لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

عوارض قرص های ضد بارداری چیست؟

عوارض قرص های ضد بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

عوارض قرص های ضد بارداری چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از بیان عوارض قرص های ضد بارداری لازم است بدانید که این قرص ها، یکی از مطمئن ترین روش های جلوگیری از بارداری ناخواسته هستند. آنها یک داروی ضد بارداری بسیار مؤثر هستند که روزانه مصرف می شوند. براساس گزارش های ملی آمار بهداشت سال 2012، 62 درصد از زنان در سنین باروری از سال 2006 تا 2010 از بارداری استفاده می کردند.

 دو نوع قرص ضد بارداری وجود دارد که هردو از آنها شامل فرم های مصنوعی هورمون ها است که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند. قرص ها یا پروژستین به تنهایی یا استروژن و پروژستین در کنار هم استفاده می شوند. این هورمون ها چرخه قاعدگی یک زن را تنظیم می کنند و سطح نوسان آنها نقش مهمی در باروری دارد.

 جدا از پیشگیری از بارداری، استفاده از قرص های ضد بارداری منجر به کاهش گرفتگی قاعدگی، منظم بودن چرخه قاعدگی، پوست بدون آکنه و کاهش خطر کیست تخمدان و همچنین سرطان تخمدان و آندومتر می شود. با این حال، قرص های ضد بارداری می توانند عوارض جانبی زیادی داشته باشند. قبل از شروع مصرف قرص های ضد بارداری، بهتر است که هم جوانب مثبت و هم منفی را درک کنید.

سردرد و میگرن

عدم تعادل هورمونی به دلیل مصرف قرص های ضد بارداری می تواند منجر به بروز سردرد یا میگرن شود. یکی از عوارض قرص های ضدبارداری این است که برخی از این قرص ها می توانند منجر به کاهش سطح استروژن در بدن شوند. کاهش سطح پایین استروژن ممکن است منجر به سردرد یا تشدید میگرن شود.

یک مطالعه در سال 2005 که در ژورنال آمریکایی زنان و زایمان انجام شده است، نشان داد که بیشتر زنان طی یک ماه بعد از شروع داروهای ضد بارداری خوراکی استروژن-پروژستین علائمی را تجربه می کنند. با این حال، سردردها با ادامه استفاده، بهبود می یابند. بررسی ها نشان می دهد خطر بالای میگرن با افت قابل توجهی در میزان استروژن همراه است. اگر از سردرد رنج می برید، تغییر قرص می تواند موثر باشد. برای تعیین قرص مناسب به پزشک مراجعه کنید.

حالت تهوع

عوارض قرص های ضد بارداری | پزشکت

برخی از افراد هنگام شروع قرص های ضد بارداری حالت تهوع را تجربه می کنند. این اثر جانبی خفیف اغلب طی چند روز برطرف می شود. حالت تهوع نتیجه افزایش سطح استروژن است که می تواند معده را تحریک کند. قرص هایی که حاوی دوز بالایی از استروژن هستند بیشتر منجر به احتمال تهوع می شوند. مصرف قرص با غذا یا مصرف آن قبل از خواب ممکن است در کاهش بروز این حالت موثر باشد. حتی استفاده از آنتی اسید حدود 30 دقیقه قبل از مصرف قرص ممکن است به آرام شدن معده کمک کند. نکته مهم دیگر این است که هر روز به طور مرتب و تقریباً در یک زمان مشخص، قرص خود را مصرف کنید. اگر حالت تهوع همچنان ادامه داشته و بر اشتها و وزن شما تأثیر می گذارد، برای مراجعه به پزشک خود مراجعه کنید.

افزایش وزن

افزایش وزن در هفته ها و ماه ها پس از شروع مصرف قرص یک شکایت شایع است. البته این افزایش وزن معمولاً موقتی است و بیشتر به دلیل تجمع آب است. بیشتر اوقات، داروهای ضد بارداری خوراکی که مقدار زیادی استروژن دارند، باعث این عارضه جانبی می شوند.

یکی از عوارض قرص های ضدبارداری این است که با بالا بردن استروژن می تواند بر اشتها تأثیر بگذارد و باعث احتباس آب شود. حتی می تواند منجر به رسوب چربی در ران، باسن و سینه شود.

اگر نگران افزایش وزن هستید، قرصی را انتخاب کنید که استروژن کمتری داشته باشد. همچنین، مراقب رژیم غذایی خود باشید و فراموش نکنید که بخشی از کارهای روزمره خود را به ورزش اختصاص دهید.

سلامت بانوان

عفونت های مخمر

عوارض قرص های ضد بارداری | پزشکت

یک عفونت مخمر واژینال که باعث ایجاد خارش، سوزش، درد یا سوزش در مناطق حساس مانند مهبل و ولو می شود، یکی دیگر از عوارض ناراحت کننده قرص های ضد بارداری است. این قرص تعادل هورمون ها در بدن، به ویژه استروژن و پروژسترون را تغییر می دهد. سطح بالاتر استروژن می تواند باعث عفونت های مخمر شود.

 طبق تحقیقات دانشگاه بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان که در سال 2006 منتشر شد، خطر ابتلا به عفونت مخمر با استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی دو برابر و توسط اسپرم کش ها سه برابر افزایش پیدا می کند.

 در حقیقت، این خطر در بین زنانی که دیابت کنترل نشده ای دارند، رژیم غذایی پر قند یا الکل یا سیستم ایمنی ضعیف شده حتی بیشتر است.

تغییرات واژن

برخی از خانم ها ممکن است هنگام مصرف قرص دچار تغییراتی در ترشحات واژن شوند. تغییرات هورمونی در بدن می تواند منجر به افزایش یا کاهش روانکاری واژن هم می شود. تغییر حالت نوسانات روانی و همچنین علائم افسردگی یکی دیگر از عوارض جانبی است که برخی از خانم ها ممکن است در هنگام مصرف قرص تجربه کنند.

 این امر به این دلیل رخ می دهد که هورمون های مصنوعی می توانند بر تعادل برخی از انتقال دهنده های عصبی تأثیر بگذارند و منجر به نوسانات خلقی و تغییر در وضعیت عاطفی شوند. این عارضه جانبی در خانم هایی که سابقه یک اختلال مرتبط با خلقی را دارند شایع است.

 یک مطالعه در سال 2003 که در ژورنال آمریکایی متخصص زنان و زایمان منتشر شد، گزارش داد که استفاده از قرص ضدبارداری خوراکی به احتمال زیاد سندرم قبل از قاعدگی را در زنان با سابقه افسردگی وخیم تر می کند.

 مطالعه دیگری که در سال 2012 در پیشگیری از بارداری منتشر شد، نشان می دهد که زنان جوان دارای علائم روانشناختی نامطلوب در معرض خطر عوارض جانبی پیشگیری از بارداری خوراکی و قطع آن هستند.

 اگر سابقه افسردگی دارید، قبل از شروع قرص در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید. جایگیزین کردن یک روش کنترل تولد غیر هورمونی می تواند برای شما گزینه بهتری باشد.

تغییرات بینایی

عوارض قرص های ضد بارداری | پزشکت

اگرچه مشکلات چشم یک عارضه رایج قرص های ضد بارداری نیست، اما زنانی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند و قرص می خورند ممکن است دچار تغییراتی در بینایی شوند.

 احتباس مایعات ناشی از تغییرات هورمونی در بدن می تواند باعث التهاب قرنیه شود. حتی ممکن است روی شکل قرنیه تأثیر بگذارد و منجر به بروز عوارض شود.

 اگر پس از شروع قرص های ضد بارداری از طریق دهان، این مشکل را تجربه کردید، با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

  استفاده طولانی مدت از داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است با گلوکوم مرتبط باشد. گلوکوم، شرایطی است که باعث آسیب به عصب بینایی چشم شده و با گذشت زمان بدتر می شود.

 یک مطالعه سال 2016 که در آکادمی چشم پزشکی آمریکا منتشر شده است، نشان می دهد که استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی به مدت سه سال یا بیشتر ممکن است با افزایش خطر ابتلا به گلوکوم یا فشار خون بالا چشمی همراه باشد.

لخته های خون

عوارض قرص های ضد بارداری | پزشکت

لخته های خون، یک عارضه جانبی کمتر رایج اما جدی از داروهای ضد بارداری خوراکی است. طبق کنگره زنان و زایمان کنگره آمریکا، خطر لخته شدن خون در بین زنانی که باردار نیستند و از داروهای ضد بارداری ترکیبی استفاده نمی کنند، 5/1 در هر 10000 زن در سال است. این خطر تقریباً 3 تا 9 در هر 10،000 در بین زنانی است که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند.

 زنانی که سیگار می کشند، اضافه وزن و یا بیش از 35 سال سن دارند و یا به تازگی زایمان کرده اند در معرض خطر بیشتری برای این عارضه قرار دارند.

استفاده از داروهای ضدبارداری ترکیبی می تواند خطر لخته شدن خون را حتی بیشتر کند. یک مطالعه منتشر شده در BMJ در سال 2015، گزارش داد که قرار گرفتن در معرض هر نوع ضد بارداری خوراکی ترکیبی با افزایش خطر ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی، به استثنای نورگستیم همراه است. قبل از آزمایش نسخه های جدیدتر از قرص های ضد بارداری، در مورد عوارض جانبی احتمالی با متخصص زنان مشورت کنید.

 همچنین در صورت بروز مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه یا التهاب در پاها که می تواند نشان دهنده لخته ای در قلب یا ریه ها باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

 حساسیت به پستان

 قرص های ضد بارداری همچنین ممکن است باعث حساسیت و بزرگ شدن پستان شوند. این یک عارضه جانبی خفیف است که تمایل به بهبود چند هفته پس از شروع قرص دارد. علاوه بر آن، حساسیت به پستان می تواند به دلیل تغییرات ناگهانی هورمونی ناشی از قرص رخ دهد. این مشکل بیشتر در خانم هایی که از قرص های پروژستین استفاده می کنند، دیده می شود.

سعی کنید مصرف قهوه و نمک را کم کنید تا علائم شما بهبود پیدا کند. همچنین برای کاهش ناراحتی، از یک بند سینه بند مناسب استفاده کنید. در صورت مشاهده توده پستان یا احساس درد مداوم یا حساسیت به پستان، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

زنانی که از این قرص استفاده می کنند ممکن است بین دوره های قاعدگی خود خونریزی واژن یا لکه بینی مشاهده کنند. این وضعیت اغلب در طی سه ماه اول شروع به مصرف قرص رخ می دهد. این عارضه جانبی بیشتر با قرص های ضد بارداری با دوز کم همراه است. تغییر در سطح هورمون باعث می شود که لایه آندومتر نازک تر و شکننده تر شود و مستعد پارگی و خونریزی آن شود.

 طبق گزارشی در سال 2006 که در ژورنال تمرین خانواده منتشر شده است، این عوامل در میزان خونریزی موثر هستند:
  • آسیب شناسی خوش خیم یا بدخیم
  • رفتار بیمار (مطابقت، استفاده از داروهای همزمان و سیگار کشیدن)
  • اثرات فیزیولوژیکی داروهای ضد بارداری خوراکی بر روی آندومتر پارامترهای مرتبط با ضد بارداری خوراکی (دوز، فرمولاسیون و رژیم)

اگر در هنگام مصرف قرص پنج یا چند روز خونریزی را تجربه کردید، برای مشاوره با پزشک خود تماس بگیرید.

کاهش میل جنسی

عوارض قرص های ضد بارداری | پزشکت

در برخی افراد، قرص های ضد بارداری حتی می توانند تأثیر منفی بر رابطه جنسی بیماران بگذارند. هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری می توانند عاملی برای کاهش میل جنسی بیماران باشند. قرص های ضدبارداری تولید تستوسترون را متوقف می کنند که به نوبه خود می تواند تاثیری در میل جنسی خانم ها داشته باشد. حتی می تواند منجر به کاهش علاقه به مقاربت، کاهش توانایی داشتن ارگاسم و افزایش درد هنگام مقاربت شود.

مطالعه ای در سال 2012 که در ژورنال طب جنسی منتشر شده است، حاکی از آن است که قرص های ضد بارداری با افزایش درد در حین مقاربت، کاهش میل جنسی و برانگیختگی خود به خود و کاهش دفعات کاهش مقاربت و ارگاسم همراه هستند. اگر این تغییرات در شما بیش از سه یا چهار ماه ادامه داشته باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

  • بهتر است که قرص ها را هر روز به طور همزمان مصرف کنید.
  • این قرص ها از بیماری های مقاربتی (STD) محافظت نمی کنند.
  • این قرص ها برای کسانی که سیگار می کشند یا اختلال لخته شدن خون دارند مناسب نیست.
  • داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است با سایر داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.
  • اگر گمان می کنید باردار هستید بهتر است سریعاً مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.
  • قرص های ضد بارداری خوراکی زیادی در بازار وجود دارد. برای انتخاب صحیح، با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/10-side-effects-of-birth-control-pills.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز