لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان خانگی تاول روی زبان

تاول زبان || پزشکت
فهرست مطالب

تاول روی زبان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دهانی است که تقریباً همه افراد در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. اگرچه درد همراه با تاول های زبان در عرض 7 تا 10 روز کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، اما خود تاول ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند بسیار ناخوشایند باشند. این تاول ها بی ضرر هستند، اما علاوه بر ناخوشایند بودن، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند بر احساس طعم در دهان هم تاثیر بدی داشته باشند. این در حالی است که شما می‌توانید از برخی درمان‌های خانگی ساده برای بهبود این تاول‌ها و از بین بردن طبیعی از درد ناشی از تاول ها استفاده کنید. برای یادگیری این درمان های خانگی این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

چگونه به طور طبیعی از شر تاول های زبان خلاص شویم؟

ابتلا به تاول یا زخم زبان خوشایند نیست. از این رو بهتر است زودتر به آنها رسیدگی شود. اگر تاول روی زبان شما درد ادامه داشت، با پزشک مشورت کنید تا علت اصلی را شناسایی کرده و آن را درمان کنید. علاوه بر آن، می توانید راهکارهای طبیعی زیر را امتحان کنید:

نمک

نمک که به نام کلرید سدیم (NaCl) نیز شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش التهاب و درد ناشی از تاول های روی زبان کمک کند. علاوه بر این، ماهیت ضد باکتریایی آن با هر گونه عفونت زمینه ای که ممکن است باعث ایجاد تاول روی زبان شما شود، مبارزه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. یک قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه و آن را خوب مخلوط کنید. با این محلول دهان خود را بشویید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

ماست || پزشکت

ماست

ماست یک پروبیوتیک طبیعی و دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است. خواص آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد و هر گونه عفونت مرتبط با تاول را درمان کند. برای درمان تاول های روی زبان خود یک فنجان ماست مصرف کنید. این کار را حداقل یک بار در روز انجام دهید.

روغن گل میخک

روغن میخک یک بی حس کننده طبیعی و حاوی ترکیبی به نام اوژنول است. اوژنول به داشتن خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی معروف است. از این رو، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به درمان تاول های زبان کمک کند. چند قطره روغن میخک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. از این محلول برای شستشوی دهان خود استفاده کنید. این کار را 3-4 بار در روز انجام دهید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای حاوی ترکیبی به نام terpinen-4-ol است که خواص ضد التهابی در برابر کاندیدیازیس دهان از خود نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. همچنین خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده را نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در تسکین تاول های روی دهان موثر باشد. چند قطره روغن درخت چای را به یک فنجان آب اضافه کنید. از این محلول به عنوان دهانشویه استفاده کنید. این کار را 3-4 بار در روز، ترجیحاً بعد از هر وعده غذایی انجام دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. ماهیت قلیایی آن به بازیابی تعادل pH در دهان کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. جوش شیرین را به یک فنجان آب اضافه کنید. با این محلول دهان خود را بشویید. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید و روی تاول ها بمالید. این کار را 3-4 بار در روز انجام دهید.

یخ

یخ دارای خواص بیهوشی و ضد التهابی است. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به تسکین تاول های ملتهب و دردناک زبان کمک کند. یک تکه یخ را مستقیماً روی تاول ها قرار دهید تا بی حس شوند. از طرف دیگر، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید هر از گاهی آب سرد بنوشید.

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک درمان اثبات شده در برابر آفت‌های دهانی (استوماتیت آفتی) است که اغلب علت اصلی تاول‌های زبان هستند. علاوه بر این، دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به درمان این بیماری کمک کند. مقادیر مساوی پراکسید هیدروژن و آب گرم را مخلوط کنید. این محلول را با پنبه تمیز روی تاول های زبان بمالید. بگذارید 2 تا 3 دقیقه بماند و سپس دهان خود را با مقداری آب گرم بشویید. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید این کار را حدود 3 بار در روز انجام دهید.

احتیاط: پراکسید هیدروژن کاملاً سمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است و نباید بلعیده شود. فقط باید به صورت موضعی در مقادیر متوسط ​​استفاده شود.

ریحان

ریحان که با نام علمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌Ocimum basilicum شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، برای مصارف دارویی بسیار محبوب است. دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده است. این خاصیت ریحان، آن را به یکی از بهترین درمان های طبیعی برای تاول های زبان تبدیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. چند برگ ریحان را بجوید. این کار را حداقل 3 بار در روز انجام دهید.

گشنیز

گشنیز دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و ضد عفونی کننده است. از این رو، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به خلاص شدن از شر تاول های زبان و تسکین درد و التهاب همراه آن کمک کند. دانه یا برگ گشنیز را به یک فنجان آب اضافه کنید و در قابلمه ای بگذارید تا بجوشد. این محلول را صاف کرده و بگذارید خنک شود. دهان خود را با آن بشویید. 3 تا 4 بار در روز دهان خود را با این محلول شستشو دهید.

ویتامین B

تاول های زبان نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به دلیل کمبود ویتامین B ایجاد شوند. از این رو مصرف در هنگام ابتلا به تاول بر روی زبان مصرف غذاهای غنی از ویتامین B مانند تخم مرغ، غلات کامل، ماهی قزل آلا، جو دوسر، شیر، پنیر و غیره توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. همچنین ویتامین B به عنوان یکی از عوامل اصلی گلوسیت یا التهاب زبان شناخته شده است. از این رو، مصرف این ویتامین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در درمان تاول های زبان و هرگونه التهاب مفید باشد.

زنجبیل و سیر

زنجبیل و سیر به دلیل خواص ضد التهابی، ضد درد و ضد میکروبی خود به خوبی شناخته شده اند. اینها را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان برای مقابله با تاول های دردناک زبان و مبارزه با هر گونه عفونت زمینه ای که باعث ایجاد آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود استفاده کرد. هر روز چندین بار حبه سیر و زنجبیل را بجوید. از طرف دیگر، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید مصرف آنها را با اضافه کردن آنها به غذاهایی که مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید افزایش دهید.

زردچوبه و شیر || پزشکت

زردچوبه

زردچوبه سرشار از ترکیبی به نام کورکومین و دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است. این خواص زردچوبه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به خلاص شدن از شر تاول های سرسخت روی زبان شما کمک کند. یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر داغ مخلوط کرده و میل کنید. همچنین می‌توانید خمیری از زردچوبه و عسل را روی تاول‌های زبان بمالید و بعد از 10 تا 15 دقیقه آن را بشویید.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا با خواص درمانی طبیعی و ضد عفونی کنندگی خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به تسکین سریع التهاب و درد ناشی از ضایعات کمک کند. مقداری ژل از برگ آلوئه ورا استخراج کرده و روی تاول های زبان بمالید. قبل از شستشوی دهان با آب ولرم، بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند. این کار را 3-4 بار در روز و تا زمانی که متوجه تسکین علائم خود شوید، انجام دهید.

شیر

شیر حاوی بسیاری از ترکیبات زیست فعال است که ثابت شده است برای سلامت دهان مفید هستند. علاوه بر این، شیر همچنین دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده است. اینها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به بهبود سریع تاول های زبان کمک کنند. یک لیوان شیر مصرف کنید. این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

مریم گلی

مریم گلی یکی دیگر از درمان های طبیعی برای تاول های زبان است. دارای خواص آرام بخش، ضد باکتری و قابض است. آنها التهاب و درد را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند و تاول ها را با سرعت بیشتری خشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. برگ‌های مریم گلی را به یک فنجان آب اضافه کنید و در قابلمه‌ای بگذارید تا بجوشد. این آب را صاف کرده و از آن برای شستشوی دهان خود استفاده کنید. این کار را 3-4 بار در روز انجام دهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضد درد، ضد میکروبی و ضد التهابی است. این خواص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به سرعت تاول های روی زبان شما را درمان کند. یک تکه پنبه را به روغن نارگیل آغشته کنید و آن را مستقیماً روی تاول های روی زبان خود بمالید. بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند و سپس دهان خود را با آب بشویید. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید این کار را 3-4 بار در روز انجام دهید.

عسل

عسل دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و ضد باکتریایی است. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در درمان تاول های زبان و ارتقای سلامت کلی دهان بسیار مفید باشد. یک تکه پنبه را کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خیس و آن را به عسل آغشته کنید و روی تاول های روی زبان خود بمالید. بگذارید 3 تا 5 دقیقه بماند و سپس دهان خود را کاملا بشویید. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زردچوبه به عسل اضافه کنید. این کار را حداقل 3 بار در روز انجام دهید.

بهداشت دهان و دندان|| پزشکت

چگونه از بروز تاول های روی زبان پیشگیری کنیم؟

شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از درمان های خانگی برای مبارزه با تاول های زبان استفاده کنید. علاوه بر این، انجام برخی اقدامات احتیاطی اولیه نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از عود و بازگشت بیماری پیشگیری کند. برخی از این راهکارها، عبارتند از:

  • آدامس نجوید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • تاول ها را با زبان خراش ندهید.
  • از نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید.
  • هر روز دهان خود را با آب نمک گرم بشویید.
  • از مصرف سبزیجات و مرکبات اسیدی خودداری کنید.
  • تا زمانی که تاول ها از بین بروند، از مصرف هر چیز خیلی تند دوری کنید.
  • از داروهای ضد درد خوراکی OTC زیر نظر پزشک خود استفاده کنید.
  • از مصرف خمیردندان های حاوی سدیم لوریل سولفات (SLS) خودداری کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه رعایت کنید.

این راه حل ها و نکات پیشگیرانه ممکن است در تسکین تاول های زبان موثر باشند. اما اگر تاول‌های شما سرسخت هستند و علی‌رغم استفاده از این درمان‌ها از بین نمی‌روند، این احتمال وجود دارد که این تاول‌ها ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای دیگری باشند. در چنین شرایطی، باید برای تشخیص علت اصلی آنها به دنبال درمان و مراجعه به پزشک باشد. با این حال، اگر تاول ها فقط در نتیجه یک سوختگی یا گاز گرفتن جزئی هستند، از این درمان ها برای تسکین سریع استفاده کنید.

چه چیزی باعث ایجاد تاول روی زبان شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

تاول های زبان اغلب نتیجه یک آسیب یا عفونت زمینه ای هستند و ممکن است از نظر شدت متفاوت باشند. برخی از شایع ترین علل آن، عبارتند از:

  • آلرژی و زگیل
  • عفونت قارچی (برفک دهان)
  • سیگار کشیدن بیش از حد
  • گاز گرفتن یا سوزاندن زبان به طور تصادفی
  • زخم های دهان (آفت دهان) که معمولاً سفید یا زرد هستند.
  • تحریکی که باعث بزرگ شدن پاپیله های زبان شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • بیماری های زمینه ای مانند استوماتیت، لکوپلاکیا و سرطان

هر یک از این موارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منشا تاول های روی زبان شما باشد.

علائم و نشانه های تاول های زبان

برخی از علائم رایجی که ممکن است همراه با تاول روی زبان ایجاد شوند، عبارتند از:

  • ضایعات سفید یا قرمز روی زبان
  • احساس گزگز یا سوزش در دهان
  • تاول ها یا زخم های دردناک روی زبان یا گونه ها
  • در موارد نادر، زخم زبان ممکن است با تب نیز همراه باشد.

سوالات متداول

چگونه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم از ایجاد تاول های خونی روی زبانم جلوگیری کنم؟ پرهیز از مصرف غذاهای اسیدی و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از تشکیل تاول های خونی روی زبان شما جلوگیری کند.

برجستگی های سفید یا زرد روی زبان من چیست؟ برجستگی های سفید یا زرد، پاپیلاهای ملتهب (جوانه های چشایی) هستند که معمولاً در نتیجه آسیب، عفونت یا واکنش به غذاهای تند روی زبان شما ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

سخن آخر

تاول های روی زبان، علاوه بر دردناک بودن، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند طعم و مزه را تغییر دهند و ظاهری ناخوشایند داشته باشند. سیگار کشیدن بیش از حد، آفت دهان، جوش زدن، عفونت ها و برخی شرایط پزشکی معمولاً علل اصلی ایجاد تاول های زبان هستند. ممکن است بتوانید آنها را به عنوان ضایعات قرمز یا سفید روی زبان، زخم در گونه های داخلی و زبان و احساس گزگز یا بی حسی تشخیص دهید.

درمان های خانگی از جمله ماست، عسل، آلوئه ورا، شیر، ریحان، زردچوبه و روغن نارگیل ممکن است در کاهش درد مرتبط با تاول های زبان و کمک به التیام آن موثر باشد. اگر تاول های زبان ظرف یک یا دو هفته ناپدید نشدند یا بدتر شدند، با پزشک مشورت کنید.

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

نفخ و دل درد - پزشکت

نفخ شکم باعث درد شکم و تغییر در الگوی مدفوع می شه و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذاره. برای درمان علائمت با متخصص گوارش و داخی مشاوره تلفنی بگیر.

بیش-فعالی-کودک

بیش‌فعالی در کودکان می تونه باعث مشکلات تمرکز،کنترل حرکات و رفتارشون بشه. برای کنترل کودک بیش فعال بهتره با متخصص روانپزشک تلفنی مشاوره بگیری.

خشکی لب - پزشکت

خشکی لب می تونه در اثر کمبود آب، اگزما، آفتاب و غیره باشه. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

اگه دستت زیاد عرق می کنه و کلافه ت کرده همین الان با متخصصان آنلاین 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

فشار خون - پزشکت

فشار خون بالا خطر سکته قلبی،بیماری‌ کلیوی و مشکلات قلبی-عروقی را افزایش میده. اگه فشارخون داری همین الان با متخصص قلب و عروق مشاوره تلفنی بگیر.

لک صورت - پزشکت

تغییرات هورمونی،آفتاب،محصولات آرایشی نامناسب و غیره می تونه باعث لک صورت بشه. برای تشخیص صحیح و درمان لک صورتت با متخصص پوست مشاوره تلفنی و تصویری بگیر.

در صورت تمایل به نصب اپلیکیشن و دریافت پشتیبانی رایگان فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.