لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

سرفه خونی نشان دهنده چیست؟

سرفه خونی نشان دهنده چیست؟ || دام و پت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سرفه خونی که به عنوان هموپتیزی شناخته می شود، می تواند بسیار ترسناک باشد. همچنین می تواند در ابتدا گیج کننده باشد. آیا واقعاً خون از ریه های شما می آید یا ممکن است از خونریزی بینی، مری یا معده شما باشد؟ در حالی که هموپتیزی خاص ترین علامت سرطان ریه است، اغلب به دلیل یک علت خوش خیم است. بیایید به علل احتمالی، اقداماتی که ممکن است برای تشخیص مشکل اساسی انجام شود، و گزینه‌های درمانی احتمالی نگاهی بیاندازیم. ما در این مقاله از پزشکت در مورد زمانی که سرفه خونی می‌تواند یک وضعیت اورژانسی باشد، صحبت خواهیم کرد، اما سرفه حتی مقادیر کمی خون می‌تواند خطرناک باشد.

میزان مرگ و میر ناشی از سرفه یک سوم فنجان خون، حدود 30 درصد است. اگر یک قاشق چایخوری یا بیشتر خون سرفه کرده اید، بهتر است هر چه سریع تر به مراکز درمانی مراجعه کنید.

سرفه خونی چه علائمی دارد؟

هموپتیزی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که در گلو، نای، یا در راه‌های هوایی بزرگ یا کوچک ریه‌ها ( نایژه‌ها  یا برونشیول‌ها ) خونریزی وجود داشته باشد.  بسیاری از مردم علائم خود را به صورت تف کردن مخاط رگه‌های خونی توصیف می‌کنند. خونی که سرفه می شود اغلب با خلط مخلوط می شود و می تواند ظاهری حباب دار داشته باشد.

مهم است که بین سرفه خونی و خونی که از طریق دهان از سایر نواحی بدن شما وارد می شود، تمایز قائل شوید. “هموپتیزی کاذب” اصطلاحی است که به تف کردن خونی که از ریه ها یا لوله های برونش نمی آید، می گویند. ” Hematemesis  ” اصطلاحی است که به خونی اطلاق می شود که از مری و معده شما می آید (استفراغ خونی).

چه چیزی باعث سرفه خونی می شود؟

سرفه خونی نشان دهنده چیست؟ || دام و پت

اگر خون سرفه می کنید، لزوماً به این معنی نیست که سرطان ریه دارید. بیماری های زمینه ای زیادی وجود دارد که می تواند این علامت را ایجاد کند و سرطان ریه تنها یکی از آنها است . اما از آنجایی که پیش آگهی سرطان ریه هر چه زودتر تشخیص داده شود مهم است که در اسرع وقت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. هموپتیزی تنها علامتی است که تنها در 7 درصد از افرادی که سرطان ریه تشخیص داده می شود، و مشخص ترین علامت برای تشخیص در نظر گرفته می شود.

شایع ترین علل سرفه خونی تحریک مجاری تنفسی ناشی از سرفه یا عفونت است. برخی از علل احتمالی خلط رگه‌دار خون عبارتند از:

  • برونشیت
  • برونشکتازی
  • پنومونی
  • ادم ریوی
  • استنشاق جسم خارجی
  • التهاب و تحریک مجاری هوایی در اثر سرفه های مکرر
  • سل: این شایع ترین علت سرفه خونی در سراسر جهان است، اما در ایالات متحده کمتر شایع است.
  • لخته شدن خون در ریه ها (آمبولی ریه): با آمبولی ریه، افراد اغلب به دلیل ترومبوز ورید عمقی، درد، قرمزی یا تورم در ساق پا دارند.
  • اختلالات خونریزی: این اختلالات می تواند ارثی باشد یا به دلیل مصرف داروها یا مکمل هایی باشد که زمان لخته شدن خون را افزایش می دهد.
  • سرطان ریه: تقریباً 20٪ از افراد مبتلا به سرطان ریه در دوره ای از بیماری خود سرفه خونی را تجربه می کنند و سرطان های قفسه سینه (از جمله سرطان ریه) علت حدود 25٪ موارد هموپتیزی هستند.

سرفه خونی در کودکان

سرفه خونی در کودکان نسبت به علائم مشابه در بزرگسالان علل متفاوتی دارد. شایع ترین علل عفونت ها مانند ذات الریه، برونشیت و سل هستند. تقریباً یک سوم مواقع نمی‌توان علت آن را تعیین کرد و علامت بدون یافتن علت از بین می‌رود. وضعیتی که به عنوان “ایدیوپاتیک” شناخته می‌شود. بیماری زمینه‌ای قلبی دومین علت شایع هموپتیزی در کودکان است.

در سرفه خونی چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سرفه خونی می تواند به سرعت به یک وضعیت جدی تبدیل شود. اما سرفه کردن بیش از یک قاشق چایخوری خون یک وضعیت اورژانسی پزشکی محسوب می شود. سرفه کردن 100 سانتی متر مکعب (سی سی) خون یا فقط 1/3 فنجان هموپتیزی شدید نامیده می شود و نرخ مرگ و میر بیش از 50 درصد دارد. در این شرایط سعی نکنید خودتان رانندگی کنید. از شخص دیگری بخواهید شما را به بیمارستان برساند.

همچنین در صورت احساس درد قفسه سینه، تنگی نفس، یا سبکی سر، حتی اگر فقط مقداری خون سرفه کنید، باید فوراً با مراکز درمانی تماس بگیرید. مشکل این است که سرفه کردن خون می تواند به سرعت باعث انسداد راه هوایی و آسپیراسیون خون به داخل ریه شود.

علائم بیماری

علت اصلی سرفه خونی چگونه تشخیص داده می شود؟

سرفه خونی نشان دهنده چیست؟ || دام و پت

اگر خون سرفه می کنید حتی مقدار بسیار کمی فقط یک بار یا حتی اگر مطمئن نیستید که واقعاً خون سرفه کرده اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما علاوه بر انجام یک معاینه فیزیکی دقیق، چندین سوال از شما می پرسد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • از چه زمانی شروع شد؟
  • چقدر خون سرفه کردی؟
  • آیا خون با خلط همراه بوده است؟
  • آیا در حین غذا خوردن رخ داده است؟
  • چه مدت است که این اتفاق افتاده است؟
  • آیا شما، یا تا به حال، سیگار کشیده اید؟
  • چه بیماری زمینه ای دیگری دارید؟
  • چه داروهایی مصرف می کنید (از جمله مکمل های گیاهی یا داروهای بدون نسخه)؟
  • آیا کسی در خانواده شما برونشیت، اختلالات خونریزی، مشکلات ریوی یا سرطان ریه داشته است؟
  • چه علائم دیگری را تجربه کرده اید؟ به عنوان مثال، سرفه مداوم، علائم آلرژی، تنگی نفس، گرفتگی صدا، خس خس سینه، کاهش وزن بدون دلیل یا خستگی.

بسته به میزان خونی که سرفه می‌کنید، پزشک ابتدا می‌خواهد برای جلوگیری از آسپیراسیون (تنفس محتویات موجود در دهان) و کنترل هرگونه خونریزی فعال، مطمئن شود وضعیت راه هوایی شما خوب است.

تست ها

سپس پزشک شما آزمایشاتی را برای تعیین علت توصیه می کند. آزمایشات احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایشات آزمایشگاهی برای بررسی شمارش خون و جستجوی هر دلیلی برای خونریزی
  • رادیوگرافی قفسه سینه برای بررسی عفونت هر گونه شواهد تومور
  • سی تی اسکن از قفسه سینه شما
  • برونکوسکوپی برای بررسی وجود اجسام خارجی یا ارزیابی راه های هوایی شما از نظر وجود تومور (در برونکوسکوپی، یک لوله انعطاف پذیر از طریق دهان وارد می شود و به داخل برونش شما وارد می شود).

اگر به طور مداوم سرفه خونی دارید، سی تی اسکن معمولاً آزمایش تصویربرداری انتخابی برای ارزیابی خونریزی است. درمان به علت علائم شما و همچنین میزان خونی که سرفه کرده اید بستگی دارد. به یاد داشته باشید که اگر فقط یک بار خون سرفه کنید، حتی اگر مقدار کمی باشد، باز هم بسیار مهم است که در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید. سرطان‌های ریه اغلب در عکس‌برداری معمولی از قفسه سینه نادیده گرفته می‌شوند و آزمایش‌های بیشتری از جمله سی‌تی اسکن قفسه سینه مورد نیاز است. اگر پزشک شما مشکوک است که شما ممکن است سرطان ریه داشته باشید، می توانید در مورد چگونگی تشخیص سرطان ریه، آنچه ممکن است انتظار داشته باشید و عوامل خطر احتمالی شما برای سرطان ریه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تا زمانی که تشخیص رد نشده باشد، احتمال ابتلا به سرطان ریه را نادیده نگیرید. سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نمی کشند هم رخ می دهد. در بزرگسالان جوان رخ می دهد. و تقریباً در زنان به اندازه مردان شایع است.

متأسفانه، میانگین زمان بین شروع علائم و تشخیص سرطان ریه 12 ماه است. زمانی که در طی آن درمان اغلب می تواند در نتیجه بیماری تفاوت ایجاد کند.

سرفه خونی چگونه درمان می شود؟

سرفه خونی نشان دهنده چیست؟ || دام و پت

یک گام مهم در رسیدگی به هموپتیزی، یافتن و درمان علت زمینه‌ای است، اما گاهی اوقات این علامت نیاز به درمان مستقیم (و فوری) دارد، حتی اگر علت آن کاملاً مشخص نباشد. اولین قدم در مدیریت هموپتیزی، اطمینان از محافظت از راه هوایی است. لوله گذاری (قرار دادن لوله داخل تراشه) به خصوص با خونریزی شدید ممکن است ضروری باشد. هنگامی که خونریزی خفیف است، درمان ممکن است بر مدیریت علت زمینه ای متمرکز شود. در غیر این صورت ممکن است گزینه های زیر در نظر گرفته شود.

گزینه های برونکوسکوپی

چندین تکنیک وجود دارد که می‌توان در حین برونکوسکوپی برای کنترل خونریزی استفاده کرد، اما این تکنیک‌ها زمانی مؤثر هستند که خونریزی خفیف یا متوسط باشد. برخی از گزینه ها عبارتند از:

  • الکتروکوتر (اندوبرونشیال)
  • آمبولیزاسیون شریان برونش
  • انعقاد پلاسمای آرگون یا فتوکواگولاسیون
  • قرار دادن استنت اندوبروشیال (مخصوصاً با سرطان ریه)
  • درج اندوبرونشیال: تعدادی از مواد را می توان از طریق آندوسکوپی وارد کرد تا خونریزی موضعی متوقف شود. برخی از مواردی که مورد استفاده قرار گرفته اند عبارتند از سالین یخی، فیبرینوژن و سلولز احیا کننده اکسید شده.

هنگامی که خونریزی بسیار زیاد است (هموپتیزی شدید)، روش های برونکوسکوپی بسیار کمتر موثر هستند. در حال حاضر، آمبولیزاسیون شریان برونش خط اول برای هموپتیزی عظیم توصیه می شود و می تواند کاملاً مؤثر باشد (البته زمانی که تشخیصی غیر از سرطان علت باشد، میزان موفقیت بهتر است).

عمل جراحی

جراحی کمتر از گذشته برای هموپتیزی مورد نیاز است، اما اغلب در مواردی مانند هموپتیزی عظیم به دلیل تروما استفاده می شود. جراحی ممکن است به روشی با حداقل تهاجم (رویکرد توراکوسکوپی به کمک ویدئو) یا از طریق یک روش باز انجام شود. برداشتن قطعه از بافت ریه در ناحیه ای که خونریزی دارد (رزکسیون سابلوبار) اغلب انجام می شود.

بیشتر خونریزی در مجاری هوایی از شریان های برونش نشات می گیرد و آمبولیزاسیون شریان برونش (در اصل ایجاد لخته در شریان) اغلب یک درمان موثر است.

سرفه خونی می‌تواند یک علامت ترسناک باشد و علل آن می‌تواند به خفیف تحریک مجاری هوایی ناشی از سرفه، تا جدی مانند سرطان ریه یا لخته شدن خون در ریه‌ها باشد. حتی مقادیر کمی خونریزی در ریه ها به دلیل خطر آسپیراسیون (و خفگی) می تواند خطرناک باشد. سرفه کردن فقط یک قاشق چایخوری خون یک اورژانس پزشکی محسوب می شود.

در حالی که ترسناک است، حتی با خونریزی فعال نیز کارهای زیادی می توان انجام داد. آمبولیزاسیون شریان برونش اغلب در شرایطی که می تواند جدی باشد بسیار مؤثر است. در حالی که سرفه خونی اولین علامت تنها در 7 درصد از سرطان های ریه است، مهم است که این احتمال را در بزرگسالان صرف نظر از عوامل خطر رد کنید. مانند سایر سرطان ها، هر چه سرطان ریه زودتر تشخیص داده شود، شانس درمان بیشتر است.

سوالات متداول

آیا سرفه خونی نشانه کووید است؟ نه به طور معمول. در موارد نادر، افراد خون سرفه می کنند. طبق برخی گزارش‌ها، کمتر از 1 تا 5 درصد از افرادی که به دلیل کووید در بیمارستان بستری می‌شوند، از این علامت رنج می‌برند. همچنین در افرادی که از ذات الریه مرتبط با کووید بهبود می یابند دیده شده است.

چرا با برونشیت خون سرفه می کنم؟ خون ممکن است از مجرای بینی، گلو، ریه ها یا مجاری تنفسی باشد، جایی که رگ های خونی ممکن است بر اثر نیروی سرفه یا تحریک پاره شوند. اگر مقدار خون بسیار کم است، نباید مشکلی ایجاد کند، اما به پزشک خود اطلاع دهید تا مطمئن شوید که عفونت ریه شدیدتر نیست.

آیا داروها می توانند باعث سرفه خونی شما شوند؟ بله. داروهای رقیق کننده خون که به عنوان ضد انعقاد نیز شناخته می شوند، گاهی اوقات می توانند باعث سرفه خونی شوند. این داروها عبارتند از کومادین (وارفارین)، زارلتو (ریواروکسابان)، و پراداکسا (دابیگاتران). در صورت بروز این مشکل فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز