لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علائم چهره و وضعیت سلامتی بدن

علائم چهره و وضعیت سلامتی بدن | پزشکت

فهرست مطالب

علائم چهره و وضعیت سلامتی بدن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علائم چهره و وضعیت سلامتی بدن شما در واقع نقشه راه سلامتی تان محسوب می شود، مانند چشمان شما که پنجره ایی برای نشان دادن درونتان است. در حالی که احساسات از روی وضعیت چهره شما بروز پیدا می کند، قسمت های مختلف صورت می تواند علائمی برای وضعیت سلامتی شما باشد . قسمت های مختلف صورت با اندام های مختلف بدن با وضعیت سلامتی آنها ارتباط دارد. به همین دلیل وقتی به پزشک مراجعه می کنید قسمت های مختلف بدن مانند چشم، زبان و سایر قسمت های صورت را معاینه می کنند. هر گونه خال جدید، تغییر در چهره، خطوط جدید، و غیره، همه می توانند نشان دهنده تغییراتی در وضعیت سلامتی بدن شما باشیند. از این رو، باید به چهره خود توجه زیادی داشته باشید و در مورد هرگونه تغییر با پزشک مشورت کنید.

زرد شدن پوست و چشم

یکی از موارد ارتباط علائم چهره و وضعیت سلامتی بدن، رنگ پوست بدن است. اگر متوجه رنگ زرد در اطراف صورت خود و به طور خاص سفیدی چشمان خود شده اید با پزشک مشورت کنید. زرد شدن پوست و چشم، می تواند علائمی از بیماری باشد زردی به دلیل ایجاد بیلی روبین در خون و بافت بدن رخ می دهد که به طور معمول کبد به همراه سلول های قرمز خون قدیمی آن را دفع می کند.

بیلی روبین یک رنگدانه زرد است که با تجزیه گلبول های قرمز خون مرده در کبد ایجاد می شود. همچنین می تواند نشانه بیماری کبد مانند هپاتیت یا سیروز باشد. زرد شدن پوست حتی ممکن است نشانگر مشکل در کیسه صفرا یا لوزالمعده باشد. در کنار زرد شدن پوست و چشم، از دیگر علائم زردی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خستگی
  • سردرد
  • تب
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کاهش وزن
  • درد شک
  • خارش پوست
  • ادرار و مدفوع کم رنگ

از این رو، اگر پوست و چشم زردی دارید، برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

بثورات پوستی پروانه ای شکل

علائم چهره و وضعیت سلامتی بدن | پزشکت

هر نوع بثورات صورت می تواند نشان دهنده یک مشکل در سلامتی شما باشد. اگر بثورات در هر دو گونه به شکل پروانه کشیده شود و ظاهری شبیه به آفتاب سوختگی داشته باشد، ممکن است علائمی از بیماری لوپوس باشد. لوپوس نوعی اختلال سیستم ایمنی است که بر روی پوست، مفاصل، خون، ریه ها، قلب و کلیه ها تأثیر می گذارد.

در کنار بثورات پروانه ای شکل، سایر علائم لوپوس عبارتند از: خستگی، درد مفاصل، تورم، درد عضلات، تب کم درجه، التهاب گره های لنفاوی ،درد قفسه سینه، تنگی نفس، احتباس مایعات و سردرد مکرر.

پس در صورت بروز هر گونه زردی در پوست و چشم خود به پزشک مراجعه کنید.. مدیریت به موقع این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا می تواند منجر به عوارض خطرناک مانند بیماری های قلبی عروقی و مشکلات کلیوی در برخی از افراد شود.

موهای زائد صورت

رشد موهای زائد در امتداد خط فک، چانه و لب فوقانی می تواند باعث خجالت هر زنی شود. این مشکل زیبایی به هیرسوتیسم معروف است. این مشکل موی صورت می تواند نشانه ای از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد. پرمویی در زنان بعد از یائسگی به دلیل تغییرات ناگهانی هورمونی در بدن شایع تر است. PCOS شایعترین علت هیرسوتیسم است که از هر چهار مورد از پرمویی سه مورد آن به PCOS مربوط می شود.

در کنار PCOS، موهای ناخواسته صورت نیز می تواند به دلیل استفاده از برخی داروها یا اختلالات غده فوق کلیوی بروز کنند. در موارد نادر، این مشکل می تواند ناشی از تومور یا سرطان غده آدرنال یا تخمدان ها باشد.

خشکی پوست و لب ها

علائم چهره و وضعیت سلامتی بدن | پزشکت

همه افراد گاه به گاه دچار خشکی پوست می شوند. خشکی پوست می تواند به دلایل جزئی مانند هوای سرد زمستان یا دوش بیش از حد گرم باشد؛ اما در بعضی مواقع، خشکی بیش از حد پوست و همچنین لب های پوسته پوسته می تواند نشان دهنده کم آبی بدن باشد.

پوست حاوی تقریبا 30 درصد آب است. آب به انعطاف پذیری پوست کمک می کند. بنابراین وقتی بدن دچار کمبود آب شود، ممکن است باعث خشکی پوست بروز پیدا کند. بعلاوه، کمبود آب بدن می تواند باعث خشکی لب ها شود. بعلاوه، سطح پایین آب در بدن خطر ابتلا به آکنه، اگزما و پسوریازیس را افزایش دهد. با نوشیدن آب زیاد، پوست خود را آبرسانی کنید. همچنین یک لایه نازک از روغن نارگیل یا زیتون را روی پوست و لب خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

در حالی که داشتن یکبار خشکی پوست ممکن است به دلیل کمبود آب بدن نباشد، در صورت تداوم این مشکل بهتر است به پزشک مراجعه کنید. خشکی بیش از حد می تواند نشان دهنده علائم دیگری مانند کم کاری تیروئید یا دیابت باشد. کمبود ویتامین B نیز می تواند یکی از دلایل خشکی پوست و لب باشد.

تغییر رنگ غیر طبیعی پوست

زنان مبتلا بهPCOS ممکن است متوجه لکه های ضخیم، قهوه ای یا مشکی در چین های گردن، پیشانی، ناف، زیر بغل و سینه های خود شوند. این نوع تغییر رنگ پوست به عنوان acanthosis nigricans شناخته می شود. مقاومت به انسولین یا سطح بالای انسولین در افرادی که از PCOS رنج می برند باعث ایجاد پوستی ضخیم و تغییر رنگ در قسمت های مختلف بدن می شود.

چین و چروک های زودرس عمیق

علائم چهره و وضعیت سلامتی بدن | پزشکت

یکی از موارد ارتباط علائم چهره و وضعیت سلامتی بدن، میزان چین و چروک پوست می باشد. چین و چروک با افزایش سن بروز می کند و شاید به راحتی نتوان از بروز آن جلوگیری کرد. با این حال، چین و چروک های زودرس در اطراف دهان یا پیشانی می تواند زیبایی و جذابیت جوانی را از بین ببرد.

چین و چروک زودرس می تواند ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض دود سیگار باشد. نیکوتین موجود در سیگار رگ های خونی موجود در لایه های بیرونی پوست را باریک می کند و جریان خون را کاهش می دهد. این امر پوست شما را از اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز پوست سالم و زیبا محروم می کند.

به علاوه، بیش از 4000 ماده شیمیایی موجود در دود دخانیات باعث آسیب به کلاژن و الاستین می شوند . کلاژن و الاستین به پوست شما استحکام و خاصیت ارتجاعی می بخشد. در مطالعه‌ای در سال 2002 که در ژورنال بین المللی پوست انجام شده است، محققان 123 فرد سیگاری، 160 سیگاری فعلی و 67 سیگاری گذشته (سنین 20 تا 69 سال) را به مدت یک ماه مورد مطالعه قرار دادند. پس از تجزیه و تحلیل پوست صورت این افراد، محققان به این نتیجه رسیدند که افراد سیگاری فعلی نسبت به افراد غیر سیگاری و افراد سیگاری که آن را ترک کرده اند، چین و چروک صورت بیشتری داشتند.

افراد سیگاری که آن را ترک کرده اند و در سنین جوانی به شدت سیگار می کشیدند حتی چروک های صورت کمتری نسبت به افرادی که در حال حاضر سیگار می کشند را داشته اند. با نه گفتن به سیگار کشیدن، می توانید از بروز چین و چروک در صورت خود جلوگیری کنید.در این شرایط با گذشت زمان، پوست شما شروع به ظاهری سالم تر خواهد کرد.

ترک خوردگی گوشه های دهان

ترک هایی که در نزدیکی دهان وجود دارد از نظر پزشکی به عنوان cheilitis زاویه ای شناخته می شود. این ترک ها اغلب با کمبود ویتامین B2 یا ریبوفلاوین همراه است. این ویتامین B در بدن می تواند منجر به التهاب غشاهای دهان، پوست، چشم ها و دستگاه گوارش شود.

در کنار ترک هایی که در گوشه های دهان وجود دارد، علائمی مانند التهاب غشاهای مخاطی، پلک ها، زخم روی لب یا دهان و قرمزی پوست می تواند همزمان با کمبود این ویتامین رخ دهد.

برای درمان ترک های موجود در گوشه های دهان، غذاهای سرشار از ویتامین B را در رژیم خود بگنجانید. بیشتر مرغ، ماهی سالمون، تن، تخم مرغ، صدف، گوجه فرنگی، بادام زمینی، لوبیا و حبوبات میل کنید. از طرف دیگر، می توانید پس از مشورت با پزشک، مکمل ویتامین B را امتحان کنید. در کنار کمبود ویتامین B2، این مشکل دردناک همچنین می تواند به دلیل کمبود آهن و روی هم باشد.

لکه های زرد اطراف چشم

علائم چهره و وضعیت سلامتی بدن | پزشکت

یکی از موارد ارتباط علائم چهره و وضعیت سلامتی بدن، لکه های زرد رنگ در پوست اطراف چشم می باشد. لکه های زرد رنگ در پوست اطراف چشم، معروف به زانستلاسم، می تواند نشانه بیماری قلبی باشد.

Xanthelasma palpebrarum پلاک های زرد رنگ است که بیشتر در نزدیکی کاناله داخلی پلک ها رخ می دهد. این لکه های کوچک پوست نرم شده و بدون درد هستند و در بینایی اختلالی ایجاد نمی کنند. با این حال، این مشکل اغلب با آترواسکلروز، دیس لیپیدمی و بیماری عروق کرونر همراه است. بررسی ها نشان داده که تعداد قابل توجهی از موارد xanthelasma palpebrarum با سیگار کشیدن، چاقی، فشار خون بالا، دیابت و دیس لیپیدمی که مهمترین عوامل خطر بیماری عروق کرونر هستند، همراه هستند.

رنگ پریدگی

در صورت بروز هر گونه رنگ پریدگی، سطح آهن خود را بررسی کنید. کم خونی فقر آهن که میلیاردها نفر در سراسر جهان را درگیر می کند، یکی از دلایل اصلی رنگ پریدگی است. در این شرایط به دلیل وجود آهن پایین، بدن نمی تواند هموگلوبین کافی تولید کند که برای رنگ پوست بدن لازم است.

در موارد کمبود شدید آهن ممکن است پوست، رنگ طبیعی خودش را از دست داده و به شدت کمرنگ شود. حتی قسمت داخلی لب ها، لثه ها و قسمت داخلی پلک های پایین قرمز کمتر از حد معمول به نظر می رسد. در کنار رنگ پریدگی، خستگی یکی از علائم کمبود آهن است. علائم دیگر شامل تنگی نفس، سردرد، سردی در دست و پا، شکستن ناخن ها است. اگر کمبود آهن دارید، خوردن غذاهای غنی از آهن مانند گوشت، چغندر، انار، عدس و لوبیا را فراموش نکنید. برای کمک به جذب مناسب آهن در بدن، حتماً غذاهای سرشار از ویتامین C نیز بخورید.

پف کردن چشم ها

علائم چهره و وضعیت سلامتی بدن | پزشکت

چشم های پفی یا دایره های تیره زیر چشم، معمولاً ناشی از خواب ناکافی است. این وضعیت حتی می تواند به دلیل گریه بیش از حد هم باشد. با این حال، اگر پف کردن چشم همراه با خواب مناسب و کافی رخ دهد، می تواند نشان دهنده و علائم بیماری خاصی باشد . به عنوان مثال، ممکن است به دلیل بیماری چشمی تیروئید باشد که باعث التهاب بافت و ماهیچه های اطراف چشم می شود.

بیماری تیروئید چشم یک بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن به پشت چشم حمله می کند و باعث التهاب می شود. به غیر از پف کردن، ممکن است علائم دیگری مانند تغییر در ظاهر چشم ها، احساس ناراحتی در چشم ها، چشمان آبکی، تاری دید و حتی درد در چشم یا پشت آن، به خصوص هنگام نگاه کردن به بالا، پایین یا پهلو ایجاد شود. در بعضی مواقع، چشمان پف کرده می تواند علامت اختلال تیروئید معروف به بیماری گریوز باشد. همچنین ممکن است نوعی از مشکل کلیوی باشد که می تواند منجر به تورم عمومی در بدن از جمله در اطراف چشم شود.

با وجود آگاهی از اطلاعات در مورد وضعیت و خصوصیات چهره خود و سلامتی بدن تان، بهتر است در صورت بروز هر گونه علائم مربوط به صورت و شکل ظاهری آن با پزشک مشورت کنید. به هر حال پیشگیری از گونه بیماری بهتر است درمان می باشد.

منبع https://www.top10homeremedies.com/news-facts/face-tells-health.html:

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز