لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

عوارض و کاربرد ویلیسی در زنان

عوارض و کاربرد ویلیسی در زنان | پزشکت

فهرست مطالب

عوارض و کاربرد ویلیسی در زنان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از عوارض ویلیسی در زنان می توان به واکنش محل تزریق، گرگرفتگی، سردرد، استفراغ، سرفه، خستگی و سرگیجه اشاره کرد. ویلیسی (تزریق برملانوتید) یک داروی تزریقی است که قبل از یائسگی برای کمک به زنانی که تمایل جنسی کمی دارند، استفاده می شود.

ویلیسی حداقل 45 دقیقه قبل از اینکه زنی قصد انجام رابطه جنسی را داشته باشد، زیر پوست شکم یا ران تزریق می شود. این تزریق، گیرنده های ملانوكورتین را فعال می كند، اما دانشمندان نمی دانند كه این امر چگونه منجر به بهبود میل جنسی می شود. در آزمایشات بالینی نشان داده شد که ویلیسی موثرتر از تزریق دارونما در بهبود میل جنسی و کاهش پریشانی مرتبط با رابطه جنسی است. این دارو تعداد دفعات رابطه جنسی موثر را افزایش نمی دهد یا بر عملکرد جنسی تأثیر نمی گذارد.

ویلیسی در ابتدا در 21 ژوئن 2019 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شد.

Vyleesi برای درمان اختلال میل جنسی بیش فعالی اکتسابی، عمومی (HSDD) در زنانی که هنوز به یائسگی نرسیده اند، تأیید شده است. این بدان معناست که این مربوط به زنانی است که قبلاً در گذشته میزان رضایت بخشی از میل جنسی داشته اند اما اکنون میل جنسی پایینی دارند.

عدم تمایل جنسی نباید به شرایط، فعالیت یا شریک جنسی مرتبط باشد. در عوض، این یک درمان برای زنانی است که به طور کلی، توانایی شان در احساس میل جنسی کاهش یافته اند و آنها را ناراحت کننده می دانند.

ویلسی برای زنانی که کاهش میل جنسی انها ناشی از شرایط زیر باشد کاربردی ندارد:

این دارو نباید توسط زنانی که یائسه شده اند استفاده شود. همچنین در مردان هیچ کاربردی ندارد. ویلیسی یک داروی تقویت کننده عملکرد جنسی نیست و نباید به همین منظور مصرف شود. مورد کاربرد آن برای افزایش میل و یا کاهش پریشانی همراه با کم میل است.

نحوه مصرف Vyleesi

عوارض و کاربرد ویلیسی در زنان | پزشکت

اگر فکر می کنید Vyleesi ممکن است برای شما مفید باشد، بهتر است برای نحوه مصرف آن که با یک متخصص زنان و مامایی مشورت کنید.

قبل از تجویز Vyleesi، پزشک باید شما را از نظر HSDD ارزیابی کند. او همچنین باید تعیین کند که آیا میل جنسی کم شما می تواند ناشی از اتفاق دیگری در زندگی شما باشد. به عنوان مثال، ممکن است دارویی برای شما تجویز شده باشد که بر میل جنسی تأثیر بگذارد، یا اینکه در خانه یا محل کار استرس قابل توجهی داشته باشید که همچنین می تواند بر میل شما برای رابطه جنسی تأثیر بگذارد.

سلامت بانوان

سرانجام، پزشک باید سلامت کلی و سابقه جنسی شما را ارزیابی کند. اولین مورد این است که تعیین کنید آیا منع مصرف داروی ویلیسی دارید. دوم این است که مطمئن شوید که در گذشته میل جنسی را تجربه کرده اید.

گرفتن سابقه جنسی می تواند ناراحت کننده باشد. بسیاری از افراد برای به حداکثر رساندن حریم خصوصی خود و احساس امنیت در گفتگو در مورد زندگی صمیمی خود، ترجیح می دهند برای انجام این مکالمه با پزشک خود تنها باشند.

هشدارها و موارد منع مصرف Vyleesi

ویلیسی نباید برای کسی که دارای فشار خون بالا کنترل نشده یا بیماری قلبی عروقی شناخته شده است تجویز شود. زیرا بعد از تزریق ویلزی، فشار خون افزایش یافته و ضربان قلب تا چند ساعت بعد از دوز کاهش می یابد.

فشار خون و ضربان قلب معمولاً طی 12 ساعت به مقدار معمول خود برمی گردند. با این حال، این یکی از دلایل عدم استفاده از دارو در هر 24 ساعت بیش از یک بار است.

ویلزی برای استفاده در زنان باردار توصیه نمی شود. اگرچه در آزمایشات بالینی چند زن هنگام استفاده از ویلیسی باردار شدند، اما اطلاعات کافی برای تعیین بی خطر بودن مصرف دارو در دوران بارداری وجود ندارد. بنابراین، احتمال دارد فعالیت جنسی آنها را در معرض خطر حاملگی قرار دهد، خانم هایی که از ویلیسی استفاده می کنند باید برنامه استفاده از روش پیشگیری از بارداری را رعایت کنند.

سرانجام، افراد با بیماری کلیه شدید و یا بیماری کبدی باید قبل از استفاده از Vyleesi با دقت مشاوره شوند. هر دو گروه از افراد در معرض خطر عوارض جانبی مانند حالت تهوع و استفراغ قرار دارند. این عوارض ممکن است شدیدتر هم باشند.

سایر آگونیست های گیرنده ملانوكورتین

داروهای دیگر مشابه این رده بسیار کم است. هیچ کدام توسط FDA تأیید نشده اند. در اروپا، یک آگونیست گیرنده ملانوكورتین كه با نام Scenesse (ملانوتان) به بازار عرضه می شود برای جلوگیری از آسیب پوستی در افراد مبتلا به انواع خاصی از بیماری پوستی (پروتوپورفیریای اریتروپوئتیك) استفاده می شود كه خطر آفتاب سوختگی در آنها را افزایش می دهد.

مقدار و نحوه مصرف ویلیسی

عوارض و کاربرد ویلیسی در زنان | پزشکت

طبق گفته سازنده، ویلیسی به عنوان سرنگ (سوزن) از قبل پرشده با انژکتور خودکار تجویز می شود. هر سرنگ حاوی یک دوز واحد 1.75 میلی گرم برملانوتید در 0.3 میلی لیتر  محلول است. تزریق، زیر پوست ران یا شکم انجام می شود و هر سرنگ فقط باید یک بار استفاده شود.

زمان ایده آل برای تزریق ویلیسی ممکن است متفاوت باشد. توصیه می شود تزریق حداقل 45 دقیقه قبل از زمانی که انتظار انجام فعالیت جنسی دارید صورت بگیرد.

زنان مختلف دریافته اند که این دارو در زمان های مختلف پس از تزریق بیشترین میل را ایجاد می کند. همچنین ممکن است لازم باشد زمان تزریق درست و دقیق صورت بگیرد تا از بروز عوارض جانبی مانند حالت تهوع در هنگام فعالیت جنسی جلوگیری شود.

نباید ویلیسی را بیش از 24 ساعت یک بار تزریق کنید. علاوه بر این، شما نباید بیش از هشت دوز در ماه مصرف کنید. اگر بعد از هشت هفته استفاده گاه به گاه علائم شما بهبود نیافته است، باید از Vyleesi استفاده کنید.

تمام دوزهای ذکر شده طبق دستورالعمل تولید کننده دارو است. نسخه خود را بررسی  و با پزشک خود مشورت کرده تا مطمئن شوید دوز مناسب خود را مصرف می کنید.

در صورت وجود ابری، تغییر رنگ یا ریزگردها در سرنگ، از ویلیسی استفاده نشود. ویلیسی باید زیر 77 درجه فارنهایت نگهداری شود و از نور محافظت گردد. همچنین این سرنگ نباید یخ زد.

عوارض جانبی Vyleesi

عوارض و کاربرد ویلیسی در زنان | پزشکت

Vyleesi احتمال ایجاد برخی عوارض جانبی را با استفاده مکرر دارد. تقریباً از هر پنج خانمی که ویلیسی مصرف می کند، دو نفر احساس تهوع می کنند. معمولا زنان هنگام مصرف Vyleesi به داروی ضد استفراغ نیاز دارند. با این حال، حالت تهوع بعد از دوز دوم بسیار کمتر بود.

سایر عوارض جانبی شایع این دارو، عبارتند از:

  • گرگرفتگی
  • سردرد
  • استفراغ
  • سرفه
  • خستگی
  • سرگیجه
  • واکنش محل تزریق

یکی دیگر از عوارض جانبی ویلیسی افزایش فشار خون و کاهش ضربان قلب است. این می تواند تا دوازده ساعت طول بکشد. به همین دلیل، افراد مبتلا به فشار خون یا بیماری های قلبی عروقی نباید از ویلیسی استفاده کنند.

سرانجام، یک بیماری شناخته شده به عنوان hyperpigmentation کانونی می تواند رخ دهد. این شامل تیره شدن صورت، لثه ها و پستانها است.

هایپرپیگمنتیشن بیشتر در افرادی که قبلاً پوست تیره دارند، شایع است. ممکن است دائمی باشد. بنابراین، اگر دچار هایپرپیگمانتاسیون هستید، باید درمان Vyleesi را متوقف کنید. هایپرپیگمنتیشن نیز بیشتر در زنانی مشاهده می شود که بیش از هشت دوز در ماه استفاده می کنند، به همین دلیل حداکثر هشت دوز ماهیانه توصیه می شود.

هشدارها و دستورالعمل Vyleesi

ویلزی بر میزان تخلیه معده تأثیر می گذارد. این به نوبه خود می تواند بر چگونگی جذب داروهای خوراکی به بدن تأثیر بگذارد. اگر دارویی مصرف می کنید که لازم است حداقل میزان جذب دارو برای آن موثر باشد مانند آنتی بیوتیک، باید از مصرف Vyleesi خودداری کنید.

در صورت دریافت نالترکسون خوراکی ویلزی نباید مصرف شود. نالترکسون درمانی، برای الکل و وابستگی به مواد افیونی است. با این حال، مصرف ویلیسی هنگام استفاده از نالترکسون می تواند اثر نالترکسون را کاهش دهد. این ممکن است خطر عود را افزایش دهد.

مقابله با ترس از خود تزریقی

عوارض و کاربرد ویلیسی در زنان | پزشکت

بسیاری از افراد از انجام آمپول عصبی هستند، چه برسد به اینکه خودشان تزریق کنند. اگر آنها عوارض جانبی ناشی از تزریق را تجربه کنند، این عصبی شدن ممکن است بدتر شود.

با استفاده از Vyleesi، مهم است که بدانید شایع ترین عارضه جانبی یعنی حالت تهوع با گذشت زمان بهتر می شود. بنابراین، آن جنبه تزریق به خود نیز باید با گذشت زمان آسان شود.

در مورد برخورد با این وضعیت، بهتر است که آرام باشید و به خودتان فرصت بدهید تا این کار را درست انجام دهید. برای برخی از افراد این بدان معناست که باید وقت بگذارید و دستورالعمل ها را قبل از هر بار تزریق به دقت بخوانید. برای دیگران به معنای تصمیم گیری برای تزریق، تمیز کردن پوست و تزریق به محض خشک شدن پوست است.

موارد دیگری که تزریق Vyleesi را در خود آسان می کنند، عبارتند از:

  • برای کمک به آرامش، تمرینات تنفسی را تمرین کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که به پوست سالم، زخم، کبود یا تحریک کننده تزریق می کنید.
  • پس از انجام تزریق، دستگاه تزریق خودکار را مستقیماً از روی پوست خود برداشته و سعی کنید آن را نچرخانید و کج نکنید.
  • هر بار که آمپول را به خود تزریق می کنید طرفین را تغییر دهید. به این ترتیب به مکانی که از قبل آسیب می زند تزریق بعدی صورت نگیرد.
  • به یاد داشته باشید که پس از پاک کردن آن با الکل، همیشه منتظر خشک شدن پوست در اثر تماس با باشید. این می تواند باعث کاهش احساس سوزش شود.

فقط به یاد داشته باشید، تزریق به خود فقط با گذشت زمان آسانتر می شود. نکته خوب در مورد ویلیسی این است که به یک خودکار تزریق می شود.

با استفاده از دستگاه تزریق خودکار، تا زمانی که دستورالعمل ها را دنبال کنید، باید بتوانید دارو را به درستی به خودتان تزریق کنید. دیگر نیازی به نگرانی در مورد نیشگون گرفتن پوست برای تزریق در محل صحیح نیست. اگر انژکتور به درستی روی ران یا شکم شما قرار گرفته باشد، دارو به همان مکانی که قرار است برود، انتقال پیدا می کند.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/vyleesi-uses-side-effects-dosages-precautions-4766648

 

[advisers limit=3 skill=”9″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز