لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تغذیه

رژیم غذایی برای عفونت معده

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

گاستریت یک بیماری گوارشی و شامل التهاب بافت داخلی معده است. علائم آن شامل سوء هاضمه، سوزش درد معده و حالت تهوع است. برای برخی افراد، تغییر رژیم غذایی برای عفونت معده می تواند موثر باشد. انواع و علل مختلف گاستریت وجود دارد. یک علت شایع این بیماری، عفونت با باکتری (H. pylori) است. دلایل دیگر گاستریت شامل استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مصرف زیاد الکل و برخی از بیماریهای التهابی مانند بیماری کرون است.

بعضی از غذاها ممکن است خطر ابتلا به H. پیلوری را افزایش دهند و برخی از عادتهای غذایی می توانند باعث اختلال در عملکرد معده شوند و یا در غیر این صورت علائم گاستریت را بدتر کنند. ممکن است فرد مبتلا به گاستریت در غذا خوردن مشکل داشته باشد و در نتیجه اشتها خودش را از بدهد و دچار کمبود وزن شود. گاستریت درمان نشده می تواند منجر به زخم، درد مداوم و خونریزی شود. این شرایطی در بعضی موارد، می تواند خطرناک شود. التهاب مزمن معده نیز خطر سرطان معده را افزایش می دهد.

از غذاهایی که باعث تحریک ترشح آب معده از قبیل قهوه، چای سیاه و نوشیدنی های کولا می شوند و همچنین از غذاهایی که معده را تحریک می کنند مانند فلفل و گوشت های فرآوری شده و چرب باید در طول درمان H. pylori خودداری کنید.

هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری است که معمولا باعث التهاب معده می شود؛ اما در برخی موارد، این عفونت نیز می تواند به مشکلات دیگری مانند سرطان معده، زخم معده، کمبود ویتامین B12، کم خونی، دیابت و کبد چرب منجر شود؛ بنابراین، درمان عفونت معده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اگر علائم عفونت معده را تجربه می‌کنید، بهتر است از یک متخصص داخلی آنلاین در پزشکت کمک بگیرید.

غذاهای مفید برای عفونت معده

غذاهای مفید برای عفونت معده || پزشکت

در رژیم غذایی برای عفونت معده چای سبز و میوه و سبزیجات تازه ممکن است به محافظت از بدن در برابر گاستریت کمک کنند. اینها منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند که با کاهش سطح ترکیبات ناپایدار بنام رادیکال های آزاد در بدن، می توانند در جلوگیری از آسیب سلولی و بیماری کمک کنند.

رژیم غذایی برای درمان عفونت معده که ممکن است به جلوگیری از رشد H. پیلوری و کاهش گاستریت و ایجاد زخم کمک کنند عبارتند از:

  • گل کلم، کلم، تربچه و سایر سبزیجات
  • انواع توت ها مانند زغال اخته، تمشک و توت فرنگی
  • زردچوبه، ادویه ای ملایم است که ممکن است خاصیت ضد التهابی داشته باشد.

آنتی اکسیدان ها همچنین ممکن است به جلوگیری از طیف وسیعی از بیماری های دیگر کمک کنند.

به منظور رعایت رژیم غذایی برای عفونت معده و مقابله با التهاب، مقدار زیادی میوه تازه، سبزیجات و سایر غذاهای گیاهی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، بخورید. همچنین از خوردن غذاهای فرآوری شده و هرگونه چربی های ناسالم و افزودن نمک یا شکر خودداری شود.

برای عفونت معده چه غذایی بخوریم ؟

هیچ رژیم غذایی خاصی نمی تواند گاستریت را درمان کند، اما مصرف برخی مواد غذایی ممکن است به بهبود علائم کمک کند. به عنوان مثال، تغییر رژیم غذایی می تواند به محافظت از معده و مدیریت التهاب کمک کند.

غذاهایی که در درمان عفونت معده تاثیر دارند، عبارتند از:

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها در غذاهایی مانند ماست وجود دارند و به صورت پودر یا کپسول نیز می توانند به عنوان مکمل مصرف شوند. آنها از باکتری های مفیدی تشکیل شده اند که در روده زندگی می کنند.

امگا 3 و امگا 6

امگا 3 و امگا 6 به کاهش التهاب معده و جلوگیری از رشد H. پیلوری و درمان این بیماری کمک می کند. این چربی های خوب را می توان از مصرف غذاهایی مانند روغن ماهی، روغن زیتون، تخم هویج و روغن تخم گریپ تامین کرد.

کلم بروکلی، گل کلم و کلم

این 3 سبزیجات، به ویژه کلم بروکلی، حاوی موادی به نام ایزوتیوسیاناتها هستند که می توانند به جلوگیری از سرطان و مبارزه با هلیکوباکتر پیلوری کمک کنند و باعث کاهش شیوع این باکتری در روده می شوند. این سبزیجات به راحتی هضم می شوند و به کاهش درد معده ناشی از درمان کمک می کنند، به طوری که روزانه 70 گرم کلم بروکلی برای نتیجه گیری بهتر توصیه می شود.

کلم بروکلی، حاوی ماده شیمیایی به نام سولفورافان است که خاصیت ضد باکتریایی دارد. همچنین حاوی آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت در برابر سرطان کمک کند. به همین دلیل، خوردن جوانه بروکلی ممکن است در تسکین یا جلوگیری از گاستریت و کاهش خطر ابتلا به سرطان معده موثر باشد. بررسی ها نشان می دهد، مبتلایان به عفونت هلیکوباکتر پیلوری که 70 گرم (بیش از نیمی از فنجان) جوانه کلم بروکلی در روز به مدت 8 هفته مصرف می کردند، نسبت به افرادی که نمی خورند، دارای عفونت و التهاب کمتری هستند.

گوشت و ماهی سفید

گوشت و ماهی سفید حاوی غلظت کمتری چربی است که به هضم غذا کمک می کند. بهترین راه برای مصرف این گوشت ها، جوشاندن آنها با نمک است. در صورت کباب کردن گوشت یا ماهی، از روغن زیتون یا 1 قاشق غذاخوری آب استفاده کنید. کباب گوشت، بدون روغن، در فرد نیز می تواند موثر باشد، اما در این شرایط مصرف مرغ سرخ شده و ماهی توصیه نمی شود.

در صورت لزوم می توانید با متخصص تغذیه آنلاین در پزشکت همین الان مشورت کنید.

برای عفونت معده چه میوه ای بخوریم ؟

میوه های غیر اسیدی و سبزیجات آب پز باید در طول درمان H. pylori خورده شوند زیرا به راحتی هضم می شوند و به بهبود عملکرد روده کمک می کنند. از طرف دیگر، میوه های خاصی مانند تمشک، توت فرنگی، تمشک و زغال اخته در مبارزه با رشد این باکتری موثرند و بنابراین می توان آن را به میزان متوسط مصرف کرد.

درمان علائم عفونت معده

درمان برای مقابله با H. پیلوری معمولاً به مدت 7 روز ادامه دارد و با استفاده از داروهای مهار کننده پمپ پروتون مانند Omeprazole و Pantoprazole و همچنین آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین و کلاریترومایسین انجام می شود. درمان دارویی دو بار در روز انجام می شود و عوارض جانبی آن عبارتند از:

طعم فلزی در دهان

این عارضه می تواند در اوایل درمان رخ دهد و احتمالاً با گذشت زمان بدتر می شود. برای کمک به درمان این مشکل، روی سالادها قبل از مصرف سرکه و نمک بزنید. این کار به خنثی کردن اسیدها در دهان و تولید بزاق بیشتر کمک می کند که می تواند طعم فلزی را برطرف کند.

حالت تهوع و درد معده

حالت تهوع و درد معده معمولاً از روز دوم درمان به بعد ظاهر می شود، بنابراین برای جلوگیری از وقوع آنها، مصرف مقدار زیادی آب، استراحت و غذاهایی که به راحتی هضم می شود مانند ماست، پنیرهای سفید بسیار مهم است. مصرف چای زنجبیل کمی بعد از بیداری و  1 برش نان تست و همچنین مصرف مقادیر زیادی مایعات، راه های خوبی برای تسکین حالت تهوع است.

اسهال

اسهال معمولاً بعد از روز سوم درمان ظاهر می شود، زیرا آنتی بیوتیک ها علاوه بر از بین بردن H. پیلوری، باعث اسهال می شود. خوردن ماست ساده در روز و غذاهای قابل هضم مانند سوپ، پوره، برنج سفید، ماهی و گوشت سفید روش خوبی برای متوقف کردن اسهال است.

مواد غذایی مضر برای عفونت معده

عفونت معده || پزشکت

در طول درمان عفونت معده مهم است که از خوردن غذاهایی که معده را تحریک می کنند و یا ممکن است ترشح آب معده را تحریک کند و همچنین غذاهایی که باعث بروز عوارض جانبی مانند احساس سیری و هضم ضعیف می شود، پرهیز کنید؛ بنابراین، پرهیز از خوردن موارد زیر مهم است:

قهوه، شکلات و چای سیاه، زیرا آنها حاوی کافئین هستند که باعث تحریک حرکت معده و ترشح آب معده می شود.

نوشابه های گازدار، زیرا معده را تحریک می کنند و باعث ایجاد درد و رفلاکس اسید می شوند.

نوشابه های الکلی، زیرا باعث افزایش التهاب معده می شوند.

غذاهای  تند مانند سیر، خردل، سس، سس مایونز، سس وورسستر، سس سویا، سس سیر

گوشت های چرب، غذاهای سرخ شده و پنیرهای زرد، زیرا سرشار از چربی هستند که هضم را دشوار می کند و زمان ماندن غذا در معده را افزایش می دهد.

گوشت های فرآوری شده و غذاهای کنسرو شده، زیرا مواد نگهدارنده و مواد افزودنی شیمیایی زیادی دارند که می توانند معده و روده را تحریک کنند و التهاب را افزایش می دهد.

چه میوه هایی برای عفونت معده مضر است؟

میوه های ترش مانند لیمو، پرتقال و آناناس، زیرا می توانند باعث درد معده و سوزش قلب شوند.

بنابراین، مصرف آب بیشتر و پنیرهای سفید و میوه های تازه توصیه می شود.

نکات مربوط به رژیم غذایی

تغییرات رژیم غذایی زیر ممکن است به پیشگیری یا مدیریت گاستریت کمک کند:

وعده غذایی کم. مصرف پنج یا شش وعده غذایی کوچک در طول روز، به جای سه وعده غذایی بزرگ می تواند به کاهش تولید اسید معده کمک کند.

مدیریت وزن. اضافه وزن و چاقی، خطر ابتلا به گاستریت را افزایش می دهد. پزشک می تواند یک برنامه کاهش وزن را برای شما تعیین کند تا خطر ابتلا به گاستریت و سایر موارد مرتبط با سلامتی را کاهش دهد.

مصرف آنتی اسیدها. پزشک همچنین می تواند برای کاهش علائم مصرف دارو را توصیه کند. برخی مکمل های غذایی مانند اسیدهای چرب امگا 3 و پروبیوتیک ها ممکن است اثر گاستریت را کاهش دهند.

مدیریت استرس. استرس زیاد می تواند باعث تولید اسید معده شود و علائم و التهاب را بدتر کند.

مصرف هرگونه دارو را بررسی کنید. استفاده منظم از NSAID ها می تواند خطر صدمه به معده را افزایش دهد و علائم گاستریت را موجب یا بدتر کند. آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن همگی نمونه هایی از NSAID هستند.

بررسی ها نشان می دهد که غذاهای شور و چرب، به عنوان مثال، می توانند بافت داخلی معده را تغییر دهند. رژیم های غذایی با نمک بالا می توانند سلول های موجود در معده را تغییر دهند و آنها را در معرض ابتلا به عفونت H. پیلوری قرار دهند. مصرف زیاد الکل همچنین می تواند به التهاب معده کمک کرده و علائم را بدتر کند. همچنین می تواند باعث فرسایش پوشش معده شود.

دستور العمل های رژیم غذایی برای گاستریت

رژیم برای عفونت معده || پزشکت

میوه پخته شده

یک گزینه خوب برای میان وعده صبح یا بعد از ظهر خوردن میوه پخته شده یا آب پز است.

تهیه: روی سینی فر 6 سیب یا 6 گلابی را کنار هم قرار دهید و 3/4 لیوان آب اضافه کنید. سینی را در فر حدود 30 دقیقه یا تا زمانی که میوه تفت داده شود. می توانید 1 عدد چوب دارچین را در مرکز سیب یا گلابی فرو کنید تا آنها خوشمزه تر شوند.

ژله طبیعی

ژله تازه یک گزینه دسر مناسب برای وعده های اصلی غذایی است.

تهیه: 1 بسته ژلاتین بدون جوش را به 200 لیوان آب انگور اضافه کنید و حدود 2 ساعت در یخچال قرار دهید.

آبگوشت ماهی

آبگوشت ماهی یک انتخاب عالی برای یک شام سبک است و باید آن را خیلی داغ مصرف نکنید.

پیش آگهی عفونت معده

گاستریت یک مشکل گوارشی شایع است. تغییرات رژیم غذایی ممکن است به پیشگیری از آن و تسکین علائم کمک کند، اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر کمک به رژیم غذایی خاص وجود ندارد. ممکن است از مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و پرهیز از غذاهای فرآوری و سایر مواد غذایی حاوی چربی و نمک برای تسکین علائم این بیماری موثر و مفید باشد.

منبع
tuasaudelivestrongmedicalnewstodaytuasaude

نوشته های مشابه

42 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر. ممنون از مقاله و سایت خوبتون. من معدم میکروب داره و هر روز 2 تا سفیده تخم مرغ میخورم خواستم ببینم سفیده تخم مرغ برای من مضر هست یا نه.

      1. سلام من میکروب معده دارم دکترم رفتم قرص بهم داد ولی قرصا رو ک میخورم حس میکنم بد تر میشم ب دکتر گفتم گفتن طبیعی هست خوب میشه کم کم ولی نزدیک ی سه هفته یی هس مصرف میکنم ولی هنوز خوب نشده وقتی قرص میخورم بدتر میشم؛ میشه بگین دلیلش چیع

        1. سلام دلیل احتمالی آن ناراحتی التهابی معده می باشد.

          1. سلام من عفونت شدید معده دارم آیا میتونم سیگار بکشم؟

        2. سلام وخسته نباشید خدمت شما آقای دکتر مادر من چند وقتی هست معدش درد میکنه دوبار آزمایش خون دادیم متوجه شدیم عفونت معده داره دکترش تجویز کپسول آموکسی سیلین داد چهار بسته وچندتا داروی دیگه ودوباره بازم همون داروها ولی اثری نداشت رفتیم داروگیاهی اونم کپسول گیاهی داد با عرق پونه ویه عرق دیگه ولی بازم دردش کمتر نشد چند روز پیش رفتیم وآزمایش آندوسکپی دادیم ولی هنوز جوابش نیومده میخوام بپرسم الان باید چیکار کنیم تا دردش خوب بشه

          1. سلام تا گرفتن جواب آزمایش داروها را ادامه دهید.

  2. سلام ببخشید من معدم میکروبیه و هر روز ناشتا یه حبه سیر میخورم آیا ضرری داره برا من؟

    1. سلام اکثر مردم با خوردن سیر به شکل ناشتا اذیت می شوند شما اگر اذیت نمیشوید بخورید.

    2. همینکه موضوع رو کش ندادین وتکرار بیجا نکردین مثل سایتهای دیگه ممنون. مطالب مفیدی در اختیارمون گذاشتین بسیار ممنون واقعا تمام مطالب بدردبخور وکامل بود و کاملا رسا

  3. سلام بابت توضیحات کاملتان خیلی خیلی ممنونم توضیحات کامل و کافی بود

  4. باسلام وعرض ادب، ممنون ازمطالب مفیدتو ن میکروب معده دارم اما پزشکم امپرازول رو درکنار آموکسی و.. تجویزنکرده چرا؟

    1. سلام پزشکان برای درمان عفونت معده معمولا از مترونیدازول استفاده می کنند.

  5. سلام خیلی ممنون از مطالب مفیدی ک گذاشتین و کمک کردین.
    من یه هفته‌س ک مدام حالت تهوع دارم اکثرا شبا ،معدم ورم کرده درد و سوزش هم دارم.دو مرتبه دکتر رفتم یکیشون گفت ورم معده داری قرص مترونیدازول و آمپول(دمیت..) ضد حالت تهوع نوشت اما نگرفتم داروهارو دکتر دیگه ک رفتم گفت معدت عفونی شده کپسول آموکسی سیلین و قرص فاموتیدن همراه با آمپول مسکن نوشت این قرصا رو دارم استفاده میکنم.کدومشون بهترن؟
    و یه سوال دایی من معدش یه همچین حالتی داشت دکتر ک رفته بود گفته بود میوه و سبزیجات و پنیر و… مصرف نکنه الان شما که گفتین من گیج شدم ک مصرف بشه یا نشه.میشه راهنمایی کنید.ممنون?

    1. سلام اگر عفونت معده باشد مصرف میوه و سبزی منعی ندارد ولی اگر سایر مشکلات معده از جمله التهاب و یا زخم معده باشد مصرف سبزیجان و میوه باعث تشدید ناراحتی معده می گردد.

  6. سلام پاسخ این سوال را از متخصص داخلی و یا فوق تخصص گوارش بگیرید.

  7. سلام وقتتون بخیر
    ممنون بابت این مطالب مفیدتون
    مامانم هم زخم معده دارن
    هم عفونت شدید معده دارن
    آندوسکوپی هم رفتن
    متروندازول و پنتوپرازول و بیسموت پزشک تجویز کرد…
    ولی حالا درد خیلی دارن صبح ها خیلی بی قرارن از درد نمیدونم چیکار کنم???
    غذای چرب و شور و شیرین هم نمی‌خورن
    اما نمیدونم چ رژیمی باید داشته باشن
    چ نوع گیاهی مصرف کنن چ غذاهایی رو اصلا نباید مصرف کنن صب چی بخورن بهتره شب چی نخورن
    توروخدا راهنماییم کنین مامانم خیلی بیش از حد درد میکشن?????

    1. سلام علایم مطرح شده نشانه یک مشکل فوری می باشد تذا با مراجعه فوق تخصص گوارش مشکل شناسایی و مرتفع می گردد.

      1. سلام مادرم چند وقته معدش خیلی درد میکنه تب و لرز و اسهال خونیه، یه بار هم آزمایش داده بود که دکتر گفت عفونت معده داره هر چی دارو هم که میخوره خوب نشده چند روزه که خیلی مریضه الان باید چکار کنه

  8. سلام اقاي دكتر من هم التهاب معده دارم هم ميكروب معده ميخواستم بپرسم اين ها باعث نفس تنگي ميشه ايا؟ چون من نفس تنگي دارم و اينكه سبزيجات ابپز براي درمان ميكروب معده خوبه؟؟؟

    1. سلام ناراحتی معده معمولا باعث ناراحتی تنفس نمی شود. سبزیجات معمولا باعث تشدید ناراحتی معده می شوند.

    2. سلام و خسته نباشید، من هم میکروب معده دارم و هم چربی کبد وآهن ذخیره بدنم هم 580 هست، چه غذاهایی رو مصرف کنم که هم برا معدم خوب باشه وهم برا کبدم ضرر نداشته باشهو هم اینکه دارای آهن نباشه،؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

  9. سلام وقتتون بخیر
    مرسی از مقاله مفید و خوبتون
    من از ۹ سالگی حداقعا چند ماهی ۱ بار معده درد میگیرفتم و در سن ۱۱ سالگی به دکتر مراجعه کردم و گفتن که نصف معدم عفونت داره و ۲ تا خراش دارم
    دارو بهم دادن و مصرف کردم
    ولی الان که ۱۳ سالمه هنوز معده درد دارم و الان ۳ روز پشت سر هم معده درد دارم
    باید چیکار کنم ؟

    1. سلام در اسرع وقت به فوق تخصص گوارش و یا متخصص داخلی مراجعه نمایید.

      1. سلام من اذمایش دادم گفتن عفونت معده دارم سردرد شدید سوزش معده خستگی زیاد و همیشه دل شوره و استرس دارم ایا این بر اثر عفونت معده هست

  10. وقت بخیر
    من در حال مصرف دارو برای مداوای میکروب معده هستم.آیا خوردن بادام زمینی یا کره بادام زمینی مشکلی ایجاد میکنه؟منع مصرف داره؟
    با سپاس

    1. سلام تداخلی ندارد احتیاطا با فاصله یک ساعته مصرف شود.

    2. سلام کسی که هلیکوباکتری یا همون میکروب معده داره ،در طول درمان همراه با قرص اینا میتونه چودر چاق کننده یا همون اشتها اور بخوره تا وزنی که از دست داده در طول درمان و قبلش رو بالا ببره؟!

      1. سلام بلی می توان داروهای چاق کننده به تجویز پرشک مصرف نمود.

  11. سلام آقای دکتر من ۳ روزه معده درد شدید دارم هی دردش میاد و میره و اسهال شدید و رفتم دکتر عمومی به من یک کپسول فمی لاکت و قرص سیپرو وفلو کساسین داد ولی هنوز خوب نشدم و تغییر ندیدم

  12. سلام من مشکل معده دارم هم سردرد و هم حالت تهوع و وقتی سردرد باشم چیزی خورده نمیتونم حتا آب چون زود استفراغ میکنم دکتر برام آمپول ضد تهوع داده و قرص دمپریدون۱۰، امپرازول۲۰، فارژزیک، پنتوپرازول وفاموییدین. اما فکر میکنم حالم بدتر شده و آزمایش هم ندادم چون دکتر نگفت.

    1. سلام عفونت باکتری معده اچ پیلوری با انتی ژن مدفوعی بررسی بشه نیاز به اندوسکوپی معده دارید

      1. سلام خستنه باشید آیا ماکارانی برای عفونت معده برای جلسه اول درمان مضر است

  13. با سلام خانمی ۴۰ ساله هستم که بعد از درد پهلوی راست و سیاه شدن مدفوع به متخصص گوارش مراجعه کردم. ایشان با آندوسکوپی و کولونوسکوپی و نمونه برداری و سی تی اسکن تشخیص به عفونت هلیکوباکتری و زخم و التهاب معده دادن. رژیم غذایی من چگونه شود که علاوه بر بهبود مریضی کنونی، در آینده دچار سرطان معده نشوم؟
    و چند وقت یکبار برای چکاب باید مراجعه کنم؟

    1. سلام انتی بیوتیک کلاریترومایسین اموکسی سیلین بیسموت و مترونیدازول به همراه پانتوپرازول ۲هفته مصرف کنید و با انتی ژن مدفوع اچ پیلوری ریشه کنی را تایید کنید وگرنه نمیشه تضمین داد سرطان نگیرید

  14. سلام خستنه باشید آیا ماکارانی برای عفونت معده برای جلسه اول درمان مضر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز