لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سرطان صفاق اولیه

سرطان صفاق اولیه || پزشکت
فهرست مطالب
قرص جوشان ویتامین C گلوک ویت با خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن، به حفظ سلامتی شما کمک می‌کند. این محصول به تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن می‌پردازد و با جذب و هضم آسان، گزینه‌ای مناسب برای همه افراد، به‌ویژه کسانی که به دیابت مبتلا هستند، به شمار می‌آید.

سرطان صفاق اولیه (PPC) یک سرطان نادر است. از لایه نازک بافتی که داخل شکم را پوشانده شروع می شود. این پوشش بافتی صفاق نامیده می شود. سلول های PPC، همان شایع ترین نوع سلول های سرطان تخمدان هستند. این به این دلیل است که پوشش داخلی شکم و سطح تخمدان از همان بافتی ناشی می شوند که از جنین‌های داخل رحم رشد می‌کنیم. بنابراین پزشکان با PPC مانند سرطان تخمدان رفتار می کنند.

صفاق تمام اندام های داخل شکم مانند روده و کبد را می پوشاند. از اندام ها محافظت می کند و به عنوان یک مانع در برابر عفونت عمل می کند. دارای 2 لایه  است که یک لایه دیواره شکم را می پوشاند و لایه جداری نامیده می شود. لایه دیگر اندام ها را می پوشاند و لایه احشایی نامیده می شود. مقدار کمی مایع بین دو لایه وجود دارد که آنها را از هم جدا می کند و به آنها اجازه می دهد روی یکدیگر بلغزند.

شیوع سرطان صفاق اولیه

PPC عمدتاً زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. در مردان بسیار نادر است. اکثر افراد زمانی که تشخیص داده می شوند بالای 60 سال سن دارند. تحقیقات آمریکایی نشان می دهد که حدود 10 از 100 (حدود 10٪) از همه زنان مبتلا به سرطان های سروزی تخمدان، فالوپ و صفاق به PPC مبتلا هستند. علل PPC ناشناخته است. بیشتر سرطان ها در اثر عوامل مختلفی که با هم کار می کنند ایجاد می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که تعداد بسیار کمی از PPC ها ممکن است با ژن های معیوب ارثی BRCA 1 و BRCA 2 مرتبط باشند. این ها همان ژن هایی هستند که خطر سرطان تخمدان و سرطان پستان را افزایش می دهند.

انواع سرطان صفاق اولیه

سرطان صفاق اولیه-پزشکت

سرطان صفاق اولیه می تواند به انواع زیر تقسیم بندی شود:

اپیتلیال. شایع ترین سرطانی که در صفاق شروع می شود، سرطان اپیتلیال نامیده می شود. از سلول های اپیتلیال شروع می شود و انواع مختلفی دارد. سرطان سروزی شایع ترین است. آنها معمولاً درجه بالایی دارند که به این معنی است که می توانند سریعتر رشد کنند. سایر انواع بسیار کمتر رایج، عبارتند از:

  • سلول شفاف
  • اندومتریوئید
  • مخاطی

اینها بیشتر از سرطان های سروزی در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند.

تومورهای مرزی. اینها همچنین از سلول های اپیتلیال غیر طبیعی تشکیل شده اند. اما سرطان نیستند و به کندی رشد می کنند. آنها ممکن است به بافت مجاور گسترش یابند اما در این بافت ها رشد نمی کنند و به سایر قسمت های بدن گسترش نمی یابند.

علائم سرطان صفاق اولیه

علائم سرطان صفاق اولیه می تواند بسیار نامشخص و تشخیص آن دشوار باشد. بسیاری از علائم به احتمال زیاد ناشی از سایر بیماری های زمینه ای است. علائم PPC عبارتند از:

  • ورم شکم
  • درد شکم
  • احساس نفخ
  • یبوست یا اسهال
  • احساس یا بیمار بودن
  • از دست دادن اشتها

آزمایش ها تشخیصی سرطان صفاق اولیه

سرطان صفاق اولیه || پزشکت

ممکن است آزمایش‌های زیر را برای تشخیص سرطان صفاق اولیه انجام دهید.

معاینه لگن

اکثر مردم با مراجعه به پزشک عمومی خود شروع می کنند. ممکن است بخواهند شکم شما را معاینه کنند. آنها به آرامی روی قسمت بیرونی شکم شما فشار می آورند تا هرگونه توده یا ناحیه حساس را احساس کنند. پزشک شما ممکن است بخواهد شما را به صورت داخلی معاینه کند. این برای این است که ببینید آیا شکم شما، از جمله رحم و تخمدان‌ها، طبیعی است یا خیر. پزشک از شما می خواهد که به پشت روی میز دراز بکشید و پاهایتان را کشیده و زانوهایتان را باز کنید.

سپس یک یا دو انگشت دستکش دار را وارد واژن شما می کنند. همزمان با دست دیگر به شکم شما فشار می آورند. اگر قسمتی از شکم بزرگ شده باشد، یا اگر توده ای از هر نوع در آن وجود داشته باشد، ممکن است پزشک شما بتواند آن را احساس کند.

آزمایشات خون

سرطان های اولیه صفاق اغلب پروتئینی به نام CA125 تولید می کنند که در آزمایش خون خود را نشان می دهد. پزشکان این را نشانگر تومور می نامند. افزایش سطح CA125 می تواند نشانه PPC، سرطان تخمدان یا سرطان لوله فالوپ باشد. اما می توان آن را به دلایل دیگری مطرح کرد، مانند:

  • اندومتریوز
  • فیبروم ها
  • بارداری
  • بیماری التهابی لگن

ممکن است برای کمک به تشخیص نیاز به انجام سونوگرافی داشته باشید. سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از قسمتی از بدن استفاده می کند. ممکن است یک سونوگرافی شکم یا سونوگرافی ترانس واژینال انجام دهید. همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد که سی تی اسکن یا اسکن MRI انجام دهید تا بررسی کند که آیا سرطان در شکم شما گسترش یافته است یا خیر.

مراحل سرطان صفاق اولیه

مرحله سرطان نشان می دهد که سرطان چقدر بزرگ شده و آیا گسترش یافته است یا خیر. این به پزشکان کمک می کند تا تصمیم بگیرند که افراد به کدام درمان نیاز دارند. سیستم مرحله بندی برای PPC مانند سرطان تخمدان است، اما مرحله اولیه وجود ندارد. PPC همیشه یا مرحله 3 یا 4 است. این یک سرطان پیشرفته است.

درمان سرطان صفاقی

سرطان صفاق اولیه || پزشکت

درمان در این سرطان به چند چیز بستگی دارد از جمله:

  • اندازه سرطان شما
  • سلامت عمومی شما
  • جایی که سرطان در شکم است و اگر به دورتر گسترش یافته باشد

درمان PPC مانند سرطان پیشرفته تخمدان اپیتلیال است. هدف از درمان سرطان پیشرفته معمولاً کوچک کردن سرطان و کنترل آن تا زمانی که ممکن است است. ممکن است درمان های زیر را داشته باشید.

عمل جراحی

هدف از جراحی برداشتن هر چه بیشتر سرطان از شکم قبل از شیمی درمانی است. به این عمل جراحی حجیم زدایی می گویند.

شیمی درمانی زمانی که فقط تومورهای کوچک در داخل شکم وجود داشته باشد بهتر عمل می کند. این جراحی معمولاً شامل برداشتن رحم، تخمدان ها، لوله های فالوپ و لایه ای از بافت چربی به نام امنتوم است.

جراح همچنین سرطان دیگری را که در زمان جراحی ببیند، برمی دارد. اگر سرطان در آنجا گسترش یافته باشد، ممکن است بخشی از روده را نیز شامل شود. گاهی اوقات PPC ممکن است رشد کند به طوری که روده یا سیستم ادراری را مسدود می کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است برای رفع انسداد این موارد نیاز به جراحی داشته باشید.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از داروهای ضد سرطان (سیتوتوکسیک) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. این داروها با اختلال در رشد سلول های سرطانی عمل می کنند. این داروها در جریان خون در سراسر بدن گردش می کنند.

ممکن است در مراحل زیر شیمی درمانی داشته باشید:

  • قبل از جراحی برای کاهش اندازه سرطان
  • پس از جراحی زمانی که بهبود یافتید.
  • اگر قادر به انجام عمل جراحی نباشید، خود به خود

رایج ترین داروهای شیمی درمانی مورد استفاده برای درمان PPC ترکیبی از کربوپلاتین و پاکلیتاکسل (تاکسول) است.

رادیوتراپی

رادیوتراپی از اشعه ایکس با انرژی بالا برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. همچنین رادیوتراپی اغلب برای PPC ها استفاده نمی شود. اما پزشکان ممکن است از آن برای کوچک کردن تومورها و کاهش علائم استفاده کنند.

شما ممکن است برای کنترل علائم، مانند درد و مایع در شکم (آسیت)، حتی اگر قادر به انجام شیمی درمانی نباشید، گزینه های درمانی دیگری داشته باشید. مایع می تواند بین دو لایه صفاق جمع شود. می تواند بسیار ناراحت کننده و سنگین باشد. پزشک شما می تواند مایع را با استفاده از روشی به نام پاراسنتز شکمی یا ضربه آسیتی تخلیه کند.

محققان در سراسر جهان به دنبال راه های بهتری برای تشخیص و درمان سرطان تخمدان هستند. برخی از آزمایشات سرطان تخمدان پیشرفته نیز برای افراد مبتلا به PPC باز است.

مقابله با سرطان، به خصوص زمانی که نادر است، هم از نظر عملی و هم از نظر احساسی می تواند دشوار باشد.

درمان سرطان صفاق اولیه که عود می کند.

شنیدن اینکه سرطان دوباره عود کرده است می تواند بسیار سخت باشد. ممکن است احساس شوکه کنید و فکر کردن به درمان مجدد برایتان مشکل باشد. پزشک و پرستار متخصص شما در آنجا هستند تا به شما کمک کنند و از شما حمایت کنند. آنها بهترین گزینه های درمانی را برای شما توضیح خواهند داد. هدف این است که سرطان را تا زمانی که ممکن است کنترل کنیم. درمان شما به موارد زیر بستگی دارد:

  • درمانی که قبلا داشتید.
  • اگر عوارض جانبی سختی از درمان های قبلی داشتید.

شما معمولاً شیمی درمانی بیشتری و یک داروی درمانی هدفمند دریافت می کنید. گاهی اوقات جراحی بیشتر امکان پذیر است. ممکن است طی چندین سال درمان های مختلفی برای کنترل سرطان داشته باشید. پزشک شما همچنین ممکن است در مورد انجام درمان های جدیدتر در یک کارآزمایی بالینی با شما صحبت کند. اگر سرطان در نزدیکی روده رشد کند، ممکن است به روده فشار وارد کند. این می تواند باعث انسداد شود بنابراین محتویات روده نمی توانند به راحتی از آن عبور کنند. یا ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که جراحی روی شکم باعث چسبیدن بافت ها به هم می شود.

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. با سلام مادرم 60سالش هست واین علایم داره و دکتر پالاسکوپی تشخیصی براش انجام داد که دو نمونه داد که امنتوم و پریتون هست .لطفا نظرتو بگید و چه پیشنهادی دارید .ایا دکتر هم تاثیر داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

نفخ و دل درد - پزشکت

نفخ شکم باعث درد شکم و تغییر در الگوی مدفوع می شه و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذاره. برای درمان علائمت با متخصص گوارش و داخی مشاوره تلفنی بگیر.

بیش-فعالی-کودک

بیش‌فعالی در کودکان می تونه باعث مشکلات تمرکز،کنترل حرکات و رفتارشون بشه. برای کنترل کودک بیش فعال بهتره با متخصص روانپزشک تلفنی مشاوره بگیری.

خشکی لب - پزشکت

خشکی لب می تونه در اثر کمبود آب، اگزما، آفتاب و غیره باشه. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

اگه دستت زیاد عرق می کنه و کلافه ت کرده همین الان با متخصصان آنلاین 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

فشار خون - پزشکت

فشار خون بالا خطر سکته قلبی،بیماری‌ کلیوی و مشکلات قلبی-عروقی را افزایش میده. اگه فشارخون داری همین الان با متخصص قلب و عروق مشاوره تلفنی بگیر.

لک صورت - پزشکت

تغییرات هورمونی،آفتاب،محصولات آرایشی نامناسب و غیره می تونه باعث لک صورت بشه. برای تشخیص صحیح و درمان لک صورتت با متخصص پوست مشاوره تلفنی و تصویری بگیر.