ممکن است شامل مداخلات روانشناختی، درمان شناختی رفتاری، زوج درمانی و درمان های مبتنی بر ذهن آگاهی باشد.

داروهای افسردگی و اضطراب نیز ممکن است اثراتی بر میل جنسی داشته باشند. برای زنان مبتلا به سندرم برانگیختگی جنسی زنانه مرتبط با داروهای ضد افسردگی، بوپروپیون گاهی اوقات می‌تواند به رفع علائم آنها کمک کند.

کارشناسان می گویند درمان ترکیبی در بسیاری از موارد موثرترین است. برنامه درمانی شما ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:

  • رابطه جنسی در وسط روز یا استفاده از راهکارهایی برای هیجان انگیزتر کردن زندگی جنسی و افزایش میل شما.
  • آموزش یا مشاوره جنسی برای کمک به شما (و شریک زندگیتان) در یادگیری اینکه چرا ممکن است در زندگی جنسی خود با مشکلاتی روبرو شوید، راه حل های مفید برای این مشکلات و راه های بهتر برای برقراری ارتباط با تمایلات و تفاوت های جنسی خود با شریک زندگی خود.
  • مدیریت سطوح استرسی که ممکن است بر میل جنسی تأثیر بگذارد از طریق کاهش مسئولیت‌های کاری و خانگی، داشتن خواب با کیفیت هر شب، ورزش، و انجام سایر تمرین‌های ذهن و بدن.

سوالات متداول

آیا قرص های تقویت کننده زنانه مشمول بیمه هستند؟

به گفته وب سایت آدی، اکثر طرح های بیمه بزرگ هزینه آدی را پوشش می دهند. Vyleesi همچنین در وب سایت خود اشاره می کند که بیمه ممکن است هزینه داروهای شما را پوشش دهد. می توانید ابتدا با ارائه دهنده بیمه خود تماس بگیرید تا ببینید آیا طرح شما قرص های تقویت کننده زنانه را پوشش می دهد یا خیر.

آیا می توانید قرص های تقویت کننده زنانه را بدون نسخه تهیه کنید؟ خیر. هر دو قرص تقویت کننده زنانه مورد تایید FDA برای دریافت آنها نیاز به تجویز پزشک دارند. شما نمی توانید آنها را بدون نسخه دریافت کنید.

چه کسانی نباید قرص های تقویت کننده زنانه را امتحان کنند؟

در شرایط زیر بهتر است از مصرف قرص های تقویت کننده زنانه خودداری کنید:

  • علائم یائسگی دارید.
  • شما می خواهید عملکرد جنسی را بهبود بخشید.
  • در صورتیکه در حال شیردهی هستید یا در دوران بارداری قرار دارید.
  • در صورتیکه داروهایی مصرف می کنید که می توانند بر میزان داروی تقویت کننده زنان در خون شما تأثیر بگذارند.
  • شما یک بیماری مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی یا بیماری کبدی دارید که می تواند شما را مستعد ابتلا به سایر بیماری های زمینه ای جدی در هنگام مصرف قرص های تقویت کننده زنانه کند.

سخن آخر

اگر فکر می کنید HSDD دارید و متوجه شدید که این وضعیت بر زندگی شخصی و سلامت روان شما تأثیر می گذارد، مهم است که با پزشک در مورد علائم خود مشورت کنید. شما ممکن است بیماری زمینه ای مانند دیابت داشته باشید که بر میل جنسی شما تأثیر می گذارد. داروهای تقویت کننده زنان ممکن است برای درمان کاهش تمایلات جنسی زنان کامل نباشند، اما می توانند جهشی به جلو برای سلامت زنان باشند.

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

نفخ و دل درد - پزشکت

نفخ شکم باعث درد شکم و تغییر در الگوی مدفوع می شه و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذاره. برای درمان علائمت با متخصص گوارش و داخی مشاوره تلفنی بگیر.

بیش-فعالی-کودک

بیش‌فعالی در کودکان می تونه باعث مشکلات تمرکز،کنترل حرکات و رفتارشون بشه. برای کنترل کودک بیش فعال بهتره با متخصص روانپزشک تلفنی مشاوره بگیری.

خشکی لب - پزشکت

خشکی لب می تونه در اثر کمبود آب، اگزما، آفتاب و غیره باشه. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

اگه دستت زیاد عرق می کنه و کلافه ت کرده همین الان با متخصصان آنلاین 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

فشار خون - پزشکت

فشار خون بالا خطر سکته قلبی،بیماری‌ کلیوی و مشکلات قلبی-عروقی را افزایش میده. اگه فشارخون داری همین الان با متخصص قلب و عروق مشاوره تلفنی بگیر.

لک صورت - پزشکت

تغییرات هورمونی،آفتاب،محصولات آرایشی نامناسب و غیره می تونه باعث لک صورت بشه. برای تشخیص صحیح و درمان لک صورتت با متخصص پوست مشاوره تلفنی و تصویری بگیر.