لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

تجزیه بدن پس از مرگ + عکس

تجزیه بدن پس از مرگ || بدن پس از مرگ چه تغییراتی می کند؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


فکر کردن به واقعیت تلخ و غیر قابل انکار تجزیه بدن انسان بعد از مرگ باعث ناراحتی در همه افراد می شود. چیزی که مرگ را در نظر ما ناخوشایندتر می کند، ترس از طولانی شدن روند مرگ و دردناک بودن آن است. برای اکثریت ما، آخرین ملاقات با فردی که از دنیا می رود، با مراسم غم انگیز تشییع جنازه آغاز می شود و پس از دفن جسد به پایان می رسد. با به خاک سپردن جسد روند تجزیه بدن سرعت بیشتری به خود می گیرد.

تحت شرایط طبیعی به عنوان مثال هنگامی که جسد در داخل یک قبر با عمق متوسط دفن می شود، بدن بی‌جان به آرامی شروع به متلاشی شدن می‌کند. پس از گذشت یک سال تنها چیزی که از جسد باقی می ماند تنها چند استخوان پوسیده است.

ما به طور کلی مرگ را رسیدن لحظه ای می دانیم که در آن ضربان قلب و تنفس به طور کامل متوقف می شود. اما واقعیت این است که مرگ به صورت آنی و لحظه ای رخ نمی دهد. در واقع مغز انسان پس از مرگ به مدت 10 دقیقه همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. بنابراین می توان گفت که مغز ما ممکن است به نوعی از مرگ ما آگاه باشد.

تجزیه بدن پس از مرگ یک فرآیند طبیعی است که در اثر فوت یک انسان یا حیوان رخ می‌دهد. این فرآیند به عنوان تجزیه جسمانی یا تجزیه انسانی نیز شناخته می‌شود. تجزیه بدن پس از مرگ شامل تغییرات فیزیکی و شیمیایی در بدن است که منجر به تجزیه و تجزیه‌پذیری انسان یا حیوان مرده می‌شود. این فرآیند تا حدی تاخیر می‌خورد و معمولاً بسته به شرایط محیطی و دیگر عوامل متغیر است.

تغییرات بدن پس از مرگ

در طی تجزیه بدن پس از مرگ، بدن به مرور زمان تغییرات متعددی تجربه می‌کند. این تغییرات شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. رگ‌ها بی‌نشاط می‌شوند: پس از مرگ، جریان خون متوقف می‌شود و رگ‌ها به مرور زمان بی‌نشاط می‌شوند.
  2. تصاعد: در اثر تجزیه بدن، مواد شیمیایی مانند آنزیم‌ها و باکتری‌ها آغشته به بافت‌های بدن مرده به تخریب آنها می‌پردازند. این فرآیند منجر به تصاعد بافت‌ها و انسجامی ناپایدار در بدن می‌شود.
  3. پارگی پوست: پوست بدن پس از مدتی شروع به تخریب می‌شود و ممکن است پارگی و ترک‌هایی شکل بگیرد.
  4. تخریب انسجام عضلانی: عضلات بدن نیز به مرور زمان تخریب می‌شوند و انسجام خود را از دست می‌دهند.
  5. تولید بوی نامطلوب: فرآیند تجزیه بدن می‌تواند منجر به تولید بوی نامطلوب و ناخوشایند شود.

فرآیند تجزیه بدن پس از مرگ ممکن است به مدت مدت‌ها تا چند هفته ادامه یابد و بسته به شرایط محیطی، دمای محیط و دیگر عوامل متغیر متفاوت باشد. این فرآیند به تدریج جسم را به عناصر مختلفی مانند اسیدها، گازها، آب و مواد معدنی تجزیه می‌کند.

مطالعه بیشتر: ترس از مرگ

فرآیند تجزیه بدن انسان بعد از مرگ 

اگرچه ممکن است بسیاری از ما تجزیه را مترادف با پوسیدگی بدانیم، اما در واقع اینطور نیست. تجزیه بدن انسان یک فرآیند طولانی با مراحل متعدد است که پوسیدگی تنها یک قسمت از آن می باشد.

تجزیه بدن پس از مرگ پدیده ای است که از طریق آن اجزای پیچیده آلی در بدن یک موجود مرده، به تدریج به عناصر ساده تر تقسیم می شود. به عبارت دیگر می توان گفت تجزیه یک فرآیند پیوسته است که از نقطه مرگ شروع می شود و زمانی پایان می یابد که بدن به یک اسکلت تبدیل شود.

نشانه های متعددی وجود دارد که نشان می دهد یک جسد فرآیند تجزیه خود را آغاز کرده است. سه مورد از شناخته شده ترین نشانه های تجزیه جسد شامل الگورمارتیس، لیور مارتیس و ریگور مارتیس است.

الگورمارتیس، لیور مارتیس و ریگور مارتیس

مراحل تجزیه جسد انسان دارای سه مرحله اولیه به نام های الگورمارتیس، لیور مارتیس و ریگور مارتیس است. اولین فرآیند تجزیه  الگوور مورتیس نام دارد. این پدیده  زمانی رخ می دهد که بدن شروع به سرد شدن می کند. در واقع پس از مرگ تنظیم دمای داخلی متوقف می شود. میزان سرد شدن دمای بدن پس از مرگ تا حد زیادی به دمای محیط بستگی دارد.

لیور مارتیس یا تغییر رنگ پوست، به وضعیتی اشاره می کند که در آن بدن فرد متوفی بلافاصله پس از مرگ بسیار رنگ پریده یا خاکستری می شود. این رنگ پریدگی به دلیل ایستادن ضربان قلب و متوقف شدن گردش خون رخ می دهد.

خون در اثر جاذبه زمین شروع به ته نشین شدن به پایین‌ترین قسمت‌های بدن می‌کند. این مساله باعث تغییر رنگ پوست می‌شود. این فرآیند معمولا یک ساعت پس از مرگ شروع شده و به مدت 9 تا 12 ساعت پس از مرگ ادامه می یابد.

در ریگور مورتیس، اندام های مختلف بدن بسیار سفت شده و انعطاف خود را از دست می دهند. علت این امر تغییراتی است که در سطح سلولی ماهیچه ها رخ می دهد. ریگور مورتیس 2 تا 6 ساعت پس از مرگ ادامه پیدا می کند و حتی گاهی  24 تا 84 ساعت پس از مرگ نیز طول می کشد. پس از گذشت این زمان، ماهیچه ها بار دیگر سست و انعطاف پذیر می شوند.

سایر علائم تجزیه بدن پس از مرگ

تجزیه بدن پس از مرگ || بدن پس از مرگ چه تغییراتی می کند؟ || پزشکت

رنگ مایل به سبزی که بدن پس از مرگ به خود می گیرد به دلیل تجمع گازها در حفره های بدن است. یکی از مهمترین این گازها سولفید هیدروژن نام دارد. سولفید هیدروژن گازی بسیار سمی است که بویی متعفن شبیه به تخم مرغ فاسد دارد. این گاز معمولا در اثر فعالیت های باکتریایی ناشی از تجزیه جسد انسان تولید می شود.

سولفید هیدروژن با هموگلوبین خون واکنش نشان داده و باعث تولید سولف هموگلوبین می شود. سولف هموگلوبین رنگدانه سبز رنگی است که رنگ اجساد را پس از مرگ به سبز تغییر می دهد.

لایه بیرونی پوست، لایه شاخی یا مرده نامیده می شود. لایه بیرونی پوست در حفظ آب و محافظت از لایه های زیرین پوست نقش بسیار مهمی دارد. این لایه به طور مداوم در حال ریختن است و با اپیدرم زیرین جایگزین می شود. پس از مرگ، اپیدرم به تدریج رطوبت خود را از دست داده و شروع به جدا شدن از لایه های زیرین می کند.

همچنین چشم‌ها پس از مرگ باز می‌مانند. قرنیه چشم که در معرض هوا قرار دارد خشک می‌شود و به قرمز، نارنجی یا سیاه تغییر رنگ می دهد.

آخرین مرحله تجزیه جسد پوسیدگی است. فساد جسد با عوامل باکتریایی، قارچی، حشرات و لاشخورها در طول زمان رخ می دهد، تا زمانی که بدن از تمام بافت نرم جدا شده و فقط یک اسکلت از آن باقی می‌ماند.

برخی از حشرات و معمولاً مگس‌ها تخم‌هایی می گذارند که بعداً لاروها از آنها بیرون می‌آیند. این لاروها به تجزیه بافت نرم اطراف اسکلت کمک می‌کنند.

مگس‌های تخم‌گذاری که جذب اجساد مرده می‌شوند، گونه خاصی از مگس ها هستند که فقط روی زخم‌های باز تخم‌گذاری می‌کنند. علت آن این است که لاروهای بسیار جوان نیاز به خوردن گوشت در حال پوسیدگی دارند اما نمی‌توانند برای تغذیه پوست بدن را بشکافند.

مطالعه بیشتر: جغجغه مرگ

مراحل مختلف تجزیه جسد چیست؟

تجزیه بدن پس از مرگ || بدن پس از مرگ چه تغییراتی می کند؟ || پزشکت

پزشکان از معیارهای مختلفی برای اعلام مرگ بالینی استفاده می کنند. این معیارهای پزشکی شامل عدم وجود نبض، عدم تنفس، عدم وجود رفلکس ها و عدم انقباض مردمک چشم در مقابل نور است.

بر اساس تعریف های پزشکی از کار افتادن سیستم قلبی، مغزی و تنفسی از نشانه های غیرقابل برگشتی هستند که نشان می دهند احیاء فرد بیمار ممکن نیست.

مرگ زمانی رخ می دهد که عملکرد گردش خون و تنفس به طور غیرقابل برگشتی متوقف می شود. در این موقعیت دیگر نمی توان فرد را به زندگی بازگرداند.

مرگ مغزی به از کار افتادن قسمت هایی از مغز گفته می شود که کنترل کننده بخش های حیاتی بدن مانند تنفس و گردش خون هستند. در مرگ مغزی خونرسانی به قشر و ساقه مغز مختل می شود و در نتیجه فرد هیچ گونه ادراکی از محیط پیرامون خود ندارد. در این وضعیت تنفس و گردش خون با احیا قابل بازیابی نیستند.

بلافاصله پس از مرگ، اندام های بدن یکی پس از دیگری شروع به تجزیه شدن می کنند. سرعت تجزیه بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی فرایند تجزیه بدن انسان به صورت زیر است:

1 ساعت پس از مرگ

تجزیه بدن پس از مرگ || بدن پس از مرگ چه تغییراتی می کند؟ || پزشکت

بلافاصله پس از مرگ، روند تجزیه اندام های بدن شروع می شود. ابتدا تنش و انقباضات عضلانی از بین می رود و به دنبال آن تمام ماهیچه‌های بدن شل می‌شوند. پلک‌ها خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهند. مردمک‌ها گشاد می‌شوند. فک ها از هم فاصله می گیرند، و مفاصل و اندام‌های بدن حالتی شل و انعطاف‌پذیر پیدا می کنند.

با از بین رفتن تنش در ماهیچه‌ها، پوست حالت افتادگی پیدا می‌کند. با شل شدن عضلات، اسفنکترها نیز حالت انقباضی خود را از دست می دهند. این مساله باعث خروج ادرار و مدفوع از بدن می شود. در عرض چند دقیقه پس از توقف قلب،  بدن حالتی رنگ پریده پیدا می کند.

قلب انسان در طول زندگی به طور میانگین بیش از 2.5 میلیارد بار می زند و هر بار حدود 6 لیتر خون را در داخل رگ های بدن به گردش در می آورد.

دمای بدن انسان به طور معمول 37 درجه سانتی گراد است. بلافاصله پس از مرگ، بدن شروع به خنک شدن می کند. این خنک شدن آنقدر ادامه می یابد تا دمای بدن انسان به دمای هوای اطراف برسد. دمای بدن با سرعت ثابت 2 درجه سانتی گراد در ساعت کاهش می‌یابد.

میزان کاهش دمای بدن به دانشمندان پزشک قانونی کمک می کند تا زمان تقریبی مرگ را مشخص کنند. البته مشروط بر آنکه، بدن کاملاً خنک نشده و یا در معرض دمای شدید محیطی قرار نگرفته باشد.

مطالعه بیشتر: علل مرگ در خواب

2 تا 6 ساعت پس از مرگ

از آنجایی که بعد از مرگ،  قلب خون را پمپاژ نمی کند، جاذبه زمین خون را به سمت پایین می کشاند. در نتیجه خون در قسمت های پایین بدن که نزدیک به زمین قرار دارند، رسوب می کند. این فرآیند در اصلاح پزشکی لیور مورتیس یا انباشتگی خون نامیده می شود.

اگر بدن برای چندین ساعت بدون حرکت بماند، نزدیک‌ترین قسمت‌های بدن به زمین به رنگ ارغوانی مایل به قرمزی تغییر می کند. علت این تغییر رنگ، کبودی ناشی از تجمع خون در بدن است.

تقریباً سه ساعت پس از مرگ، ایجاد تغییرات شیمیایی در سلول‌های بدن باعث می‌شود که تمام ماهیچه‌ها شروع به سفت شدن کنند. این فرایند در اصطلاح پزشکی تحت عنوان ریگور مورتیس شناخته می‌شود. در ریگور مورتیس، اولین ماهیچه‌هایی که تحت تأثیر انقباض قرار می‌گیرند پلک‌ها، فک و گردن هستند.

در طول 5 الی 6 ساعت پس از مرگ، ريگور مورتيس از طريق قفسه سينه، شكم، بازوها و پاها به صورت و پايين پخش مي شود تا در نهايت به انگشتان دست و پا می رسد.

7 تا 12 ساعت پس از مرگ

انقباض عضلانی در سراسر بدن تقریباً 12 ساعت پس از مرگ به حداکثر می رسد. اگرچه عوامل مختلفی مانند سن، وضعیت فیزیکی، جنسیت، دمای هوا و سایر عوامل نیز بر سرعت این  پدیده تأثیر می‌گذارد. در این مرحله، تکان دادن یا دستکاری اندام های متوفی دشوار است. زانوها و آرنج‌ها کمی خمیده می‌شوند و انگشتان دست یا پا به‌طور غیرعادی کج به نظر می رسند.

12 ساعت بعد از مرگ به بعد

تجزیه بدن پس از مرگ || بدن پس از مرگ چه تغییراتی می کند؟ || پزشکت

 این فرآیند که به عنوان شلی ثانویه شناخته می شود، در یک دوره یک تا سه روزه رخ می دهد و تحت تأثیر شرایط خارجی مانند دما قرار می گیرد.

در طول شلی ثانویه، پوست رطوبت خود را از دست می دهد و شروع به جمع شدن می کند. در نتیجه ناخن ها و فولیکول های مو از سطح پوست بیرون زده و بلندتر به نظر می رسند. این مساله باعث می شود که بسیاری از افراد به اشتباه تصور کنند که مو و ناخن پس از مرگ همچنان به رشد خود ادامه می دهد.

به طور کلی مرگ زمانی رخ می دهد که فرد دچار مرگ مغزی شود یا تمام تلاش ها برای احیای یک فرد شکست بخورند.

بلافاصله پس از مرگ، تغییرات فیزیکی در بدن شروع می شود:

1 ساعت پس از مرگ.  شل شدن عضلات و به دنبال آن رنگ پریدگی پوست رخ می دهد.

 2 تا 6 ساعت پس از مرگ. سفت شدن عضلات یا در اصلاح ریگور مورتیس شروع می شود.

12 ساعت پس از مرگ. سفت شدن و انقباض عضلانی اندام های بدن به حداکثر مقدار خود می رسد.

12 ساعت به بعد. شلی ثانویه شروع می شود و ظرف یک تا سه روز به حداکثر مقدار خود می رسد.

برخی از مردم دوست ندارند به مرگ و تغییرات بدن پس از مرگ فکر کنند. در حالی که عده ای دیگر به شدت کنجکاو هستند که در مورد مرگ و تغییرات پس از آن بدانند. طبیعتا افراد با یکدیگر متفاوت هستند و این یک تصمیم کاملا شخصی است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 65

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

23

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

23 دیدگاه

  1. بهترین رویداد طبیعی، مرگ است. با این اتفاق که پیامدش از بین رفتن کامل ادراک، حواس و احساسات است، باعث میشود همه هوشیاری از دردهای جسمانی و روانی بطور کامل نابود و محو میشود.بسیاری مردم به دلیل باورهای خرافی جادویی- ماورایی و غیرعلمی که از ادیان و یا از پیشینیان که فاقد بینش علمی-تجربی بودند، بنا به مفروضات موهوم که از آنها میراث برده اند از وقوع رخدادشیرین و آرامش بخش مرگ دچار ترس هستند، ترس باید معطوف به زنده بودن و زندگی که از بیماریها و احساسات دردناک محاط شده است بشود.مرگ عزیزترین اتفاقی است که وقتی انسان به هر دلیل: حادثه، بیماری و رنجهای طاقت فرسا و لاعلاج پیری گرفتار شده است و در حال درد کشیدن است، به موقع فرا میرسد و انسان را آن وضعیت دشوار می رهاند. نه از منظر یک فرد افسرده که مرگ خود خواسته را ترجیح بند سلسله ناخوشیهایش برمیگزیند، بلکه از چشم انداز کاملاََ منطقی، مرگ را در مواقع بحرانی که به نجات میاید، پیشامدی عزیز و یاوری دلسوز و مطمئن قلمداد کنیم.و با آغوش باز پذیرایش باشیم. توسط مرگ همه احساسات دردناک به یکباره محو میشوند.

    1. عجب متن زیبایی با اجازه شما این نوشته را کپی میکنم و نگه میدارم

    2. مرگ ترسناک نیست اعمال زشت انسان دردناک از همه چیزه که باید برای تک تک انها پاسخ بده

    3. درود بر شما این تحلیل از مرگ برای افرادی که دچار عذاب روحی بدنی یا پیری لاعلاج هستند و نه مرگ های ناخواسته برای کودکان یا جوانان

  2. به نظر من آدمی به این دنیا میاد تا در کنار تمام تجارب دیگه لذت مردن رو هم تجربه کنه، که البته لذت اون بسته به اینه که کاراتو انجام دادی یا در آخرین لحظه همه چی یادت بیاد.درست مثل زمانی که مسئول استخر سوت میزنه که وقت تمومه و عده ای تازه یادشون میاد که شنا نکردن و گلایه مند از اینکه زمانش کم بود و شنا نکردن.مثالهای زیادی رو میشه واسش زد. بیاد داشته باشیم که زمان یک هدیه است.

  3. الهی
    تو منبع انرژی قدرت و نوری
    همه ی دلهره هایم را در وادی غریب مرگ را ب دستهای مهربان تو می‌سپارم ک تنها تویی بخشنده و مهربان
    نظر شخص خودم اینه ک خدا فقط محبته شکی نیست ک مرگم از محبت خداست ولی ماها چون واسمون غریبه و ناشناخته است ب مرگ به چشم مرگ نگاه میکنم.

  4. بله کاملا همینطوره. محو شدن یکباره درد و رنج، از سخنان متداول افرادی است که تجربه نزدیک به مرگ داشته اند.
    در ضمن ترس از مرگ بیشتر برای افراد بی اعتقاد است تا مومن

  5. آیا طی پنج سال یک بدن کاملا تجزیه میشه در حدی که فقط اسکلت خالی باشه ؟

  6. من همیشه فکر می کنم بعد مرگ ممکنه زنده شویم ولی بدلیل بی حسی قادر به نجات نیستم گاهی هم حس می کنم خیلی زود خاک می کنن ویه سردخانه می برن در حالی که میشه کمی فرصت داد مگه خیلی ها زنده نشدند یارو تو سردخانه زنده شده یا مثلا میارن تو اورژانس ببرن سردخانه دوباره گرم شده زنده شده اینا جز داستانهای واقعی بود مثلا همان خانم هنرپیشه که نقش مادر نوید محمد زاده بوده حالا اگر اسمش را درست بگم

  7. کاملاً قبول دارم و واقعاً مرگ رو با آغوش باز می پذیریم چون مرگ رهایی از خستگی، درد، اتفاقات ناخوشاینده و این یک هدیه الهیست.

  8. با سلام
    انسان قبل از اینکه واقعا بمیره دو بار مرگ رو تجربه میکنه که با مردن اصلی میشه سه بار
    اولین بار چند روز قبل از مردن اصلی هست که روح شخص از بدنش جدا میشه و واقعا بدن خودش رو میبینه .در این لحظه >مردن روح از بدن جدا میشه وفقط اطرافش رو نورانی میبینه طوری که انگار چشمهاش روی دنیا باز شده که همینطور هم هست .بعد ادم دیگه میشه و ادراکش میره بالا.
    بار دوم که مردن خودش رو در حال خواب میبینه که کاملا اشتباهه اگر بگم خابه .چون روح به جایی برده میشه برای امادگی وازمردن ویا اسم نویسی و یا نوبت گرفتن برای مردن.اینو میگم چون اونجا که روح میره هزاران شخص میبینه هم از غریب هم از اشنا اما هیچکدوم هنوز نمردن فقط نوبت خودشون رو میگیرن .اینو فقط روح شخص میدونه و حتی جسم هم خبرنداره.بعد از بیدار شدن از به اصتلاح خواب روح به دنبال امادگی برای رفتنه و جسم بیخبر در حال خوش گذرونی .در این حالت شخص داعما میفهمه که حاتش خرابه و سعی به درست کردن حالش میکنه غافل از این که دیگه وقتی نداره.
    بار سوم هم روح امادگی داره اما جسم امادگی نداره .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز