لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

رنگ زبان سالم چگونه است؟

رنگ زبان سالم چگونه است؟ | پزشکت

فهرست مطالب

رنگ زبان سالم چگونه است؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


رنگ زبان سالم باید صورتی، با یک پوشش نازک مایل به سفید روی سطح باشد. پاپیلاها در زبان سالم شایع و اینها گره های کوچکی در امتداد سطح هستند که به فرد در خوردن و طعم غذا کمک می کنند.شاید فکر کنید زبانتان فقط رنگ خاصی دارد، در حقیقت  این اندام عضلانی کوچک می‌تواند در طیف وسیعی از رنگ‌ها باشد. زبان ی تواند قرمز، زرد، بنفش یا رنگ دیگری شود و برخی بیماری ها احتمال دارد حتی شکل آن را تعیین کنند. غیرمعمول نیست که زبان رنگ متفاوتی داشته باشد، اما  نشانه سلامت مطلوب نیست. در حالی که زبان هر کسی می تواند کمی متفاوت به نظر برسد، یک زبان “معمولی سالم” ویژگی های مشابهی دارد.

رنگ های یک زبان “ناسالم”

وقتی زبان رنگ صورتی معمولی خود را ندارد، احتمال دارد یک بیماری داشته باشید. در زیر رنگ‌های مختلف زبان و معنی آنها آمده است.

  • رنگ زرد. اگر سیگار می کشید یا از تنباکوی جویدنی استفاده می کنید، زبان می تواند ظاهری زرد داشته باشد. گاهی اوقات زردی و پسوریازیس نیز ممکن است باعث زردی زبان شوند.
  • خاکستری. مشکلات گوارشی می تواند باعث خاکستری شدن زبان شود. زخم معده یا اگزما نیز احتمال دارد دلیل رنگ زبان باشند.

زبان سفید

رنگ زبان سالم چگونه است؟ | پزشکت

زبان سفید معمولاً به دلیل لکه های سفیدی است که روی سطح زبان رشد می کنند. اینها معمولاً در اثر عفونت های قارچی مانند برفک دهان ایجاد می شوند. داروهای ضد قارچ می توانند این لکه ها را پاک کنند. زبان سفید می تواند در اثر بیماری های خوش خیم مانند لکوپلاکیا یا لیکن پلان دهان ایجاد که باعث ایجاد خطوط سفید می شود. گاهی اوقات لکوپلاکیا احتمال دارد سرطانی شود.

یک پوشش سفید ضخیم یا سنگین روی سطح زبان، که به عنوان لکوپلاکیا نیز شناخته می شود و می تواند ناشی از دود سیگار یا تحریک زبان باشد. این بیشتر ظاهری روکش دار دارد. آن را با برفک دهان اشتباه نگیرید، برفک شبیه یک لایه پنیر دلمه روی زبان  و اغلب با دیابت یا ضعف سیستم ایمنی مرتبط است .لکوپلاکیا در افرادی که زیاد سیگار می کشند شایع است.

شاید زمان ببرد تا متوجه شوید که این عارضه را دارید. لکوپلاکیا به تدریج ایجاد می شود تا زمانی که از کنترل خارج شود، بنابراین احتمال دارد بیمار متوجه آن نشود. معاینات روتین را با پزشک خود انجام دهید.

زبان قرمز با ظاهری “نقشه ای”

زبان قرمز (نه صورتی تیره)  به سادگی کمبود ویتامین B را نشان دهد که می تواند با مکمل برطرف شود. مخملک، اگزما، و بیماری کاوازاکی نیز می تواند باعث قرمز شدن زبان شوند. لکه های قرمز با حاشیه های سفید در امتداد زبان یک وضعیت نادر، اما بی ضرر به نام زبان جغرافیایی است.

آیا زبان شما به نظر می رسد که با جزایر کوچک صاف پر شده است. این زبان جغرافیایی نامیده می شود.  و کاملاً رایج است و خطرناک نیست. زبان دارای الگوهای قرمز و سفیدی است که شبیه یک نقشه است، از این رو نام آن گرفته شده است.” در اینجا نیازی به نگرانی نیست و مشخص نشده چرا این رخ می دهد.

نوک قرمز زبان

نوک قرمز زبان می تواند نشان دهنده استرس ذهنی یا عاطفی باشد. شاید در موقعیت های پر استرس  بیشتر، و زمانی که همه چیز حل شد، خود به خود برطرف می شود.  «همچنین، داروهای روان‌شناختی می‌توانند هم جریان بزاق و هم هیدراتاسیون دهان را تغییر دهند، که احتمال دارد روی کل دهان و رنگ زبان تأثیر بگذارد».

زبان سیاه و مودار

رنگ زبان سالم چگونه است؟ | پزشکت

این وضعیت زمانی رخ می دهد که باکتری‌ها انباشته شده باشند، یا اگر سیگاری معمولی هستید.  درمان آن بهداشت دهان و دندان، از جمله مسواک زدن سه بار در روز، نخ دندان  و سیگار نکشیدن است. مسواک برقی یک مکمل عالی برای کمک به بیماران برای دستیابی به دهان تمیزتر است. مسواک زدن زبان باید هر بار که دندان های خود را مسواک می زنید، انجام شود و افراد سیگاری و غیرسیگاری به طور یکسان باید از زبان خراش استفاده کنند. دلیل احتمالی دیگری برای زبان سیاه وجود دارد. پپتو بیسمول، که حاوی بیستموس است، می تواند سطح زبان را نیز سیاه کند.

زبان زرد

این وضعیت می تواند نشانه مشکلات کبدی یا معده باشد. زبان زرد علامت شروع تدریجی بیماری است که منجر به ایجاد زبان قهوه‌ای یا سیاه رنگ در انتهای خط می‌شود. یکی از علل شایع زبان زرد می تواند بهداشت ضعیف دهان و دندان، سیگار کشیدن، و یا برخی از داروها باشد. بهبود بهداشت دهان و دندان می تواند باعث از بین رفتن مشکلات شود.با این حال، اگر هر گونه بهبودی نمی بینم،  باید آن را توسط یک متخصص پزشکی بررسی کنید.

زبان قهوه ای

این رنگ معمولاً بی ضرر و ناشی از چیزی است که می خورید و می نوشید. با این حال، استفاده از تنباکو یکی دیگر از دلایل قهوه ای شدن زبان است، عادت مضری که به طور بالقوه می تواند منجر به علائم سرطان دهان مانند زخم ها در زبان شود.

زبان قهوه ای تیره تا سیاه بیشتر به باکتری های ناشی از عادات بد بهداشت دهان نسبت داده می شود. دیابت یکی دیگر از علل زبان سیاه است. گاهی اوقات پاپیلاها می توانند تکثیر شوند و مودار به نظر برسند، که این ویژگی یک بیماری خوش خیم به نام زبان سیاه مودار است.

معمولاً زبان قهوه‌ای از چیزی که می‌خورید یا می‌نوشید به وجود می‌آید. تغییر رنگ قهوه‌ای زبان شاید به دلیل سیگار کشیدن باشد. اگر زبان همیشه قهوه ای است، می تواند به این معنی باشد که به دلیل سیگار کشیدن مزمن دچار مشکلات ریوی شده اید.

زبان آبی یا بنفش

زبان آبی احتمال دارد نشان دهنده گردش ضعیف اکسیژن در خون باشد. این می تواند به مشکلات ریوی یا بیماری کلیوی نسبت داده شود .مشکلات قلبی و گردش خون ضعیف می تواند باعث رنگ بنفش زبان شود. زبان ارغوانی در بیماری کاوازاکی دیده می شود. زبان آبی یا بنفش می تواند نشان دهنده ناراحتی قلبی باشد. اگر قلب خون را به درستی پمپاژ نمی کند، یا  اکسیژن در خون کم باشد، زبان  می تواند بنفش مایل به آبی شود. اگر زبان خود را آبی یا بنفش دیدید، حتماً با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

رنگ پریدگی زبان

رنگ زبان سالم چگونه است؟ | پزشکت

زبان کم رنگ می‌تواند نشان‌دهنده کمبود ویتامین یا مواد مغذی مانند ویتامین B12 و ویتامین A باشد. این موضوع را می‌توان به راحتی با مراجعه به پزشک و تغییر رژیم غذایی یا مکمل‌ها  اصلاح کرد. سعی کنید بیشتر غذاهای غنی از ویتامین A مانند هویج، سیب زمینی شیرین، کدو، طالبی، اسفناج و کلم پیچ و همچنین غذاهای غنی از ویتامین B12 مانند جگر، ماهی، گوشت گاو و غلات غنی شده مصرف کنید.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

رنگ زبان سالم چگونه است؟ | پزشکت

اگر متوجه چیز عجیبی بر روی زبان خود شدید، آرام باشید و سعی نکنید خود تشخیص دهید. برای مشاوره به یک متخصص پزشکی یا دندانپزشکی مراجعه کنید. تغییر در رنگ زبان رایج است و می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی سلامت باشد. مشکلات اساسی از نظر شدت متفاوت و برخی نیاز به درمان دارند. زبان سالم معمولا صورتی با پوششی سفید رنگ در بالا و طرفین است. زمانی که تغییرات در رنگ، شکل، اندازه یا بافت زبان بیشتر از چند روز طول بکشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اما در صورت موارد زیر بهتر است با پزشک مشورت کنید:

تغییرات طولانی مدت در رنگ. زبان ممکن است روز به روز کمی تیره تر یا روشن تر به نظر برسد. با این حال، هر گونه تغییر طولانی مدت در رنگ زبان می تواند مستلزم مشورت با پزشک باشد.

تغییر در اندازه یا شکل. اگر متوجه تغییراتی در شکل زبان خود شدید، مانند التهاب، توده های غیرمعمول یا نازک شدن، باید با پزشک خود مشورت کنید.

تغییر در رطوبت یا پوشش. هر گونه تغییر در رطوبت و پوشش نیز باید بررسی شود، به خصوص اگر متوجه لایه سفید یا زرد رنگ ضخیم روی زبان خود شوید. این نوع پوشش می تواند به سایر نواحی دهان انتشار یابد و نشان دهنده عفونت است.

تشخیص زبان در طب چینی

تشخیص سلامت از طریق زبان مدت‌هاست که توسط پزشکان طب سنتی چینی (TCM) انجام شده است. طبق اصول TCM، زبان نمایانگر سلامت کلی بدن  در نظر گرفته می شود.

چهار ناحیه اصلی زبان در TCM عبارتند از:

  • رنگ. رنگ زبان مهمترین علامت در TCM محسوب می شود. تغییرات غیر طبیعی رنگ در دراز مدت می تواند نشان دهنده مشکلاتی در ارگان های اصلی بدن مانند قلب، کبد و کلیه ها باشد.
  • پوشش. در حالی که یک زبان سالم باید پوشش نازکی مایل به سفید داشته باشد، TCM خاطرنشان می کند که یک پوشش ضخیم تر می تواند نشان دهنده یک مشکل حاد در مثانه، معده یا روده باشد.
  • رطوبت. رطوبت زبان نیز در TCM بررسی می شود. وجود رطوبت بیش از حد نشان دهنده “نم” در بدن، در حالی که زبان خشک دقیقا برعکس است.
  • شکل. TCM همچنین شکل زبان را به عنوان یک شاخص مهم سلامت بدن در نظر می گیرد. به عنوان مثال، زبان نازک می تواند علائم کمبود آب بدن باشد.

اصول زبان TCM نیز در مطالعات بالینی مورد استفاده قرار می گیرد. این امر به ویژه در مورد رنگ زبان صدق می کند. یک بررسی نشان داد که رنگ دارای میزان دقت تشخیص بیماری نزدیک به 92 درصد است.

سخن آخر

تغییرات قابل توجه در زبان باید توسط پزشک یا دندانپزشک بررسی شود. تغییرات در زبان می تواند توسط پزشک در بررسی سالانه بدن مشاهده شود. با این حال، اگر در بین ویزیت‌های سالانه متوجه تغییر زبان شدید، آن را توسط پزشک بررسی کنید.

دندانپزشک همچنین در طول معاینات به زبان نگاه می کند تا علائم عفونت یا سرطان دهان را جستجو کند. احتمال دارد زبان خود را به طور منظم بررسی نکنید، اما این قسمت بدن می‌تواند اطلاعات مفیدی در مورد سلامت کلی بدن ارائه دهد. مهم است که هر روز زبان خود را تمیز کنید تا به سرعت تغییرات احتمالی را مشاهده کنید. هنگام مسواک می توانید از یک سوهان زبان استفاده کنید یا این کار را با مسواک خود انجام دهید. اگر هر گونه تغییر در زبان بیش از دو هفته طول کشید، باید به پزشک مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز