لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

نقش ورزش در درمان سرطان ها

نقش ورزش در بیماران سرطانی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تاثیر ورزش در سرطان به قدری زیاد و مهم است که کارشناسان ورزش را بخش مهمی از برنامه درمانی بیماران سرطانی می دانند. مقدار فزاینده ای از تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم می تواند سلامت جسمی و روانی را در هر مرحله از درمان بسیار بهبود بخشد. حتی اگر قبل از تشخیص سرطان فعال نبودید، یک برنامه ورزشی که نیازهای منحصر به فرد شما را برآورده کند می تواند به شما در درمان موثر و موفقیت آمیز کمک کند.

در گذشته، پزشکان به افرادی که با یک بیماری مزمن تحت درمان قرار می گرفتند توصیه می کرده اند که استراحت کرده و فعالیت بدنی خود را کاهش دهند. اگر حرکت باعث درد، ضربان قلب سریع یا تنگی نفس می شود، این توصیه خوبی است؛ اما تحقیقات جدید نشان داده است که ورزش نه تنها در طول درمان سرطان ایمن و ممکن است، بلکه می تواند عملکرد فیزیکی و کیفیت زندگی بیمر را بهبود بخشد.

استراحت بیش از حد می تواند منجر به کاهش عملکرد بدن، ضعف عضلانی و کاهش دامنه حرکت شود؛ بنابراین امروزه، بسیاری از تیم های مراقبت از سرطان از بیماران خود می خواهند تا حد امکان در طول درمان سرطان از نظر جسمی فعال باشند.

ما هنوز چیزهای زیادی درباره چگونگی تأثیر ورزش و فعالیت بدنی در بهبودی شما از سرطان یا تأثیرات آن بر سیستم ایمنی بدن نمی دانیم؛ اما مشخص شده است که ورزش متوسط و منظم دارای مزایای سلامتی برای فرد مبتلا به سرطان است.

مطالعه بیشتر: 15مواد غذایی ضد سرطان را بشناسید.

نقش ورزش در بیماران سرطانی | پزشکت

فواید ورزش در بیماران سرطانی

پیروی از یک برنامه تمرینی مناسب در حین و بعد از درمان، می تواند فواید زیادی در بیماران سرطانی داشته باشد، از جمله:

  • بهبود خواب
  • بهبود کیفیت زندگی بیمار
  • کاهش خطر افسردگی و اضطراب
  • کمک به تحرک و استقلال بیماران
  • کاهش خطر ابتلا به سایر سرطان ها
  • کاهش مدت زمان بستری در بیمارستان
  • جلوگیری از از دست دادن عضلات و قدرت
  • موثرتر کردن درمان در تخریب سلول های تومور
  • بهبود تعادل و کاهش آسیب های ناشی از سقوط و افتادن
  • پیشگیری از سایر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت
  • پیشگیری از افزایش وزن و چاقی که با افزایش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارند.
  • بهبود میزان بقا در برخی سرطان ها مانند سرطان پستان و سرطان روده بزرگ
  • کاهش احتمال بروز عوارض جسمی مانند خستگی، نوروپاتی، ورم لنفاوی، پوکی استخوان و حالت تهوع

مطالعه بیشتر: مدیتیشن در بهبود بیماران سرطانی

نقش ورزش در بیماران سرطانی | پزشکت

نحوه تمرینات ورزشی در بیماران سرطانی

همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزشی در طول یا بعد از درمان سرطان، با پزشک خود صحبت کنید. در حالی که ثابت شده است ورزش در انواع مختلف درمان سرطان مطمئن است، توانایی بیماران سرطانی در ورزش و انواع تمریناتی که می توانند انجام دهند به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع سرطان
  • سطح تناسب اندام
  • سایر مشکلات سلامتی بیمار
  • روش های درمانی مورد استفاده
  • عوارض جانبی که بیمار تجربه می کند.

اگر قبل از درمان از نظر جسمی فعال بودید، ممکن است نتوانید همان تمرین قبلی را انجام دهید. پس از درمان، بازگشت به سطح تناسب اندام قبل از سرطان زمان بر است. از پزشک خود بخواهید که یک متخصص ورزش سرطان واجد شرایط را که می تواند بهترین برنامه ورزشی را برای شرایط منحصر به فرد شما را آموزش دهد، معرفی کند.

اگر قبل از درمان ورزش کرده باشید، ممکن است لازم باشد در طول درمان کمتر از حد معمول یا با شدت کمتری ورزش کنید. هدف این است که تا حد ممکن فعال و متناسب باشید. افرادی که قبل از درمان سرطان بسیار کم تحرک (غیرفعال) بودند ممکن است لازم باشد با فعالیت کوتاه مدت، مانند پیاده روی کوتاه و آهسته شروع کنند.

مطالعه بیشتر: می ترسم سرطانم عود کند!

لزوم مشاوره با متخصص ورزش در طول درمان سرطان

بسیاری از عوارض جانبی طی چند هفته پس از پایان درمان سرطان بهبود می یابند، اما برخی از آنها می توانند بسیار طولانی تر باشند یا حتی دیرتر ظاهر شوند. اکثر افراد قادرند زمان و شدت ورزش را به آرامی افزایش دهند. ممکن است فعالیتی با شدت کم یا متوسط برای یک فرد سالم، در بیمار سرطانی یک فعالیت با شدت بالا به نظر برسد.

برخی از افراد می توانند با خیال راحت برنامه ورزشی خود را شروع یا حفظ کنند، اما بسیاری از آنها با کمک یک متخصص ورزش، فیزیوتراپیست یا فیزیولوژیست ورزشی نتایج بهتری خواهند داشت. ابتدا مطمئن شوید که ورزش برای شما خوب است و شخصی که با شما کار می کند از تشخیص سرطان و محدودیت های شما اطلاع دارد. این متخصصان ویژه آموزش دیده می توانند به شما کمک کنند نوع ورزشی را که برای شما مناسب و بی خطر است پیدا کنید. آنها همچنین می توانند به شما کمک کنند تا بفهمید چند بار و چه مدت باید ورزش کنید.

نقش ورزش در بیماران سرطانی | پزشکت

بیماران سرطانی چه ورزش هایی می توانند انجام دهند؟

انجام تمرینات ورزشی مناسب و منظم می تواند یک راهکار عالی و مطمئن در طول و بعد از سرطان باشد. به طور کلی، یک برنامه کامل باید شامل موارد زیر باشد:

تمرینات تنفسی

برخی از افراد مبتلا به سرطان ممکن است دچار تنگی نفس و یا مشکل تنفس شوند. این وضعیت می تواند آنها را از تحرک بدنی باز دارد. تمرینات تنفسی به حرکت هوا به داخل ریه ها کمک می کند که می تواند استقامت بیمار را بهبود بخشد. این تمرینات همچنین می تواند به کاهش هرگونه استرس و اضطراب منجر به سفت شدن عضلات فرد کمک کند.

تمرینات کششی

کشش منظم می تواند انعطاف پذیری و وضعیت بدن بیمار را بهبود بخشد. به افزایش جریان خون و اکسیژن به عضلات کمک می کند اگر در حین بهبودی از درمان های سرطان، بی تحرک بوده اید، کشش کشیدن اغلب برای شما مفید خواهند بود. به عنوان مثال، پرتودرمانی می تواند دامنه حرکتی شما را محدود کرده و باعث سفت شدن عضلات شود. پس از جراحی، کشش می تواند بافت اسکار و جای زخم بدن را تجزیه کند.

تمرینات تعادلی

از دست دادن تعادل می تواند از عوارض جانبی سرطان و درمان آن باشد. تمرینات تعادل می تواند به شما کمک کند عملکرد و تحرک مورد نیاز خود را برای بازگشت مجدد با خیال راحت به فعالیت های روزمره خود به دست آورید. حفظ تعادل مناسب همچنین از آسیب دیدگی مانند زمین خوردن جلوگیری می کند.

ورزش هوازی

این ورزش با نام ورزش های قلبی نیز شناخته می شود. ورزش هوازی نوعی ورزش است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. حتی قلب و ریه های شما را تقویت می کند و باعث می شود در طول و بعد از درمان کمتر احساس خستگی کنید. پیاده روی راهی آسان برای انجام ورزش های هوازی است. به عنوان مثال، پزشک ممکن است 40 تا 50 دقیقه، 3 تا 4 بار در هفته، با سرعت متوسط پیاده روی را توصیه کند. هدف این است که تا آنجا که می توانید در حین و پس از درمان از دستورالعمل های فعالیت هوازی پزشک خود پیروی کنید. این رهنمودها 150 دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط را برای بزرگسالان توصیه می کنند. یا می توانید 75 دقیقه ورزش با شدت زیاد انجام دهید.

آموزش قدرت

از دست دادن عضله اغلب زمانی اتفاق میفتد که فرد در حین درمان و بهبود سرطان فعالیت کمتری داشته باشد. برخی از درمان ها همچنین باعث ضعف عضلانی می شوند. تمرینات قدرتی یا تمرینات مقاومتی به شما در حفظ و ساخت عضلات قوی کمک می کند. افزایش توده عضلانی می تواند به بهبود تعادل، کاهش خستگی و سهولت انجام کارهای روزمره کمک کند. همچنین می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان، ضعف استخوان ها موثر باشد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها هر هفته 2 روز تمرین قدرتی را توصیه می کند. یک برنامه تمرینی قدرتی می تواند شامل وزنه های دست، دستگاه های ورزشی، نوارهای کششی باشد.

مطالعه بیشتر: داروی آواستین برای سرطان

نقش ورزش در بیماران سرطانی | پزشکت

در طول درمان سرطان با خیال راحت ورزش کنید.

در صورت داشتن عوارض جانبی ناشی از سرطان یا درمان آن، رعایت نکات مهم در هنگام ورزش ضروری است. ممکن است مجبور شوید بسته به عوارض جانبی خاص خود، برنامه ورزشی خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر درمان بر اعصاب دست شما تأثیر بگذارد، استفاده از دستگاه های وزنه برداری نسبت به وزنه های دست مطمئن تر است. یا اگر درمان باعث اضعیف شدن استخوان شده است، باید از ورزش هایی که باعث فشار آوردن بر گردن می شوند و خطر سقوط شما را افزایش می دهد، خودداری کنید.

برخی روش های دیگری که می توانید از برنامه تمرینی خود به روشی ایمن بیشترین بهره را ببرید، عبارتند از:

هیدراته بمانید. در طول تمرینات خود مقدار زیادی آب بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری شود.

به بدن خود گوش دهید. اگر سطح انرژی شما پایین است، مدت زمان یا سختی ورزش را تا زمانی که احساس بهبودی کنید، کاهش دهید.

در یک محیط امن ورزش کنید. اگر درمان، سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده است، از حضور در ورزشگاه های بزرگ که میکروب به راحتی در آنها پخش می شود خودداری کنید.

به طور منظم ورزش کنید. حتی اگر قبل از درمان از نظر جسمی فعال بودید، سطح فعالیت خود را به آرامی افزایش دهید. این می تواند به شما کمک کند تا از آسیب دیدگی جلوگیری کرده و شما را از دلسرد شدن باز دارد.

رژیم غذایی مغذی داشته باشید. غذاهای مناسب، به ویژه غذاهای سرشار از پروتئین، به بدن شما کمک می کند تا پس از ورزش بهبود یابد. یک متخصص تغذیه آنکولوژی می تواند به شما در تهیه یک برنامه غذایی کمک کند.

به طور مرتب به پزشک خود مراجعه کنید. سلامتی شما می تواند در طول درمان تغییر کند. مطمئن شوید که پزشک شاخص های مهم سلامتی مانند آزمایش خون شما را بررسی می کند.

نقش ورزش در بیماران سرطانی | پزشکت

ورزش به عنوان بخشی از توان بخشی سرطان

بعضی اوقات ورزش به عنوان بخشی از یک برنامه توان بخشی سرطان انجام می شود؛ اما درک تفاوت بین ورزش و توان بخشی سرطان بسیار مهم است. توان بخشی سرطان یک برنامه درمانی جامع است که به فرد کمک می کند توانایی خود را در طول و بعد از درمان سرطان حفظ کند. تمرینات گنجانده شده در یک طرح توان بخشی سرطان، روش های درمانی مورد استفاده برای رسیدگی به مسائل خاص بهداشتی و حرکتی است.

اهمیت ورزش در حفظ وزن مناسب

برخی شواهد نشان می دهد که رسیدن به وزن مناسب و داشتن آن، رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان دوم و همچنین سایر بیماری های جدی مزمن کمک کند.

توصیه های ورزشی به بستگان بیماران سرطانی

انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند بازماندگان سرطان این اقدامات را انجام دهند:

  • در یک فعالیت بدنی منظم شرکت کنید.
  • حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش کنید.
  • حداقل 2 روز در هفته تمرینات قدرتی را در آن بگنجانید.
  • از بی تحرکی خودداری کرده و پس از تشخیص در اسرع وقت به فعالیتهای روزمره خود برگردید.

کسانی که بعد از درمان دچار اضافه وزن یا چاقی می شوند، باید غذاها و نوشیدنی های پرکالری را محدود کنند و برای جلوگیری از افزایش وزن، فعالیت بدنی را افزایش دهند. کسانی که تحت درمان سرطان های گوارشی یا ریه قرار گرفته اند بهتر است وزن کمتری داشته باشند. ممکن است لازم باشد وزن بدن خود را به یک محدوده سالمتر برسانند، اما ورزش و تغذیه هنوز مهم هستند. هر دو گروه باید بر سبزیجات، میوه ها و غلات کامل تأکید کنند. به خوبی شناخته شده است که چاقی با افزایش احتمال ابتلا به برخی سرطان ها ارتباط دارد. چاقی همچنین با عود سرطان پستان در ارتباط است و ممکن است به بازگشت انواع دیگر سرطان نیز مربوط باشد. ورزش می تواند به شما کمک کند تا به یک وزن سالم برسید و آن را حفظ کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز