لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ترس از مرگ و راهکارهای درمانی آن

ترس از مرگ و راهکارهای درمانی آن | پزشکت

فهرست مطالب

ترس از مرگ و راهکارهای درمانی آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ترس از مرگ یا تاناتوفوبیا نوعی اضطراب است که با ترس از مرگ خود فرد یا روند مرگ مشخص می شود. معمولاً از آن به عنوان اضطراب مرگ یاد می شود. اضطراب مرگ به عنوان یک اختلال مشخص تعریف نشده، اما ممکن است با سایر افسردگی ها یا اختلالات اضطرابی مرتبط باشد، از جمله:

ولی باید توجه داشته باشید که تاناتوفوبیا با نكروفوبیا كه ترس كلی از چیزهای مرده یا در حال مرگ یا چیزهای مرتبط با مرگ است فرق دارد. در این مقاله، ما نگاهی دقیق به Thanatophobia یا اضطراب مرگ می اندازیم. تا علائم، علل و روش های درمانی این ترس را بررسی کنیم.

Thanatophobia چیست؟

کلمه در زبان یونانی، ” Thanatos ” به مرگ اشاره دارد و ” phobos ” به معنی ترس است. بنابراین، thanatophobia به معنای ترس از مرگ است. سابقه برخی از اضطراب ها در مورد مرگ، یک قسمت کاملا طبیعی از شرایط انسانی است. با این حال، برای برخی از افراد، فکر کردن در مورد مرگ خود فرد یا روند مرگ می تواند باعث اضطراب و ترس شدید شود.

یک فرد ممکن است وقتی که به مرگ فکر می کند، احساس اضطراب و ترس شدیدی داشته باشد. فرد مبتلا همچنین ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • ترس از جدایی
  • ترس از برخورد با ضرر
  • نگرانی در مورد ترک عزیزان خود

در شرایطی که چنین ترسهایی ادامه داشته و در زندگی و فعالیتهای روزمره فرد اختلال ایجاد کند، این امر به عنوان تواتوفوبیا شناخته می شود. در شدیدترین حالت، این احساسات می تواند افراد را از انجام کارهای روزمره یا حتی ترک خانه هایشان منع کند. به طور کلی، ترس این افراد به مواردی  که ممکن است منجر به مرگ شود، مانند آلودگی یا اشیاء خطرناک مربوط می شود.

علائم و تشخیص تاناتوفوبیا

ترس از مرگ و راهکارهای درمانی آن | پزشکت

پزشکان thanatophobia را به عنوان یک بیماری مشخص طبقه بندی نمی کنند، اما می توان آن را به عنوان هراس خاص طبقه بندی کرد. طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، فوبیا نوعی اختلال اضطرابی است که به یک شی یا موقعیت خاص مربوط می شود.

ترس از مرگ به ترسی گفته می شود که شرایط زیر را داشته باشد:

  • ترس بیش از 6 ماه ادامه دارد.
  • ترس فرد مانع زندگی روزمره یا روابط می شود.
  • ترس تقریباً هر زمان که شخصی به مرگ فکر می کند، بوجود می آید.

علائم کلیدی که ممکن است فرد دچار ترس از مرگ شود شامل موارد زیر است:

  • احساس عمومی افسردگی یا اضطراب
  • ترس یا اضطراب فوری هنگام فکر کردن در مورد مردن یا روند مرگ
  • هنگام فکر کردن در مورد مرگ یا مردن، احساس درد یا درد معده کنید.
  • حملات هراس که می تواند باعث سرگیجه، گرگرفتگی، تعریق و ضربان قلب بالا یا نامنظم شود.

فوبیا می تواند منجر به انزوا و گوشه گیری فرد شود و از تماس طولانی مدت فرد با دوستان و خانواده آنها خودداری کند.

این علائم ممکن است در طول زندگی فرد ظاهر شود. فردی که اضطراب مرگ خفیف دارد ممکن است وقتی به مرگ خود یا یکی از عزیزان خودش فکر می کند، مانند وقتی که خود یا یکی از اعضای خانواده به طور جدی بیمار است، اضطراب بیشتری داشته باشد. اگر اضطراب مرگ به اضطراب یا بیماری افسردگی دیگری مرتبط باشد، ممکن است فرد علائم خاصی را نیز در رابطه با شرایط زمینه ای تجربه کند.

علل و انواع تواتوفوبیا

ترس از مرگ و راهکارهای درمانی آن | پزشکت

در حالی که تواتوفوبیا به عنوان ترس عمومی از مرگ تعریف می شود. دلایل مختلفی برای بروز این اضطراب وجود دارد. حتی جزئیات مواردی که فرد ممکن است بر روی آن تمرکز کند می تواند متفاوت باشد.

فوبیا اغلب توسط یک رویداد خاص در گذشته فرد، ایجاد می شود، گرچه فرد همیشه علت اصلی ترس را به یاد نمی آورد. علت اصلی هراس می تواند شامل یک رویداد آسیب زای اولیه مربوط به مرگ یا مرگ یکی از عزیزان است.

تجربه اضطراب مرگ ممکن است به عوامل فردی مختلفی بستگی داشته باشد، از جله:

  • سن. یک بررسی در سال 2017 نشان می دهد که افراد سالمند از فرایند مرگ می ترسند، در حالی که افراد جوان تر بیشتر از خود مرگ می ترسند.
  • جنسیت. طبق مطالعه ای که در سال 2012 انجام شد، زنان بیش از مردان از مرگ عزیزان و عواقب مرگ آنها ترس داشتند.

بررسی ها نشان داده است که اضطراب در زمان مرگ به طیف وسیعی از سلامت روان شرایط، از جمله اختلالات افسردگی، PTSD، و اختلالات اضطرابی می تواند ربط داشته باشد. از طرفی هم، تاناتوفوبیا ممکن است به موارد زیر مرتبط باشد:

فوبیای خاص

اضطراب مرگ با طیف وسیعی از هراس های خاص همراه است. شایع ترین  هراس های اشیا ء مربوط به چیزهایی است که می تواند باعث آسیب یا مرگ شود، از جمله مارها، عنکبوت ها، هواپیماها و ارتفاعات.

اختلالات هراس

ترس از مرگ در بسیاری از اختلالات اضطرابی مانند اختلالات وحشت نقش دارد. در طی یک حمله وحشت، افراد ممکن است احساس کنند که کنترل خودشان را از دست داده اند و از مرگ ترس شدیدی داشته باشند.

اختلالات اضطرابی بیماری

اضطراب مرگ ممکن است با اختلالات اضطرابی بیماری مرتبط باشد. که قبلاً به عنوان هیپوکندریابس شناخته می شد. در این شرایط،  فرد ترس شدیدی در مورد بیمار شدن دارد و بیش از حد نگران سلامتی خودش است.

غلبه بر ترس از مرگ

ترس از مرگ و راهکارهای درمانی آن | پزشکت

گفتگو درمانی ممکن است در هنگام کنترل بیماری هراسی موثر باشد. برخی از افراد ممکن است از طریق اعتقادات مذهبی با مرگ کنار بیایند. گرچه این موارد احتمال دارد ترس از مرگ را در دیگران تداوم بخشد. کسانی که از عزت نفس بالا، سلامتی و اعتقاد به اینکه زندگی رضایت بخشی داشته اند، نسبت به دیگران کمتر از مرگ می ترسند. یک پزشک ممکن است به یک فرد مبتلا به تواتوفوبیا توصیه کند که به دلیل اختلال هر گونه اضطراب، هراسی یا علت اصلی ترس خود را درمان کند.

درمان شامل نوعی درمان رفتاری یا گفتاری است. در این روش درمانی، درمانگر سعی می کند با صحبت کردن در مورد نگرانی های خود، به فرد بیاموزد که ترس خود را دوباره متمرکز کرده و با آن مقابله کند. گزینه های درمانی برای اضطراب مرگ عبارتند از:

رفتار درمانی شناختی (CBT)

رفتار درمانی شناختی یا CBT با تغییر تدریجی سعی می کند الگوهای رفتاری فرد را تغییر دهد تا او بتواند رفتارها و طرز تفکر جدیدی را شکل دهد. پزشک به فرد کمک می کند تا برای غلبه بر احساس اضطراب خود راه حل های عملی پیدا کند.

روان درمانی

ترس از مرگ و راهکارهای درمانی آن | پزشکت

روان درمانی یا درمان گفتاری شامل گفتگو از طریق اضطراب و ترس با روانشناس یا روان درمانگر است. این متخصصان به فرد کمک می کنند تا علت ترس خود را تشخیص دهند. جتی برای مقابله با اضطراب هایی که در طول روز اتفاق میفتد، راهکارهایی ارائه می دهند. بعضی اوقات، حتی فقط صحبت کردن در مورد اضطراب می تواند به فرد کمک کند. تا احساس کنترل بیشتری بر ترس خودش داشته باشد.

درمان از طریق مواجهه

در درمان از طریق مواجهه، درمانگر برای مواجهه شدن با ترس فرد کار می کند. آنها به جای نادیده گرفتن احساساتشان در مورد مرگ یا تأیید نگرانی های خود، تشویق می شوند تا در معرض ترس خود قرار بگیرند. یک درمانگر قرار گرفتن در معرض ترس را با قرار دادن فرد به تدریج در معرض ترس ، در یک محیط امن، تا زمانی که پاسخ اضطراب کاهش یابد، انجام می دهد و فرد می تواند بدون ترس با افکار، اشیا، یا احساسات خود مقابله کند.

دارو درمانی

اگر پزشکان در فرد یک بیماری روانی خاص مانند اختلال اضطراب عمومی (GAD) یا PTSD را تشخیص دهند، ممکن است داروهای ضد اضطراب تجویز کنند. این دارو ها می تواند شامل داروهای مسدود کننده بتا یا داروهای ضد افسردگی باشد. هنگامی که افراد از داروها در کنار روان درمانی استفاده می کنند، اغلب موثرتر هستند.

در حالی که دارو می تواند با کاهش احساس وحشت و استرس در کوتاه مدت مفید باشد، استفاده طولانی مدت از این دارو ممکن است راه حل ایده آل نباشد.

تکنیک های آرامش

تمرین خودمراقبتی می تواند برای تقویت سلامت کلی روان، از جمله کمک به فرد در احساس توانایی بیشتری برای کنار آمدن با اضطراب، موثر باشد. پرهیز از مصرف الکل و کافئین، داشتن خواب خوب در شب و رعایت یک رژیم غذایی مغذی از جمله روش های خودمراقبتی است. هنگامی که فردی دچار اضطراب می شود، تکنیک های خاص آرام سازی می تواند به پاک سازی ذهن و کاهش ترس او کمک کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انجام تمرینات تنفس عمیق
  • مراقبه یا تمرکز بر تصاویر مثبت
  • تمرکز بر روی اشیاء خاص در اتاق، مانند شمردن کاشی های روی دیوار
سخن آخر

اگرچه نگرانی در مورد آینده طبیعی است، اما اگر اضطراب در اطراف مرگ بیش از 6 ماه ادامه داشته باشد یا مانع زندگی روزمره شود، فرد باید با پزشک مشورت کند. روش های مختلفی وجود دارد که فرد می تواند بر ترس خود از مرگ غلبه کند و یک متخصص بهداشت روان می تواند در طی این فرایند به فرد کمک کند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321939#outlook

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز