لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آزمایش خون کلسیم چیست؟

آزمایش خون کلسیم چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آزمایش خون کلسیم برای اندازه گیری میزان کلسیم خون شما استفاده می شود. دو نوع آزمایش خون کلسیم وجود دارد: آزمایش خون کلسیم کلسیم و آزمایش خون کلسیم یونیزه. بخش بزرگی (حدود نیمی) از کلسیم بدن به پروتئین هایی مانند آلبومین متصل می شود. آزمایش خون کل کلسیم، غلظت کلسیم کل کلسیم موجود در خون را، اعم از متصل و غیر متصل، اندازه گیری می کند. با آزمایش خون کلسیم یونیزه، تنها کلسیم موجود در خون شما که به پروتئین ها متصل نیست اندازه گیری می شود.

کلسیم یک ماده معدنی بسیار مهم است که برای استخوان ها و دندان های قوی و سالم لازم است. کلسیم همچنین به عملکرد صحیح قلب، ماهیچه ها و اعصاب کمک می کند. بنابراین، منطقی است که چرا آزمایش خون کلسیم آزمایش مهمی است که باید انجام شود.

مطالعه بیشتر: آزمایش خون و 10 مورد از مهمترین آن

آزمایش خون کلسیم چه زمانی تجویز می شود؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما آزمایش کلسیم خون را به عنوان بخشی از معاینه پزشکی منظم تجویز می کند. اگر علائم مربوط به سطوح کلسیم بالا یا پایین را نشان می دهید، ممکن است آزمایش کلسیم خون نیز تجویز شود.

برخی از علائم سطح بالای کلسیم عبارتند از:

  • یبوست
  • خستگی
  • کمبود اشتها
  • افزایش تشنگی
  • حالت تهوع و یا استفراغ
  • ادرار کردن بیشتر از حد معمول

برخی از علائم سطح پایین کلسیم عبارتند از:

  • گرفتگی عضلات و شکم
  • داشتن ضربان قلب نامنظم
  • سوزن سوزن شدن در انگشتان، پاها و لب های شما

برخی از بیماری‌های پزشکی بر سطح کلسیم تأثیر می‌گذارند، بنابراین اگر هر یک از آنها را دارید (یا مشکوک به داشتن هر یک از آنها هستید)، پزشک ممکن است آزمایش خون کلسیم را برای تشخیص یا نظارت بر وضعیت تجویز کند:

  • سنگ کلیه
  • بیماری تیرویید
  • اختلال پاراتیروئید
  • بیماری کلیوی: افراد مبتلا به بیماری کلیوی معمولا سطح کلسیم پایینی دارند.
  • سرطان: (سرطان سینه، سرطان ریه، سرطان سر و گردن، مولتیپل میلوما و سرطان کلیه)
  • سوء جذب: (ناتوانی بدن شما در جذب مناسب ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز از غذایی که می خورید)
  • سوءتغذیه: این زمانی است که شما یا به اندازه کافی غذا نمی خورید یا انواع مناسبی از غذاها را نمی خورید که مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین می کند. زمانی که دچار سوءتغذیه هستید، سطح کلسیم شما احتمالا بسیار پایین خواهد بود.

در نهایت، اگر قبلاً به دلیل داشتن سطوح غیرطبیعی کلسیم تحت درمان هستید، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است این آزمایش را برای نظارت بر اثربخشی برنامه درمانی شما تجویز کند.

مطالعه بیشتر: کمبود کلسیم در بارداری

آزمایش در محل

آزمایش خون کلسیم چیست؟ || پزشکت

سایر آزمون های همراه با آزمایش کلسیم خون

بسیاری از اوقات، آزمایش کلسیم خون به همراه سایر آزمایشات در پانل متابولیک پایه (آزمایشی که مواد معدنی و مواد مهم بدن را اندازه گیری می کند) تجویز می شود. برخی از آزمایشات در پانل متابولیک پایه شامل آزمایش گلوکز، آزمایش کراتینین و آزمایش سدیم هستند. برای تجزیه و تحلیل عمیق تر از وضعیت پزشکی شما، پزشک شما ممکن است آزمایش کلسیم کل را در ترکیب با آزمایش های یک پانل متابولیک جامع سفارش دهد.

آزمایش‌های کلسیم یونیزه گران‌تر و فنی‌تر هستند، که به طور کلی انجام آنها را دشوارتر می‌کند. با این حال، در برخی موارد، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است به جای آزمایش کلسیم کل، آزمایش کلسیم یونیزه را تجویز کند اگر:

  • سطح آلبومین غیر طبیعی دارید.
  • شما در حال تزریق خون هستید.
  • مقادیر زیادی مایع IV دریافت می کنید.
  • مبتلا به بیماری مزمن کلیه در مراحل پایانی هستید.
  • به شدت بیمار هستید و یا در شرف انجام یک عمل جراحی بزرگ هستید.

آزمایش خون کلسیم، مانند اکثر آزمایشات خون دیگر، هیچ گونه منع مصرف یا خطر جدی ندارد.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علائم کمبود کلسیم

قبل از آزمون آزمایش کلسیم خون

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از شما سوالاتی در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد. او همچنین احتمالاً در مورد سابقه پزشکی خانوادگی شما سؤالاتی خواهد پرسید. اگر سابقه خانوادگی بیماری کلیوی یا تیروئید دارید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین بهتر است در مورد تمام داروها، مکمل ها و یا گیاهانی که ممکن است مصرف می کنید به پزشک خود بگویید. شما باید به پزشک خود اطلاع دهید که آیا باردار هستید (یا ممکن است باشید) زیرا ممکن است بر سطح کلسیم شما و در نتیجه بر نتایج شما تأثیر بگذارد.

آزمایش خون کلسیم یک آزمایش خون ساده است و تنها یک یا دو دقیقه طول می کشد. هیچ محدودیت غذایی با این آزمایش وجود ندارد. با این حال، اگر ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما آن را همراه با آزمایش‌های دیگر سفارش دهد، ممکن است به شما دستور دهد تا چند ساعت قبل چیزی نخورید یا ننوشید.

مدیریت عوارض جانبی

آزمایش های خون عموماً بی خطر هستند و عوارض جانبی اندکی که ممکن است رخ دهند معمولاً در عرض چند ساعت یا در بدترین حالت، یک یا دو روز از بین می روند. عوارض جانبی رایج عبارتند از:

  • کبودی یا تورم خفیف در جایی که سوزن وارد شده است.
  • گزش خفیف یا ضربان دار

اگرچه نادر است، اما ممکن است چند عارضه جانبی جدی‌تر ایجاد شود و در صورت بروز آنها باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. این شامل:

  • عفونت
  • خونریزی شدید یا بیش از حد در محل تزریق
  • یک توده خون در زیر پوست (هماتوم نیز نامیده می شود و معمولاً توسط رگ خونی آسیب دیده ایجاد می شود).

اگر مشکوک هستید که ممکن است هر یک از این عوارض را تجربه کنید، حتما با پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی که آزمایش را انجام داده تماس بگیرید.

تفسیر نتایج آزمایش کلسیم خون

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا متصدی آزمایشگاه کسی است که به شما می‌گوید چه مدت طول می‌کشد تا نتایج شما برسد. سطح طبیعی کلسیم بین 8.5 تا 10.2 میلی گرم در دسی لیتر است.

باید بدانید که داروهای خاصی وجود دارند که می توانند نتایج آزمایش را تحت تاثیر قرار دهند. با این حال، احتمالاً پزشک به شما دستور داده است که در صورت لزوم، مصرف آنها را قبل از آزمایش متوقف کنید. برخی از این داروها عبارتند از:

  • لیتیوم
  • تیروکسین
  • تاموکسیفن
  • نمک های کلسیم
  • مکمل های ویتامین D
  • دیورتیک های تیازیدی

یکی دیگر از عواملی که می تواند بر نتایج آزمایش شما تأثیر بگذارد، بی حرکت بودن یا بستری شدن در رختخواب برای مدت طولانی از قبل است. علاوه بر این، نوشیدن مقادیر زیاد شیر از قبل می تواند نتایج شما را تغییر دهد.

مطالعه بیشتر: چگونه جذب کلسیم را افزایش دهیم؟

آزمایش خون کلسیم چیست؟ || پزشکت

پایین بودن سطح کلسیم خون چه چیزی را نشان می دهد؟

نتیجه آزمایش کلسیم کل کمتر از حد معمول می تواند وجود هر یک از این شرایط را نشان دهد:

کم کاری پاراتیروئید: هیپوپاراتیروئیدیسم یکی از شایع ترین علل زمینه ای سطح کلسیم است و زمانی ایجاد می شود که غدد پاراتیروئید شما خوب کار نمی کنند و به اندازه کافی هورمون پاراتیروئید (یا اصلاً هر کدام) تولید نمی کنند. اگر پزشک شما مشکوک به این باشد، آزمایش خون را برای بررسی سطح هورمون فسفر و پاراتیروئید شما تجویز می کند.

بیماری کلیوی: اگر پزشک شما مشکوک به بیماری کلیوی باشد، آزمایش خونی به نام آزمایش عملکرد تخمینی گلومرول (eGFR) را برای بررسی عملکرد کلیه‌ها تجویز می‌کند.

پانکراتیت حاد: این وضعیتی است که در آن پانکراس قبل از بهبودی ناگهانی ملتهب می شود. برای تشخیص پانکراتیت حاد، پزشک شما آزمایش خون را برای اندازه گیری سطح منیزیم، پتاسیم، سدیم، قند و چربی خون شما تجویز می کند.

سطوح کم پروتئین: نتیجه کلسیم پایین می تواند به این معنی باشد که شما سطح پروتئین پایینی دارید، به خصوص پروتئین آلبومین. سطوح پایین آلبومین می تواند نشان دهنده بیماری کبد و سایر شرایط جدی باشد. به همین دلیل، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آزمایش خون آلبومین را برای بررسی میزان واقعی آلبومین شما تجویز کند.

کمبود منیزیم: برای تأیید تشخیص این مشکل، پزشک احتمالاً آزمایش خونی را برای اندازه‌گیری سطح منیزیم شما تجویز می‌کند. این آزمایش معمولاً در یک آزمایش پانل متابولیک پایه وجود دارد.

بالا بودن کلسیم خون چه چیزی را نشان می دهد؟

کلسیم کل بالاتر از حد طبیعی ( هیپرکلسمی ) می تواند نشان دهنده داشتن هر یک از شرایط زیر باشد.

پرکاری پاراتیروئید: در پرکاری پاراتیروئید، یکی از چهار غده پاراتیروئید شما بیش از حد هورمون پاراتیروئید تولید می کند. اگر پزشک شما مشکوک به این موضوع باشد، برای بررسی سطح هورمون پاراتیروئید شما آزمایش کلسیم کل و آزمایش خون دیگری را تجویز می کند. اگر آزمایشات بیشتر سطوح بالا را نشان دهد، احتمالاً تشخیص هیپرپاراتیروئیدیسم داده خواهد شد.

بیماری پاژه: بیماری پاژه اختلالی است که در آن استخوان‌های شما بزرگ و ضعیف می‌شوند. اگر پزشک شما پس از در نظر گرفتن نتایج آزمایش کلسیم و علائم شما به این مشکوک شود، قبل از تشخیص، عکسبرداری با اشعه ایکس و اسکن استخوان، همراه با آزمایش خون برای اندازه گیری آلکالین فسفات سرم شما را تجویز می کند.

سرطان: سرطان ریه، سرطان سینه و برخی سرطان های خون می توانند باعث هیپرکلسمی شوند. اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما مشکوک به سرطان باشد، آزمایش های مناسب – آزمایشات خون و نمونه برداری بیشتر – را برای بررسی وجود بدخیمی ها تجویز می کند.

پرکاری تیروئید: این وضعیتی است که در آن تیروئید شما بیش از حد فعال است و بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند. پرکاری تیروئید با تجویز آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) تشخیص داده می شود. آزمایش تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) نیز ممکن است سفارش داده شود.

سارکوئیدوز: این یک وضعیت نادر است که در آن توده های کوچکی از سلول های التهابی در قسمت های مختلف بدن شما رشد می کنند. تشخیص آن دشوار است و آزمایش‌های بی‌شماری – از معاینه فیزیکی، اشعه ایکس قفسه سینه، تا سی‌تی‌اسکن – وجود دارد که ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است در صورت وجود احتمال ابتلا به سارکوئیدوز، آن‌ها را تجویز کند.

آزمایش خون کلسیم چیست؟ || پزشکت

پیگیری نتایج آزمایش کلسیم خون

باید توجه داشته باشید که داشتن نتیجه آزمایش کلسیم که خارج از محدوده طبیعی است به این معنی نیست که شما هیچ گونه بیماری پزشکی دارید. شما باید به طور کامل با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید که نتایج شما به چه معناست و چه چیزی ممکن است نشان دهد یا نه.

نتایج آزمایش‌های کلسیم همراه با سایر نتایج آزمایش و علائم شما (در صورت وجود) است که پزشک شما ممکن است بیماری‌های زمینه‌ای را تشخیص دهد.

اگر برای نظارت بر وضعیتی که قبلاً تشخیص داده اید، آزمایش کلسیم کل را انجام داده اید، باید از پزشک خود بپرسید که نتایج آزمایش نشان دهنده چیست؟ آیا وضعیت شما بهتر یا بدتر می شود؟ آیا باید مراحل یا داروهای بیشتری را به برنامه درمانی خود اضافه کنید؟ همچنین باید بپرسید که آیا لازم است این آزمایش را در فواصل زمانی منظم انجام دهید.

سخن آخر

ممکن است چند روز قبل از آماده شدن نتایج آزمایش خون کلسیم شما بگذرد و در آن دوره، ممکن است احساس اضطراب یا عصبی کنید. شما باید با خانواده و دوستان خود در مورد ترس های خود صحبت کنید زیرا ممکن است احساس بهتری داشته باشید. نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که صرف نظر از نتایج شما، آزمایش کلسیم خون به ندرت برای تشخیص قطعی هر بیماری جدی پزشکی کافی است.

اگر بر اساس نتایج آزمایش کلسیم، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما مشکوک به بیماری زمینه‌ای دیگری هستید، همچنان باید آزمایش‌های بیشتری را برای تأیید وجود یا عدم وجود آن انجام دهید. اگر مشخص شد که یک بیماری زمینه‌ای دارید که باعث سطح غیرطبیعی کلسیم شما می‌شود، بهتر است که زود تشخیص داده شود تا درمان مؤثرتر باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز