لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

پروتئین M در خون نشان دهنده چیست؟

پروتئین M در خون نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تشخیص پروتئین M در خون یا ادرار معمولاً نشانه بیماری است. وجود آنها بیشتر با نوعی سرطان سلول های پلاسما به نام مولتیپل میلوما مرتبط است. پروتئین ها جزء مهم همه موجودات زنده هستند. آنها را می توان در انواع بافت های بدن از جمله خون یافت. آنتی بادی ها یک نمونه هستند. این پروتئین های محافظ به بیماری(های) مهاجم حمله کرده و آنها را از بین می برند. وقتی سالم هستید، سلول‌های پلاسما (نوعی گلبول سفید) در مغز استخوان بدن شما با تولید آنتی‌بادی‌هایی که میکروب‌ها را پیدا کرده و به آنها حمله می‌کنند، به بدن شما کمک می‌کنند تا با عفونت‌ها مبارزه کند. مغز استخوان شما بافت نرمی است که در بیشتر استخوان های شما یافت می شود و سلول های خونی را تولید می کند.

گاهی اوقات، سلول های پلاسما پروتئین های غیر طبیعی ایجاد می کنند. این پروتئین های غیر طبیعی پروتئین های M یا پروتئین های مونوکلونال نامیده می شوند. نام های رایج دیگر این پروتئین ها عبارتند از:

  • ایمونوگلوبولین مونوکلونال
  • پارپروتئین

در موارد دیگر، پروتئین M همچنین می تواند نشانه ای از اختلالات سلول های پلاسما زیر باشد:

  • گاموپاتی مونوکلونال با اهمیت نامشخص (MGUS)
  • میلوم مولتیپل دود کننده (SMM)
  • آمیلوئیدوز زنجیره سبک

پروتئین های M چگونه ایجاد می شوند؟

سلول‌های پلاسما در مغز استخوان یک فرد سالم، آنتی‌بادی‌هایی می‌سازند که با ورود بیماری به بدن مبارزه می‌کنند. هنگامی که مولتیپل میلوما سلول های پلاسما را تحت تاثیر قرار می دهد، آنها شروع به رشد خارج از کنترل می کنند و مغز استخوان و خون را با مقادیر زیادی پروتئین M پر می کنند. تعداد این سلول‌های پلاسما سرطانی از سلول‌های سالم سازنده خون در مغز استخوان بیشتر می‌شود. زمانی که پروتئین های M از سلول های طبیعی خون بیشتر می شوند، این وضعیت می تواند منجر به کاهش شمارش خون و عوارض سلامتی شود، مانند:

  • کم خونی
  • عفونت های مکرر
  • مشکلات استخوانی
  • کاهش عملکرد کلیه

کارشناسان بهداشت دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد مولتیپل میلوما می شود. اما به نظر می رسد که با یک سلول پلاسما غیر طبیعی در مغز استخوان شروع می شود. هنگامی که این سلول غیر طبیعی تشکیل می شود، به سرعت شروع به تکثیر می کند و مانند یک سلول عادی نمی میرد. به این ترتیب مولتیپل میلوما گسترش می یابد.

بیماری های مربوط به پروتئین های M

پروتئین M در خون نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

اغلب موارد مولتیپل میلوما به عنوان یک بیماری معمولاً بی ضرر به نام گاموپاتی مونوکلونال با اهمیت نامشخص (MGUS) شروع می شود. یکی از علائم MGUS وجود پروتئین M در خون است. با این حال، با MGUS، سطح پروتئین M در بدن پایین است و آسیبی ایجاد نمی کند.

در ایالات متحده، MGUS حدود 3 درصد از افراد بالای 50 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. حدود 1 درصد از این افراد به مولتیپل میلوما یا سرطان خون مشابه مبتلا می شوند. بنابراین، اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به MGUS به هیچ بیماری مبتلا نمی شوند.

تعیین اینکه آیا MGUS به یک وضعیت جدی تر پیشرفت می کند یا خیر دشوار است. برخی افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند.

هرچه پروتئین M در خون شما بیشتر باشد و مدت طولانی تری MGUS داشته باشید، خطر ابتلا به یک یا چند بیماری مرتبط بیشتر می شود.

IgG یا IgA MGUS

علاوه بر مولتیپل میلوما، وجود پروتئین M در خون شما ممکن است منجر به موارد زیر شود:

MGUS غیر IgM (IgG یا IgA MGUS) اینها رایج ترین انواع MGUS هستند که ممکن است به میلوم متعدد و همچنین آمیلوئیدوز زنجیره سبک ایمونوگلوبولین (AL) یا بیماری رسوب زنجیره سبک تبدیل شوند.

IgM MGUS. از تمام افرادی که با MGUS تشخیص داده شده اند، حدود 15 درصد IgM MGUS دارند. IgM MGUS می تواند منجر به نوع نادری از سرطان به نام ماکروگلوبولینمی والدنستروم و در موارد کمتری به لنفوم، آمیلوئیدوز AL یا مولتیپل میلوما شود.

زنجیره سبک MGUS (LC-MGUS). LC-MGUS یک نوع جدید طبقه بندی شده MGUS است. این می تواند منجر به بیماری به نام پروتئینوری Bence Jones شود که باعث تجمع پروتئین های M خاص در ادرار می شود. همچنین ممکن است منجر به میلوم مولتیپل زنجیره سبک، آمیلوئیدوز AL یا بیماری رسوب زنجیره سبک شود.

عوارض مربوط به MGUS اینها ممکن است شامل شکستگی استخوان، لخته شدن خون و مشکلات کلیوی باشد.

چگونه پروتئین M را آزمایش می کنند؟

پروتئین M در خون نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

اکثر افراد در طول آزمایش خون برای سایر شرایطی که بر سطح پروتئین خون تأثیر می‌گذارند، مانند یک اختلال عصبی به نام نوروپاتی محیطی، مبتلا به MGUS تشخیص داده می‌شوند. پزشک ممکن است در طول چنین آزمایشی متوجه پروتئین های غیر طبیعی و سطوح عجیب و غریب پروتئین های طبیعی شود. آنها همچنین ممکن است متوجه سطوح غیرعادی پروتئین در ادرار شما شوند.

اگر پزشک ببیند که نتایج آزمایش خون یا ادرار شما سطوح پروتئین غیرطبیعی را نشان می دهد، آزمایشات بیشتری را توصیه می کند. سلول های پلاسما غیر طبیعی پروتئین های M را در خون تولید می کنند که دقیقاً مشابه هستند.

برای یافتن این پروتئین‌های M یکسان، پزشک ممکن است آزمایش خونی به نام الکتروفورز پروتئین سرم (SPEP) انجام دهد. این شامل قرار دادن نمونه ای از قسمت مایع خون شما (به نام سرم) در ژلی است که در معرض جریان الکتریکی قرار دارد. جریان باعث می شود پروتئین های مختلف در سرم شما حرکت کنند و با هم گروه شوند.

مرحله بعدی استفاده از ایمونوالکتروفورز برای تعیین نوع دقیق پروتئین در خون است. در طی این فرآیند، تکنسین های آزمایشگاهی آنتی بادی های مختلف در خون شما را اندازه گیری می کنند. اگر پروتئین M در خون شما وجود داشته باشد، تکنسین ها قادر خواهند بود آنها را در طول این فرآیند شناسایی کنند.

اگر پزشک پروتئین M را در خون شما بیابد، ممکن است آزمایش‌های بیشتری را برای رد هر گونه شرایط مرتبط با MGUS که می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود، انجام دهد.

سایر آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

شمارش کامل خون (CBC). این آزمایش خون سطوح سلول های مختلف خون را اندازه گیری می کند و می تواند برخی از مسائل مربوط به MGUS مانند کم خونی را نشان دهد.

تست میکروگلوبولین بتا 2. سلول های پلاسما غیر طبیعی همچنین ممکن است نوعی پروتئین به نام میکروگلوبولین بتا-2 ایجاد کنند. سطوح بالای این پروتئین نشان دهنده وضعیت پیشرفته تر بیماری مرتبط با MGUS مانند مولتیپل میلوما است.

بیوپسی ها. این آزمایش‌ها شامل برداشتن و سپس تجزیه و تحلیل مقدار کمی از بافت مغز استخوان، تومور یا غدد لنفاوی است.

آزمایشات شیمیایی خون. این تست ها کراتینین، آلبومین، کلسیم و لاکتیک دهیدروژناز (LDH) را اندازه گیری می کنند. سطوح غیر طبیعی این مواد ممکن است نشان دهنده عوارض MGUS و چشم انداز بدتر باشد.

اکوکاردیوگرافی (ECHO) . این آزمایش برای بررسی مشکلات قلبی استفاده می شود، زیرا اینها یکی از عوارض احتمالی آمیلوئیدوز هستند. آمیلوئیدوز می تواند توسط MGUS ایجاد شود.

تست های تصویربرداری MRI، سی تی اسکن، اسکن PET و اشعه ایکس برای تعیین میزان گسترش سرطان یا بررسی استخوان ها از نظر آسیب ناشی از مولتیپل میلوما استفاده می شود.

آزمایشات پروتئین ادرار الکتروفورز. پروتئین ادرار (UPEP) و تست های ایمونوفیکساسیون ادرار، سطوح پروتئین M تولید شده توسط بدن شما را در یک دوره 24 ساعته اندازه گیری می کند.

افزایش پروتئین M در مولتیپل میلوما

پروتئین M در خون نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

برخی از افراد پروتئین M در خون خود دارند اما مولتیپل میلوما ندارند. پزشک آنها را از نظر تغییرات تحت نظر قرار می دهد و در صورت شروع علائم، درمان را توصیه می کند.

افرادی که پروتئین M در خونشان دارند ممکن است MGUS داشته باشند که یک بیماری غیرسرطانی است. در برخی موارد، MGUS می تواند منجر به مولتیپل میلوما یا سایر سرطان ها شود.

با این حال، پروتئین M همچنین می تواند نشان دهنده SMM باشد. این وضعیت معمولاً پیش ساز مولتیپل میلوما است. اگرچه افراد مبتلا به SMM ممکن است علائم دیگری نداشته باشند، پزشک آنها را از نزدیک تحت نظر دارد و در صورت پیشرفت بیماری، درمان را توصیه می کند.

در حال بررسی برای سطح پروتئین M یکی از اولین کارهایی است که پزشک برای تشخیص مولتیپل میلوما انجام می دهد. آنها همچنین به دنبال علائم دیگر این بیماری مانند کم خونی، کاهش عملکرد کلیه، سطوح بالای کلسیم و ضایعات استخوانی خواهند بود.

انواع پروتئین های M

پروتئین های M از زنجیره ساخته شده اند. اینها قطعاتی از پروتئین هستند و می توانند زنجیرهای سنگین یا زنجیرهای سبک باشند. به طور معمول، آنتی بادی ها از دو زنجیره سنگین و دو زنجیره سبک تشکیل شده اند.

در میلوما، پروتئین های M می توانند از یک نوع زنجیره سنگین و یک نوع زنجیره سبک تشکیل شوند.

زنجیره های سنگین، عبارتند از:

  • 1.ایمونوگلوبولین A (IgA)
  • 2.ایمونوگلوبولین M (IgM)
  • 3.ایمونوگلوبولین E (IgD)
  • 4.ایمونوگلوبولین G (IgG)
  • 5.ایمونوگلوبولین D (IgE)

زنجیره های سبک کاپا و لامبدا هستند. پروتئین های M همیشه همان نوع سلول ها را تولید می کنند. بنابراین، اگر فردی دارای زنجیره های سنگین IgA و زنجیره های سبک کاپا باشد، تمام پروتئین های او IgA کاپا خواهند بود.

این مهم است زیرا انواع پروتئین های M می تواند به پزشکان بگوید که فرد چه نوع میلوما دارد و این می تواند تصمیمات درمانی را تعیین کند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به میلوم IgM ممکن است یک نوع سرطان نادر به نام ماکروگلوبولینمی والدنستروم داشته باشند.

سخن آخر

سطوح غیرمعمول پروتئین نیز ممکن است در طول آزمایشات معمول ادرار یافت شود. وجود پروتئین M در بدن و تشخیص MGUS لزوماً دلیلی برای نگرانی نیست. اکثر افرادی که پروتئین M در خون خود دارند، مشکلات سلامتی بیشتری ندارند. با این حال، تعداد کمی از افراد مبتلا به MGUS به سرطان ها یا بیماری های خونی جدی مانند مولتیپل میلوما مبتلا می شوند.

اگر MGUS در شما تشخیص داده شد، با پزشک خود در مورد آزمایشات بیشتر صحبت کنید که می تواند به شما در درک بهتر وضعیت و نتیجه احتمالی آن کمک کند.

هیچ کاری نمی توانید انجام دهید تا خطر ابتلا به یک بیماری مرتبط با MGUS را به حداقل برسانید، اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای مدیریت آن انجام دهید. آزمایشات خون و معاینات مکرر در مطب پزشک می تواند به شما کمک کند که از این بیماری پیشگیری کنید.

مولتیپل میلوما وضعیتی است که بر سلول های پلاسما تاثیر می گذارد. زمانی اتفاق می افتد که سلول های پلاسما پروتئین های M غیر طبیعی تولید می کنند. با این حال، وجود پروتئین M لزوماً به معنای ابتلای فرد به سرطان نیست. آنها همچنین می توانند MGUS را نشان دهند که یک وضعیت غیر سرطانی است.

پزشک می تواند پروتئین M را با آزمایش خون و ادرار بررسی کند. اگر پروتئین M در خون وجود داشته باشد، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری را انجام دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز