لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های انگلی را بشناسید. (1)

بیماری های انگلی را بشناسید. | پزشکت

فهرست مطالب

شناخت انواع بیماری های انگلی (1)

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اهمیت شناخت انواع بیماری های انگلی در این است که انگل ها بدون میزبان، نمی تواند زندگی، رشد و تکثیر کنند. به همین دلیل، به ندرت میزبان را می کشد، اما می تواند باعث شیوع بیماری شده که برخی از این موارد کشنده است. انگل موجودی است که در ارگانیسم دیگری به نام میزبان زندگی می کند و اغلب به آن آسیب می رساند.  

انگل ها، معمولاً بسیار کوچکتر از میزبان خود هستند و با سرعت بیشتری تولید مثل می کنند.

انگل دربدن موجودات زنده، زندگی می کند و به ضرر میزبان خود رشد می کند. بسیاری از انگل ها می توانند بر انسان تأثیر بگذارند و بیماری هایی مانند مالاریا وتریکومونیازیس را منتقل کنند. اطمینان از پخته شدن کامل غذا، استفاده از مواد دفع کننده حشرات و رعایت قوانین بهداشتی مناسب می تواند خطر ابتلا به انگل ها را کاهش دهد.

انگل چیست؟

انگل ارگانیزمی است که در داخل یا روی بدن میزبان زندگی می کند. میزبان ارگانیسم دیگری است. انگل از منابع میزبان برای تأمین چرخه زندگی و حفظ خود استفاده می کند. بیشتر انگلها از اندازه میکروسکوپی تا بیش از 30 متر طول دارند.

انگل ها بسیار متفاوت هستند. حدود 70 درصد آنها مانند انگل مالاریا با چشم انسان قابل مشاهده نیستند، اما طول برخی از انگل های کرم مانند می تواند به بیش از 30 متر برسد. انگل ها بیماری نیستند، اما می توانند باعث شیوع بیماری ها شوند. انگل های مختلف تأثیرات متفاوتی دارند.

اندوپارازیت

اندوپارازیت در داخل بدن میزبان زندگی می کنند و شامل کرم قلب، نواری و کرم پهن هستند. انگل بین سلولی در فضاهای بدن، درون سلول های میزبان زندگی می کند. آنها شامل باکتری و ویروس هستند. اندوپارازیت ها به ارگانیسم سوم متکی هستند، که به عنوان ناقل شناخته می شود. پشه، اندوپارازیت را به میزبان منتقل می کند. این پشه ناقل بسیاری از انگلها، از جمله تک یاخته ای معروف به Plasmodium که باعث مالاریا می شود، است.

اپی پارازیت

اپی پارازیت یا کک در رابطه ای معروف به هایپر پارازیتیسم تغذیه می کنند. کک بر روی یک سگ زندگی می کند، اما احتمال دارد در دستگاه گوارش باشد.

شناخت انواع بیماری های انگلی، علت های عفونت های آنگلی

بیماری های انگلی را بشناسید. | پزشکت

عفونت های انگلی می توانند توسط سه نوع ارگانیسم ایجاد شوند:

  • تک یاخته ای
  • هلمینت
  • اکتوپارازیت ها

تک یاخته ها موجوداتی تک سلولی هستند که می توانند در داخل بدن شما زندگی و تکثیر کنند. برخی از عفونت های ناشی از پروتوزوآ شامل ژیاردیازیس است. این یک عفونت جدی است که ممکنن است از طریق نوشیدن آب آلوده به پروتوزوآ Giardia مبتلا شوید.

هلمینت ها موجودات چند سلولی هستند که می توانند در داخل یا خارج از بدن زندگی کنند. آنها بیشتر به عنوان کرم شناخته می شوند. آنها شامل کرم های تخت، کرم های نواری، کرم های خار دار ،و کرم های گرد هستند.

 اکتوپارازیت ها موجوداتی چند سلولی هستند که روی پوست  زندگی و یا از آن تغذیه می کنند. آنها شامل برخی از حشرات و گل مروارید مانند پشه، کک  و کنه می باشند.

عفونت های انگلی می توانند به روش های مختلفی منتقل شوند. به عنوان مثال، پروتوزوآ و کلمینت ها می توانند از طریق آب، غذا، مواد زائد، خاک و خون آلوده منتقل شوند. برخی از آنها می توانند از طریق تماس جنسی منتقل شوند. برخی از انگلها توسط حشراتی پخش می شوند که به عنوان ناقل یا ناقل بیماری عمل می کنند. به عنوان مثال، مالاریا در اثر تک یاخته های انگلی ایجاد می شود که هنگام تغذیه از انسان توسط پشه ها منتقل می شود.

علائم انگل ها

بیماری های انگلی را بشناسید. | پزشکت

انواع مختلفی از انگل وجود دارد و علائم آنها می توانند متفاوت باشند. بعضی اوقات این موارد احتمال دارد شبیه علائم بیماری های دیگر مانند کمبود هورمون، ذات الریه یا مسمومیت غذایی باشد. برخی از بیماری ها مربوط به انگل، مانند ژیاردیازیس و اسهال خونی آمیبیک، می توانند باعث درد شکم شوند. علائمی که احتمال دارد در پی عفونت های انگلی رخ دهند شامل موارد زیر است:

  • تب
  • آلرژی
  • درد ها
  • کم خونی
  • اختلالات خواب
  • برجستگی یا بثورات پوستی
  • شکم درد، اسهال و استفراغ
  • ضعف و احساس عمومی ناخوشایند
  • کاهش وزن، افزایش اشتها یا هر دو

با این حال، انگل می تواند بیماری های مختلفی را منتقل کند، بنابراین پیش بینی علائم سخت است. غالباً هیچ علامتی وجود ندارد، یا مدتها پس از عفونت ظاهر می شود، اما انگل هنوز هم می تواند به فرد دیگری منتقل شود، و علائم ایجاد کند.

انگل های انسانی

بیماری های انگلی را بشناسید. | پزشکت

بسیاری از انواع انگل می توانند بر روی انسان تأثیر بگذارند. چند نمونه از انگل ها و بیماری هایی که می توانند ایجاد کنند، عبارتند از:

آکانتامبیازیس

این آمبا کوچک می تواند بر روی چشم، پوست و مغز تأثیر بگذارد. در همه جای دنیا در آب و خاک وجود دارد. اگر افراد لنزهای تماسی را با آب شیر تمیز کنند، می توانند به آن آلوده شوند.

بابزیوز

این بیماری ناشی از انگلی است که توسط کنه پخش می شود. روی گلبول های قرمز خون تأثیر می گذارد. بیشترین خطر در تابستان در شمال شرقی و غرب ایالات متحده است.

بالانتییدیاز

این بیماری توسط Balatidium coli، انگلی تک سلولی منتقل می شود که معمولاً خوک ها را آلوده می کند اما در موارد نادر می تواند باعث عفونت روده ای در انسان شود. این بیماری می تواند از طریق تماس مستقیم با خوک ها یا نوشیدن آب آلوده، معمولاً در مناطق گرمسیری، منتقل شود.

بلاستوسیستوز

این بیماری روی روده ها تأثیر می گذارد. بلاستوسیستیس از طریق مدفوع و دهان وارد انسان می شود. فرد می تواند با خوردن غذا یا نوشیدنی آلوده به مدفوع انسان یا حیوان در جایی که انگلی وجود دارد، به آن مبتلا شود.

کوکسیدیوز

این بیماری روی روده ها تأثیر می گذارد. کوکسیدیا از طریق مدفوع و دهان منتقل و در سراسر جهان یافت می شود. همچنین می تواند سگها و گربه ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد، اما انواع مختلف دارد. سگ، گربه و انسان به طور معمول نمی توانند یکدیگر را آلوده کنند.

آمیبازیس

علت آمیبازیس، انگل انتاموبا هیستولیتیکا است. روده ها را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری در مناطق گرمسیری و مناطقی با تراکم جمعیت بالا و سرویس بهداشتی ضعیف بیشتر است. از طریق مدفوع و دهان منتقل می شود.

ژیاردیازیس

ژیاردیا یا “تب بیور” روی لومن روده کوچک تأثیر می گذارد. اگر انسان غذا یا آب آلوده به مدفوع مصرف کند، کیست های خفته احتمال دارد بدن را آلوده کنند.

ایزوسپوریازیس یا سیستوسپوریازیس

این بیماری توسط Cystoisospora belli ایجاد می شود که قبلاً با نام Isospora belli شناخته می شد. سلولهای اپیتلیال روده کوچک را تحت تأثیر قرار می دهد. در سراسر جهان وجود دارد و قابل درمان و پیشگیری است. از طریق مدفوع و دهان منتقل می شود.

بیماری سالک

بیماری های انگلی را بشناسید. | پزشکت

سالک بیماری است که توسط انگلی از خانواده لیشمانیا منتقل می شود.  بر روی پوست، احشا یا غشاهای مخاطی بینی، دهان و گلو تأثیر می گذارد. و می تواند کشنده نیز باشد. انگل به وسیله انواع پشه خاکی منتقل می شود.

مننژوآنسفالیت آمیب آمیب (PAM)

این بیماری از طریق آمبه ای آزاد منتقل می شود که به Naegleria fowleri معروف است. مغز و سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار می دهد و تقریباً طی 1 تا 18 روز کشنده است. از طریق تنفس در خاک آلوده، استخرها و آب آلوده منتقل می شود.

مالاریا

انواع مختلف پلاسمودیوم بر گلبول های قرمز خون تأثیر می گذارد. در مناطق گرمسیری وجود دارند و توسط پشه آنوفل منتقل می شوند.

رینوسپوریدیوز

این بیماری توسط Rhinosporidium seeberi ایجاد می شود و معمولا مخاطی بینی، ملتحمه، و مجرای ادرار را در گیر می کند. و بیشتر در هند و سریلانکا دیده می شود اما در جاهای دیگر نیز احتمال دارد وجود داشته باشد. پولیپ ها منجر به ایجاد توده های بینی می شوند که باید از طریق جراحی برداشته شوند. استحمام در حوضچه های معمولی می تواند مخاط بینی را در معرض انگل قرار دهد.

توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموز یک ذات الریه انگلی است که توسط انگل Toxoplasma gondii ایجاد می شود. روی کبد، قلب، چشم و مغز تأثیر می گذارد. در سراسر جهان اتفاق می افتد. افراد می توانند پس از خوردن گوشت خوک، بره، بز یا شیر خام یا نجوشیده، یا در اثر تماس با غذا یا خاکی که به مدفوع گربه آلوده است، بیمار شوند.

فردی با سیستم ایمنی سالم معمولاً علائمی نخواهد داشت، اما می تواند در دوران بارداری و برای افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند خطراتی ایجاد کند.

تریکومونیازیس

 “trich” یک عفونت مقاربتی (STI) ناشی از انگل تریکوموناس واژینالیس است. دستگاه ادراری تناسلی زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. احتمال دارد در مردان وجود داشته باشد، اما معمولاً بدون علائم است.

تریپانومیازیس (بیماری خواب)

بیماری های انگلی را بشناسید. | پزشکت

تریپانومیازیس بیماری توسط مگس تگزیت انگلی از خانواده تریپانوزوما منتقل، و بر سیستم عصبی مرکزی، خون و لنف تأثیر می گذارد. از جمله علائم دیگرآن منجر به تغییر در رفتار خواب می شود و بدون درمان کشنده است. همچنین می تواند از جفت عبور کرده و جنین را در دوران بارداری آلوده کند.

بیماری چاگاس

چاگاس بر روی خون، عضله، اعصاب، قلب، مری و روده بزرگ تأثیر می گذارد. از طریق گزش حشره منتقل می شود. بیش از 300000 نفر در ایالات متحده انگلی دارند كه می تواند منجر به این بیماری شود.

انگلها دارای اشکال و اندازه های مختلف هستند و می توانند منجر به طیف گسترده ای از علائم و مشکلات سلامتی شوند. برخی از انگلها قابل درمان هستند و برخی دیگر قابل درمان نیستند.

راه های پیشگیری از عفونت های انگلی

بیماری های انگلی را بشناسید. | پزشکت

 چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت انگلی آنها را انجام دهید، از جمله:

  • غذا را به دمای داخلی توصیه شده بپزید.
  • هنگام استحمام در دریاچه های آب شیرین یا رودخانه ها مراقبت باشید.
  • با استفاده از کاندوم رابطه جنسی محافظت شده و مطمئن داشته باشید.
  • دستان خود را به طور مرتب به خصوص پس از دست زدن به غذاهای نپخته یا مدفوع بشویید.
  • هنگام سفر آب تمیز بنوشید. از خوردن و آشامیدن آب دریاچه ها، نهرها یا برکه ها خودداری کنید.
  • مراقب باشید فقط ماهی و گوشت کاملاً پخته شده بخورید. هنگام مسافرت، فقط از بطری های دارای آب بسته بندی شده آب بنوشید.

اگر مشکوک به عفونت انگلی هستید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها می توانند به تشخیص علت علائم شما کمک کرده و یک برنامه درمانی را به شما پیشنهاد دهند. با انجام معالجه به موقع می توانید جلوی انتقال عفونت به افراد دیگر را بگیرید.

حرف آخر

اهمیت شناخت انواع بیماری های انگلی در این است که انگل ها بدون میزبان، نمی تواند زندگی، رشد و تکثیر کنند. به همین دلیل، به ندرت میزبان را می کشد، اما می تواند باعث شیوع بیماری شده که برخی از این موارد کشنده است. انگل موجودی است که در ارگانیسم دیگری به نام میزبان زندگی می کند و اغلب به آن آسیب می رساند.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/220302

https://www.healthline.com/health/parasitic-infections#prevention

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز