لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چاقی و خطر بروز کرونا

چاقی و خطر بروز کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

چاقی و خطر بروز کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

چاقی و خطر بروز کرونا یک موضوع مهم در شیوع این بیماری و بروز عوارض احتمالی بیماران کرونایی است که محققان در این رابطه می گویند: چاقی می تواند یک عامل خطر در بروز کرونا باشد.

در بهار امسال، مردی جوانی پس از روزها علائم بیماری و تب، به اورژانس مرکز پزشکی دانشگاه ورمونت مراجعه می کند. او حدودا 30 ساله بدون هیچ بیماری زمینه ای به بیمارستان مراجعه کرده است. آزمایش COVID-19 او مثبت بوده و به طور قابل توجهی تنگی نفس داشته است. او مستقیماً در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بستری می شود. بعد از دو هفته بستری شدن جان خودش را از دست می دهد.

ماری الن آنتکوویاک، پزشک مراقبت های ویژه ریوی که مدیر پزشکی ICU بیمارستان در مورد علت مرگ بیمار مرد جوان می گوید: چاقی، عامل اصلی خطر ابتلا این مرد جوان 30 ساله به کرونا بوده است.

از زمان ابتلا به همه گیری، ده ها بررسی صورت گرفته نشان داده اند که بسیاری از بیماران COVID-19 افراد چاق بوده اند. در هفته های اخیر، این پیوند بیشتر مورد توجه قرار گرفته است زیرا بررسی ها نشان داده است که حتی افرادی که فقط اضافه وزن دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع بیماری ها هستند. به عنوان مثال، اولین بررسی بر روی 399000 نشان داده است که افراد مبتلا به چاقی که به SARS-CoV-2 مبتلا شده اند، عوارض جانبی زیر را ثبت کرده اند:

  • 113٪ بیشتر بستری در بیمارستان نسب با افراد با وزن طبیعی
  • 74٪ بیشتر بستری در ICU نسبت به افراد با وزن طبیعی
  • 48٪ بیشتر در معرض مرگ نسبت به افراد با وزن طبیعی

چرا چاقی، کرونا را بدتر می کند؟

چاقی و خطر بروز کرونا | پزشکت

مجموعه ای از عوارض احتمالی ناشی از چاقی مانند نقص سیستم ایمنی بدن، التهاب مزمن و خطر لخته شدن خون همگی می توانند COVID-19 را بدتر کنند. از طرفی، افراد مبتلا به چاقی ممکن است از مراجعه به پزشک و حتی مراقبت های پزشکی پرهیز کنند.

افراد مبتلا به چاقی بیشتر از افراد با وزن طبیعی به بیماری های دیگری مبتلا هستند. عوامل خطر ابتلا به بیماری کرونا از جمله بیماری های قلبی، بیماری های ریوی و دیابت و سندرم متابولیک در افراد چاق بیشتر بروز پیدا می کند. مطالعه ای که اخیراً از دانشگاه تولان روی 287 بیمار مبتلا به COVID-19 در بیمارستان انجام شد، نشان داد که سندرم متابولیک به طور قابل توجهی خطر پذیرش، تهویه و مرگ در ICU را افزایش می دهد.

متخصصان می گویند: BMI یا همان شاخص توده بدنی همچنان یک عامل خطر مستقل قوی برای COVID-19 شدید است. حتی به نظر می رسد که یک رابطه مستقیمی با این بیماری دارد.

بزرگترین مطالعه توصیفی در مورد بیماران COVID-19 در بیمارستان بستری در ایالات متحده که ماه گذشته توسط محققان Genentech به عنوان پیش چاپ انجام شد، نشان داد که 77٪ از تقریبا 17،000 بیمار بستری شده در COVID-19 دارای اضافه وزن (29٪) یا چاقی (48٪) بودند.

یک مطالعه دیگر بیش از 334،000 بیمار بستری شده در بیمارستان در انگلیس را بررسی کرده است. بررسی ها نشان داده است که اگرچه این میزان در افرادی که BMI آنها 35 یا بیشتر است به اوج خود می رسد، اما به محض ورود شخصی به گروه اضافه وزن، احتمال بستری شدن او بیشتر می شود.

بیماری ژنتیک

این در حالی است که محققان می گویند: بسیاری از مردم متوجه نمی شوند که در آن دسته از اضافه وزن قرار دارند.

چرا افراد چاق در معرض کرونا شدید قرار می گیرند؟

محققان وضعیت و آسیب شناسی های جسمی افراد چاق را در برابر بیماری کرونا مورد بررسی قرار داده اند. آنها نتایج این آسیب شناسی را به این صورت ثبت کرده اند:

در افراد چاق مبتلا به کرونا، چربی شکم به دیافراگم فشار آورده و باعث می شود عضله بزرگی که در زیر حفره قفسه سینه قرار دارد به ریه ها آسیب برساند و جریان هوا را محدود و یا مسدود کند. این کاهش حجم ریه منجر به فروپاشی مجاری هوایی در لوب های پایین ریه می شود. جایی که خون بیشتری برای اکسیژن رسانی از لوب های فوقانی می رسد. این وضعیت باعث بدتر شدن وضعیت بیماران کرونا می شود.

از طرفی هم برخی عوامل ممکن است این مشکلات را بدتر کند. خون افراد مبتلا به چاقی تمایل بیشتری به لخته شدن دارد. لخته شدن خون یک خطر بسیار شدید در طی عفونت است که در صورت شدید بودن، رگ های کوچک ریه ها را مسدود می کند.

آیا چاقی، خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد؟

چاقی و خطر بروز کرونا | پزشکت

به طور طبیعی، در افراد سالم، سلول های اندوتلیال که از رگ های خونی حمایت می کنند، از لخته شدن خون جلوگیری خواهند کرد؛ اما به نظر می رسد این فرایند در بیماران مبتلا به کرونا مختل می شود؛ زیرا ویروس به سلول های اندوتلیال آسیب می رساند. سلول های اندوتلیال، سلول هایی هستند که با فعال سازی سیستم انعقادی به عفونت واکنش نشان می دهند.

کاترین آندرسن، از دانشمند علوم تغذیه می گوید: سیستم ایمنی در افراد مبتلا به چاقی نیز ضعیف می شود تا حدی که سلول های چربی به اندامهایی که سلول های ایمنی تولید و ذخیره می شوند، مانند طحال، مغز استخوان و تیموس نفوذ می کنند. بدن در ازای دریافت بافت چربی، بافت ایمنی بدن خود را از دست می دهد و باعث می شود سیستم ایمنی بدن در محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری زا یا پاسخ به واکسن عملکرد خوبی نداشته باشد.

بررسی ها در مورد چگونگی واکنش موشهای چاق به ویروس آنفلوانزا نشان داد: که سلولهای اصلی ایمنی به نام سلول های T در وضعیت چاقی عملکرد خوبی ندارند. حتی به نظر می رسد خطر ابتلا افراد چاق به آنفلوانزا حتی بعد از تزریق واکسن دو برابر بیشتر از افراد با وزن سالم است.

این بدان معناست که افراد چاق باید جزء اولویت های اول برای دریافت آزمایشات واکسن های SARS-CoV-2 باشند.

علاوه بر تاثیر چاقی بیماران بر نحوه پاسخ بدن به عفونت ها، افراد مبتلا به چاقی از التهاب مزمن و دمای پایین بدن نیز رنج می برند.

سلولهای چربی چندین هورمون محرک التهاب به نام سیتوکین ترشح می کنند. این اثرات ممکن است فعالیت ترشح سیتوکین یکی از علائم مشخص COVID-19 شدید است را تحریک کند.

این وضعیت در نهایت منجر به آسیب زیادی به بافت و اندام های بدن می شود.

آیا چاقی منجر به عوارض روانی می شود؟

چاقی و خطر بروز کرونا | پزشکت

محققان معقتدند که چاق بودن و داشتن اضافه وزن با یک انگ اجتماعی همراه است. این وضعیت باعث می شوند اکثر افراد مبتلا به چاقی به دلیل ترس از قضاوت دیگران، مراجعه و مراقبت های پزشکی را به تأخیر بیندازند. حتی احتمال شدیدتر شدن بیماری و حتی مرگ را افزایش دهند. بر همین اساس دانشمندان می گویند: بیمارانی که دچار ننگ وزنی هستند کمتر به دنبال مراقبت هستند و کمتر به دنبال پیگیری می روند زیرا در محیط مراقبت های بهداشتی احساس خوبی ندارند.

از طرفی هم برخی معتقدند چاقی با خطرات و عوارض روانی همراه است. چاقی حتی می تواند منجر به افزایش اضطراب شود. افسردگی ممکن است یکی از شایع ترین عوارض چاقی باشد. بسیاری از افراد چاق، دچار پریشانی عاطفی می شوند. به دلیل تأکید بر ظاهر جسمی در فرهنگ ما که لاغری را با زیبایی برابر می کند، افراد چاق ممکن است در معرض تعصب، تمسخر و تبعیض قرار گیرند که ممکن است باعث شود احساس شرم شود.

کرونا در افراد چاق چگونه درمان می شود؟

نتایج و بررسی مربوط به نحوه درمان بیماران مبتلا به COVID-19 که چاقی دارند کم است. شواهد نشان می دهد استفاده از داروهای ضد انعقاد خون در افراد چاق مبتلا به کرونا بیشتر دیده می شود. بالاتر به این بیماران برخوردار است؛ اما اطلاعات زیادی در مورد اینکه چگونه سایر روش های درمانی مانند رمیدسیویر و دگزامتازون را باید در افراد با اضافه وزن تنظیم شود، وجود ندارد.

افراد مبتلا به چاقی باید بیشتر مراقبت کنند تا دچار بیماری نشوند. محققان و متخصصان توصیه می کنند: «اگر فرد مبتلا به چاقی هستید، بیشتر احتیاط کنید.» ماسک خود را بزنید. دست هایتان را بشویید. از حضور در اجتماعات بزرگ خودداری کنید.

علاوه بر این، ورزش و حتی مقدار ناچیزی از کاهش وزن می تواند سلامت متابولیک فرد مبتلا به چاقی را بهبود بخشد. در صورت انجام این کار، در صورت آلوده شدن احتمال ابتلا به COVID-19 شدید را کاهش می دهد.

چاقی چیست و به چه افرادی چاق می گویند؟

چاقی و خطر بروز کرونا | پزشکت

چاقی، ناشی از تجمع چربی اضافی در بدن است. چاقی مانند فشار خون بالا یا دیابت ، یک بیماری مزمن (طولانی مدت) محسوب می شود. این پیامدهای طولانی مدت برای سلامتی شما به دنبال دارد. چاقی همراه با مصرف دخانیات و فشار خون بالا، علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است.

چاقی به عنوان داشتن شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 30 تعریف شده است. BMI اندازه گیری وزن شما نسبت به قد شما است. چاقی در جامعه ما رو به افزایش است زیرا مواد غذایی آماده فراوان است و بیشتر ما در موقعیت هایی شغلی هستیم که نیاز به تحرک کمی دارند.

شاخص توده بدنی ارتباط نزدیکی با درصد چربی بدن دارد اما اندازه گیری آن بسیار ساده تر است. بنابراین، توسط بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های اولیه برای شناسایی چاقی استفاده می شود. BMI شما هر چه بیشتر باشد ، احتمال ابتلا به مشکلات سلامتی مرتبط با اضافه وزن را بیشتر می کنید.

این شاخص از طریق حاصل تقسیم وزن بر مجذور قد فرد محاسبه می شود. علاوه بر این بسیاری ازسایت ها بصورت آنلاین میزان BMI شما را اندازه گیری می کنند.

اگر BMI:

  • زیر ۱۸.۵ باشد، شخص دچار کاهش وزن است.
  • بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ باشد، شخص در بازه ی وزن سالم به سر می برد.
  • بین ۲۵ و ۲۹.۹ باشد، شخص اضافه وزن دارد.
  • بین ۳۰ و ۳۹.۹ باشد، شخص از چاقی مفرط رنج می برد.

منابع:

https://theconversation.com/covid-19-reveals-how-obesity-harms-the-body-in-real-time-not-just-over-a-lifetime-147810

https://www.sciencemag.org/news/2020/09/why-covid-19-more-deadly-people-obesity-even-if-theyre-young

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز