لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

کرونا و برونشیت

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کرونا و برونشیت ، هر دو می توانند دستگاه تنفسی شما را تحت تأثیر قرار دهند. اما آیا  در صورت ابتلا به برونشیت احتمال ابتلا به COVID-19 بیشتر است؟ آیا ابتلا به کرونا، خطر بروز عوارض ناشی از برونشیت افزایش پیدا می کند؟ به طور کلی در تشخیص علائم کرونا از برونشیت باید به این نکته اشاره کرد که برونشیت دو نوع دارد. برونشیت حاد یک عفونت کوتاه مدت است که به طور معمول توسط ویروس ایجاد می شود. اما برونشیت مزمن یک بیماری جدی تر و طولانی مدت است. به تدریج ایجاد می شود.

برونشیت چیست؟

برونشیت یک بیماری است که در آن مجاری تنفسی ریه ها معروف به برونش است که به عبور هوا از دستگاه تنفسی فوقانی، به ویژه نای به دستگاه تنفسی تحتانی کمک می کند. معمولاً با سرفه عمیق بروز می کند. سرفه در ابتدا یک سرفه خشک می باشد اما به سرعت به یک سرفه تولید کننده مخاط تبدیل می شود. علائم دیگر ممکن است تنگی نفس، خستگی، تب خفیف و لرز، ناراحتی قفسه سینه، خس خس سینه، سرما و سردرد باشد.

برونشیت بر اساس شروع و مدت زمان بیماری به دو نوع تقسیم می شود. برونشیت می تواند در شروع حاد یا مزمن باشد.

برونشیت حاد

همچنین به عنوان سرماخوردگی قفسه سینه شناخته می شود، برونشیت حاد می تواند ناشی از عفونت ویروسی یا باکتریایی یا عوامل محیطی باشد. ویروس ها مانند آنهایی که باعث سرماخوردگی یا آنفولانزا می شوند باعث 85 تا 95 درصد موارد برونشیت حاد در بزرگسالان می شوند. علامت مشخصه برونشیت حاد سرفه مداوم است.

نسخه حاد این بیماری ریوی در طی یکی دو هفته بدون هیچگونه تأثیر پایدار بهبود می یابد. با این حال، سرفه ممکن است 3 هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد.  5 درصد بزرگسالان هر ساله یک دوره از برونشیت حاد را گزارش می کنند. این تعداد سالانه بیش از 10 میلیون ویزیت بالینی را شامل می شود که بیشتر آنها در فصل آنفولانزا بروز پیدا می کند.

برونشیت مزمن

برونشیت مزمن همراه با آمفیزم، یکی از بیماری های ریوی است که تحت عنوان بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) قرار می گیرد. دوره های مکرر برونشیت حاد ممکن است به برونشیت مزمن تبدیل شوند. با این حال، سیگار کشیدن معمولاً باعث برونشیت مزمن خواهد شد. در حقیقت، بیش از 90 درصد افراد مبتلا به برونشیت مزمن سابقه سیگار کشیدن دارند.

برونشیت مزمن با سرفه مرطوب مشخص می شود که به طور معمول مخاط ضخیم و بی رنگ ایجاد می کند. علائم دیگر آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

علائم برونشیت مزمن ممکن است ماهها یا سالها ادامه داشته باشد.

با توجه به جدیدترین پژوهش، حدود 3 تا 7 درصد بزرگسالان مبتلا به برونشیت مزمن هستند. با این حال، در کسانی که تشخیص COPD نیز دارند، می تواند تا 74 درصد باشد.

چه رابطه ای بین COVID-19 و برونشیت وجود دارد؟

کرونا و برونشیت | پزشکت

بیماری ژنتیک

هدف اصلی کرونا ویروس ها سیستم تنفسی است. این بیماری  با التهاب مجاری تنفسی دستگاه تنفسی تحتانی همراه است. دستگاه تنفسی تحتانی شامل برونش انتهایی، برونشیول و آلوئول است. عارضه معمول ویروس کرونا، ذات الریه است. برونشیت مزمن تمایل دارد که یکی از پیش سازهای آسان ذات الریه باشد. هیچ مطالعه خوبی در مورد برونشیت و ویروس کرونا وجود ندارد زیرا این یک بیماری جدید است و فقط اطلاعات و گزارشات محدودی از آن در دسترس است.

خطر ویروس کرونا چگونه است؟

برونشیت معمولاً به دلیل عادت سیگار کشیدن مزمن یا عفونت های ریوی ناشی از ویروس، باکتری یا حتی قارچ ایجاد می شود. توانایی تنفس طبیعی فرد را برای مدتی محدود می کند. این ممکن است الگوی تنفس را برای چندین ماه قطع کند. یک باور غلط وجود دارد که برونشیت باعث COVID-19 می شود، که درست نیست.

 برونشیت، به ویژه هنگامی که مزمن باشد، خطر پیشرفت  فرد در اشکال شدید COVID-19 را افزایش می دهد. این می تواند چالش برانگیز باشد و بهبودی بیمار را بسیار دشوار کند.

 علائم COVID-19 در فرد مبتلا به بیماری های ریوی از قبل مانند برونشیت با علائم برونشیت معمول گیج کننده خواهد بود. این یکی از دلایلی است که ممکن است بیمار برونشیت مزمن از علائم COVID-19 غافل شود. اگر بیمار برونشیت هستید، باید مراقب سلامتی خود باشید. از طرف دیگر، افراد با سیستم ایمنی ضعیف که اغلب توسط ویروس ها و باکتری ها به عفونت های ریه فرصت طلب مبتلا می شوند، علائم برونشیت را نیز تجربه می کنند. بنابراین، افرادی که تحت تأثیر COVID-19 قرار می گیرند، ممکن است آن را به عنوان علائم عادی عفونت های  اشتباه بگیرند. این ممکن است در مراحل اولیه منجر به سهل انگاری بیماری شود.

خطر خود درمانی در مبتلایان به برونشیت چیست؟

کرونا و برونشیت | پزشکت

با توجه به شرایط همه گیر کنونی در سراسر جهان، بیمارستان ها به مکان های پر خطر تبدیل شده اند. زیرا در مقایسه با ماندن در خانه در خانه خطر ابتلا به ویروس کرونا از بیمارستانها زیاد است. بنابراین، به دلیل این ترس، مردم هنگام بروز علائمی مانند گلودرد، تب، سرماخوردگی، سردرد، خستگی و سایر علائم شایع مربوط به آنفولانزا، مراجعه به بیمارستان را برای جستجوی مراقبت های پزشکی مناسب  اجتناب می کنند.

در عوض، این افراد ترجیح می دهند خودشان را با داروهای بدون نسخه مانند پاراستامول، شربت های سرفه و آنتی هیستامین ها بدون تجویز مناسب پزشكان، درمان كنند. این روش خوددرمانی ممکن است در ابتدا علائم را تسکین دهد، اما می تواند بیماری را به اشکال شدیدتر منتقل کند. در چنین مواردی، تنفس در بیمار بسیار محدود است. هنگامی که بیمار مبتلا به برونشیت حاد یا مزمن باشد، خطر دوچندان می شود. زیرا فرد ممکن است داروهای معمول خود را که برای برونشیت تجویز شده است ادامه دهد، فکر کند که این علائم، علائم معمول برونشیت است. وقتی بیمار در مراحل آخر بیماری به دنبال مراقبت پزشکی است، ممکن است پیش آگهی را بدتر کند.

COVID-19 چگونه بر مبتلایان برونشیت تأثیر می گذارد؟

کرونا و برونشیت | پزشکت

ابتلا به برونشیت، شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ویروس کرونا قرار نمی دهد. اما، به دلیل التهاب ریه که ناشی از برونشیت است، در صورت ابتلا به   COVID-19، داشتن این بیماری (به ویژه برونشیت مزمن) ممکن است خطر ابتلا به عوارض جدی تری را افزایش دهد.

برونشیت، پوشش اپیتلیال لوله های برونشیت را ملتهب می کند. این لوله ها هوا را به ریه های شما منتقل می کنند. التهاب و آسیب به این پوشش می تواند سد سلولی را که به محافظت از ریه های شما کمک می کند، ضعیف سازد.

این امر باعث می شود که میکروب ها  مانند ویروس کرونا جدید که باعث COVID-19 می شود  به ریه های شما حمله کنند. و در نتیجه، اگر به COVID-19 مبتلا شوید، ممکن است آسیب بیشتری به ریه های شما وارد شده و نفس کشیدن را برای شما سخت تر کند.

علائمی که باید مبتلایان به برونشیت مراقب آنها باشد:

COVID-19 می تواند علائم حادی را ایجاد کند که شبیه به علائم برونشیت و یا بدتر از آن هستند. علائم رایج COVID-19 شامل موارد زیر است:

  • تب
  • سرفه
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه یا ناراحتی

در صورت داشتن برونشیت مزمن، این علائم و سایر علائم می توانند بارزتر شوند.

اگر فکر می کنید علائم COVID-19 دارید چه کاری باید انجام دهید؟

کرونا و برونشیت | پزشکت

اگر فکر می کنید علائم COVID-19 دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک علائم شما را چه به صورت حضوری و چه از طریق مشاوره ویدئویی ارزیابی کرده و در مورد اقدامات لازم به شما مشاوره می دهد. آنها همچنین به شما اطلاع می دهند که آیا و در چه زمانی باید آزمایش کرونا را انجام دهید.

مراقبت در منزل

اگر علائم خفیف COVID-19 دارید، پزشک احتمالاً مراقبت در منزل را به شما پیشنهاد می کند. این شامل قرنطیه شدن از خود به مدت حداقل 10 روز و نظارت دقیق بر علائم جدید یا بدتر شدن آن خواهد بود.

مراقبت فوری

علائم COVID-19 که نیاز به ارزیابی فوری پزشکی توسط پزشک شما یا کلینیک مراقبت های فوری محلی دارند شامل موارد زیر است:

  • سرفه مداوم
  • تنگی نفس خفیف و متناوب
  • درد خفیف، متناوب قفسه سینه یا شکم
  • تب 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) تا 103 درجه فارنهایت (39.4 درجه سانتیگراد) که بیش از 3 روز طول بکشد و با مراقبت در منزل بهبود نیابد.
مراقبت های اضطراری در کرونا و برونشیت

علائمی که به مراقبت های پزشکی فوری در بخش اورژانس محلی شما احتیاج دارند شامل موارد زیر هستند:

  • نبض سریع یا ضعیف
  • تنگی نفس مداوم یا شدید
  • گیجی یا مشکل در تفکر واضح
  • درد مداوم یا شدید قفسه سینه یا شکم
  • لب های مایل به آبی یا کبودی تخت های ناخن
  • تب 103 درجه فارنهایت (39.4 درجه سانتیگراد) یا بالاتر

در حالی که بیشتر افراد از COVID-19 بهبود می یابند، ممکن است بهبود عملکرد و جای زخم ریه ها ماه ها طول بکشد. برای افراد مبتلا به برونشیت مزمن، بهبود ممکن است حتی طولانی تر هم شود، زیرا علائم COVID-19 ممکن است شدیدتر باشد.

محققان و متخصصان بهداشت در حال بررسی گزینه های درمانی و واکسن COVID-19 هستند. در حال حاضر، مداخلات بر کاهش علائم و کاهش خطر عوارض متمرکز هستند. در صورت داشتن برونشیت و ابتلا به COVID-19، مراقبت به موقع و مناسب بسیار حیاتی است.

برای ایمن و سالم ماندن از برونشیت و کرونا چه اقدامات احتیاطی را باید انجام دهید؟

کرونا و برونشیت | پزشکت

اگر به برونشیت مبتلا هستید، حتماً برنامه مراقبت خود را كه توسط پزشك شرح داده شده، به دقت دنبال كنید. این شامل مصرف داروهای  طبق دستورالعمل است.

هیدراته ماندن نیز مهم است. این می تواند به حفظ حجم مناسب خون و غشای مخاطی سالم در دستگاه تنفسی کمک کند، که به نوبه خود، می تواند باعث جلوگیری از عفونت و آسیب بافتی شود.

سخن آخر

اگر به برونشیت، به خصوص برونشیت مزمن مبتلا هستید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای علائم و عوارض COVID-19 پیچیده و شدید باشید.

برای کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا، بهتر است که حداقل 6 فوت از افراد دیگر فاصله داشته باشید و از ازدحام جمعیت، اجتماعات و مکان های شلوغ که افراد تمایل به تجمع دارند، خودداری کنید.

همچنین حتماً مرتباً دستان خود را بشویید. تا زمانی که نمی توانید دست های خود را بشویید، از  لمس صورت، دهان، چشم و بینی خودداری کنید.

در صورت داشتن برونشیت مزمن و ابتلا به COVID-19، مراقبت به موقع و مناسب بسیار حیاتی است. اگر مشکوک به ابتلا به عفونت شدید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید تا بفهمید چه کاری انجام دهید و به چه نوع مراقبت نیاز دارید.

بیش از همه، بیماران برونشیت باید داروهای معمول خود را بدون هیچ مشکلی دنبال کنند. آنها باید از تمام عوامل محرک احتمالی مانند مواد حساسیت زا جلوگیری کنند. ممکن است باعث شعله ور شدن حاد برونشیت شود. هر زمان علائم غیرمعمولی را تجربه کرد، یا اگر فرد احساس می کند وضعیت برونشیت رو به وخامت است، فرد باید از پزشکان مشورت بگیرد. پیشگیری از ابتلای بیمار برونشیت به COVID-19 نیز نیاز به حمایت و مراقبت از اعضای خانواده دارد.

منابع:

https://www.icliniq.com/articles/respiratory-health/bronchitis-and-covid-19

https://www.healthline.com/health/coronavirus-bronchitis#bottom-line

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز