لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کم کاری تیروئید و ضربان قلب پایین

کم کاری تیروئید و ضربان قلب پایین چه ارتباطی به هم دارند؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خطر کم کاری تیروئید و ضربان قلب پایین در مبتلایان به تیروئید کم کار وجود دارد. برهمین اساس پزشکان سعی می کنند این وضعیت را هر چه زودتر درمان کنند. کم کاری تیروئید زمانی ایجاد می شود که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروکسین (T4) یا تری یدوتیرونین (T3) تولید نکند. حدود 5 درصد از افراد 12 ساله و بالاتر در ایالات متحده با کم کاری تیروئید زندگی می کنند. اگرچه بسیاری از افراد فقط علائم خفیف دارند، اما فرد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است افزایش وزن، خستگی، افسردگی، مشکلات باروری و موارد دیگر را تجربه کند.

در موارد بالینی، که در آن فرد سطح هورمون محرک تیروئید (TSH) بالاتر از 10 و سطح T4 آزاد طبیعی دارد، پزشکان کم کاری تیروئید را با ضربان قلب آهسته و سایر مشکلات مهم قلبی مرتبط می دانند. علائم و نشانه ها معمولا در کم کاری تیروئید تحت بالینی رخ نمی دهد.

پیشگیری از بیماری های قلبی یکی از مواردی است که پزشکان به تشخیص و درمان موارد بالینی کم کاری تیروئید توجه خاصی دارند. این مقاله به بررسی کم کاری تیروئید و ضربان قلب پایین می پردازد. به طور خاص، ما در این مقاله از پزشکت بررسی می کنیم که کم کاری تیروئید چگونه می تواند بر قلب تأثیر بگذارد، برخی علائم بالقوه، و زمان مراجعه به پزشک در شرایط کم کاری تیروئید و ضربان قلب پایین را بررسی می کنیم. پس اگر شما هم یکی از افرادی هستید که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید بهتر است ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

آیا کم کاری تیروئید باعث کاهش ضربان قلب می شود؟

بله، کم کاری تیروئید می تواند باعث کندی ضربان قلب یا برادی کاردی در برخی افراد شود. اگر سطح TSH فرد به میزان قابل توجهی افزایش یابد، ممکن است رخ دهد. هورمون های تیروئید به کنترل ضربان قلب کمک می کنند. در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بالینی، ضربان قلب اغلب کندتر از حد معمول است.

هورمون تیروئید تأثیر مستقیمی بر عملکرد قلب، عروق خونی و سطح کلسترول دارد. در کم کاری تیروئید، علائم ممکن است شامل کند شدن ضربان قلب، انقباض عروق خونی و افزایش فشار خون، احتباس مایعات و ادم و افزایش سطح کلسترول باشد. موارد شدید کم کاری تیروئید می تواند باعث نارسایی قلبی و مرگ شود.

کم کاری تیروئید با جایگزینی هورمون تیروئید درمان می شود که می تواند بسیاری از این اثرات منفی را معکوس کند. با این حال، درمان بیش از حد کم کاری تیروئید می تواند منجر به سطوح بالای تیروئید و ضربان قلب سریع و نامنظم شود. چند مطالعه بالینی وجود دارد که خطر مشکلات قلبی را از نظر طول مدت بیماری و درمان کم کاری تیروئید بررسی کرده است.

کم کاری تیروئید چگونه بر قلب تأثیر می گذارد؟

کم کاری تیروئید و ضربان قلب پایین چه ارتباطی به هم دارند؟ || پزشکت

کم کاری تیروئید باعث کند شدن بسیاری از عملکردهای بدن از جمله قلب می شود. در نتیجه، با گذشت زمان، قلب ضعیف می شود و نمی تواند به درستی پمپاژ کند. علاوه بر این، ماهیچه های قلب به دنبال ضربان قلب به طور کامل شل نمی شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، می تواند باعث اختلال عملکرد دیاستولیک شود. این وضعیت باعث سفت شدن حفره های فوقانی قلب می شود و روند طبیعی پر شدن خون بین ضربان های قلب را محدود می کند. می تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

علائم قلبی ناشی از کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید علائم قلبی مختلفی را ایجاد می کند که به ویژه در افرادی که دارای یک بیماری زمینه ای قلبی هستند، محتمل است.

کم کاری تیروئید به روش های زیر بر قلب تاثیر می گذارد:

نارسایی قلبی: افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است نارسایی قلبی را تجربه کنند، حتی با بیماری قلبی خفیف.

آریتمی های قلبی: کم کاری تیروئید ممکن است احتمال کمپلکس های بطنی زودرس را افزایش دهد. در موارد نادر، می تواند منجر به تاکی کاردی بطنی با فاصله QT طولانی شود که در آن قلب خیلی سریع شروع به تپیدن می کند.

فشار خون دیاستولیک بالا: کم کاری تیروئید باعث سفت شدن شریان ها و عروق خونی و در نتیجه افزایش فشار خون دیاستولیک می شود. پزشکان از آن به عنوان فشار خون دیاستولیک یاد می کنند.

تورم: پزشکان تورم را “ادم” می نامند و این می تواند به دلیل نارسایی قلبی رخ دهد. علاوه بر این، کم کاری تیروئید می تواند باعث ایجاد نوع خاصی از ادم به نام میکسدما شود . علت دقیق این وضعیت تجمع پروتئین های غیر طبیعی و سایر ترکیبات در مایعی است که سلول ها را احاطه کرده است.

بدتر شدن بیماری عروق کرونر (CAD): پزشکان کم کاری تیروئید را با افزایش لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول “بد” و یک نشانگر التهابی به نام پروتئین واکنشی C مرتبط می دانند. این مولکول ها ممکن است CAD را بدتر کنند.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

در صورت مشاهده علائم مرتبط با کم کاری تیروئید، فرد باید با پزشک صحبت کند، از جمله:

  • خستگی
  • افسردگی
  • افزایش وزن
  • خشکی پوست
  • عدم تحمل سرما
  • درد اسکلتی عضلانی
  • موهای خشک و نازک
  • مشکلات باروری
  • دوره های قاعدگی شدید

اگر فردی در حال حاضر با کم کاری تیروئید زندگی می کند و برای این بیماری تحت مراقبت است، در صورت مشاهده علائم جدید باید با پزشک صحبت کند. علائم قلبی که باید به آنها توجه کرد شامل درد، تپش قلب و مشکل در تنفس است. یک فرد ممکن است نیاز به بررسی دارو و آزمایش خون داشته باشد تا مطمئن شود که دوز فعلی جایگزین های هورمون تیروئید برای نیازهایش مناسب است.

کم کاری تیروئید چگونه تشخیص داده می شود؟

کم کاری تیروئید و ضربان قلب پایین چه ارتباطی به هم دارند؟ || پزشکت

پزشکان برای تشخیص کم کاری تیروئید به اطلاعات زیر وابسته هستند:

علائم: کم کاری تیروئید می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. با این حال، یک علامت خاص وجود ندارد که نشان دهنده کم کاری تیروئید باشد. بنابراین، پزشک ممکن است بپرسد که آیا فرد احساس متفاوتی نسبت به حالت معمول دارد یا خیر.

سابقه پزشکی و خانوادگی: اگر فرد برای درمان سرطان تا به حال جراحی تیروئید یا پرتودرمانی روی گردن خود داشته است، باید به پزشک اطلاع دهد. علاوه بر این، پزشک ممکن است بپرسد که آیا فرد سابقه خانوادگی بیماری تیروئید دارد، تغییرات اخیر در سلامتی خود را تجربه کرده است یا دارویی مصرف می کند.

نتایج یک معاینه فیزیکی: در طول معاینه فیزیکی، پزشک غده تیروئید را بررسی می کند، ضربان قلب را اندازه گیری می کند و رفلکس ها را آزمایش می کند. آنها همچنین ممکن است پوست را از نظر خشکی، که می تواند با کم کاری تیروئید رخ دهد، بررسی کنند.

آزمایش خون: پزشکان از آزمایش TSH برای تشخیص کم کاری تیروئید استفاده می کنند. TSH هورمونی است که تولید T3 و T4 غده تیروئید را کنترل می کند. پزشکان همچنین از آزمایش T4 برای اندازه گیری تیروکسین آزاد و در دسترس استفاده می کنند. این به این دلیل است که بیشتر T4 در خون به پروتئینی به نام تیروکسین گلوبولین متصل می شود که از ورود T4 به سلول های بدن جلوگیری می کند.

کم کاری تیروئید چگونه درمان می شود؟

هدف پزشکان کاهش یا پیشگیری از علائم قلبی در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید با جایگزینی هورمون هایی است که غده تیروئید نمی سازد. پزشکان اغلب هورمون درمانی به شکل قرص لووتیروکسین را تجویز می کنند.

پزشکان معمولاً خون افراد را حدود 6 هفته پس از شروع مصرف هورمون های تیروئیدی جایگزین آزمایش می کنند. در صورت لزوم، پزشک می تواند دوز را تا زمانی که برای فرد موثر باشد تنظیم کند.

اکثر افراد می توانند کم کاری تیروئید خود را با مصرف داروهای هورمون تیروئید کنترل کنند، البته به شرطی که از دستورات پزشک پیروی کنند. فرد نباید بدون مشورت با پزشک، مصرف داروهای خود را قطع کند. آنها همچنین باید درک کنند که مصرف بیش از حد یک دارو می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود.

سایر دلایل کاهش ضربان قلب

کم کاری تیروئید و ضربان قلب پایین چه ارتباطی به هم دارند؟ || پزشکت

پزشکان معمولا ضربان قلب آهسته را به عنوان زیر 60 ضربه در دقیقه طبقه بندی می کنند. با این حال، ضربان قلب ممکن است به طور طبیعی در طول خواب عمیق کمتر از 60 ضربه در دقیقه باشد. همچنین، ورزشکاران و افراد فعال بدنی ممکن است ضربان قلب کندتری داشته باشند.

سایر دلایل کاهش ضربان قلب عبارتند از:

  • استفاده از داروهای خاص قلب
  • داشتن نقایص مادرزادی قلب
  • ابتلا به آپنه انسدادی خواب
  • آسیب رساندن به قلب به دلیل بیماری قلبی یا حمله قلبی
  • داشتن مشکل با ضربان ساز طبیعی قلب یا گره سینوسی دهلیزی
  • مشکلات مربوط به تکانه های الکتریکی قلب بین دهلیزها و بطن ها
سخن آخر

کم کاری تیروئید وضعیتی است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند. این می تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله ایجاد ضربان قلب آهسته و منجر به سایر مشکلات قلبی در سراسر بدن شود.

پزشکان کم کاری تیروئید را با گرفتن سابقه پزشکی، انجام معاینه فیزیکی و انجام آزمایش های خونی که هورمون های تیروئید را اندازه گیری می کند، تشخیص می دهند.

اکثر افراد می توانند کم کاری تیروئید را با مصرف داروهای جایگزین هورمون هایی که غده تیروئید نمی سازد، کنترل کنند. این داروها راه اصلی درمان مشکلات قلبی در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید هستند. هرکسی که علائم احتمالی کم کاری تیروئید یا علائم قلبی را تجربه می کند باید به دنبال مشاوره پزشکی باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز