لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

پانکراتیت سنگ کیسه صفرا

پانکراتیت سنگ کیسه صفرا || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پانکراتیت سنگ کیسه صفرا یا پانکراتیت صفراوی نامی است که به پانکراتیت ناشی از سنگ کیسه صفرا داده می شود. سنگ کیسه صفرا شایع ترین علت پانکراتیت است. زمانی که سنگ کیسه صفرا در مجاری صفراوی گیر می کند، می تواند باعث برگشت آنزیم های پانکراس به لوزالمعده شود. حتی باعث تحریک و التهاب سلول ها خواهد شد.

پانکراتیت حاد یا التهاب لوزالمعده شما دلایل مختلفی دارد، اما علت اصلی آن سنگ کیسه صفرا است. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی پانکراتیت ناشی از سنگ کیسه صفرا را از سایر انواع پانکراتیت تشخیص می دهند، زیرا ماهیت بیماری، نحوه بروز آن و نحوه درمان آن متفاوت است. در پانکراتیت سنگ کیسه صفرا، (که پانکراتیت صفراوی نیز نامیده می شود)، یک سنگ کیسه صفرا مجرای پانکراس را مسدود می کند. انسداد باعث التهاب می شود. برای رفع پانکراتیت سنگ کیسه صفرا، سنگ کیسه صفرا باید دفع یا برداشته شود.

آیا پانکراتیت سنگ کیسه صفرا جدی است؟

شما همیشه باید به دنبال درمان فوری برای پانکراتیت باشید. علائم شما ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد، اما هر چه زودتر درمان نشود، شدیدتر خواهند شد. عوارض نیز به مرور زمان جدی‌تر می‌شوند، به‌ویژه زمانی که مجاری صفراوی انسداد وجود داشته باشد. پانکراتیت پیچیده یا شدید می تواند جدی باشد.

پانکراتیت سنگ کیسه صفرا چقدر شایع است؟

سنگ کیسه صفرا شایع است، اما همیشه مشکلی ایجاد نمی کند. در ایالات متحده، تخمین زده می شود که 10 تا 15 درصد از مردم سنگ کیسه صفرا دارند، اما تنها 0.1 درصد از آنها پانکراتیت سنگ کیسه صفرا دارند. پانکراتیت حاد به طور کلی در حدود 4/4 درصد از افراد در ایالات متحده رخ می دهد سنگ های صفراوی حدود 35 درصد از این موارد را تشکیل می دهند. مصرف الکل دومین علت اصلی بروز این وضعیت است.

چه چیزی باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا می شود؟

پانکراتیت سنگ کیسه صفرا || پزشکت

سنگ کیسه صفرا علت واحدی ندارد، اما عوامل متعددی ممکن است در آن نقش داشته باشند. احتمال دارد به دلیل رژیم غذایی یا اختلال متابولیک، کلسترول زیادی در خون خود داشته باشید. این می تواند باعث تجمع کلسترول در صفرا شود. اگر بیماری کبدی دارید، ممکن است در خون و صفرا بیش از حد بیلی روبین داشته باشید. یا حتی یک اختلال عملکردی داشته باشید که مانع از تخلیه موثر کیسه صفرا می شود. استروژن بالا همچنین می تواند تخلیه کیسه صفرا را کاهش دهد، به همین دلیل است که افراد باردار بیشتر در معرض خطر هستند.

علائم کلی این وضعیت، عبارتند از:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد شدید شکم. ممکن است آن را در سمت چپ بالا، جایی که پانکراس شما قرار دارد، احساس کنید. ممکن است احساس تیز یا فشردن در داخل داشته باشد. همچنین ممکن است به قفسه سینه، شانه یا پشت شما تابش کند.

علائم پیشرفته تر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • زردی
  • تب و لرز
  • ورم شکم
  • کم آبی بدن
  • ضربان قلب سریع
  • فشار خون پایین
  • دمای پایین بدن
  • تنفس سریع یا تنگی نفس

عوارض احتمالی پانکراتیت سنگ کیسه صفرا چیست؟

اگر لوزالمعده شما در حالت التهاب حاد باقی بماند، بافت‌ها در نهایت شروع به زخم شدن و از دست دادن خون می‌کنند. این می تواند باعث از کار افتادن پانکراس شما شود. التهاب طولانی مدت همچنین باعث تجمع مایع در بافت های بین اندام های شما می شود (پریتونیت). این مایع می تواند به سمت بالا در قفسه سینه پخش شود و به ریه ها و قلب شما فشار بیاورد. مایع انباشته شده حجم خون شما را کاهش می دهد و باعث کم آبی شدید می شود. این باعث می شود کلیه های شما مایع را در خود نگه دارند و در نهایت می تواند منجر به شوک هیپوولمیک شود.

سنگ کیسه صفرا گیر کرده در مجاری صفراوی باعث ایجاد مجموعه ای ثانویه از مشکلات برای اندام های متصل به درخت صفراوی می شود. می تواند باعث برگشت صفرا به کبد و کیسه صفرا شود و باعث کوله سیستیت ثانویه (التهاب کیسه صفرا) و بیماری کبد شود. فشار در مجاری باعث می شود که مایعات گوارشی مانند صفرا به جریان خون شما نشت کند. انسداد همچنین می‌تواند باعث شود که باکتری‌های روده کوچک شما به داخل مجاری باز و منجر به عفونت ثانویه شوند. اگر عفونت به جریان خون شما نشت کند، می تواند سیستمیک شود و منجر به شوک سپتیک شود.

پانکراتیت سنگ کیسه صفرا چگونه تشخیص داده می شود؟

پانکراتیت سنگ کیسه صفرا || پزشکت

اگر با علائم معمولی به بیمارستان مراجعه کنید، پزشک برای بررسی آنزیم های پانکراس به شما آزمایش خون می دهد. آنها همچنین سطح آنزیم های کبدی شما را بررسی می کنند تا ببینند کبد شما چقدر تحت تاثیر قرار گرفته است. آنها آزمایش های تصویربرداری را برای بررسی پانکراس شما و دریافت ایده بهتر از شدت پانکراتیت شما دنبال می کنند.

سونوگرافی شکم می تواند سنگ های صفراوی را در مجاری پیدا کند. در صورت لزوم سی تی اسکن می تواند جزئیات بیشتری از پانکراس ارائه دهد. گاهی اوقات سنگ کیسه صفرا که باعث انسداد اصلی که پانکراتیت شما را شروع کرده است، تا زمانی که شما به دنبال درمان هستید، خود به خود از بین رفته است. اما اگر سنگ های صفراوی دیگری در اطراف وجود داشته باشد، می دانند که علت آن همین بوده است.

پانکراتیت سنگ کیسه صفرا چگونه درمان می شود؟

اگر در وضعیت شدید هستید، به مراقبت های ویژه منتقل خواهید شد. اکثر موارد (80%) خفیف‌تر خواهند بود و با مراقبت‌های حمایتی شروع می‌شوند. این تنها درمان خود پانکراتیت است.

درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

مایعات IV. اکثر افراد کم آب خواهند شد و نیاز به بازسازی حجم خون خود دارند. تیم مراقبت های بهداشتی شما یک کاتتر داخل وریدی را در ورید بازو یا دست شما نصب می کند تا مایعات مداوم از جمله الکترولیت ها را تحویل دهد.

تسکین درد. اکثر مردم به تسکین درد شدید، چه از طریق تزریق یا از طریق IV نیاز دارند.

استراحت روده. احتمالاً باید تا زمانی که لوزالمعده آرام شود، غذا را متوقف کنید. فعال کردن سیستم گوارش به پانکراس شما سیگنال می دهد که آنزیم های بیشتری را آزاد کند و کبد و کیسه صفرا صفرای بیشتری آزاد می کند. این به فشار در مجاری صفراوی می افزاید و وضعیت شما را بدتر می کند.

حمایت تغذیه ای. بسته به شدت مورد شما و مدت زمانی که انتظار می رود در بیمارستان بمانید، تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است به سادگی مقداری گلوکز به مایعات داخل وریدی شما اضافه کند تا به شما انرژی بدهد، یا ممکن است از طریق لوله بینی معده یا از طریق IV به شما غذا بدهد.

سایر گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • داروی تهوع
  • اکسیژن درمانی
  • آنتی بیوتیک (در صورت تشخیص عفونت).
  • یک لوله بینی معده (NG) از طریق بینی شما وارد معده می شود تا مایعات را تخلیه کند.
  • یک سوند ادراری برای تخلیه ادرار و اندازه گیری خروجی ادرار.

در موارد خفیف تر، این چند روز طول می کشد. مراقبت های حمایتی ممکن است به شما کمک کند تا به طور طبیعی سنگی را دفع کنید اگر هنوز عوارض جدی ایجاد نکرده باشد.

جراحی سنگ کیسه صفرا

پانکراتیت سنگ کیسه صفرا || پزشکت

دیر یا زود، سنگ کیسه صفرا که در مجاری شما گیر کرده است باید برداشته شود. بسته به شرایط شما ممکن است یک روش اورژانسی فوری باشد یا ممکن است پس از مراقبت های حمایتی انجام شود. حتی اگر سنگ اصلی که باعث انسداد شده است از بین رفته باشد، تمام سنگ های دیگر نیز باید برداشته شوند.

ممکن است یک یا هر دو روش زیر را داشته باشید:

ERCP :ERCP مخفف آندوسکوپی رتروگراد کلانژیوپانکراتوگرافی است. این یک معاینه داخلی است که به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما نیز دسترسی می‌دهد تا مواردی را که در طول مسیر پیدا می‌کنند، اصلاح کند. با استفاده از ترکیبی از اشعه ایکس و آندوسکوپ، آزمایش ERCP مجاری صفراوی را بررسی می کند. آندوسکوپ – یک لوله بلند با یک دوربین روشن در انتهای آن – از طریق گلوی شما به معده شما وارد می شود. سپس یک لوله دوم از طریق لوله اول به مجاری صفراوی شما منتقل می شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند این مجاری را از طریق فناوری فلوروسکوپی اشعه ایکس ببیند. آنها می توانند ابزارهایی را از طریق لوله ها برای برداشتن سنگ های صفراوی وارد کنند و برای رفع انسداد استنت قرار دهند.

برداشتن کیسه صفرا. هنگامی که سنگ کیسه صفرا شما را به بیمارستان آورد، احتمال اینکه دوباره مشکل ایجاد کند بسیار زیاد است. برداشتن کیسه صفرا تنها درمان سنگ های صفراوی است که باعث ایجاد مشکل می شود و یک روش ایمن و موثر است. معمولاً از طریق جراحی کم تهاجمی قابل انجام است. کوله سیستکتومی لاپاروسکوپی کیسه صفرا را از طریق چند برش کوچک با استفاده از لاپاروسکوپ، یک دوربین کوچک که از طریق یکی از برش ها وارد می شود، خارج می کند. برخی از افراد بسته به شرایط خود ممکن است به جراحی باز سنتی نیاز داشته باشند.

آیا می توان از پانکراتیت سنگ کیسه صفرا پیشگیری کرد؟

پانکراتیت سنگ کیسه صفرا || پزشکت

اگر در گذشته علائم یا علائم سنگ کیسه صفرا را داشته اید، این یک هشدار است. شما باید مطمئن شوید که آیا آنها را دارید یا خیر و اگر دارید آنها را حذف کنید. پرچم قرمز علامتی است به نام قولنج صفراوی. این درد در سمت راست شکم شما در زیر قفسه سینه راست شما، جایی که کیسه صفرا شما قرار دارد، است. ممکن است بعد از صرف غذا آن را احساس کنید و ممکن است حالت تهوع به شما بدهد. قولنج صفراوی که می آید و می رود نشان دهنده انسداد جزئی یا گاه به گاه در کیسه صفرا یا مجاری صفراوی است. ممکن است با انقباض و شل شدن کیسه صفرا بیاید و برود. این به راحتی می تواند به چیزی جدی تر تبدیل شود.

این وضعیت معمولاً به خودی خود برطرف نمی شود، اما اگر یک مورد نسبتاً خفیف و بدون عارضه دارید، چند روز مراقبت های حمایتی در بیمارستان باید این کار را انجام دهید. با این حال، ممکن است همچنان نیاز به رفع انسداد داشته باشید.

اکثر افراد به کوله سیستکتومی نیاز دارند و زمان بهبودی بستگی به نوع شما دارد. بهبودی پس از جراحی لاپاراسکوپی حدود دو هفته طول می کشد. اگر جراحی باز داشته باشید، شش تا هشت هفته طول می کشد.

پیش آگهی افراد بستری در بیمارستان با پانکراتیت سنگ کیسه صفرا چیست؟

اگر مورد شدید یا پیچیده ای ندارید، می توانید انتظار بهبودی کامل را داشته باشید. برداشتن کیسه صفرا یک جراحی جزئی با عوارض کمی در نظر گرفته می شود. دستگاه گوارش شما بدون کیسه صفرا می تواند به خوبی به کار خود ادامه دهد.

حدود 20 درصد موارد شدید یا پیچیده هستند. خساراتی که قبلاً در این موارد ایجاد شده است به سختی قابل جبران است. با وجود مراقبت های ویژه، تا 25 درصد از این موارد ممکن است کشنده باشد. آنهایی که زنده می مانند، هفته های زیادی قبل از بهبودی در بیمارستان خواهند بود.

به علائم درد شکم و حالت تهوع که گاه به گاه بروز می کنند، به خصوص بعد از غذا توجه کنید. این علامت هشدار دهنده قولنج صفراوی است. همیشه درد را جدی بگیرید و به دنبال مراقبت های پزشکی باشید تا بفهمید چه چیزی باعث آن شده است. هر چه زودتر به دنبال درمان پانکراتیت باشید، نتیجه بهتری خواهید داشت.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز