لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عمومی و داخلی

درمان خانگی برای ترش کردن معده

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کسب آگاهی از انواع درمان خانگی برای ترش کردن معده به شما کمک می کند تا بدون استفاده از هر داروهای شیمیایی بتوانید مشکل خود را رفع نمایید. اما قبل از آن باید علائم ترش کردن معده را بشناسید تا آن را با سایر ناراحتی های گوارشی اشتباه نگیرید. اگر به طور مداوم نفخ، آروغ و ناراحتی شکمی دارید یا درد شدید در ناحیه شکم تا سینه را تجربه می کنید ممکن است به مشکل ترش کردن معده مبتلا شده باشید.

ترش کردن معده، معروف به سوءهاضمه، یک بیماری شایع است که علائم فوق را دارا می باشد. این وضعیت به دلیل تجمع بیش از حد اسید کلریدریک در دستگاه گوارش و معده ایجاد می شود که نتیجه آن افزایش PH معده و سوزش معده است.

درمان ترش كردن معده در خانه

ترش کردن معده می‌تواند به علت عوامل مختلفی از جمله عادات غذایی نامناسب، استرس، عفونت معده، یا بیماری‌های گوارشی رخ دهد. در صورتی که مشکل شما مرتبط با یک بیماری مشخص باشد، بهتر است به دستور پزشک خود عمل کنید. اما در مواردی که ترش کردن معده ناشی از عادات غذایی نامناسب است، می‌توانید با رعایت تغذیه سالم و استفاده از روش‌های ساده در خانه، به کنترل این مشکل کمک کنید. بهترین درمان های خانگی برای ترش کردن معده، عبارتند از:

جهت ویزیت آنلاین با متخصص روی لینک کلیک کنید.

درمان ترش کردن معده با موز-پزشکت
درمان ترش کردن معده با موز
  • موز

به نظر می رسد مصرف موز برای درمان ناراحتی های معده از جمله سوء هاضمه موثر است. در طول روز 2-3 عدد موز قبل یا بعد از غذا بخورید.

  • سرکه سیب

سرکه سیب می تواند به خنثی سازی اسید اضافی تولید شده در معده کمک کند و PH معده را به میزان طبیعی خودش بازگرداند.1 قاشق غذاخوری سرکه سیب و 1 قاشق غذاخوری عسل را با یک لیوان آب مخلوط کرده و این مخلوط را بنوشید. در صورت لزوم بعد از چند ساعت این کار را تکرار کنید.

  • دارچین

در سنین مختلف از دارچین برای درمان سوء هاضمه، گرفتگی شکم، حالت تهوع و نفخ شکم استفاده می شود. دارچین از سیستم گوارشی بدن در برابر بیماری ها محافظت می کند. یک قاشق چایخوری پودر دارچین را با یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و این ترکیب را میل کنید. در صورت نیاز این کار را مجددا بعد از یک ساعت تکرار کنید.

مطالعه بیشتر: 21 راهکار رفع نفخ شکم

  • زنجبیل

 Ginger ale نوشیدنی گازدار است که از عصاره های زنجبیل تشکیل می شود. زنجبیل به دلیل مواد شیمیایی شیمیایی موجود در آن می تواند به رفع سوء هاضمه و ناراحتی معده کمک کند. همچنین زنجبیل باعث آروغ زدن و رفع حالت تهوع می شود. هر زمان دچار معده ترش یا سوء هاضمه شدید، یک لیوان چای زنجبیل بنوشید.

  • چای بابونه

ترکیبات فنلی و ترپنوئیدهای موجود در بابونه منجر به تسکین علائم سیستم گوارشی می شود. این چای به رفع گرفتگی معده، نفخ، حالت تهوع و سوء هاضمه کمک می کند. این ترکیب نفخ شکم را تسکین می دهد. نصف قاشق چایخوری بابونه خشک شده یا یک کیسه چای را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. این جوشانده را در حالی که گرم است صاف کرده و بنوشید. در روز 2-3 فنجان چای بابونه بنوشید.

  • چای سبز

یکی از موارد درمان خانگی برای ترش کردن معده چای سبز است این چای سرشار از آنتی اکسیدان است. مصرف هر روز چای سبز می تواند از بروز اختلالات دستگاه گوارش جلوگیری کند. اگر مشکل ترش کردن معده دارید از مصرف شیر و فرآورده های شیر خودداری کنید. نصف قاشق چایخوری برگ چای سبز یا یک کیسه چای را به مدت 5-10 دقیقه در یک فنجان آب گرم خیس کرده و صاف کنید. این چای را در حالی که گرم است بنوشید. همچنین می توانید کمی عسل یا لیمو به این ترکیب اضافه کنید. در روز 2-3 فنجان چای سبز بنوشید.

مطالعه بیشتر: ۹ چای برای تسکین ناراحتی معده 

درمان ترش کردن معده با آب لیمو-پزشکت
درمان ترش کردن معده با آب لیمو
  •  آب لیمو

آب لیمو اثر ضد اسیدی دارد و می تواند به رفع نفخ، گاز و سوزش معده کمک کند. هضم را بهبود می بخشد و جریان صفرا به معده را افزایش می دهد. آب لیمو همچنین دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است. این خواص از معده شما در برابر عفونت محافظت می کند. دو قاشق غذاخوری آب لیمو را با یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و میل کنید. در صورت نیاز بعد از چند ساعت یک فنجان دیگر بنوشید.

  •  آب سیب

سیب حاوی پکتین است. پکتین فیبری است که می تواند به هضم و بهبود سلامت روده کمک کند و منجر به سلامت دستگاه گوارش می شود. یک فنجان آب سیب بنوشید. اگر احساس می کنید خیلی غلیظ است می توانید آن را به نسبت مساوی با آب رقیق کنید. برای مدتی این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

  • جوش شیرین

جوش شیرین یک درمان خانگی است که معمولاً برای سوء هاضمه استفاده می شود. بررسی ها نشان می دهد که جوش شیرین اسید اضافی معده را خنثی کرده و حالت تهوع و نفخ معده را تسکین می دهد. مطالعات علمی نشان می دهد که مصرف جوش شیرین بیش از حد می تواند منجر به مشکلات قلبی و متابولیکی شود. از این رو، قبل از استفاده از جوش شیرین، با یک پزشک مشورت کنید. نصف قاشق چای خوری جوش شیرین و نصف لیوان آب را با یکدیگر مخلوط کرده و بلافاصله بنوشید. در صورت لزوم بعد از چهار ساعت این کار را تکرار کنید.

  • بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر در تسکین مشکلات معده موثر است. این ماده دارای خواص بالقوه پریبیوتیک است که به سلامت روده کمک می کند. از شیر استفاده نکنید زیرا باعث تحریک بیشتر معده می شود. یک فنجان بلغور جو دوسر را با آب گرم مخلوط کنید سپس نصف قاشق چای خوری عسل یا میوه هایی مانند توت و موز را به دلخواه خود به آن اضافه کرده و به عنوان وعده غذایی میل کنید. یک یا دو کاسه بلغور جو دوسر در روز بخورید.

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص داخلی و تغذیه همین الان کلیک کنید.

درمان ترش کردن معده با آب آلوئه ورا-پزشکت
درمان ترش کردن معده با آب آلوئه ورا
  • آب آلوئه ورا

بررسی ها نشان داده که که آب آلوئه ورا می تواند به کاهش علائم GERD مانند آروغ زدن، نفخ شکم، حالت تهوع، استفراغ، سوزش معده و ترشح اسید و غذا کمک کند. یک برگ آلوئه ورا را خود برش داده و اجازه دهید شیره آن خارج شود. سپس برگ را روی یک بشقاب قرار داده و از وسط آن را ببرید تا ژل آلوئه ورا خارج شود. دو قاشق غذاخوری از این ژل را در با لیوان آب مخلوط کرده و بنوشید. همچنین می توانید بقیه ژل را به مدت یک هفته تا 10 روز در یخچال نگهداری کنید. هر روز 2 لیوان آب آلوئه ورا تازه بنوشید.

  • روغن زیتون

بررسی ها نشان داده که روغن زیتون برای رفع یبوست در بیماران موثر است. این خواص همچنین ناراحتی معده را تسکین داده و در هضم غذا نیز تاثیر دارد. از این رو، می تواند ترش کردن معده را برطرف کند.

یک قاشق چای خوری روغن زیتون بکر را نیم ساعت قبل از وعده های غذایی خود مصرف کنید. این کار را قبل از هر وعده غذایی انجام دهید.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی سوزش سردل

  • پاپایا

پاپایا یک درمان طولانی مدت برای ترش کردن معده است. مصرف پاپایا می تواند علائم هضم غیرطبیعی مانند نفخ شکم، گاز و احساس سوزش را تسکین دهد. روزانه 2-3 فنجان پاپایای تازه را نیم ساعت قبل از وعده های غذایی بخورید.

  • ماست

ماست حاوی پروبیوتیک هایی است که رشد بیش از حد باکتری های ناسالم معده را کنترل می کند. این باکتری ها باعث تولید اسید اضافی، نفخ شکم و گاز می شوند. در طول روز 2-3 فنجان ماست ساده بخورید.  همچنین می توانید آن را قبل از غذا یا در وعده های غذایی به عنوان میان وعده میل کنید. ماست را در رژیم روزانه خود بگنجانید.

جدا از داروهای که در بالا برای رفع ترش کردن معده ذکر شده، نوشیدن مقدار کافی آب می تواند تاثیر زیادی در درمان ترش کردن معده باشد. میزان آب مورد نیاز بدن خود را تامین کرده و غذای خیلی تند مصرف نکنید.

مطالعه بیشتر: رابپرازول||درمان اسید معده 

اگر با درمان های خانگی، سوء هاضمه برطرف نشد بلافاصله با متخصص آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

علت ترش کردن معده-پزشکت

علل ترش کردن معده

ترش کردن معده می‌تواند به علت عوامل مختلفی رخ دهد. در زیر برخی از علل متداول ترشی معده را ذکر می‌کنم:

  1. افزایش محتوای اسیدی معده: معده مسئول تولید اسید معده برای هضم غذا است. در برخی موارد، میزان اسید معده افزایش می‌یابد و ممکن است به میزانی برسد که باعث ترشی و سوزش معده شود. این ممکن است به علت عواملی مانند بیماری‌های معده مانند زخم معده، التهاب معده (گاستریت)، عفونت معده با باکتری هلیکوباکترپیلوری، یا عوامل دیگری نظیر استرس یا عادات غذایی نامناسب باشد.
  2. عادات غذایی نامناسب: مصرف مواد غذایی اسیدی مانند مرکبات، سرکه، غذاهای چرب و سنگین، نوشیدنی‌های گازدار، قهوه، شکلات و مصرف زیاد قند می‌تواند به ترشی معده منجر شود. همچنین، خوردن وعده‌های غذایی بزرگ، خوردن غذاها به موقع خوابیدن، و خوردن غذاهای سنگین قبل از خواب نیز ممکن است ترشی معده را تشدید کند.
  3. استرس و اضطراب: استرس و اضطراب می‌توانند به ترشی معده منجر شوند. در شرایط استرسی، سیستم عصبی مرکزی بیشترین مقدار اسید معده را ترش می‌کند که ممکن است باعث ترشی و سوزش معده شود.
  4. عوامل دیگر: بعضی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدالتهاب‌ها، استرودنت‌ها و دیگر داروها می‌توانند اثرات جانبی شامل ترشی معده را داشته باشند. همچنین، بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های گوارشی، عفونت‌ها، آسم و کم‌خونی نیز ممکن است باعث ترشی معده شوند.

علائم ترش کردن معده

ترش کردن معده ممکن است با علائم و نشانه‌های مختلف همراه باشد. برخی از علائم رایج ترشی معده عبارتند از:

  1. ترشی و سوزش در ناحیه معده: این علامت اغلب به عنوان اصلی‌ترین علامت ترشی معده در نظر گرفته می‌شود. شما ممکن است حس سوزش، ترشی، درد یا ناراحتی در ناحیه معده خود را تجربه کنید.
  2. سوزش در قفسه سینه: ترشی معده می‌تواند به صورت سوزش در قفسه سینه نیز احساس شود. این احساس می‌تواند به ناحیه قفسه سینه تا آئورت (عروق بزرگی که خون از قلب به بدن می‌رساند) یا به عقب تا جاهایی مانند گلو، حلق، و دهان انتشار یابد.
  3. سوء هاضمه و عوارض گوارشی: ترشی معده می‌تواند با سوء هاضمه و عوارض گوارشی دیگر همراه باشد. این عوارض شامل احساس سنگینی و پر شدن معده پس از خوردن، سوء هاضمه، تپش قلب، تپش خفیف، گازهای روده، احساس پر بودن معده و تجمع باد در شکم می‌شوند.
  4. عوارض دهانی: ترشی معده می‌تواند به عوارض دهانی نیز منجر شود. برخی از این عوارض شامل بوی بد دهان، زخم‌های دهانی، خشکی دهان و تغییر در طعم برخی از غذاها می‌شوند.
  5. تغییرات در رفلکس معده‌ای: ترشی معده ممکن است با عوارض مرتبط با رفلکس معده‌ای همراه باشد. به عنوان مثال، ممکن است حس ترشی و آوردن محتویات معده به بالا به مری (بازگشت برجسته محتویات معده به مری) را تجربه کنید که موجب طعم ترش در دهان و تغییرات در صدا می‌شود.

در هر صورت، برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما با بررسی علائم شما، تاریخچه پزشکی و انجام آزمایشات مورد نیاز، می‌تواند علت ترشی معده شما را تشخیص داده و برنامه درمانی مناسب را تعیین کند.

در صورت راهنمایی بیشتر در زمینه ترش کردن معده، با متخصصان آنلاین در پزشکت مشورت نمایید.

منبع
stylecraze

نوشته های مشابه

45 دیدگاه

    1. درمان خانگی این مشکل در همین مقاله ذکر شده است.

    2. باسلام احترام خدمت جناب دکتر خوبین ببخشید مزاحم وقت شما شدم بنده دیشب ماهی کیلکا کوچک خوردم،حالت تهوع و ترش معده بهم دست داد برای درمان چه مواردی رو استفاده کنم.

      1. سلام اگر ماهی سالم بوده و شما به ماهی آلرژی ندارین نگران نباشین وتی اگر ادامه داشت شاید به دلیل مسمومیت غذایی بوده است.

  1. سلام من بنا هستم ۱۳ سالمه معدم ترش کرده بعد جور تهوو دارم و سوزش گلو و معده چیکار کنم

    1. سلام علائم شما می تواند، دلایل مختلفی داشته باشد با مطالعه دقیق مقاله و عمل کردن به راه کار های ارائه شده در مقاله،ممکن است، مشکلتان حل شود در غیر این صورت به متخصص داخلی مراجعه نمایید.

      1. باسلام و خسته نباشید من معدم سوزش نداره وهیچ دردی هم حس نمیکنم فقد غذا که میخورم بعد پنج الی ده دقیقه فک میکنم میاد راه گلوم وای میسته خودم از علاعمش فک میکنم ریفلاکس است اما موقع غذا خوردن هیچ مشکلی ندارم خرج مم زیاده ممنون میشم راهنماییم کنید

        1. سلام این علایم احتمالا ریفلکس می باشد از متخصص داخلی مشاره بگیرید.

      2. سلام من پویان هستم و همش یک مزه بدی میآید تو دهنم چه کار کنم

        1. سلام مقاله این موضوع با همین عنوان در پزشکت آمده اگر با این مقاله مشکلتان حل نشد با متخصص گوارش یا گوش و حلق وبینی مشاوه نمایید.

      3. سلام ودرودفصل پاییز وزمستان که میشه سوزش معده منم شروع میشه.
        دیگه واقعارواعصابمه چه بایدکردبااین مشکل آقای دکتر؟

        1. سلام دل درد شما به احتمال زیاد به تغییر رژیم غذایی شما مرتبط هست با متخصص گوارش مشاوره نمایید.

      1. سلام با رعایت کامل راه کار های این مقاله انشالله مشکلتان حل می شود اگر نشد با فوق تخصص گوارش مشاوره نمایید.

  2. علاوه بر علائم اسهال هم هستم باز هم ترش کردن حساب میشه؟

    1. خود اسهال کردن به تنهایی ترش کردن محسوب نمی شود.

  3. سلام خسته نباشید من معده ترش و آروغ و نارحتی معده دارم باید چکار کنم

    1. مطالب این مقاله را بخوانید و دستورات آنرا بکار ببندید مشکلتان رفع می شود.

  4. من افسردگی دارم ، ده سال میشه، الان ۳۰ سالمه، داروهایی مثل سرترالین، بوسپیراکس، بیپریدن، کلردیا…،الانزاپین، را مصرف میکنم، ولی بعضی موقع ها معده ام ترش میکنه، و کتف و پشتم درد میکنه، اگه راهنمایی کنید یه دنیا ممنون میشم

    1. سلام اگر دارو ها را پس از غذا میل کنید مشکل معده شما مرتفع می گردد.

      1. سلام اقای دکتر من 15 سالمه من از دیروز تا حالا معدم انگار یکی داره فشارش میده داخل مخصوصا وسط و پایین قفسه ی سینه شکمم یبس هستش و هر چی میخورم ترش میاد تو گلوم ولی بالا نمیارم حالت تهوع هم ندارم چند رورم هیت که سرما خوردم نمیدونم مال معدمه یا مال سرماخوردگی یا کرونا و اینکه دست چپم یه بار تیر کشید و سر شد تا پایین سمت راست و چپ قفسه ی سینم بعضی اوقات بعضی مواقع تیر میکشه و پشت شونم
        احساس میکنم از داخل معدم دارن معدمو میکشن تو

        1. سلام این حالت احتمالا نشانه رفلکس معده به مری و یا بالا بودن میزان اسید معده می باشد.

  5. با سلام خسته نباشید‌.

    ببخشید ی سوال داشتم اینکه من وقتی موادغذایی که طبع سرد دارن مثل آش دوغ و سبزیجات خام وپیاز وچای که مصرف کنم بعدش دچار سردرد میشم و آب دهنم زیاد میشه و گاهی البته کم آب ترش وارد دهنم میشه ولی بیشتر از همه سردرد شدید میگیرم بعدش؛؛؛ و اینکه بطور کلی نفخ هم دارم
    آیا این علایم نشان دهنده ی ترش کردن معده هست؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.با تشکر از شما

    1. سلاماغلب ناراحتی های معده با غذاهای خاصی تشدید و با برخی غذاها بهبود می یابند بهتر است از غذا هایی استفاده شود که باعث کاهش علایم بیماری های معده می شوند.

    1. سلام آزمایشات دقیقی در این خصوص انجام نشده است ولی بعید است کیوی باعث بهبود زخم معده گردد.

  6. با سلام من الان حدود یه ماهی میشه که از کرونام رد میشه اما علائم گوارشی شدید دارم معده ام درد میگیره سوزش سر دل دارم اسید معده ام زیاد شده و خیلی ترش میکنم و بالا میارم دکتر هم قرص فامو تیدین و امپرازول داده اما میخورم فایده ای نداره قبلا متخصص معده هم رفتم گفت هیچ مشکلی نداری فقط معدهات عصبیه قرص اعصاب هم خوردم خوب نشدم الان ضعف معده دارم و نمیتونم بلند شم چیکار کنم

    1. سلام اگر فوق تخصص گوارش گفتن مشکلتون عصبیه به روانپزشک مراجعه نمایید.

  7. سلام من نزدیک ۵سال میشه مشکل معده و روده دارم دکتر رفتم ازمایش انجام دادم گفتن هیچ مشکلی ندارین با مصرف دارو هنوزم خوب نشدم روده هام خیلی اذیت میکنن طوری ک بعضی مواقع فقط کف دفع میشه ونفخ شدید دارم عصرانه ک بخورم بیشتر اذیتم میکنن
    الان خسته شدم حاضرم بمیرم نمیدونم چکارکنم ??

    1. سلام اگ مشکل گوارشی نباشد مشکل مربوط به اعصاب و روان می باشد.

  8. سلام من بعد از ماه رمضان دهنم ترش میکنه و بدمزه میشه دلیلش چیه و راهکارتون چیه؟

    1. سلام ضمن استفاده از راه کار های خانگیمطرح شده در مقاله از مصرف غذاهایی که باعث تشدید این حالت می گردد خودداری شود.

  9. باسلام من درهفته ۱۶ بارداری هستم ونفخ شدید ویبوست وهم مشکل ترش کردن هم دارم بطوریکه باعث استفراغ میشه ولی بعضی مواقع حین استفراغ خون دماغ هم میشم دلیلش چیه ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام دلایل متعددی می تواند باعث این حالت گردد بهتر است به متخصص زنان و زنان و زایمان جهت درمان مرااجعه نمایید.

    2. سلام ببخشید دو سه روزی هست پدرم همش ترش میکنه دو قاشق غذا هم میخوره باز همینجوری میشه چند روز قبلا شکمش درد میکرد رفت دکتر یه دارو بهش داد کلااا به همش ریخت همش ترش میکنه راهنمایی کنید لطفااا چه دارو گیاهی خوبه از قرص خیر ندیدیم والا هر دکتری میری یه کیلو قرص میدن میگن بخور نه به عوارض فکر میکنن نه چیز دیگه. حالا کاش قرص اشتباهی ندن ما کاری به عوارضش نداریم
      لطفا راهنماییم کنید ممنون

  10. سلام عصرتون بخیر
    من هفت هشت سال هست رفلاکس معده دارم بعضی وقت ها که عود میکنه یکی دو ماه اذیتم‌میکنه .تقریبا مواد غذایی رو رعایت میکنم اما فعلا که همیشه در حال ترش کردنم.دستورتون؟؟

    1. سلام مقالات مربوط به ریفلاکس را در سایت پزشکت مطالعه نمایید قطعا پاسخ خود را دریافت خواهید نمود.

  11. سلام علیکم
    داکترصاحب من ایچ پایلوری داشتم فعلا مقدار میکروب 0.7 شده اما باد شکم ، کاهش وزن و با خوردن بعضی غذاها مثل گوشت : مرغ معده ام ترش میکند
    لطفا یک راهکار برای وزن گیری و جذب ویتامین ها در بدن بگویید
    ممنون.

  12. سلام آقای دکتر من سردرد میگرنی گرفتم بعدش حالت تهوع بهم دست داده و همچنان سرم درد میکنه چیکار کنم

    1. سلام حتما سی تی مغز جهت بررسی خونریزی مغزی انجام دهید

  13. سلام آقای دکتر باغبانیان وقت شما بخیر ، دخترم هشت سالشه روزی یک الی پنج بار احساس میکنه مایع خنک به سمت گلو میاد بخصوص بعد از آب خوردن ، چهارماهه قبل از شام پنتوپرازول میخوره رژیم غذایی هم شصت درصدشو رعایت میکنه نیاز به آندوسکپی هست؟

  14. سلام ، بنده ۱۸ سالمه و هر غذایی رو که میخورم سوزش معده دارم و موقع ناشتا زیاد میشه و احساس سرگیجه و تهوع به من دست میده

  15. سلام من چند روزه خیلی معدم درد میکنه شکمم خیلی صدا میده و خیلی ببخشید بادگلو و باد معده دارم و گلوم میسوزه و بعضی وقت ها دلم درد میکنه میسوزه البته سرما هم خوردم احساس تلخی حس میکنم تو دهنم دلیلش چی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز