لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

سرطان لوله فالوپ چیست؟

سرطان لوله فالوپ چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


لوله های فالوپ دو لوله ریز هستند که تخمدان ها را به دو طرف رحم پیوند می دهند. قبل از یائسگی، تخمک آزاد شده توسط تخمدان از لوله های فالوپ به سمت رحم حرکت می کند. سرطان لوله فالوپ به همان روش سرطان تخمدان تشخیص داده و درمان می شود. زیرا پزشکان فکر می کنند بیشتر سرطان های تخمدان از سلول های انتهای لوله فالوپ شروع می شود. سلول های سرطانی سپس به تخمدان ها یا صفاق (بافتی که از تخمدان ها و لوله های فالوپ حمایت می کند) پیش می روند. سرطان های تخمدان، لوله فالوپ و صفاق اغلب با هم گروه بندی می شوند. سرطان لوله فالوپ می تواند هر فردی را که دارای لوله های فالوپ و تخمدان است مبتلا کند. این شامل زنان و مردان ترنس می باشد.

شایع ترین سرطانی که در لوله فالوپ شروع می شود، سرطان اپیتلیال نام دارد که از سلول های اپیتلیال شروع می شود. زیر انواع مختلفی دارد. سرطان سروزی شایع ترین است. آنها معمولاً درجه بالایی دارند که به این معنی است که می توانند سریعتر رشد کنند. سایر انواع کمتر رایج، عبارتند از:

  • مخاطی
  • اندومتریوئید
  • سلول شفاف سلول شفاف

اینها معمولاً در مراحل اولیه نسبت به سرطان های سروزی تشخیص داده می شوند.

تومورهای مرزی  همچنین از سلول های اپیتلیال غیر طبیعی تشکیل شده اند. اما این سلول ها سرطان واقعی نیستند. تومورهای مرزی به کندی رشد می کنند، آنها تهاجمی نیستند. این بدان معنی است که آنها ممکن است به بافت مجاور گسترش یابند اما در این بافت ها رشد نمی کنند یا به سایر قسمت های بدن گسترش نمی یابند.

علائم سرطان لوله فالوپ

سرطان لوله‌ های فالوپ علائمی را ایجاد می‌ کند که مشابه بیماری‌ های رایج و کمتر جدی است. این می تواند تشخیص زودهنگام آن را دشوارتر کند. علائم می تواند شامل تورم شکم و درد در پشت یا پایین شکم باشد. آنها مانند علائم سرطان تخمدان هستند.

پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث شروع سرطان در لوله های فالوپ می شود. اما برخی از عوامل خطر از جمله بالا رفتن سن یا داشتن سابقه خانوادگی سرطان تخمدان ممکن است شانس بروز آن را افزایش دهد. وجود عوامل خطر به این معنی نیست که فرد به سرطان فالوپ مبتلا می شود. تصور می شود که عوامل خطر سرطان لوله فالوپ مشابه عوامل خطر سرطان تخمدان باشد.

تشخیص سرطان لوله فالوپ

سرطان لوله فالوپ چیست؟ || پزشکت

برای تشخیص این نوع سرطان پزشک در مورد علائم شما می پرسد و یک معاینه داخلی واژن انجام می دهد تا هرگونه توده یا تورم را بررسی کند. پس از معاینه شما، پزشک معمولاً آزمایشات زیر را برای شما ترتیب می دهد:

  • یک آزمایش خون CA125 برای بررسی سطح افزایش یافته پروتئین، که در صورت ابتلا به سرطان تخمدان ممکن است بالاتر باشد.
  • اسکن اولتراسوند برای بررسی اندام های لگن و ناحیه شکم

اگر پزشک یک توده در لگن یا مایع در شکم شما (آسیت) پیدا کند، بلافاصله شما را به یک متخصص ارجاع می دهد. برخی از افراد پس از بستری شدن در بیمارستان با علامتی که آنها را بسیار ناخوشایند می کند، میتلا به سرطان لوله فالوپ تشخیص داده می شوند.

در بیمارستان پزشک متخصص شما معمولا در مورد موارد زیر از شما اطلاعات کسب می کند:

سلامت بانوان
  • سلامت عمومی شما
  • هرگونه مشکل سلامتی قبلی
  • هر گونه سابقه سرطان در خانواده شما

آنها یک معاینه داخلی دیگر انجام می دهند. اگر آزمایش خون CA125 یا سونوگرافی انجام نداده اید، پزشک این آزمایشات را برای شما ترتیب می دهد.

شاخص خطر بدخیمی (RMI)

پزشک ممکن است از نتایج آزمایش شما برای بررسی امتیاز شاخص خطر بدخیمی (RMI) شما استفاده کند. این سیستم بررسی می کند که چقدر احتمال دارد علائم شما ناشی از سرطان باشد.

RMI موراد زیر را بررسی می کند:

  • نتایج سونوگرافی شما
  • سطح CA125 در خون شما
  • آیا یائسگی را پشت سر گذاشته اید.

تست های بیشتر

پزشک متخصص آزمایشات بیشتری را ترتیب می دهد. اینها به تشخیص سرطان و برنامه ریزی درمان شما کمک می کنند. برخی از این تست ها عبارتند از:

  • بیوپسی
  • سی تی اسکن
  • آزمایش ژنتیک
  • خارج کردن مایع از شکم

این مرحله توصیف می کند که سرطان از کجا شروع شده و در کدام مناطق ممکن است گسترش یافته باشد. درجه بندی نشان می دهد که چگونه سلول های سرطانی در مقایسه با سلول های طبیعی در زیر میکروسکوپ به نظر می رسند. پزشک شما معمولاً از مرحله دقیق سرطان تا زمانی که با جراحی برداشته نشده است، نمی داند. اگر جراحی نکرده اید، از نتایج آزمایش شما برای تصمیم گیری در مورد مرحله استفاده می کنند. دانستن مرحله و درجه به پزشکان کمک می کند تا بهترین درمان را برای شما برنامه ریزی کنند.

درمان سرطان لوله فالوپ

سرطان لوله فالوپ چیست؟ || پزشکت

تیمی از متخصصان برای بحث در مورد بهترین درمان ممکن برای شما همدیگر را ملاقات خواهند کرد. این تیم چند رشته ای (MDT) نامیده می شود. پزشک و پرستار متخصص سرطان شما درمان های مختلف و عوارض آنها را توضیح خواهند داد. آنها همچنین در مورد مواردی که باید هنگام تصمیم گیری در مورد درمان در نظر بگیرید با شما صحبت خواهند کرد.

درمان سرطان لوله فالوپ مانند سرطان تخمدان است. بنابراین درمان های اصلی عبارتند از:

عمل جراحی

شما معمولاً برای برداشتن توده سرطانی عمل جراحی انجام می دهید. این معمولاً شامل برداشتن رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ می شود. اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود که سرطان دارید، ممکن است بتوانید برای حفظ باروری خود جراحی کنید.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از داروهای ضد سرطان (سیتوتوکسیک) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. شما معمولاً داروهای شیمی درمانی به نام کربوپلاتین و پاکلیتاکسل دارید. ممکن است قبل یا بعد از جراحی یا هر دو شیمی درمانی داشته باشید. گاهی اوقات در صورتی که جراحی امکان پذیر نباشد، شیمی درمانی به تنهایی به عنوان درمان اصلی انجام می شود.

درمان های هدفمند

درمان هدفمند چیزی را در داخل یا اطراف سلول سرطانی هدف قرار می دهد که به رشد و بقای آن کمک می کند. ممکن است یک نوع درمان هدفمند به نام داروی مهارکننده PARP وجود داشته باشد. این دارو تا زمانی که برای شما مفید باشد، آن را به صورت قرص مصرف می کنید. اگر سرطان در لگن بیشتر گسترش یافته باشد، ممکن است داروی دیگری به نام بواسیزوماب (Avastin®) مصرف کنید. همچنین ممکن است برخی از درمان ها را به عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی داشته باشید.

درمان در صورت عود لوله فالوپ

شنیدن اینکه سرطان دوباره عود کرده است می تواند بسیار سخت باشد. ممکن است احساس شوکه کنید و فکر کردن به درمان مجدد برایتان مشکل باشد. پزشک و پرستار متخصص شما در آنجا هستند تا به شما کمک کنند و از شما حمایت کنند. آنها بهترین گزینه های درمانی را برای شما توضیح خواهند داد. هدف این است که سرطان را تا زمانی که ممکن است کنترل کنیم. درمان شما به موارد زیر بستگی دارد:

  • درمانی که قبلا داشتید.
  • عوارض سختی که از درمان های قبلی داشته اید.

سرطان لوله فالوپ که عود می کند معمولاً می تواند با شیمی درمانی بیشتر و یک داروی درمانی هدفمند درمان شود. گاهی اوقات جراحی بیشتر امکان پذیر است. ممکن است طی چندین سال درمان های مختلفی برای کنترل سرطان داشته باشید. پزشک شما همچنین ممکن است در مورد انجام درمان های جدیدتر در یک کارآزمایی بالینی با شما صحبت کند.

سایر درمان های سرطانی که گاهی اوقات استفاده می شود، عبارتند از:

هورمون درمانی

سرطان لوله فالوپ چیست؟ || پزشکت

درمان هورمونی ممکن است با مسدود کردن یا تغییر سطح هورمون هایی مانند استروژن به کند کردن رشد سرطان کمک کند. اگر سرطان عود کند و شما شیمی درمانی بیشتری نیز ندارید یا بخواهید آن را برای مدتی به تعویق بیندازید، ممکن است از درمان هورمونی استفاده شود.

شما معمولاً آن را برای سرطان های با درجه پایین که کندتر رشد می کنند مصرف می کنید. داروهایی که برای درمان سرطان سینه استفاده می شود یکسان است. آنها شامل تاموکسیفن و لتروزول هستند.

رادیوتراپی

رادیوتراپی از پرتوهای پر انرژی برای درمان سرطان استفاده می کند. این نوع درمان اغلب برای درمان سرطان لوله فالوپ استفاده نمی شود، اما ممکن است برای کنترل علائم در ناحیه لگن مانند خونریزی یا درد استفاده شود. این رادیوتراپی تسکین دهنده نامیده می شود. در صورتی که سرطان فقط در یک قسمت دیگر از بدن مانند غدد لنفاوی، ریه یا مغز ایجاد شده باشد، ممکن است از یک نوع رادیوتراپی به نام رادیوتراپی استریوتاکتیک (SABR) استفاده شود.

کنترل علائم

درمان‌های سرطان اغلب علائمی را که دارید بهبود می‌بخشد. اگر سرطان پیشرفته‌تر باشد، ممکن است برای مدیریت علائم به پزشک متخصص مراجعه کنید. این مراقبت حمایتی یا تسکین دهنده نامیده می شود.

گاهی اوقات سرطان پیشرفته تخمدان به دلیل تجمع مایعات علائم زیر را ایجاد می کند:

  • درد شکم (به نام آسیت)
  • درد ریه (به نام پلورال افیوژن) اگر سرطان به ریه گسترش یافته باشد.

بنابراین پزشک شما برای احساس راحتی بیشتر ترتیبی می دهد که مایع را تخلیه کنید.

روده مسدود شده (انسداد روده)

اگر سرطان در نزدیکی روده رشد کند، ممکن است به روده فشار وارد کند. این می تواند باعث انسداد شود بنابراین محتویات روده نمی توانند به راحتی از آن عبور کنند. یا ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که جراحی روی شکم باعث چسبیدن بافت ها به هم و چسبندگی می شود).

علائم انسداد روده می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نفخ
  • اسهال
  • یبوست
  • درد شکم
  • احساس بیماری
  • استفراغ مقادیر زیاد

راه های مختلفی وجود دارد که می توان آن را مدیریت کرد. پزشک در این مورد با شما صحبت خواهد کرد. درمان سرطان ممکن است انسداد روده را بهبود بخشد. اما گاهی اوقات ممکن است برای برداشتن قسمت مسدود شده روده نیاز به جراحی داشته باشید.

روده مسدود شده را نیز می توان با مصرف مایعات از طریق قطره برای مدتی کنترل کرد. گاهی اوقات پزشک شما ممکن است توصیه کند که مواد مغذی را از طریق لوله، یا به معده (تغذیه روده ای) یا داخل سیاهرگ (تغذیه تزریقی) تزریق کنید.

پیگیری های پس از درمان چیست؟

سرطان لوله فالوپ چیست؟ || پزشکت

پس از درمان، معاینات منظمی خواهید داشت. این معاینات مهمولا هر چند وقت یکبار انجام می شود. در صورت بروز علائم جدید یا علائمی که قبلا داشته اید به پزشک مراجعه کنید

گاهی اوقات آزمایش خون CA125 به عنوان بخشی از پیگیری شما انجام می شود. اما این همیشه مورد نیاز نیست. افزایش سطح CA125 ممکن است نشانه بازگشت سرطان باشد. اما با این حال ممکن است نیاز به آزمایشات بیشتری مانند سی تی اسکن داشته باشید.

پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند قبل از انجام درمان بیشتر منتظر بروز علائم سرطان باشید. این بخاطر وجود دلایل زیر است:

  • شروع درمان قبل از بروز علائم، نتایج درمان را بهبود نمی بخشد.
  • شما فاصله زمانی کوتاه تری بین درمان دارید.

آیا سرطان لوله فالوپ بر روابط جنسی اثر گذار اثر است؟

سرطان و درمان آن می تواند باعث تغییرات فیزیکی و عاطفی شود که ممکن است بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، برای رابطه جنسی بیش از حد احساس ناخوشی یا خستگی می کنید. اگر در دوران یائسگی قرار نگرفته اید، درمان شما معمولا باعث آن می شود.

همچنین ممکن است تغییراتی مانند افزایش وزن یا ریزش مو داشته باشید که بر تصویر بدن و عزت نفس شما تأثیر می گذارد. اگر کنار آمدن با تغییرات در زندگی جنسی شما دشوار است، متخصص شما می تواند در صورت نیاز به شما مشاوره دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز