لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

نحوه تسکین درد تبخال با داروهای خانگی

نحوه تسکین درد تبخال با داروهای خانگی | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی درد تبخال

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آنچه مردم به آن تبخال می گویند، عامل آن شامل دو ویروس نزدیک به هم است. درد تبخال با درمان های خانگی می تواند برای تبخال التیام بخش باشد. هر دو نوع تبخال شرایط بسیار ملتهب و خارش دار و دردناکی دارند که هم در آقایان و هم در خانم ها ایجاد می شود. ویروس تبخال از طریق تماس مستقیم (رابطه جنسی، بوسه، لمس) یا غیرمستقیم (به اشتراک گذاشتن موارد شخصی آلوده) با فرد آلوده وارد بدن انسان می شود. اگرچه ویروس هیچ درمانی ندارد، شما می توانید در خانه یا از طریق پزشک خود اقدام به کاهش درد و ناراحتی ناشی از شیوع تبخال و همچنین کاهش مدت شیوع آن کنید. نحوه تسکین درد تبخال با داروهای خانگی را به اطلاع خواهیم رساند.

انواع ویروس تبخال

ویروس تبخال نوع HSV-1 اغلب باعث ایجاد علائمی در مجاری تنفسی مانند سرماخوردگی یا تاول هایی بر روی دهان و لب ها می شود.

ویروس تبخال نوع HSV-2 در حالی که HSV-2 باعث ایجاد تاول در مجاری تناسلی می شود.

درمان درد تبخال در منزل

نحوه تسکین درد تبخال با داروهای خانگی | پزشکت

استفاده از یخ

از یخ در منطقه تبخال استفاده کنید.

ساده ترین راه برای رفع درد تبخال استفاده از یخ است. یخ باعث تسکین بی حد و حصر در بیشتر انواع درد می شود، زیرا پوست را بی حس می کند و گیرنده های درد در ناحیه را غیرفعال می کند. بسته یخ را با حوله بپوشانید تا خیلی سرد نشود. سپس بسته‌ی یخ را روی ناحیه قرار دهید و هر بار بسته‌ی یخ را با یک حوله تازه بپوشانید و استفاده کنید. یخ مثال خوبی ازنحوه تسکین درد تبخال با داروهای خانگی می باشد.

هر حوله را بعد از استفاده در آب گرم و صابون بشویید تا از شیوع بیشتر عفونت جلوگیری کنید.

کمپرس گرم

  • گاهی سرما به تسکین درد کمک نمی کند، برخی از افراد با استفاده از کمپرس گرم، تسکین بیشتری پیدا می کنند.
  • حوله را خیس کنید، آب اضافی آن را بیرون بریزید و روی ناحیه دردناک بمالید.
  • هر بار که مراحل را تکرار کردید از یک حوله تمیز  استفاده کنید و هر مورد را در آب و صابون داغ بشویید، تا از شیوع احتمالی عفونت جلوگیری شود.

موم

موم رزینی است که توسط زنبورها ساخته شده است و دارای خاصیت ضد ویروسی است و به نظر می رسد بهبود زخم ها را تسریع می کند. برای تسکین و کمک به التیام زخم ها می توانید از پمادها یا نمک های حاوی پروپول استفاده کنید. بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها دارای این محصولات هستند.

حتماً یک پماد در صورت عدم آلرزی، آن را در محل شیوع بیماری استفاده کنید.

ژل آلوئه ورا

برای کمک به تسکین درد از آلوئه را استفاده کنید.

برای تسکین درد می توان از ژل آلوئه ورا یا پماد آلوئه ورا استفاده کرد. با جدا کردن مقدار کمی از گیاه آلوئه ورا و فشار دادن آب آن یا استفاده از یک محصول تجاری و پیروی از دستورالعمل های سازنده، و استفاده آن ها در محل تاول، آن را بهبود ببخشید. می توانید منتظر بمانید ژل آلوئه ورا یا پماد خشک شده و بعداً پوست را بشویید.  چه به طور مستقیم از گیاه آلوئه ورا استفاده کنید و چه از قوطی های حاوی آن که به صورت تجاری در دسترس هستند، استفاده کنید، اثر خنک کننده ژل آن می تواند به کاهش درد و بهبود درد آن کمک کند.

اگر کل گیاه را در اختیار دارید ، یک برگ تازه آلوئه ورا را در دست خود بگیرید. با چاقو ، آن را به دو نیم برش دهید. یکی از قسمت های ژل را مستقیماً بر روی قسمت آلوده بمالید.

لیزین

سعی کنید مکمل لیزین مصرف کنید. 1-3 گرم لیزین در روز ممکن است طول دوره شیوع تبخال را کوتاه کند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که ممکن است این ماده در کاهش شیوع بیماری تبخال دهان موثر باشد. لیزین یک اسید آمینه است که ممکن است سطح کلسترول و تری گلیسیرید را افزایش دهد، بنابراین قبل از مصرف با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

همچنین می توانید غذاهای سرشار از لیزین مانند ماهی، مرغ، تخم مرغ مصرف کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون به عنوان مرطوب کننده پوست شناخته شده است. سرشار از آنتی اکسیدان است و یکی از بهترین داروهای خانگی برای زخم های تبخالی است. پمادهای مانند مرهم لیمو می توانند علائم حاد عفونت HSV را تسکین دهند. دستورالعمل های سازنده  محصول را برای استفاده از محصول انجام دهید. ترکیبی از مریم گلی و مریم گلی چینی را امتحان کنید.

در یک مطالعه، ترکیبی از مریم گلی و مریم گلی چینی در یک کرم به اندازه آسیکلوویر ( دارویی که برای معالجه تبخال استفاده می شود) در بهبود عفونت های HSV دستگاه تناسلی زن مؤثربود. گیاه سنت جان، گیاه طبیعی است که برای درمان عفونت های ویروسی استفاده می شود. تاکنون هیچ مطالعه بالینی در مورد استفاده از گیاه سنت جان انجام نشده است، اما مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که این گیاه می تواند تکثیر HSV را مهار کند. پماد روی اکسید را به زخم تبخال در خارج از دهان بمالید. پماد روی در برابر HSV در تست های آزمایشگاهی مؤثر است. می توانید از کرم اکسید روی 0.3٪ (با گلیسین) استفاده کنید.

از داروساز خود بخواهید که در یافتن این موارد کمک کند و دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.

دارو درمانی در تبخال

نحوه تسکین درد تبخال با داروهای خانگی | پزشکت

داروهایی که توسط پزشک شما تجویز شود را مصرف کنید.

این داروها به طور عمده با مهار DNA پلیمراز ویروس تبخال عمل می کنند و از تکثیر آن جلوگیری می کنند. این داروها معمولاً برای شیوع ابتدایی بیماری و سپس برای کنترل شیوع های بعدی تجویز می شود. کرم های چرب می توانند به طور مستقیم بر روی تاول ها چه در دهان و چه در دستگاه تناسلی استفاده شوند.

در صورت تمایل به دارو درمانی، قرص ها و تزریق مفید تر هستند.

شایع ترین عوارض جانبی داروهای ضد تبخال، عبارتند از:

  • اسهال
  • سردرد
  • خستگی
  • سرگیجه
  • درد عضلات
  • تهوع و استفراغ

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، مانند ایبوپروفن مصرف کنید.

برای کاهش تحریک و التهاب در محل آسیب دیده می توان از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) استفاده کرد. آن ها با مسدود کردن دو آنزیم مسئول تولید پروستاگلاندین، COX-I و COX-II عمل می کنند.

پروستاگلاندین در روند التهاب و تولید درد نقش دارد. NSAID ها دارای خاصیت ضد درد، ضد التهابی و ضد تب هستند که می توانند به تسکین تب کمک کنند. معمولاً می توانید درد ناشی از شیوع تبخال را با استفاده از داروهای ضد NSAID بدون نسخه تسکین دهید. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، دارای برخی عوارض جانبی هستند، بیشتر اختلالات دستگاه گوارش مانند تهوع، استفراغ، زخم معده را باعث می شوند. بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی یا کبدی قبل از مصرف این داروها باید ابتدا از پزشک خود سوال کنند.

برای تسکین درد کمترین مقدار ممکن از دارو را مصرف کنید.

بدون مشورت با پزشک بیش از دو هفته از داروهای ضد التهابی استفاده نکنید. استفاده طولانی از NSAID ها با ایجاد زخم معده و سایر شرایط بهداشتی مرتبط است.

به جای داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی به طور متناوب استامینوفن مصرف کنید. این دارو را می توان برای همان نوع درد مانند NSAID ها مصرف کرد، اما خاصیت ضد التهابی کمتری دارد. پاراستامول به عنوان تایلنول یا پانادول موجود است و می تواند به صورت قرص، شربت یا شیاف مصرف شود.

دوز معمولی بزرگسالان می تواند دو قرص 500 میلی گرم باشد، که باید چهار بار در روز بعد از غذا مصرف شود.

ترکیب موم، روغن زیتون و اسطوخودوس

تبخال | پزشکت

یک ظرف از روغن زیتون آماده کنید و سپس جوانه اسطوخودوس و مقداری موم زنبور عسل را همراه آن گرم کنید. بعد از خنک شدن، مخلوط را روی ناحیه آلوده بمالید. موم زنبور عسل به شما کمک می کند تا مخلوط روغن در جای خود قرار بگیرد، برای نگه داشتن مخلوط برای زخم تبخال نیاز است دراز بکشید.

عسل مانوکا

عسل مانوکا را بر روی تبخال بمالید.

عسل مانوکا خواص ضد باکتری و ضد ویروسی دارد. این ماده می تواند در بهبود سریع تاول های تبخال و زخم های سرد کمک کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که عسل غلیظ را در اطراف منطقه آسیب دیده بمالید. ماده را با سواپ پنبه ای مستقیماً روی تاول های خود بمالید. به زودی احساس بی حسی در ناحیه آسیب دیده خواهید کرد. مطمئن شوید که در حالی که عسل خام را در  روی دستگاه تناسلی خود استفاده می کنید، کاملا در حالت دراز کشیده اید، تا مطمئن شوید که عسل به طور مستقیم روی ناحیه مانده و پاک نمی شود.

عسل مانوکا را در طول روز چندین بار استفاده کنید تا اثر بیشتری داشته باشد.

روغن پونه

روغن پونه را به طور مستقیم بر روی تبخال قرار دهید.

این ماده با خاصیت ضد ویروسی خود به بهبودی سریع تاول های تبخال کمک می کند. فقط کافی است مقداری روغن پونه کوهی را به طور مستقیم بر روی منطقه آلوده با یک سواب پنبه بمالید و بگذارید 10-15 دقیقه در آن محل قرار بگیرد. سپس ناحیه را بشویید و پد را خشک کنید.

روغن پرتقال، روغن کالدولا یا روغن جوجوبا همگی به تنهایی یا به عنوان مخلوط قابل استفاده هستند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای را را نیز در محل زخم اعمال کنید.

روغن درخت چای به عنوان یک درمانگر واقعی در این موار مورد تحسین قرار گرفته است. این ماده در مورد هر گونه بیماری که شامل زخم های باز است، مورد استقبال قرار گرفته است. این ماده معمولاً برای درمان زخم های پوستی و گلو درد استفاده می شود و ممکن است در بهبود شیوع تبخال نیز بسیار کمک کننده باشد. با استفاده از قطره چکان روغن را روی ناحیه آلوده استفاده کنید.

روغن درخت چای غلظت زیادی دارد بنابراین فقط مقدار کمی برای تأثیر لازم است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل را نیز روی تبخال قرار دهید.

روغن نارگیل دارای خواص ضد ویروسی در برابر ویروس های پوشیده از چربی است که ممکن است به مبارزه با شیوع ویروس تبخال که منجر به ایجاد زخم می شود، کمک کند. همچنین در نظر داشته باشید که این روغن یک مرطوب کننده موثر برای پوست است. اگرچه برخی پزشکان مصرف روغن نارگیل را برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می کنند، اما از آن به مقدار کم استفاده کنید زیرا مطالعات هنوز اثرات مثبت آن را در مقابل مضرات آن برای سیستم قلبی بررسی نکرده اند.

روغن نارگیل حدود 90٪ چربی اشباع شده دارد یعنی، بسیار بالاتر از کره (64٪) و چربی گوشت گاو (40٪) است.

درمان خانگی درد تبخال تناسلی

تبخال | پزشکت

از لوسیون کالامین برای تسکین تبخال دستگاه تناسلی استفاده کنید.

لوسیون کالامین می تواند به خشک شدن تاول ها و تسکین پوست کمک کند. فقط در مواردی که ضایعات در بافت مخاطی وجود ندارد، از آن روی تبخال دستگاه تناسلی استفاده کنید.

بنابراین نباید از لوسیون کالامین در ناحیه واژن، روده و یا لثه استفاده کنید.

حمام بلغور جو دوسر

  • تبخال های ناحیه تناسلی را در حمام با استفاده از جو دوسر خیس کنید.
  • حمام بلغور جو دوسر یا حتی استفاده از یک محصول جو دوسر می تواند به کاهش ناراحتی زخم ها کمک کند.
  • حدود یک فنجان جو دوسر را درون یک جوراب نایلونی قرار دهید و جوراب را روی شیر آب بکشید.
  • بگذارید آب خیلی گرم از جوراب حاوی بلغور جو دوسر عبور کند.
  • در حمام حالت ریلکس به خود بگیرید.

حمام نمکی

برای خشک کردن زخم های تبخال دستگاه تناسلی، حمام نمکی بگیرید.

نمک اپسوم حاوی سولفات منیزیم و سایر مواد معدنی ضروری است که در خشک کردن، تسکین دادن و پاکسازی زخم ها مفید هستند. به همین دلیل، نمک های اپسوم در تسکین درد و خارش ناشی از عفونت تبخال مهم است. برای به کار بستن این راه حل، مقداری آب حمام را گرم کنید و حدود یک دوم فنجان نمک اپسوم را به آن اضافه کنید. حداقل بیست دقیقه خود را در آن خیس کنید. همیشه مطمئن شوید که بعد از حمام گرم با استفاده از حوله گرم، منطقه آسیب دیده را به خوبی خشک کرده اید. خشک نگه داشتن منطقه از بروز خارش، سوزش یا هرگونه عفونت احتمالی قارچی جلوگیری می کند.

اگر حوله پوست  شما را تحریک می کند، از سشوار با درجه سرد برای خشک کردن زخم استفاده کنید.

منبع:

https://www.wikihow.com/Ease-Herpes-Pain-with-Home-Remedies

 

[advisers limit=5 skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز