لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

پولیپ کیسه صفرا

پولیپ کیسه صفرا || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پولیپ کیسه صفرا زائده هایی هستند که در لایه داخلی کیسه صفرا ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. بیشتر آنها خوش خیم هستند و هیچ علامتی ندارند. آنها ممکن است ناشی از التهاب، رسوبات کلسترول اضافی یا رشد غیر طبیعی سلولی باشند. فقط حدود 5 درصد از پولیپ کیسه صفرا به سرطان تبدیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

پولیپ کیسه صفرا، رشد غیر طبیعی بافتی است که از پوشش مخاطی داخلی کیسه صفرا بیرون زده است. آنها اغلب بی ضرر هستند، اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند نشانه ای از بیماری دیگر کیسه صفرا باشند. به ندرت ممکن است عوارضی مانند التهاب ایجاد کنند و حدود 5 درصد از آنها ممکن است سرطانی شوند.

کیسه صفرا بخشی از دستگاه گوارش است. این اندام کوچک و توخالی زیر کبد شما قرار دارد. شبیه انجیر است. کیسه صفرا مایع صفرا را از کبد دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و در حین ذخیره آن را غلیظ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند (آب را استخراج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند). هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که چربی ها وارد سیستم گوارشی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، کیسه صفرا تحریک خواهد شد تا صفرا غلیظ را در روده کوچک برای تجزیه چربی ها آزاد کند.

پولیپ ها || پزشکت

انواع پولیپ کیسه صفرا چیست؟

بررسی نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که 4 تا 7 درصد از بزرگسالان ممکن است به پولیپ کیسه صفرا مبتلا شوند. اما تنها 5 درصد از این موارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به طور بالقوه به سرطان تبدیل شوند. بین 60 تا 90 درصد پولیپ های کاذب هستند. 5 تا 10 درصد دیگر التهابی هستند. پولیپ های التهابی نوعی بافت اسکار هستند که از التهاب مزمن ناشی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. به طور کلی انواع پولیپ های کیسه صفرا، عبارتند از:

  • پولیپ های کاذب: که پولیپ های کلسترولی نیز نامیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و نتیجه یک بیماری خوش خیم به نام کلسترولوز هستند. این وضعیت نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که شما چربی های کلسترول اضافی دارید که این چربی ها در بدن شما جمع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و به دیواره کیسه صفرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چسبند و پولیپ را تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.
  • پولیپ های التهابی: آنها نوعی بافت اسکار هستند که با التهاب مزمن دیواره کیسه صفرا (کوله سیستیت) همراه است.
  • آدنومیوماتوز: رشد بیش از حد و غیرطبیعی پوشش کیسه صفرا هستند که در دیواره کیسه صفرا کیست ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. دانشمندان مطمئن نیستند که آنها چرا رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، اما مضر نیست.
  • آدنوم: تومورهای خوش خیم هستند که خطر سرطانی شدن آنها 5/0 درصد است.
  • پولیپ‌های بدخیم: این‌ها معمولاً آدنوکارسینوم هستند، شایع‌ترین نوع سرطان که بر اندام‌های داخلی تأثیر می‌گذارد.

آیا پولیپ کیسه صفرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث درد شود؟

اکثر پولیپ ها اصلاً درد یا علائمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایجاد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. در شرایط نادر، اگر یکی از مجاری منتهی به کیسه صفرا را مسدود کنند، ممکن است باعث التهاب و درد شوند. اما دلایل احتمالی دیگری برای التهاب و درد کیسه صفرا نسبت به پولیپ وجود دارد.

پولیپ کیسه صفرا چه علائمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟

پولیپ کیسه صفرا معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. آنها معمولاً به طور تصادفی تشخیص داده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. با این حال، تعداد کمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از آنها ممکن است علائمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌را ایجاد کنند که یکی از انسداد مجرای کیستیک یا مجرای صفراوی است.

پولیپ هایی که در مجرای کیستیک ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند ممکن است جریان صفرا به کیسه صفرا را مسدود کنند و باعث التهاب دیواره کیسه صفرا (کوله سیستیت) شوند. از طرفی هم قطعاتی که جدا شده و به داخل مجرای صفراوی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند ممکن است جریان صفرا از کیسه صفرا را مسدود کنند و باعث التهاب مجرای صفراوی (کلانژیت) یا پانکراس (پانکراتیت) شوند. علائم التهاب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • زردی
  • درد شکم
  • حالت تهوع و استفراغ

به ندرت، این علائم ممکن است نشان دهنده سرطان کیسه صفرا باشد.

علت پولیپ کیسه صفرا چیست؟

تومورهای سرطانی در اصل از رشد غیر طبیعی سلول ها ناشی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. علت آنها هنوز مشخص نیست. پولیپ های کلسترول و پولیپ های التهابی، که تومورهای واقعی نیستند، ممکن است از بیماری های زمینه ای ناشی شوند. پولیپ های کلسترولی از کلسترولوز و پولیپ های التهابی  از کوله سیستیت ناشی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. این دو نوع اکثر پولیپ های کیسه صفرا را تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.

چه عوامل خطر بروز پولیپ کیسه صفرا را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند؟

برخی عوامل ممکن است خطر بروز پولیپ در کیسه صفرا را تا حد زیادی افزایش دهند، از جمله:

  • کلانژیت
  • هپاتیت B
  • کلسترول بالا
  • کوله سیستیت
  • سن بالای 50 سال
  • سندرم پتز – جگرز
  • سنگ کیسه صفرا
  • پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی

سونوگرافی صفرا || پزشکت

پولیپ کیسه صفرا چگونه تشخیص داده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

پولیپ های کیسه صفرا اغلب به طور تصادفی در معاینه رادیولوژی، مانند سونوگرافی از طریق شکم، تشخیص داده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند پزشک برای تشخیص ابتدا سونوگرافی را تجویز خواهد کرد. اما سونوگرافی ممکن است نتوانند نوع زائده را تشخیص دهد. اما با یک آزمایش تصویربرداری دقیق تر، مانند سی تی اسکن یا سونوگرافی آندوسکوپی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان تشخیص دقیق تر و بهتری را انجام داد.

چگونه بفهمم که پولیپ کیسه صفرا سرطانی است؟

متأسفانه، پزشکان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به طور قطعی بدون برداشتن و بیوپسی پولیپ ها سرطانی بودن آنها را تشخیص دهند. حتی آنها نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند پولیپ ها را بدون برداشتن کامل کیسه صفرا از بین ببرند. در حالی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید بدون کیسه صفرا به خوبی زندگی کنید، اما در هر شرایطی پزشک جراحی برای خارج کردن کیسه صفرا را توصیه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

پولیپ‌های بدخیم بزرگ‌تر از پولیپ‌های خوش‌خیم هستند. معمولاً بیش از ۲ سانتی‌متر قطر دارند. برای ایمن بودن، پزشکان معمولاً برداشتن پولیپ 1 سانتی متری یا بیشتر را توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. آنها همچنین جراحی را برای علائم التهاب مانند درد و تب توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. آنها با سونوگرافی سالانه پولیپ های باقی مانده را تحت کنترل قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.

پولیپ ها با چه سرعتی در کیسه صفرا رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؟

یک پولیپ به طور معمول کمتر از 2 میلی متر در سال رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. یک پولیپ بدخیم ممکن است سریعتر رشد کند. اگر پزشک متوجه رشد سریع پولیپ شود ممکن است برداشتن پولیپ را توصیه کند.

پولیپ‌های خوش‌خیم بیشتر به تعداد زیاد ظاهر می‌شوند، در حالی که پولیپ‌های بدخیم معمولا تک هستند. اگر تعداد پولیپ‌های شما به سرعت رشد می‌کنند، احتمالاً بدخیم نیستند. اما ممکن است نشان دهنده بیماری دیگری مانند کوله سیستیت مزمن باشد.

آیا پولیپ کیسه صفرا خود به خود ناپدید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

نه. آنها به احتمال زیاد در طول زمان از نظر اندازه و تعداد رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. هیچ راهی برای برداشتن آنها بدون جراحی وجود ندارد.

پولیپ کیسه صفرا چگونه درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

بیشتر پولیپ‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند یا نیازی به درمان ندارند، اما پزشک ممکن است بخواهد آنها را تحت نظر نگه دارد تا مطمئن شود که خیلی بزرگ یا خیلی سریع رشد نکرده یا علائم جدیدی ایجاد نمی‌کنند. آنها این کار را با آزمایشات دوره ای سونوگرافی انجام خواهند داد. در صورت تشخیص پیشرفت رشد پولیپ، احتمالا برداشتن کیسه صفرا را توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

برداشتن کیسه صفرا تنها درمان شناخته شده برای بیماری های کیسه صفرا است. اگر پولیپ شما با التهاب یا سنگ کیسه صفرا همراه باشد، پزشک شما برداشتن آن را برای جلوگیری از عوارض بیشتر توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید بدون کیسه صفرا به خوبی زندگی کنید.

دو نوع جراحی برداشتن کیسه صفرا وجود دارند که عبارتند از:

کوله سیستکتومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ لاپاراسکوپیک

یک جراحی کم تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است که به جراح اجازه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا کیسه صفرا شما را از طریق چند برش کوچک خارج کند. جراح به جای اینکه شکم شما را باز کند، یک دوربین کوچک با نور به نام لاپاروسکوپ را از طریق یک برش کوچک وارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و از آن برای تعیین مکان کیسه صفرا روی صفحه استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. سپس از طریق یک برش کوچک دیگر کیسه صفرا را خارج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. جراحان ترجیح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند در صورت امکان از روش لاپاراسکوپی استفاده کنند زیرا باعث عوارض کمتر و زمان بهبودی کمتر (حدود دو هفته) می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

کوله سیستکتومی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باز

ممکن است زمانی که پزشک به سرطان مشکوک است لازم باشد. به این دلیل که جراح ممکن است مجبور شود سایر بافت ها و غدد لنفاوی آسیب دیده را خارج از کیسه صفرا بردارد. کوله سیستکتومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باز به یک برش بزرگتر در زیر قفسه سینه سمت راست نیاز دارد تا شکم شما باز شود. این یک روش طولانی تر با زمان بهبودی طولانی تر است (حدود شش تا هشت هفته).

خطرات یا عوارض احتمالی جراحی برداشتن کیسه صفرا چیست؟

جراحی همیشه با خطراتی از جمله خونریزی، عوارض بیهوشی و آسیب به اندام های مجاور همراه است. این خطرات در مقایسه با خطرات سرطان بالقوه کم است. برداشتن کیسه صفرا عوارض جانبی طولانی مدتی ندارد.

پیش آگهی من پس از جراحی برداشتن کیسه صفرا چیست؟

اکثر افراد پس از برداشتن کیسه صفرا به خوبی بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابند و علائم آنها بر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد. دستگاه گوارش شما بدون کیسه صفرا به کار خود ادامه خواهد داد. کبد شما صفرا را بدون اینکه ابتدا در کیسه صفرا ذخیره کند، مستقیماً در روده کوچک شما ذخیره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در حالی که ممکن است بلافاصله پس از جراحی مجبور شوید مصرف چربی خود را محدود کنید، اکثر افراد پس از چند هفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند رژیم غذایی عادی خود را شروع کنند.

درمان های خانگی پولیپ کیسه صفرا

اگرچه درمان های طبیعی توسط جامعه پزشکی یا تحقیقات بالینی پشتیبانی و تایید نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، بسیاری از مردم برای تسکین پولیپ های خوش خیم کیسه صفرا به درمان های طبیعی مراجعه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. برخی از این درمان های خانگی، عبارتند از:

  • استفاده از بسته های آب گرم
  • نوشیدن آب گلابی یا خوردن گلابی
  • مصرف روغن زیتون تصفیه نشده با معده خالی
  • نوشیدن آب چغندر یا خوردن چغندر

در کنار آزمایش داروهای خانگی، برخی از افراد از انجام اقدامات پیشگیرانه طبیعی برای کمک به کاهش پولیپ کیسه صفرا حمایت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، از جمله:

  • اجتناب از لبنیات پرچرب
  • اجتناب از نوشیدنی های گازدار
  • خوردن میوه و سبزیجات بیشتر
  • افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3
  • افزایش مصرف زنجبیل و زردچوبه
  • اجتناب از غذاهای سرخ شده یا چرب
  • پرهیز از غذاهای پرکلسترول و غذاهای آماده

قبل از اجرای هر گونه درمان خانگی یا تغییر رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید. هیچ یک از این درمان های خانگی توسط تحقیقات پزشکی پشتیبانی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

سخن آخر

پولیپ کیسه صفرا اشکال مختلفی دارد، اما اکثریت قریب به اتفاق آنها جای نگرانی ندارند. اگر پزشک شما پولیپی را شناسایی کند که پتانسیل تبدیل شدن به سرطان را دارد، ممکن است برداشتن آن را توصیه کند، حتی اگر احتمال آن فقط 5 درصد باشد. اکثر پولیپ‌هایی که از این طریق برداشته می‌شوند، خوش‌خیم هستند، اما بهتر است مراقب وضعیت خودتان باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز