لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت بوی بد بدن چیست؟

علت بوی بد بدن چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

علت بوی بد بدن چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علت بوی بد بدن تجزیه اسیدهای آمینه موجود در عرق است. این اسید امینه ها توسط باکتری های خاصی که روی پوست قرار دارند، ساخته می شود. برومیدروز یا بوی بد بدن بیشتر به عرق شما مربوط است. عرق در واقع هیچ بویی ندارد. فقط در صورت برخورد با باکتری بر روی پوست می توان بو ایجاد کرد.

بوی بد بدن (که معمولاً به آن BO می گویند) بوی نامطبوعی است که در اثر تعریق شدید بدن ناشی از گرمای زیاد، ورزش سنگین یا عصبی شدن از بدن فرد احساس می شود. پوست شما حاوی باکتری هایی است که اسیدهای موجود در عرق شما را تجزیه کرده و بوی نامطبوعی تولید می کند که معمولاً به بوی بدن معروف است.

برومیدروز اغلب با تغییر در بهداشت شما قابل درمان یا پیشگیری است، اگرچه راهکار های پزشکی نیز برای این مشکل وجود دارد.

علت های برومیدوز چیست؟

علت بوی بد بدن چیست؟ | پزشکت

در بدن دو نوع غده عرق به نام های آپوکرین و اکرین وجود دارند. برومیدروز معمولاً مربوط به ترشحات غدد آپوکرین است؛ اما هر دو نوع غدد عرق می توانند منجر به بوی غیرطبیعی بدن شوند.

غدد آپوکرین

غدد آپوکرین، در درجه اول در ناحیه زیر بغل، کشاله ران و پستان قرار دارند. عرق آپوکرین همچنین حاوی مواد شیمیایی به نام فرومون است. فرومون، هورمون هایی هستند که می توانند بر سایر افراد تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، افراد و حیوانات فرمون ها را برای جذب جنس مخالف آزاد می کنند.

عرق آپوکرین در هنگام آزاد شدن، بی رنگ و بدون بو است. زمانی که باکتری های بدن شروع به تجزیه عرق خشک می کنند، بوی نا خوشایند می تواند در افراد مبتلا به برومیدروز ایجاد شود.

غدد آپوکرین تا زمان بلوغ فعال نمی شوند. به همین دلیل بوی بدن معمولاً در کودکان خردسال مشکل خاصی را ایجاد نمی کند. عرق تولید شده توسط غدد آپوکرین چسبناک و سرشار از لیپید، پروتئین، آمونیاک و قند است. این پروتئین ها می توانند به راحتی توسط باکتری ها استفاده شوند، بنابراین باعث بوی بد بدن می شوند.

غدد عرق اکرین

غدد عرق اکرین، در سراسر بدن وجود دارد. عرق اکرین نیز در ابتدا بدون بو و بی رنگ است، اگرچه می تواند حاوی محلول نمکی باشد. عرق تولید شده توسط غدد اکرین به طور کلی بو ایجاد نمی کند زیرا در درجه اول از آب و کلرید سدیم تشکیل شده است. بوی عرق اکرین می تواند ناشی از بوی غذاهایی مانند سیر، الکل یا داروهایی باشد که مصرف کرده اید.

بوی بدن در درجه اول ناشی از تجزیه اسیدهای آمینه موجود در عرق شما توسط عملکرد باکتری های خاصی است که به طور طبیعی روی پوست وجود دارند. با این حال، عوامل متعددی می توانند بو را بدتر کنند، از جمله:

ورزش نیز علت بوی بد بدن می باشد.

ورزش میزان عرق افراد را افزایش می دهد و بنابراین اسیدهای آمینه بیشتر متابولیزه می شوند، در نتیجه بو افزایش می یابد. علاوه بر این، تعریق محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها بر روی پوست بدن مهیا می کند.

یکی دیگر از علت بوی بد بدن بهداشت نامناسب است.

بهداشت شخصی نادرست باعث تجمع عرق و باکتری های ایجاد کننده بو در پوست می شود.

استرس

اضطراب یا عصبی بودن باعث ترشح عرق با مقدار بیشتری سم می شود. این شرایط می تواند منجر به ایجاد بو بیشتر از حد معمول گردد.

هوای گرم

بوی بد بدن در تابستان ها به دلیل تعریق زیاد ناشی از گرمای سوزان طبیعی است.

رژیم غذایی

روغن ها، غذاهای چرب یا غذاهای با بوی شدید مانند کاری، پیاز و سیر می توانند از طریق منافذ نفوذ کرده و در ایجاد بوی بد بدن نقش داشته باشند.

آرایش ژنتیکی

سندرم بوی ماهی، تری متیل آمینوریا (TMAU)، یک بیماری وراثتی است که باعث بوی بد ماهی می شود. پیشنهاد می شود بیماران TMAU از مصرف غذاهای دریایی پرهیز کنند.

تغییرات هورمونی

هورمون های مرتبط با دوران بلوغ، غدد عرق را تحریک می کنند تا عرق بیشتری تولید شود.

شرایط شدید

بوی بدن می تواند ناشی از برومیدروز یا هایپرهیدروز (تعریق بیش از حد) باشد که حدود 2.8٪ از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد.

داروهای خاص

مکمل های روغن ماهی، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج، آنتی کلسترول و میگرن می توانند باعث بوی بد بدن شوند.

بیماری ها

چاقی، مشکلات کلیوی یا کبدی، دیابت، تومور، نقرس، یائسگی، پرکاری تیروئید، آسیب به سر، مشکلات غده هیپوفیز، سرمازدگی، عفونت و مصرف الکل همگی می توانند علت بوی بد بدن باشند.

سندرم مرجع بویایی

سندرم مرجع بویایی (ORS) یک بیماری نادر و شدید است که در آن بیمار یک باور غیر منطقی دارد یا می ترسد که بدن وی بوی زننده و بدی را منتشر کند.

علائم بوی بد بدن چیست؟

علت بوی بد بدن چیست؟ | پزشکت

بوی بد بدن با بوی نامطبوع از بدن مشخص می شود که اغلب با تعریق زیاد همراه است. تعریق و بوی ناشی از آن معمولاً طبیعی است، اما اگر بوی بدن ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد، ممکن است علائم دیگری مانند:

  • تب
  • اضطراب
  • تعریق در پا
  • کاهش وزن
  • عرق شبانه
  • ضربان قلب سریع
  • از دست دادن اشتها
  • دست های سرد و محکم
  • تعریق شدید و غیرقابل توضیح

در بوی بد بدن چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در موارد زیر برای بوی بد بدن خود باید با پزشک مشورت کنید:

  • تعریق زیاد یا کاهش می یابد.
  • تعریق شبانه را تجربه می کنید.
  • در بوی بدن شما تغییری ایجاد شده است.
  • بوی بدن یا تعریق باعث پریشانی می شود.

چگونه برومیدروز تشخیص داده می شود؟

تشخیص برومیدروز آسان است. پزشک باید بتواند شرایط را بر اساس بوی بدن شما تشخیص دهد. اگر عرق نکرده اید یا اخیراً دوش گرفته اید، ممکن است هیچ بوی مشخصی نداشته باشید؛ اما پزشک احتمال دارد برای تشخیص بوی عرق از شما بخواهد روی تردمیل ورزش کنید.

پزشک همچنین سابقه پزشکی تان را بررسی می کند تا به دنبال علل احتمالی زمینه ای ابتلا به BO باشد. شرایطی مانند دیابت و بیماری های کبدی و کلیوی می توانند در ایجاد بوی غیرطبیعی بدن موثر باشند.

آیا بوی بد بدن درمان می شود؟

علت بوی بد بدن چیست؟ | پزشکت

روش های درمانی مناسب برای برومیدروز یا بوی بد بدن به شدت بیماری بستگی دارد. در برخی موارد رعایت برخی نکات برای پیشگیری از بروز عرق می تواند تنها راهکار درمانی باشد. در موارد جدی تر، ممکن است درمان غدد عرق مختلف باشد.

گزینه های درمانی بوی بد بدن، شامل موارد زیر است:

ضدعرق ها یا دئودورانت های تجویز شده درمان اولیه استاندارد بوی بد بدن هستند. در حالی که چندین محصول بدون نسخه موجود است، دئودورانت ها و ضد تعریق های تجویز شده قوی تر و موثرتر هستند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی مانند اریترومایسین و کلیندامایسین می توانند به کاهش باکتری های ایجاد کننده بو در پوست کمک کنند.

بوتاکس

سم بوتولینوم A (بوتاکس) که با پیشگیری از تکانه های عصبی به عضلات اثر می کند، می تواند به زیر بغل تزریق شود تا تکانه های عصبی غدد عرق را مسدود کند. نکته منفی در درمان بوتاکس این است که بعد از مدتی اثر آن از بین می رود، بنابراین ممکن است سالی چند بار به آن نیاز داشته باشید. از بوتاکس برای پیشگیری و یا درمان تعریق دست و پا نیز استفاده می شود.

لیپوساکشن

یکی از راه های کاهش عرق غذه آپوکرین، حذف خود غدد عرق است. ممکن است در مورد لیپوساکشن در رابطه با از بین بردن چربی از قسمت میانی بدن یا سایر نقاط بدن چیزی شنیده باشید. در این روش لوله های مخصوص با دقت وارد بدن شده و چربی ها خارج می شوند.

همین مفهوم را می توان در غدد عرق زیر بغل نیز به کار برد. یک لوله مکش بسیار کوچک، به نام کانول، درست در زیر پوست قرار می گیرد و غدد عرق را از بین می برد. این روند ممکن است برخی از غدد را در جای خود باقی بگذارد که می توانند باعث تعریق بیش از حد شود.

در برخی موارد، نتایج مثبت زود نتیجه آسیب دیدگی اعصاب است. وقتی اعصاب در حین لیپوساکشن از بین بروند خودشان را ترمیم می کنند؛ اما در این شرایط ممکن است مشکل بوی بد بدن بعد از مدتی دوباره عود کند و برگردد. در استفاده از لیپوساکشن اولتراسونیک که از انرژی ارتعاشی هدفمند برای از بین بردن بهتر غدد عرق استفاده می شود، روند کار پیشرفت بهتر و نتیجه موثرتری دارد.

عمل جراحی

یک روش تهاجمی تر و آسیب زننده تر برای از بین بردن غدد عرق یا اعصابی که باعث تعریق می شوند، روش جراحی است. روشی به نام (سمپاتکتومی) آندوسکوپی با استفاده از برش های کوچک و ابزارهای خاص عصب های قفسه سینه که منجر به غدد عرق زیر بغل می شود را از بین می برد. این روش برای 5 تا 10 سال موثر است.

روش درمانی کم تهاجمی دیگر جراحی الکتریکی نام دارد. این کار با سوزن های کوچک عایق بندی شده انجام می شود. در طی چندین دوره درمانی، پزشک می تواند با استفاده از سوزن غدد عرق را از بین ببرد.

برداشتن پوست

یک جراح همچنین می تواند غدد عرق را با یک عمل سنتی تر از بین ببرد. این کار با یک برش در زیر بغل شروع می شود. این روش به جراح این امکان را می دهد که محل غدد را به وضوح ببیند. به این نوع جراحی برداشتن پوست گفته می شود و باعث ایجاد جای زخم در سطح پوست می شود.

چگونه بوی بد بدن را در خانه درمان کنیم؟

علت بوی بد بدن چیست؟ | پزشکت

قبل از اقدام به هر روش تهاجمی و آسیب زننده، باید برخی از راهکار های اساسی بهداشت را امتحان کنید. این موارد می توانند در کاهش تعداد باکتری های موثر باشد.

از آنجا که برومیدروز با اثر باکتری ها بر روی پوست ایجاد می شود، شستشوی مکرر برای خنثی سازی باکتری ها کافی است. شستن حداقل روزانه با آب و صابون ممکن است موثر باشد. به عنوان مثال اگر بوی بد خود را از قسمت زیر بغل احساس می کنید، می توانید به تمیز کردن این ناحیه زیاد توجه داشته باشید.

  • صابون ضد عفونی کننده و کرم های ضد باکتری حاوی اریترومایسین و کلیندامایسین نیز ممکن است در کاهش بوی بد بدن موثر باشند.
  • یک خوشبو کننده یا ضد تعریق قوی می تواند نقش اساسی در به حداقل رساندن بو داشته باشد. اصلاح موهای زیر بغل نیز توصیه می شود.

همچنین باید به طور مرتب لباس های خود را بشویید و لباس هایی که عرق می کنند، هرچه زودتر تعویض شوند. در حالی که برخی از لباس ها به عنوان یک قانون کلی می تواند بیش از یک بار قبل از شستشو پوشیده شود، اگر مبتلا به برومیدروز هستید، بهتر است بعد از هر بار پوشیدن لباس آن را بشویید. استفاده از یک زیر پیراهنی ممکن است باعث شود که بو به لایه های بیرونی لباس نرسد.

بوی بد بدن چه عوارضی دارد؟

در برای برخی از افراد، بوی بد بدن خیلی شدید است. این وضعیت می تواند نشانه ای از یک بیماری پزشکی دیگر باشد، از جمله:

  • دیابت نوع 2
  • intertrigo (بثورات پوستی)
  • اریتراسما (یک عفونت سطحی پوست)
  • trichomycosis axillaris (عفونت فولیکول های مو در زیر بازو)
  • چاقی همچنین می تواند از عوامل موثر در برومیدروز باشد.
حرف آخر

مقداری بو از زیر بازوها یا سایر قسمت های عرق کرده بدن به خصوص در دوران بلوغ طبیعی است. استحمام منظم، استفاده از دئودورانت یا ضد تعریق و پوشیدن لباس تمیز ممکن است برای خنثی کردن BO موثر باشد.

با این حال، اگر مشکل با رعایت بهداشت قابل حل نیست، در مورد سایر گزینه های درمانی با پزشک خود مشورت کنید. با یک متخصص پوست مشورت کنید تا ببینید آیا یک بیماری پوستی ممکن است شرایط را بدتر کند یا خیر. برومیدروز ممکن است یک بیماری باشد، اما برای بسیاری از افراد قابل درمان است.

منابع:

https://www.emedihealth.com/body-odor.html

https://www.healthline.com/health/bromhidrosis

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز