لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سفتی نوک پستان

سفتی نوک سینه || پزشکت
فهرست مطالب

سفتی نوک پستان یا وازواسپاسم، باریک شدن و انقباض ناگهانی رگ های خونی در نوک سینه است. اسپاسم رگ‌های خونی در نوک سینه ممکن است منجر به درد نوک پستان و گاهی درد عمیق‌تر در خود پستان شود. در این شرایط اگر نوزاد شیردهی به درستی و روش مناسب به سینه مادر نچسبیده باشد، ممکن است وازواسپاسم نوک سینه را تحریک کند.

سفتی نوک سینه نیز می تواند با پدیده رینود (بیماری موثر بر خون رسانی) مرتبط باشد و تشخیص آن تا حدودی ممکن است سخت و اما در عین حال مهم باشد. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت علائم، علل و درمان‌های احتمالی برای کاهش وازواسپاسم نوک پستان را مورد بررسی قرار دهیم.

سفتی نوک سینه و شیردهی

صاف یا فشرده بودن نوک پستان می تواند منجر به بروز وازواسپاسم نوک سینه شود. در این شرایط نوک پستان ممکن است دقیقاً بعد از صرف غذا مانند بالای رژ لب نوک تیز یا مورب به نظر برسد و از آنجایی که رگ‌های خونی در نوک پستان باریک شدند، خون کمتری به آن جریان پیدا می کند و ممکن است به طور موقت سفید شود. هنگامی که خون پس از هر بار شیردهی به نوک سینه باز می گردد، مادر احتمال سوزش دردناک یا ضربان را در این قسمت تجربه می کند.

مطالعه بیشتر: ترشحات نوک سینه

علائم سفتی نوک پستان

وازواسپاسم نوک سینه می تواند با بروز برخی علائم همراه باشد، از جمله:

درد در نوک سینه ها: درد اغلب به صورت سوزش، ضربان دار یا همراه با خارش توصیف می شود و ممکن است مدت کوتاهی پس از شیردهی و یا در فاصله بین شیردهی احساس شود.

بدشکلی نوک پستان: وازواسپاسم نوک سینه با بدشکل شدن نوک پستان ها و نوک سینه های دردناک یا نوک سینه های آسیب دیده قبلی که در حال بهبود هستند همراه است.

سفیدی نوک سینه : در این شرایط نوک پستان ممکن است بعد از غذا سفید به نظر برسد یا مادران ممکن است متوجه تغییرات رنگ دیگری مثلا آبی یا قرمز تیره در نوک پستان خود شوند.

درد عمیق پستان: برخی از مادران ممکن است درد عمیق یا شدید در سینه را احساس کنند که گاهی به آن سندرم انقباض پستان نیز گفته می شود. دمای سرد و استرس ممکن است باعث بدتر شدن درد یا تحریک آن شود.

مطالعه بیشتر: لکه های سفید روی نوک سینه

سلامت بانوان

شیردهی || پزشکت

شایع ترین علل سفتی نوک پستان

دلایل زیادی برای درد نوک سینه یا درد در دوران شیردهی وجود دارد. علائم اسپاسم عروقی مانند درد می تواند بسیار شبیه علائم عفونت باکتریایی (مانند عفونت استاف) یا عفونت قارچی (مانند برفک دهان) باشد. توجه داشته باشید که تشخیص اشتباه برفک دهان و در نتیجه تجویز داروهای نادرست، ممکن است علائم وازواسپاسم را بدتر کند.

تعدادی از عوامل خطر وجود دارد که به نظر می رسد خطر ابتلا به سفتی و وازواسپاسم نوک سینه را بیشتر کنند، از جمله:

نچسبیدن درست کودک به پستان مادر

محرک اصلی وازواسپاسم نوک سینه احتمالاً اتصال ضعیف کودک به سینه است. اگر نوزاد در هنگام شیر خوردن فقط از نوک پستان شیر می‌ خورد و بافت سینه مادر را با دهانی عمیق نمی‌کشد، اغلب به آن چفت کم عمق می‌گویند. در این شرایط نوک پستان بیشتر بین زبان کودک و سقف دهان کودک گیر می کند و باعث ایجاد وازواسپاسم می شود. برخی از نوزادان نیز یاد می‌گیرند که فشار دادن نوک سینه‌ها راه خوبی برای کاهش سرعت جریان شیر است.

درد نوک سینه

آسیب های مختلف در نوک پستان مانند درد، ترک خوردگی ممکن است به با موقعیت نامناسب نوزاد در هنگام شیرخوردن مرتبط باشند. اما همه این عامل خطری برای اسپاسم عروقی محسوب می شوند.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علل درد نوک سینه

دماهای سرد

قرار گرفتن در معرض دما و آب و هوای سرد، یا کاهش ناگهانی دما هنگامی که نوزاد نوک پستان را رها می کند، یک عامل خطر برای اسپاسم عروق نوک سینه است.

استرس شدید

استرس عاطفی شدید یک عامل خطر برای سفتی نوک پستان است و سابقه میگرن ممکن است یک عامل خطر باشد.

بیماری های زمینه ای

سابقه بیماری خودایمنی مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید، اختلال عملکرد تیروئید، اسکلرودرمی، یا تشخیص قبلی سندرم رینود احتمال ابتلا به وازواسپاسم نوک پستان را افزایش می دهد.

استعمال سیگار

قرار گیری در معرض دود سیگار، دود دست دوم یا نیکوتین می تواند محرک وازواسپاسم نوک سینه باشد.

داروها

برخی از داروها از جمله فلوکونازول (برای برفک دهان تجویز می شود)، برخی از داروهای ضد احتقان یا داروهای ضد بارداری همچنین بتا بلوکرها یا داروهای منقبض کننده عروق که عروق خونی را تنگ می کنند، عوامل خطر برای اسپاسم وازواسپاسم نوک پستان هستند.

مطالعه بیشتر: شیردهی با نوک سینه صاف

پیشگیری از علائم وازواسپاسم

کاهش عوامل خطر می تواند یکی از راه های پیشگیری از بروز سفتی نوک سینه باشد. برای این منظور بهتر است از یک مشاور با تجربه در زمینه یادگیری روش صحیح شیردهی کمک بگیرید تا چفت کودک شما باعث اسپاسم عروق نشود. اتصال ضعیف نوزاد به پستان، مکیدن نادرست یا بستن نوک پستان توسط نوزاد می تواند باعث سفت شدن نوک سینه شود. نوزادانی که تون عضلانی بالایی دارند یا آنهایی که شکم درد دارند (مثلاً به دلیل حساسیت غذایی ) ممکن است به نظر بیاید که سینه را گاز می گیرند و با این کار می توانند باعث اسپاسم عروق نوک سینه شوند. کودک باید عمیقاً به سینه بچسبد.

تجهیزات پمپاژ را بررسی کنید.

استفاده نادرست از روش های مختلف برای پمپاژ پستان می تواند باعث آسیب به نوک پستان و علائم اسپاسم عروقی شود، برعکس پمپاژ مناسب ممکن است علائم را در مقایسه با شیردهی برای برخی از زنان تسکین دهد.

پستان خود را گرم نگه دارید.

در یک اتاق گرم شیر دهید و به محض پایان شیردهی، نوک سینه را بپوشانید. نوک سینه ها را نگذارید تا با هوا خشک شوند زیرا در این شرایط سردتر می شوند. سعی کنید از تغییرات ناگهانی دما جلوگیری کنید.

هنگامی که نوک پستان دچار اسپاسم عروقی می شود از شیردهی به نوزاد خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث آسیب به نوک پستان شود، سعی کنید سینه را گرم کنید و نوک سینه را مکررا فشار دهید تا به جریان برگشت خون به این ناحیه کمک کند.

سعی کنید بعد از شیردهی، نوک سینه ها را با روغن زیتون گرم ماساژ دهید.

فشردن مکرر نوک سینه در طول وازواسپاسم به بازگشت جریان خون به نوک پستان کمک می کند و می تواند زمان بهبودی را کاهش دهد.

از محرک‌های احتمالی اجتناب کنید.

دود سیگار و مصرف آن، نیکوتین، کافئین، یا هر دارویی که باعث انقباض عروق می‌شود، مانند برخی داروهای ضداحتقان می توانند علائم شما را بدتر کنند. پس از قرارگیری در معرض آنها خودداری کنید.

مطالعه بیشتر: ترک خوردگی نوک سینه

شیردادن|| پزشکت

درمان سفتی نوک سینه

علاوه بر استفاده از راهکارهای بالا برای جلوگیری از ابتلا به علائم وازواسپاسم، برخی گزینه درمانی برای سفتی نوک سینه وجود دارد که پس از اصلاح مناسب روش شیردهی به نوزاد و رد سایر عفونت‌ها می توانید از آنها استفاده کنید. گزینه های درمانی شامل روش هایی برای تسکین درد و مصرف مکمل های غذایی مانند کلسیم، منیزیم و ویتامین B6، اسیدهای چرب امگا و داروهای تجویزی زیر است:

ایبوپروفن و یا استامینوفن: مصرف آنها ممکن است برای درمان درد وازواسپاسم نوک سینه بسیار مفید باشد. حتی استفاده آنها در دوران شیردهی بی خطر هستند.

مصرف مکمل های غذایی: متخصص سلامتی شما ممکن است دوزهای بالای کلسیم و منیزیم و ویتامین B6 را پیشنهاد کند. لطفاً برای دوزهای مخصوص مورد خود با متخصص زنان آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

مصرف امگا: مصرف اسیدهای چرب امگا نیز می تواند در تسکین علائم سفتی نوک پستان موثر باشند. کپسول های روغن ماهی (حاوی اسیدهای چرب ضروری) یا روغن گل مغربی (گاما لینولئیک) ممکن است آرامش رگ های خونی را بهبود بخشد.

نیفدیپین: که معمولاً برای فشار خون بالا استفاده می شود، همچنین می تواند برای اسپاسم عروق نوک سینه استفاده شود و برای مادران شیرده و نوزادان بی خطر است.

سوالات متداول

چگونه بفهمم وازواسپاسم دارم؟

شیردهی نباید دردناک یا ناراحت کننده باشد. در روزهای اولیه شیردهی معمولاً مادران در هنگام تنظیم شیردهی به نوزاد خود، مقداری حساسیت نوک سینه را تجربه می کنند. زنان مبتلا به وازواسپاسم نوک سینه ممکن است در هنگام شیردهی همچنان درد داشته باشند، حتی زمانی که کودکشان به درستی چفت باشد و خوب بمکد.

وازواسپاسم به چه صورت است؟

نوک پستان ممکن است در هنگام وازواسپاسم سفید به نظر برسد. رنگ نوک پستان نیز می تواند با بازگشت خون به رگ ها و بافت ها تغییر کند. این وضعیت نشان می دهد که با بازگشت نوک سینه ها به رنگ طبیعی خود، از سفید به بنفش، آبی یا قرمز تغییر می کند.

وازواسپاسم نوک پستان چقدر شدید است؟

درد وازواسپاسم نوک پستان از ناراحتی جزئی تا درد شدید متغیر است. برخی از زنان ممکن است احساس کنند که درد آنقدر شدید است که قادر به ادامه شیردهی نیستند.

سخن آخر

سفتی نوک پستان، باریک شدن رگ های خونی در نوک پستان است. ممکن است با شیر دادن نوزاد در یک چفت کم عمق ایجاد شود و بعد از شیردهی باعث سوزش یا خارش در نوک سینه ها شود. وازواسپاسم نوک پستان نیز می تواند با پدیده رینود همراه باشد و ممکن است باعث سندرم انقباض پستان یا درد عمیق پستان شود. درمان آن شامل بهبود اتصال و قرار گیری نوزاد در سینه، و اجتناب از محرک‌های وازواسپاسم نوک سینه است. برخی از داروها و درمان های طبیعی ممکن است به علائم کمک کنند.

همین حالا سوال خودتونو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

زخم معده، ریفلاکس مری، رژیم غذایی نادرست و حتی استرس می تونه باعث سوء هاضمه بشه که بسیار ناراحت کننده ست. برای درمان مشکلات گوارشی خود با متخصص گوارش 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

مشکل خارش و سوزش پا می تونه ناشی از علل مختلفی مثل عفونت قارچی، خشکی پوست و یا مشکلات عروقی باشه که در هر صورت آزاردهنده ست. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو مشاوره تلفنی بگیر.

خونریزی زیاد در طول دوره پریودی ممکنه نشانه‌ای از اختلالات هورمونی، التهابات رحم، وجود تومورها، عوامل خونی و غیره باشه. اگه موقع پریودی خونریزیت زیاده تا دیر نشده با متخصص زنان مشاوره تلفنی بگیر.

درد لگن دلایل مختلفی مثل عفونت ادراری، التهاب رحم، آسیب ستون فقرات داره که میتونه زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار بده. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

درد سینه یک وضعیت نگران‌کننده ست که می تونه علل مختلفی مثل بیماری قلبی، ریه‌ها یا مشکلات عضلانی-اسکلتی داشته باشه. برای تشخیص صحیح با متخصصان آنلاین قلب و عروق 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

لمینت دندان یک روش زیبایی دندان‌هاست که با استفاده از لایه‌های نازک پوششی، شکل و رنگ دندان‌ها را تغییر میده. این روش برای بهبود ظاهر دندان‌های تاریک، شکسته، ترک خورده یا ناهموار استفاده میشه. اگه می خوای دندونتو لمینت کنی، بهتره با دندان پزشک آنلاین مشاوره تلفنی بگیری تا راهنماییت کنه.