لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین بیماری های زنان

شایع ترین بیماری های زنان | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین بیماری های زنان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شایع ترین بیماری های زنان مربوط به تغییر در ژن ها، آناتومی و سطح هورمون در آن ها می باشد. برخی از بیماری ها بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و در زنان شایع تر هستند. آگاهی از بیماری های شایع در زنان و عوامل خطر آن ها می تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها و عوارض جانبی آن ها موثر باشد. اهمیت شایع ترین بیماری های زنان به حدی است که توجه متخصصین مربوطه را به خود جلب کرده است.

شایع ترین بیماری های که در زنان رایج هستند، عبارتند از:

  • میگرن
  • اضطراب
  • افسردگی
  • سکته مغزی
  • عفونت ادراری
  • تریکوتیلومانیا
  • پوکی استخوان
  • سرطان پستان
  • بیماری های تیروئید
  • سندرم تونل کارپال
  • سندرم قلب شکسته
  • مشکلات کنترل مثانه
  • سندرم خستگی مزمن
  • بیماری های خود ایمنی
  •  سندرم روده تحریک پذیر

اضطراب

شایع ترین بیماری های زنان | پزشکت

نگرانی بخشی طبیعی از انسان بودن است. اما اختلالات اضطرابی در بین زنان شایع تر است و در موارد شدید می تواند زندگی روزمره آن ها را مختل کند.

میزان شیوع اضطراب در زنان

به گفته دفتر بهداشت و خدمات وزارت بهداشت آمریكا در مورد بهداشت زنان (OWH)، زنان دو برابر بیشتر از مردان در معرض اختلال اضطراب قرار دارند. این اختلالات تا حدودی می توانند جدی باشند و منجر به بروز عوارض جانبی در زنان شود اما درمان ها و راهکارهای برای آن ها وجود دارند.

بیماری های خود ایمنی

بیش از 80 بیماری های مختلف خود ایمنی وجود دارد که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های سالم خود بدن حمله می کند. طبق گزارش OWH، بیماری سلیاک یک نمونه از بیماری های خود ایمنی است. هنگامی که افراد مبتلا به بیماری سلیاک، گلوتن می خورند (پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار)، بدن آن ها به روده کوچک حمله می کند. 75٪ از مبتلایان به بیماری خود ایمنی را زنان تشکیل می دهند.

افسردگی

شایع ترین بیماری های زنان | پزشکت

تغییرات هورمونی در زنان ممکن است خطر افسردگی را افزایش دهد. دلیل اصلی  افسردگی مشخص نیست اما تغییر هورمون های زنانه در دوران قاعدگی، بارداری، دوره پس از زایمان و یائسگی ممکن است خطر  افسردگی زنان را افزایش دهد. استرس، سابقه خانوادگی، درد و مشکلات پزشکی نیز می تواند عامل خطر بروز  افسردگی در زنان باشد. اما خوشبختانه مانند اضطراب، افسردگی قابل درمان است.

میزان شیوع افسردگی در زنان

براساس OWH، زنان نیز دو برابر مردان به  افسردگی هستند و ممکن است زنان بیشتر اوقات احساس غم و اندوه و گریه کنند، در حالی که مردان احتمالاً عصبانیت، سوزش، ناامیدی و دلسردی را نشان می دهند. ممکن است مردان به سمت مواد مخدر یا الکل روی بیاورند، یا درگیر رفتارهای پرخطر شوند. آن ها همچنین در صورت بروز رفتارهای  پرخطر احتمالا بیشتر اقدام به خودکشی می کنند.  بر همین اساس، افسردگی بدون درمان احتمالاً منجر به بروز عوارض بدتر می شود.

پوکی استخوان

شایع ترین بیماری های زنان

سلامت بانوان

پوکی استخوان، تراکم استخوان را کاهش می دهد و باعث آسیب پذیری بیشتر در برابر شکستگی ها می شود. از هر سه زن یک نفر در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارد، اما این احتمال در مردان از هر پنج مرد یک نفر می باشد. زنان بعد از یائسگی دچار پوکی سریع استخوان می شوند. مشکلات کلیوی و تیروئید، کمبود ویتامینD و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استروئیدها، درمان های سرطانی و دارو های ضد تشنج زنان را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد. علاوه بر آن احتمال دارد زنان هیچ علائمی از این بیماری نداشته باشند، اما بهتر است از پزشک خود بخواهند تست تراکم استخوان را تجویز کند. در پوکی استخوان، استخوان ها ضعیف شده و احتمال شکستن آن ها بیشتر می شود.

میزان شیوع پوکی استخوان در زنان
  • با افزایش سن، خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود.
  • سن یکی از مهمترین فاکتورهای خطر برای ابتلا به پوکی استخوان است.

طبق آمار OWH، حدود 10 میلیون آمریکایی پوکی استخوان دارند و 80٪ آن ها زن هستند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، این بیماری به دلایل مختلف در زنان شایع تر است. اول، زنان تمایل دارند استخوان های کوچکتر و متراکم تری نسبت به مردان داشته باشند. دوم، افت سطح استروژن پس از یائسگی کاهش می یابد و سوم، زنان اغلب بیشتر از مردان عمر می کنند و زندگی طولانی تر خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

چند راهکار برای کاهش خطر بروز این بیماری عبارتند از:

بدن از کلسیم برای ساختن استخوان های سالم استفاده می کند، اما انستیتوی ملی بهداشت ایالات متحده (NIH) اعلام کرده که بدن نمی تواند کلسیم را بدون کمک ویتامین D جذب کند.

سرطان پستان

شایع ترین بیماری های زنان | پزشکت

  • میزان شیوع ابتلا به سرطان پستان در زنان بیشتر است.
  • طبق گفته انجمن سرطان آمریکا (ACS)، سرطان پستان در مردان رخ می دهد اما با کمال تعجب، در خانم ها تقریباً 100 برابر شایع تر است.
میزان شیوع سرطان پستان در زنان

در حال حاضر، میانگین خطر یک زن در ایالات متحده مبتلا به سرطان پستان در طول زندگی او تقریبا 12٪ است. برخی از عوامل خطر مانند کهولت سن و داشتن ژن های ارثی خاص ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد، اما تغییر سبک زندگی روزمره مانند محدود کردن مصرف الکل و ورزش کردن می تواند احتمال بروز این بیماری را کاهش دهد. اگرچه فقط حدود یک درصد از کل سرطان های پستان در مردان تأثیر می گذارد، اما تحقیقات نشان می دهد که میزان شیوع این بیماری در مردان در حال افزایش است، چون مردان به ندرت به علائم هشدار دهنده توجه می كنند و متاسفانه سرطان پستان در مردان در مراحل پیشرفته تر که قابل درمان نیست شناسایی می شود.

سکته مغزی

بر اساس OWH، سكته ها یکی از عامل مرگ و میر اصلی در زنان است. برخی از عوامل خطر سکته مغزی مشترک در همه افراد فشار خون بالا، کلسترول بالا، سابقه خانوادگی و استعمال سیگار می باشد. اما سایر عوامل خطر برای زنان منحصر به فرد هستند. این موارد شامل مصرف قرص های ضد بارداری، بارداری، استفاده از هورمون درمانی در یائسگی و داشتن میگرن مکرر است که در خانم ها نیز بیشتر دیده می شود.

مشکلات کنترل مثانه

شایع ترین بیماری های زنان | پزشکت

مسائل مربوط به كنترل مثانه و بی اختیاری ادرار یا UI در زنان به مراتب بیشتر از مردان است. این تفاوت تا حدی با بارداری، زایمان و یائسگی ربط داده می شود. به نظر می رسد تغییر و اختلالات مجاری ادراری، می توانند احتمال ابتلا به UI را افزایش دهند.

عفونت ادراری

شیوع عفونت دستگاه ادراری (UTI) در زنان 30 برابر بیشتر از مردان است، چون مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از بدن دفع می کند) در زنان کوتاهتر از مردان است که این امر ورود باكتری های ایجاد كننده عفونت را به مثانه آسان تر می كند. علاوه بر آن در زنان، مهبل (واژن) و مقعد (دو منبع اصلی باکتریUTI) نزدیک مجرای ادراری قرار دارند.

سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن (CFS) یک بیماری طولانی مدت است که می تواند باعث خواب آلودگی، مشکل در تفکر و تمرکز، درد و سرگیجه و خستگی شدید شود که با استراحت هم بهتر نمی شود. براساس OWH، زنان دو یا چهار برابر بیشتر از مردان به CFS مبتلا می شوند. علت اصلی این موضوع هنوز مشخص نیست ولی به نظر می رسد به میزان استرس بالای زنان مربوط می شود.

سندرم تونل کارپال

شایع ترین بیماری های زنان | پزشکت

طبق گفته OWH، حرکات تکراری دست ممکن است به سندرم تونل کارپ منجر شود. استخوان هایی که مچ دست را تشکیل می دهند دارای شیار کوچکی هستند که به تونل کارپال معروف است و اجازه می دهد تا تاندون ها و عصب از بازو به دست منتقل شود. اما هنگامی که آن تاندون ها متورم و تحریک می شوند، می توانند بر روی عصب فشار وارد کرده و باعث ایجاد درد، سوزن شدن یا از بین رفتن قدرت در مچ دست و دست شوند. این گروه از علائم به عنوان سندرم تونل کارپال شناخته شده است.

میزان شیوع سندرم مچ کاراپال در زنان

طبق OWH، زنان سه برابر بیشتر از آقایان به این بیماری مبتلا می شوند. هنوز تحقیقات زیادی در مورد این نابرابری صورت نگرفته است، اما کارشناسان چند نظریه دارند که چرا این اتفاق میفتد. یکی از دلایل آن ممکن است این باشد که به طور طبیعی زنان استخوان های مچ دست کوچکتری دارند، به این معنی که تاندون ها و اعصاب مچ دست در یک فضای محکم تر گیر کرده اند. علاوه بر آن، ژنتیک یا تغییرات هورمونی که در دوران بارداری و یائسگی اتفاق می افتد می تواند در بروز این بیماری ارتباط داشته باشد.

میگرن

شایع ترین بیماری های زنان | پزشکت

براساس گزارش انستیتوی ملی بهداشت (NIH)، میگرن (سردردهایی که معمولاً گاهی اوقات همراه با حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا و تغییر دید مشاهده می شود) بیش از 30 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد. اما زنان سه برابر بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می شوند. علت میگرن هنوز کاملاً مشخص نشده است. اما در بعضی از خانم ها، تغییرات هورمونی می تواند باعث حملات دردناک شود.

بیماری های تیروئید

تیروئید شما یک غده کوچک با ساختار پروانه ای شکل در پایه گردن است که هورمون هایی را برای سوخت و ساز بدن کنترل می کند. اما گاهی اوقات تیروئید باعث ترشح بیش از حد هورمون ها زیاد می شود و یا هورمون های کافی تولید نمی کند.به عنوان مثال، در کم کاری تیروئید، تیروئید، هورمون کافی تولید نمی کند و باعث بروز علائمی مانند افزایش وزن، و ضربان قلب پایین می شود. در پرکاری تیروئید برعکس، تیروئید هورمون های بیش از حدی تولید می کند و باعث علائمی مانند کاهش وزن، ضربان سریع قلب و لرزش دست می شود. دو شرایط خود ایمنی بیماری گریوز و بیماری هاشیموتو شایع ترین علل پرکاری و کم کاری تیروئید، هستند.

میزان شیوع بیماری های تیروئیدی در زنان
  • زنان احتمالاً مشکلات تیروئید در زنان بیشتر از مردان دیده می شود.
  • از هر هشت زن یک نفر آن ها را در طول زندگی خود این اختلالات را تجربه می کند.
  • در خانم ها، مشکلات تیروئید می تواند در دوره های قاعدگی و بارداری اختلال ایجاد کند.

 سندرم روده تحریک پذیر

راه های پیشگیری از سنگ کلیه | پزشکت

طبق OWH، زنان نسبت به مردان بیشتر به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مبتلا می شوند. زنانی که مبتلا به IBS هستند نیز ممکن است هنگام پریود شدن علائم بیشتری را بروز دهند.

این بیماری زمانی اتفاق میفتد که مشکلات گوارشی زیر سه ماه یا بیشتر به طول انجامد:

  • نفخ
  • گرفتگی
  • اسهال
  • یبوست

تریکوتیلومانیا

  • افراد مبتلا به trichotillomina عادت به کشیدن موهای خود دارند.
  • این اختلال به عنوان یک رفتار تکراری متمرکز بر بدن یا BFRB طبقه بندی می شود.
  • تریکوتیلومانیا تقریباً در پسران و دختران به یک اندازه رخ می دهد، اما در بین بزرگسالان بین زنان شیوع بیشتری پیدا می کند.

سندرم قلب شکسته

کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو، همچنین به عنوان سندرم قلب شکسته شناخته می شود و هنگامی رخ می دهد که هورمون استرس به بخشی از قلب آسیب می زند و در توانایی پمپاژ خون اختلال ایجاد می کند و منجر به بروز درد شدید در قفسه سینه می شود. این بیماری می تواند با یک واقعه استرس زا مانند مرگ یکی از اطرافیان تحریک شود، و حتی ممکن است افراد سالم را تحت تأثیر قرار دهد. انجمن قلب آمریکا همچنین خاطرنشان می کند که این بیماری در بین زنان بیشتر از آقایان دیده می شود. سندرم قلب شکسته در موارد نادر می تواند کشنده باشد، اما طبق گفته های موسسه ملی قلب، ریه و خون، اکثر بیماران بهبود می یابند. با این وجود، توجه به مراقبت های پزشکی در زمان احساس درد قفسه سینه، بسیار مهم است، زیرا می تواند نشانه حملات قلبی باشد.

ده موضوع برتر برای سلامت زنان

راه های پیشگیری از سنگ کلیه | پزشکت

سرطان

دو مورد از سرطان های شایع در زنان سرطان سینه و گردن رحم است. تشخیص زودهنگام و درمان به موقع هر دو این سرطان ها برای زنده نگه داشتن و پیش آگهی بهتر بیماری در زنان مهم است. آخرین آمار جهانی نشان می دهد که حدود نیمی از میلیون زن در هر سال در اثر سرطان دهانه رحم و نیم میلیون نفر از سرطان پستان جان خود را از دست می دهند. اکثریت قریب به اتفاق این مرگ و میرها در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​وجود دارد که غربالگری، پیشگیری و درمان تقریباً وجود ندارد.

بهداشت باروری

مشکلات بهداشت جنسی و باروری عامل یک سوم از موارد بهداشتی در زنان بین سنین 15 تا 44 سال می باشد. رابطه جنسی ناامن و محافظت نشده یکی از مهمترین عوامل خطر به ویژه در بین زنان و دختران در کشورهای در حال توسعه در بروز مشکلات بهداشت جنسی و باروری است.

 عفونت های مقاربتی

از آنجایی که عفونت های مقاربتی در بین زنان شایع است، بهترین کار برای پیشگیری از بروز این عفونت ها درمان بیماری هایی زمینه ای مانند سوزاک، کلامیدیا و سفلیس می باشد سفلیس بدون درمان می تواند منجر به بروز زایمان زودرس و سقط جنین شود.

 خشونت علیه زنان

زنان می توانند در معرض انواع مختلف خشونت قرار بگیرند، اما خشونت جسمی و جنسی چه توسط شریک زندگی یا شخص دیگری بسیار خصمانه است. امروز، از هر سه زن زیر 50 سال، خشونت جسمی و یا جنسی توسط یک شریک زندگی، یا خشونت جنسی غیر شریک جنسی که در سلامت جسمی و روانی آن ها در کوتاه مدت و بلند مدت تأثیر می گذارد، تجربه کرده است. برای کارکنان بهداشت و درمان بسیار مهم است که نسبت به خشونت هوشیار باشند تا بتوانند به جلوگیری از بروز آن به زنان کمک کرده و همچنین از قربانیان خشونت حمایت کنند.

سلامت روان

شواهد نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان در معرض اضطراب، افسردگی و شکایات جسمی قرار دارند. افسردگی شایع ترین مشکل سلامت روان برای زنان و خودکشی عامل اصلی مرگ برای زنان زیر 60 سال است. کمک به ارائه آموزش های لازم به زنان درمورد مسائل مربوط به سلامت روان بسیار مهم است.

 بیماری های غیر واگیر

راه های پیشگیری از سنگ کلیه | پزشکت

در سال 2012، حدود 4.7 میلیون زن قبل از رسیدن به 70 سالگی در اثر بیماری های غیر واگیر جان خود را از دست دادند. بیشتر آن ها در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​است. آن ها در اثر تصادفات جاده ای، استفاده مضر از دخانیات، سوء استفاده از الکل، مواد مخدر و مواد چاقی جان خود را از دست دادند. از طرفی هم بیش از 50٪ از زنان در اروپا و آمریکا دارای اضافه وزن هستند. کمک به دختران و زنان در اتخاذ شیوه های زندگی سالم در ابتدای زندگی، مهمترین روش برای یک زندگی طولانی و سالم است.

 سن
  • دختران نوجوان با تعدادی از مشکلات جنسی و تولید مثل روبرو هستند.
  • هر سال حدود 13 میلیون دختر نوجوان (زیر 20 سال) زایمان می کنند.

عوارض ناشی از آن حاملگی ها و زایمان ها علت اصلی مرگ و میر مادران جوان است. علاوه بر آن، زنان سالمند که اغلب در خانه کار می کنند، ممکن است حقوق و مزایای مناسبی نداشته باشند که این عامل خطر بیشتر فقر را با سایر شرایط سالخوردگی مانند زوال عقل ترکیب کرده، و زنان سالمند را در معرض خطر بیشتری بیماری ها قرار می دهد.

منابع:

https://www.who.int/life-course/news/commentaries/2015-intl-womens-day/en/

https://www.insider.com/health-conditions-that-affect-more-women-than-men-2018-6#15-dermatillomania-15

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز