لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه قبل از جراحی خون خود را غلیظ کنیم؟

چگونه قبل از جراحی خون خود را غلیظ کنیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

غلیظ کردن خون قبل از جراحی می تواند از خطر خونریزی در حین جراحی پیشگیری کند. پس بهتر است راهکارهای لازم برای اینکه چگونه قبل از جراحی خون خود را غلیظ کنیم را بدانید.

رژیم غذایی و سبک زندگی

رقیق بودن بیش از حد خون در حین عمل جراحی می تواند خطرساز باشد. خون رقیق نمی تواند به درستی لخته شود و در نتیجه منجر به خونریزی در حین عمل می شود. اگر خون شما خیلی رقیق است، باید با ایجاد تغییرات هدفمند در رژیم غذایی، شیوه زندگی و همچنین مصرف داروها به غلیظ شدن آن کمک کنید. استفاده از روش های مختلف زیر در کمک به غلیظ شدن خون بسیار موثر است:

تغییر رژیم غذایی قبل عمل

ممکن است روزها یا هفته ها زمان ببرد تا غلظت خون شما به کمک تغییر عادات غذایی و سبک زندگی تغییر کند. اگر هر چه سریع تر تصمیم قاطعانه بگیرید و این تغییرات را شروع کنید تأثیر بالقوه آنها بر خون شما به حداکثر می رسد. بهترین زمان برای شروع تغییرات در رژیم غذایی حداقل دو هفته قبل از عمل است.

به یاد داشته باشید که قبل از هر گونه تغییر در رژیم غذایی ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. پزشک دستورات لازم در مورد هرگونه تغییر در رژیم غذایی قبل از عمل جراحی را به شما ارائه می دهد.

دستورالعمل های قبل از عمل پزشک ممکن است شامل نخوردن مواد غذایی مانند سیر، دانه کتان، چای سبز، گوجه فرنگی، بادمجان و سیب زمینی باشد. مصرف این غذاها می تواند بر بیهوشی و غلظت خون شما تأثیر بگذارد.

همچنین ممکن است از شما خواسته شود که از مصرف غذاهایی مانند آجیل، تخم مرغ، شیر، ماهی، گندم و سویا که باعث آلرژی می شوند، اجتناب کنید.

دریافت مقادیر کافی ویتامین K

چگونه قبل از جراحی خون خود را غلیظ کنیم؟ || پزشکت

این ویتامین نقش مهمی در حفظ غلظت طبیعی خون دارد. تا زمانی که از یک رژیم غذایی متعادل استفاده می کنید، نیازی نیست که در مورد دریافت کافی ویتامین K نگران باشید. برخی از مواد غذایی دارای مقادیر فراوانی از  ویتامین K هستند، از جمله:

  • گوشت ها
  • سبزیجات
  • لبنیات

پرهیز از مصرف الکل

الکل دارای مضرات بسیار زیادی بر سلامت بدن است. مصرف الکل خون را رقیق می کند و باعث افزایش احتمال خونریزی در حین عمل می شود. بنابراین باید از مصرف الکل اکیدا خودداری کنید. مضرات الکل به خصوص برای افرادی که دارای خون رقیق هستند، به مراتب بیشتر است.

هیدراته نگه داشتن بدن

آبرسانی کافی به بدن برای داشتن خون و بدن سالم ضروری است. اگر دچار کم آبی هستید، حجم خونی که از طریق سیستم گردش خون پمپاژ می‌شود، به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنین کم آبی بدن می تواند در انعقاد خون مشکل ایجاد کند.

از سویی دیگر هیدراتاسیون بیش از حد نیز می تواند باعث رقیق شدن زیاد خون شود. همانطور که بیشتر می نوشید، مایعات بیشتری وارد خون شما می شود و آن را رقیق می کند.

بهترین کار این است که قبل از عمل جراحی سطوح استاندارد و سالم هیدراتاسیون را حفظ کنید. این کار باعث پیشگیری از عوارض می شود. تا جایی که ممکن است روزانه هشت لیوان معادل250 میلی لیتر مایعات مصرف کنید.

اجتناب از سالیسیلات

سالیسیلات ها یکی از ترکیبات گیاهی هستند که در بسیاری از مواد غذایی وجود دارند. سالیسیلات ها می توانند توانایی بدن برای جذب ویتامین K را مسدود کنند. این وضعیت باعث رقیق شدن خون می شود. بنابراین باید از مصرف غذاهای حاوی سالیسیلات پرهیز کنید تا خون شما بتواند به طور موثرتری از ویتامین K مصرفی بهره مند شود.

  • برخی از میوه ها مانند گیلاس، زغال اخته، انگور، نارنگی و پرتقال سرشار از سالیسیلات هستند.
  • سالیسیلات علاوه بر میوه ها در مواد غذایی مانند عسل، نعناع و ​​سرکه نیز به مقدار فراوان یافت می شود.
  • ممکن است پزشک از شما بخواهد که مصرف آسپرین را 1 هفته قبل از عمل جراحی متوقف کنید. آسپرین حاوی مقادیر قابل توجهی از ترکیبات سالیسیلات است.

بسیاری از گیاهان و ادویه ها به طور طبیعی سرشار از سالیسیلات هستند. بنابراین باید حداقل دو هفته قبل از عمل از مصرف زنجبیل، دارچین، شوید، پونه کوهی، زردچوبه، شیرین بیان و نعناع فلفلی خودداری کنید.

برخی ادویه ها و غذاهای سرشار از سالیسیلات همزمان حاوی ویتامین K هستند. این دو ماده ممکن است یکدیگر را متعادل کنند. به عنوان مثال می توان به پودر کاری، فلفل قرمز، پاپریکا، آویشن، زغال اخته، آلو و توت فرنگی اشاره کرد.

کنترل ویتامین E دریافتی بدن

چگونه قبل از جراحی خون خود را غلیظ کنیم؟ || پزشکت

ویتامین E ماده دیگری است که در توانایی بدن برای جذب ویتامین K اختلال ایجاد می کند. اما با انی حال اثرات ویتامین E نسبت به سالیسیلات ها نسبتا کمتر است، بنابراین نیازی به اجتناب کامل از ویتامین E ندارید.

یک گزینه بهتر این است که در حین آماده شدن برای عمل جراحی از مصرف ویتامین E اضافه خودداری کنید. پیش از عمل مکمل های ویتامین E به هیچ وجه نباید مصرف شوند. هیچ منبع غذایی جدیدی از ویتامین E را به برنامه روزانه خود اضافه نکنید.

در تولید برخی از محصولات بهداشتی و زیبایی موضعی، مانند ضدعفونی‌کننده‌های دست، از ویتامین E به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود. بنابراین هنگام خرید مواد تشکیل دهنده محصول را از روی بروشور مطالعه کنید. به طور موقت خریدهای خود را به برندی تغییر دهید که حاوی ویتامین E نیستند.

برخی از مواد غذایی مانند اسفناج و کلم بروکلی به طور همزمان دارای مقادیر سرشاری از ویتامین E و ویتامین K هستند. مصرف این مواد غذایی با فوائد زیادی بر سلامت بدن همراه است. مصرف اسفناج و کلم بروکلی خون را رقیق نمی کند و نیازی به حذف آنها از رژیم غذایی نیست.

پرهیز از مصرف اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 می توانند خون را رقیق کرده و از لخته شدن خون پیشگیری کنند. مصرف دوزهای معمولی اسیدهای چرب امگا 3 قبل از عمل جراحی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما اگر معمولاً خون سالم و به اندازه کافی غلیظ دارید، باید دو تا هفته قبل از عمل جراحی از مصرف زیاد امگا 3 اجتناب کنید.

همچنین اگر خون شما رقیق تر از حد معمول است، مکمل های امگا 3 را باید حتما تحت نظر پزشک مصرف کنید.

ماهی های چرب حاوی بیشترین دوز امگا 3 هستند. بنابراین توصیه می شود در مصرف ماهی آزاد، قزل آلا، تن، آنچوی، ماهی خال خالی و شاه ماهی تعادل را رعایت کنید.

همچنین در مدت زمانی که برای جراحی آماده می‌شوید، از مصرف کپسول‌های روغن ماهی صرفنظر کنید، زیرا حاوی دوزهای متمرکز امگا 3 هستند.

خودداری از مصرف مکمل ها

انواع مختلف مکمل ها را فقط در صورتی می توانید مصرف کنید که توسط پزشکتان تایید شده باشد. بسیاری از مکمل های رایج می توانند باعث رقیق شدن خون شوند. با پزشک خود در مورد اینکه کدام مکمل ها برای ادامه مصرف قبل از عمل مناسب هستند، صحبت کنید. برخی از مکمل هایی که می توانند باعث رقیق شدن غلظت خون شوند، عبارتند از:

  • مکمل سیر
  • گلوکزامین
  • کندرویتین
  • روغن ماهی
  • جینکو بیلوبا
  • مکمل زنجبیل
  • کوآنزیم Q-10
  • مخمر سنت جان
  • ویتامین C و E

محدود کردن تمرینات ورزشی

انجام تمرینات ورزشی سبک یا متوسط ​​ قبل از عمل جراحی مفید است، اما باید حداقل یک هفته قبل از عمل از تمرینات شدید ورزشی پرهیز کنید.

ورزش شدید می تواند باعث افزایش خونریزی، کاهش سطح ویتامین K و رقیق شدن خون شود.

از طرف دیگر، بی تحرک ماندن نیز می تواند برای شما مضر باشد. افرادی که دارای سبک زندگی ثابت و بی تحرکی هستند، در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری ها و عوارضی مانند غلیظ شدن بیش از حد خون قرار دارند.

بهترین گزینه برای شما این است که چندین بار در طول هفته ورزش های سبک انجام دهید. به عنوان مثال، می توانید سه تا پنج روز در هفته به مدت 30 دقیقه پیاده روی یا دویدن را امتحان کنید.

استفاده از درمان های پزشکی

چگونه قبل از جراحی خون خود را غلیظ کنیم؟ || پزشکت

قبل از آماده شدن برای جراحی، باید هر تغییری که قصد انجام آن را دارید با پزشک یا جراح خود در میان بگذارید. این موارد شامل تغییر در رژیم غذایی، مصرف داروهای بدون نسخه و داروهای تجویزی می شود.

تمام داروهای روتین و مصرفی خود را به پزشک نشان بدهید. پزشک شما را راهنمایی می کند که آیا قبل از جراحی مصرف هر یک از این داروها باید قطع شود یا کاهش یابد.

توجه داشته باشید که خون افراد می تواند خیلی غلیظ یا خیلی رقیق باشد. در هر حال هر دو گزینه ها به خصوص در هنگام جراحی می توانند باعث خطرات و عوارض فراوانی شوند. خون رقیق نمی تواند به درستی منعقد می شود، این وضعیت در اغلب موارد با خونریزی بیش از حد در طول عمل همراه است. برعکس خون غلیظ منجر به لخته شدن خون در حین عمل می شود. این وضعیت با مسدود شدن شریان ها و عوارض خطرناک دیگر همراه است.

پرهیز از مصرف داروهای رقیق کننده خون

بسیاری از داروهای رقیق کننده خون بدون نیاز به نسخه پزشک در داروخانه ها در دسترس همه افراد قرار دارند. برخی از داروهای گیاهی یا بدون نسخه می توانند به عنوان ضد انعقاد عمل کنند. به عبارت دیگر باعث رقیق شدن خون شما می شوند. برای پیشگیری از رقیق شدن خون باید حداقل یک هفته قبل از جراحی مصرف این داروها را قطع کنید.

آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن جزء پرمصرف ترین داروهایی هستند که بدون نسخه پزشک خریداری می شوند.  یکی از مهمترین عوارض این داروها رقیق شدن خون است.

داروهای گیاهی مانند مکمل های ویتامین E، مکمل های سیر، مکمل های زنجبیل و جینکو بیلوبا نیز دارای اثرات مشابهی هستند و باعث رقیق شدن خون می شوند.

اگر در حال حاضر داروهای رقیق کننده های خون را با تجویز پزشک مصرف می کنید، احتمالا پزشک از شما می خواهد که چند روز قبل از جراحی مصرف این داروها را قطع کنید. علت تجویز این داروها معمولا مهم نیست. نکته مهم این است که مصرف این داروها برای درمان هر بیماری که هست، حتما از دو هفته قبل از عمل باید متوقف شود.

زمان دقیق قطع مصرف دارو بسته به شرایط خاص شما متفاوت است، بنابراین قبل از قطع نسخه باید با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای رقیق کننده خون شامل وارفارین، انوکساپارین، کلوپیدوگرل، تیکلوپیدین، دی پیریدامول و آلندرونات هستند. دوزهای تجویزی آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نیز باعث رقیق شدن غلظت خون می شوند.

سخن آخر

به طور کلی هر گونه تغییر در داروها، رژیم غذایی یا شیوه زندگی خود را با پزشک متخصص در میان بگذارید. این مساله به خصوص زمانی که قصد انجام یک عمل جراحی را دارید، اهمیت بیشتری پیدا می کند. پزشک درک بهتری از نیازهای شما دارد و می تواند با خیال راحت تر و موثرتر آموزش های لازم را به شما ارائه بدهد.

هشت ساعت قبل از عمل جراحی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. این موارد شامل انواع غذا و نوشیدنی است که می تواند به غلیظ شدن خون شما کمک کند. وجود غذا یا مایعات در دستگاه گوارش در هنگام جراحی می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی شود. در نتیجه جراح مجبور خواهد شد که برای پیشگیری از بروز مشکل زمان دیگری را برای عمل تعیین کند.

بسته به شرایط، پزشک ممکن است به شما اجازه دهد تا قبل از جراحی به مصرف برخی از داروهای خود ادامه دهید. هر چند حداقل هشت ساعت قبل از عمل باید از مصرف هر دارویی که توسط پزشکتان تایید نشده است، خودداری کنید. این نکته مهم حتی شامل افرادی می شود که هیچ اطلاعی از میزان قوام خون خود ندارند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز