لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

با درد واژن بعد از یائسگی چه باید کرد؟

با درد واژن بعد از یائسگی چه باید کرد؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد واژن بعد از یائسگی و حتی در طول آن همراه با خشکی واژن افزایش می یابد. تعدادی از تغییرات فیزیکی را به همراه دارد. تخمدان ها ترشح تخمک را متوقف می کنند، پریود متوقف، گرگرفتگی شروع و خشکی واژن شایع تر می شود. بیشتر دردهای بعد از یائسگی را می توان در یک موضوع که شامل کاهش استروژن است ردیابی کرد. این هورمون مسئول روانکاری پوست داخل و اطراف واژن، انعطاف پذیری بیشتر بافت ها و حفظ تعادل pH واژن است.

هر چه افت استروژن بیشتر باشد، احتمال بروز مشکلاتی مانند خشکی واژن، سفتی و درد بیشتر می شود. سعی کنید در مورد اینکه چه چیزی باعث درد واژن بعد از یائسگی می شود و چه راهکارهایی می تواند به تسکین درد کمک کند بیشتر بدانید. ما در این مقاله از پزشکت به موضوعات دیگری که مربوط به یائسگی نیستند و می‌ تواند باعث درد یا ناراحتی واژن شود، می‌ پردازیم.

درد یا ناراحتی واژن پس از یائسگی چگونه است؟

در بیشتر موارد، ناراحتی و درد واژن پس از یائسگی به رابطه جنسی مربوط می شود. در واقع، طبق گزارشات، 17 تا 45 درصد از زنان یائسه می گویند که رابطه جنسی برایشان دردناک است. با کاهش سطح استروژن، واژن از روانکاری و رطوبت طبیعی خود کمتر استفاده می کند. بافت ها نازک تر و شکننده تر می شوند.

در نتیجه، رابطه جنسی نافذ ممکن است باعث پارگی و تحریک شود. احساس ناراحتی و درد بعد از رابطه جنسی نیز بیشتر است. در واقع، برای افراد یائسه غیر معمول نیست که بعد از رابطه جنسی دچار درد، سوزش و تحریک در واژن یا فرج شوند.

درد بعد از یائسگی نیز ممکن است نتیجه سفتی واژن در حین رابطه جنسی باشد. بدون استروژن، واژن شما می تواند در دهانه آن کوتاه و باریک شود. دخول ممکن است دردناک باشد. این بافت خشک و نازک واژن و التهاب و تحریک ناشی از آن وضعیتی به نام آتروفی واژن یا واژینیت آتروفیک است.

علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

بدون درمان، افراد ممکن است بعد از رابطه جنسی دچار پارگی و خونریزی شوند. افراد ممکن است تمایل کمتری به رابطه جنسی داشته باشند زیرا از ناراحتی و درد بعد از رابطه جنسی می ترسند.

آتروفی واژن همچنین می تواند منجر به عفونت های مزمن واژن مانند عفونت های مخمری پس از یائسگی شود. به دلیل تغییرات در pH واژن، باکتری ها، مخمر ها و سایر ارگانیسم ها می توانند راحت تر رشد کنند. این مسائل می تواند منجر به درد و ناراحتی در کنار علائم دیگر شود.

مشکلات عملکرد ادرار در افراد مبتلا به آتروفی واژن نیز رایج است. این شامل عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) و عفونت های مثانه است . این شرایط باعث درد و ناراحتی می شود.

درد واژن بعد از یائسگی چگونه درمان می شود؟

با درد واژن بعد از یائسگی چه باید کرد؟ || پزشکت

درد واژن پس از یائسگی اغلب به راحتی قابل درمان است. پزشک شما می خواهد علت اصلی هر درد یا ناراحتی را مشخص کند. این به شما کمک می کند که از درمان مناسب مطمئن شوید. برخی از این درمان ها، عبارتند از:

سلامت بانوان
  • روان کننده های واژن مبتنی بر آب. آب می تواند به کاهش اصطکاک در حین رابطه جنسی کمک کند، که ممکن است باعث کاهش درد جنسی شود.
  • مرطوب کننده واژن. می توانید از مرطوب کننده های واژن بدون نسخه در حین رابطه جنسی یا در زمان های دیگر برای افزایش سطح رطوبت واژن استفاده کنید. در طول رابطه جنسی، مرطوب کننده ها نیز می توانند به کاهش اصطکاک کمک کنند.
  • استروژن مکمل. سطح استروژن ممکن است به افزایش انعطاف پذیری واژن و روان شدن آن کمک کند. برخی از محصولات استروژن را می توان به صورت موضعی در واژن استفاده کرد. یک مکمل استروژن با دوز پایین ممکن است به کاهش علائم جزئی کمک کند. هورمون درمانی سیستمیک یا درمان جایگزینی هورمونی، دوزهای بیشتری از هورمون را فراهم می کند.

چه چیز دیگری می تواند باعث ناراحتی واژن شود؟

تغییرات هورمونی تنها دلیل درد واژن پس از یائسگی نیست. مسائل زیر نیز ممکن است باعث درد و ناراحتی واژن شود:

  • عفونت قارچی می تواند باعث درد، سوزش و خارش شود. عفونت های قارچی پس از یائسگی به دلیل تغییرات در محیط طبیعی واژن شایع تر است.
  • ولوودینیا وضعیتی است که باعث درد مزمن در فرج، قسمت بیرونی اندام تناسلی زنانه می شود. در بیشتر موارد مشخص نیست که چه چیزی باعث آن می شود.
  • حساسیت به کاندوم برخی از افرادی که به لاتکس آلرژی دارند، اگر همسرشان در حین رابطه جنسی از کاندوم لاتکس استفاده کند، درد، ناراحتی و خارش را تجربه می کنند.
  • بیماری های دستگاه ادراری ممکن است با عفونت دستگاه ادراری (UTI) آشنا باشید، اما سایر مشکلات ادراری می توانند باعث درد واژن شوند. اینها عبارتند از عفونت مثانه، التهاب یا تحریک مثانه، و اورتریت .
  • واژینیسموس این اسپاسم عضلانی غیرارادی، دهانه واژن را مسدود می کند. که رابطه جنسی دخول را دشوار می کند و در نتیجه دخول اغلب دردناک است. این انقباضات ممکن است ناشی از هر تعدادی از مسائل زمینه ای از آسیب روانی گرفته تا آسیب باشد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

با درد واژن بعد از یائسگی چه باید کرد؟ || پزشکت

پس از یائسگی مجبور نیستید با درد واژن زندگی کنید. سطوح پایین استروژن باعث تغییرات زیادی در بدن، از جمله درد و ناراحتی واژن می شود. با این حال، بیشتر علل زمینه‌ای این درد را می‌توان با کمک پزشک درمان و اصلاح کرد. درد در حین رابطه جنسی پس از یائسگی یک مسئله رایج است.

بسیاری از مسائل دیگری که می توانند باعث درد واژن بعد از یائسگی شوند نیز رایج هستند. با وجود آن، بسیاری از مردم به سادگی در مورد آن با پزشک مشورت نمی کنند. ممکن است ترس از خجالت باشد. همچنین شاید به سادگی ندانستید که چگونه موضوع را مطرح کنید. اما اگر در این مورد بحث نکنید، فرصت کمک و درمان نخواهید داشت.

در مورد کیفیت زندگی خود صحبت کنید. ممکن است ابتدا با صحبت در مورد مسائل دیگر، بحث در مورد رابطه جنسی آسان تر باشد. به عنوان مثال، آیا به دلیل خارش یا سوزش در طول شب به سختی می خوابید؟ آیا ورزش به دلیل ناراحتی دشوارتر است؟ با علائم شروع کنید. سپس، همانطور که احساس راحتی می کنید، مسائل دیگری را که تجربه می کنید توضیح دهید.

صادق باشید.

پزشک شما نمی تواند چیزی را که درباره آن نمی داند درمان کند. این مسائل عمیقاً برای شما شخصی است، اما به یاد داشته باشید که آنچه با پزشک مشورت می کنید خصوصی است. این نیز چیزی است که آنها به احتمال زیاد بارها به سایر افراد کمک کرده اند که درمان کنند.

سوال تان را واضح بپرسید.

در طول ویزیت، پزشک از شما سوالاتی در مورد سلامتی و فعالیت های شما می پرسد. شما باید از آنها سوال بپرسید. به عنوان مثال، می توانید در مورد درمان های بدون نسخه که ممکن است کمک کننده باشد، سوال کنید. همچنین می‌توانید در مورد شیوه‌های جنسی که ممکن است راحت‌تر باشند سؤال کنید.

در مورد عوامل سبک زندگی صحبت کنید.

برخی از مسائل ممکن است اصلا به یائسگی مربوط نباشد. آنها می توانند نتیجه عوامل سبک زندگی مانند محصولات تحریک کننده باشند. صابون ها، مواد شوینده، عطرها یا محصولات پاک کننده می توانند تعادل pH واژن را به هم بزنند و باعث درد و سوزش واژن شوند. پوشیدن شلوارهای تنگ یا لباس های ورزشی بیش از حد طولانی نیز می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

پس از یائسگی، درد واژن معمولاً نتیجه تغییرات واژن ناشی از سطوح پایین استروژن است. استروژن کمتر در بدن منجر به نازک‌تر، خشک‌تر شدن و کشش کمتر بافت‌های واژن می‌شود. رابطه جنسی نفوذی ممکن است در نتیجه این تغییرات دردناک تر باشد، به خصوص اگر از روانکاری استفاده نکنید.

به طور معمول، درد واژن پس از یائسگی به راحتی قابل درمان است. روغن‌ یا مرطوب‌کننده‌های بدون نسخه می‌توانند در حین رابطه جنسی کمک کنند. گاهی اوقات، افراد نیاز به نسخه پزشک برای مکمل ها یا کرم های استروژن دارند. این درمان ها می توانند به افزایش سطح استروژن شما و بازگرداندن رطوبت طبیعی و انعطاف پذیری واژن کمک کنند.

اگر بعد از یائسگی دچار درد واژن می‌شوید، با پزشک مشورت کنید، که می‌تواند به شما در یافتن درمان مناسب کمک کند.

خشکی واژن بعد از یائسگی

با درد واژن بعد از یائسگی چه باید کرد؟ || پزشکت

خشکی واژن می تواند برای بسیاری از زنان یائسه مشکل ساز باشد. به طور کلی خشکی واژن نشانه مشخصی از سندرم تناسلی ادراری یائسگی است که به عنوان واژینیت آتروفیک یا آتروفی واژن نیز شناخته می شود. با این وضعیت، بافت‌های واژن نازک‌تر می‌شوند و به راحتی تحریک می‌شوند که ناشی از کاهش طبیعی سطح استروژن بدن شما در طول یائسگی است.

برای درمان خشکی واژن و مقاربت دردناک (دیسپارونی) مرتبط با سندرم تناسلی ادراری یائسگی، پزشک ممکن است توصیه کند:

  • مرطوب کننده های واژن هر چند روز یک بار برای مرطوب کردن و حفظ سلامت بافت های واژن استفاده می شود.
  • روان کننده های واژن که در زمان فعالیت جنسی برای کاهش درد در هنگام مقاربت استفاده می شود.
  • دهیدرواپی آندروسترون (DHEA)، به شکل شیاف واژینال شبانه درمانی است که ممکن است مقاربت دردناک را در زنان یائسه کاهش دهد.
  • یک کرم، قرص یا حلقه با دوز کم استروژن واژینال، برای تقویت مجدد بافت های واژن. حتی اگر از قرص ها یا چسب های هورمون درمانی سیستمیک استفاده می کنید، در صورت تداوم خشکی واژن و علائم مرتبط، پزشک ممکن است درمان استروژن واژینال با دوز پایین را توصیه کند. اگر سرطان سینه داشته اید، با پزشک خود در مورد خطرات استروژن درمانی واژینال مشورت کنید.
  • یک داروی تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن (SERM) که از طریق دهان مصرف می شود برای درمان مقاربت دردناک همراه با آتروفی واژن استفاده می شود. این دارو برای زنانی که سرطان سینه داشته اند یا در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند توصیه نمی شود.
سخن آخر

فعالیت جنسی منظم جریان خون را در بافت های واژن افزایش می دهد و می تواند تا حدی خاصیت ارتجاعی واژن را حفظ کند. شما نباید هراس داشته باشید که همه چیز را به معنای واقعی کلمه به دست خود بگیرید. تمرینات کگل می تواند عضلات کف لگن شما را تقویت کند و جریان خون واژن را نیز تشویق کند.

بسیاری از زنان علائم یائسگی مانند خشکی واژن، خارش و سوزش را تجربه می کنند که می تواند رابطه جنسی را دردناک کند. روان کننده های واژن محصولات رایجی هستند که برای کاهش خشکی و اصطکاک و کاهش چنین علائمی استفاده می شوند.

قرص‌ها، کرم‌ها و درج‌های مبتنی بر هورمونی مانند استروژن موضعی و DHEA واژینال می‌توانند معیار اصلاحی‌تری برای درمان باشند که جریان خون واژن و تولید استروژن را بهبود می‌بخشد. از مشورت گرفتن درباره علائم GSM با پزشک خود خجالت نکشید. این علائم رایج هستند و به راحتی با گزینه های مختلف قابل درمان هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4.5 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز