لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرونا ویروس بدون علامت چیست؟

کرونا ویروس بدون علامت چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

کرونا ویروس بدون علامت

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

به بیماران مبتلا به COVID-19 که هیچ علائمی از بیماری را نشان نمی دهند، کرونا ویروس بدون علامت گفته می شود. در حقیقت بیشتر بیماران آلوده به ویروس کرونا چون علائمی از بیماری را بروز نمی دهند تحت آزمایش تشخیصی قرار نمی گیرند زیرا هیچ علائمی نداشتند. از این بیماران خواسته می شود که به مدت 10 تا 14 روز در قرنطینه بمانند و در صورت عدم بروز علائم، آزمایش نمی شوند.

با این حال، چندین بررسی نشان داد که افراد آلوده با علائم خفیف هنوز هم می توانند ویروس کرونا جدید را به طور بالقوه به دیگران انتقال دهند. به طور کلی بین 25 تا 80٪ بیماران COVID-19 از آلوده بودن خودشان اطلاعی ندارند، زیرا علائم کم یا خفیفی از خود نشان می دهند.

کرونای بدون علامت چیست؟

بدون علامت به این معنی است که شما به یک میکروارگانیسم آلوده شده اید، اما هرگز علائم بیماری را نشان نمی دهید. در COVID-19، علائم رایج شامل سرفه خشک، از دست دادن چشایی یا بو، تب، درد عضلانی، اسهال و مشکلات تنفسی است. بدون علامت بودن به این معنی نیست که تماس با دیگران برای شما بی خطر است یا نیازی به قرنطینه شدن ندارید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که بیماران بدون علامت نیز مسری هستند و می توانند بیماری را به دیگران انتقال دهند.

چرا COVID-19 خیلی سریع منتشر می شود؟

کرونا ویروس بدون علامت چیست؟ | پزشکت

دوره کمون ویروس کرونا ، 2 تا 14 روز است. بسیاری از بیماران آلوده ممکن است تا دو هفته سالم و بدون علامت باشند یا علائم خفیف مانند تب، سرفه، اسهال و سردرد را نشان دهند که از آنفولانزا یا سرماخوردگی تقلید می کند. در اوایل شیوع این بیماری، این عوامل باعث شد که بسیاری از افراد متوجه بیماری خودشان نشوند. همین عامل منجر به انتشار سریع بیماری شد.

علاوه بر این، بسیاری از افراد بدون علامت که دارای تماس مستقیم هستند، خود را تحت آزمایش قرار نمی دهند یا روشهای سخت گیرانه قرنطینه را دنبال نمی کردند، که این شرایط وضعیت را بدتر می کند. به همین دلیل پزشکان و مقامات دولتی مردم را ترغیب می کنند که در ملا ء عام از ماسک صورت پارچه ای استفاده کرده و فاصله اجتماعی را حفظ کنند.

مسیرهای انتقال از بیماران COVID-19 به اطرافیان کدامند؟

 مسیرهای انتقال SARS-CoV-2 ویروسی که باعث COVID-19 می شود از یک فرد آلوده عبارتند از:

  1. انتقال علامت دار. وقتی یک بیمار آلوده به ویروس  بیماری  را به دیگران منتقل می کند، انتقال علامت دار نامیده می شود. به نظر می رسد که این روش انتقال،  اصلی ترین حالت انتقال است. شواهد نشان می دهد که احتمال انتقال SARS-CoV-2 در سه روز اول از زمان شروع علائم بیشترین است.
  2. انتقال پیش از علامت. به طور متوسط ​​5 تا 6 روز طول می کشد تا یک فرد آلوده علائم را نشان دهد (ممکن است تا 14 روز باشد). تا زمانی که فرد آلوده علائم و نشانه هایی از خود نشان ندهد، گفته می شود که او یک بیمار پیش از علامت است. اطلاعات جمع آوری شده تاکنون نشان می دهد که برخی از افراد 1 تا 3 روز قبل از بروز علائم می توانند آزمایش مثبت داشته باشند. یک مطالعه ادعا کرد که بیشترین سرایت بیماران در این دوره است.
  3. انتقال بدون علامت. فرد آلوده و بدون علائم COVID-19، را بیمار بدون علامت می نامند. تا همین اواخر اعتقاد بر این بود که چنین بیمارانی ویروس را شیوع نمی دهند. اما بررسی های اخیر گزارش های متناقضی را نشان داده است.

چه نسبتی از افراد به کرونا ویروس بدون علامت مبتلا هستند؟

کرونا ویروس بدون علامت چیست؟ | پزشکت

اطلاعات حاصل از بررسی های مختلف نشان می دهد که حدود 25 تا 80 درصد افرادی که COVID-19 دارند، بدون علامت هستند و تصوری از انتشار عفونت ندارند. این آمار اولین بار توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) در مارس 2020 تأیید شد. پس از این، بسیاری از محققان مواردی از بیماران SARS-CoV-2 مثبت را گزارش کردند که هیچ علائمی نداشتند. محققان در سنگاپور در شناسایی 7 خوشه از موارد که انتقال قبل از علائم تنها پاسخ منطقی برای وقوع موارد ثانویه COVID-19 است، موفق بودند.

در ایسلند، از هر 100 بیمار ویروس کرونا 43 نفر علائمی نداشتند. در ایتالیا، 30 نفر از 73 بیمار (حدود 40٪) در مرحله اول آزمایش علائم نداشتند و در حدود 44٪ در مرحله دوم علائم نداشتند. دو مطالعه در ماه مه سال 2020 همچنین نشان داد که اکثر افراد مبتلا به COVID-19 ممکن است بدون علائم باشند.

بیماری ژنتیک

331 نفر از 712 مسافر (حدود 46 درصد) مسافران و خدمه آلوده در کشتی تفریحی Diamond Princess بدون علائم بودند.  104 نفر از 128 فرد آلوده در کشتی تفریحی آرژانتینی هیچ علائمی از COVID-19 نداشتند. در کارناتاکا، هند، از 753 بیمار مثبت، 574 بیمار (76٪) بدون علامت بوده اند.

چرا برخی از بیماران کرونایی بدون علامت هستند؟

کرونا ویروس بدون علامت چیست؟ | پزشکت

طبق مطالعه جدید منتشر شده در مجله Nature Medicine، گفته می شود، دلیل این  که برخی از بیماران مبتلا به COVID-19 هیچ علامتی ندارند، پاسخ ضعیف سیستم ایمنی بدن به ویروس کرونا است.

ریزش ویروسی، یعنی زمانی که ویروس پس از تکثیر موفقیت آمیز سلول میزبان را ترک می کند، در  بیماران بدون علائم به طور متوسط ​​19 روز بوده، در حالی که در بیماران با علائم 14 روز است. این بررسی همچنین نشان داد که در طی مرحله حاد عفونت، آنتی بادی های تولید شده برای مقابله با این ویروس (IgG) در بیماران بدون علامت بسیار کمتر از بیماران علامت دار است.

همچنین  میزان آنتی بادی در بیماران بدون علامت در طی 8 هفته بیش از 80٪ کاهش می یابد. در حالی که در بیماران علامت دار 62٪ است. این مشاهدات باعث شده دانشمندان به این نتیجه برسند که بیماران بدون علامت ممکن است پاسخ ایمنی ضعیف تری نسبت به این ویروس جدید داشته باشند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

کرونا ویروس بدون علامت چیست؟ | پزشکت

اگر فکر می کنید COVID-19 دارید یا در معرض ویروس قرار گرفته اید، باید در خانه بمانید و خود را قرنطینه کنید. در حال حاضر، فقط افرادی که دارای علائم هستند یا در برخی شرایط محدود، مجاز به آزمایش COVID-19 هستند، اما اگر این موارد برای شما صدق می کند، یک آزمایش تشخیص کرونا را انجام دهند.

اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به عفونت خفیف یا بدون علامت نیازی به مراجعه به پزشکی ندارند و می توانند علائم خود را در خانه درمان کنند. برخی شرایط وجود دارد که باید با پزشک در مورد علائم خود مشورت کنید. با این حال، به راحتی در مراکز درمانی یا داروخانه  حاضر نشوید. زیرا خطر انتقال ویروس به دیگران را دارد. در عوض، ابتدا تماس بگیرید و از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

علائم خفیف بیماری کرونا، عبارتند از:
  • ممکن است احساس غم یا گریه کنید.
  • حس بویایی یا چشایی خود را از دست داده اید.
  • تب دارید، از جمله تب که به 37.8 درجه سانتیگراد نرسد.
  • خستگی را تجربه می کنید، درد در عضلات یا سردرد دارید.
  • به نظر می رسد علائم به طور معمول حدود 7-10 روز طول می کشد.
  • به احتمال زیاد گلودرد یا آبریزش بینی ندارید، اما در بعضی موارد بروز می کند.
سخن آخر

اکنون، شواهد نشان می دهد که از هر پنج فرد آلوده، یک نفر علائمی را تجربه نمی کند و ویروس را به تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به علائم منتقل می کند. اگرچه درک فزاینده ای از عفونتهای بدون علامت وجود دارد، محققان می گویند که افراد بدون توجه به اینکه علائمی دارند، باید از اقدامات برای کاهش انتشار ویروس، از جمله فاصله اجتماعی و ماسک استفاده کنند.

با وجود عدم اطمینان زیاد در مورد  ویروس کرونا، پیروی از دستورالعمل های مراکز بهداشت در مورد پیشگیری از شیوع قرنطینه و فاصله اجتماعی بسیار مهم است. از آنجا که بسیاری از بررسی احتمال مسری بودن بیماران بدون علامت را نشان می دهد، تعیین دقیق تعداد افراد آلوده در یک زمان مشخص امکان پذیر نیست. بر همین اساس، رعایت اقدامات پیشگیرانه، را به تنها و بهترین گزینه برای ایمن بودن تبدیل می کند.

حتی اگر یک فرد بدون علامت حرف بزند، سرفه  یا عطسه کند، ویروس در هوا منتقل می شود و می تواند شما را آلوده کند. حداقل 6 فوت از دیگران فاصله داشته باشید و از رفتن به مکان های شلوغ پرهیز کنید. CDC توصیه کرده است در مکانهایی که نمی توان فاصله اجتماعی را حفظ کرد، از ماسک ساخته شده از پارچه استفاده کنید. استفاده از ماسک همچنین کمک می کند تا بیماران بدون علامت از انتشار ویروس ناآگاهانه جلوگیری کنند. اگر علائم عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ندارید، از استفاده از ماسک های جراحی یا ماسک N95 خودداری کنید، زیرا کمبود تجهیزات محافظتی شخصی در سطح جهانی وجود دارد. این ماسک ها مخصوص کارکنان بهداشتی است که بیشتر به آنها احتیاج دارند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.icliniq.com/articles/infectious-diseases/asymptomatic-covid-19

https://patient.info/news-and-features/coronavirus-what-are-asymptomatic-and-mild-covid-19

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز