لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کیست لاله گوش چیست؟

کیست لاله گوش || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بهترین درمان برای خلاص شدن از شر کیست لاله گوش شامل یک عمل جراحی سریع است که تحت بی حسی موضعی انجام می شود. ابتدا یک بی حس کننده موضعی به توده لاله گوش تزریق می شود و سپس یک برش کوچک برای نمایان شدن کیست و سپس برداشتن کامل آن انجام می شود.

کیست های فلوکتانت اغلب نشان دهنده مایع داخلی هستند و گاهی اوقات می توان آن را به طور موثر با سوزن و سرنگ بدون نیاز به برش جراحی تخلیه کرد. اما برداشتن کامل کیست و پوشش داخلی آن با جراحی احتمال عود و بازگشت آن را کاهش می دهد. آسپیراسیون کیست لاله گوش با سوزن سریع و آسان انجام می شود، اگرچه این روش درمانی احتمالاً منجر به بازگشت و عود کیست می شود.

اکثر کیست های خوش خیم در لاله گوش خود به خود از بین می روند، اما مهم است که از هرگونه تغییر در شکل کیست یا وجود هر گونه ویژگی مرتبط مانند خونریزی یا پوسته پوسته شدن پوست روی آن آگاه باشید. در این موارد توصیه می کنیم برای تشخیص دقیق زودتر با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید.

درد گوش|| پزشکتچه چیزی باعث ایجاد کیست لاله گوش می شود؟

کیست یک توده بافت نرم کاملاً مشخص است که معمولاً از مواد پروتئینی سفید ضخیم تشکیل شده است. سلول های پوست به طور معمول تکثیر شده و قبل از ریزش به سمت سطح پوست منتقل می شوند. در برخی موارد، این سلول‌های پوستی می‌توانند به لایه‌های عمیق‌تر پوست مهاجرت کرده و پوشش کیست را درست در زیر لایه اپیدرمی تشکیل دهند. نام دیگر کیست، کیست اپیدرمی یا کیست اپیدرموئید است.

کیست های اپیدرموئید در زنان شایع تر است، اگرچه هر فردی در هر سن یا جنسیتی ممکن است به کیست لاله گوش مبتلا شود. عوامل خطر خاصی وجود دارد که ممکن است احتمال ایجاد کیست های اپیدرمی را افزایش دهد، از جمله:

آسیب به پوست

آسیب بافت نرم ممکن است منجر به ترمیم غیر طبیعی پوست شود و سلول های پوست سالم می توانند به لایه های عمیق تر پوست مهاجرت کنند و منجر به تشکیل کیست شوند.

سن

کیست در مردان شایع‌تر است و در دوران کودکی به ندرت بروز می کنند، اگرچه بلوغ خطر ایجاد کیست را افزایش می‌دهد.

آکنه

بیمارانی که از آکنه رنج می برند در معرض خطر بیشتری برای ایجاد کیست در زیر پوست هستند و این امر به ویژه در موارد شدید آکنه که به عنوان آکنه کیستیک نیز شناخته می شود، احتمال بروز آن بیشتر است.

ژنتیک

داشتن یک بیماری ژنتیکی خاص، مانند سندرم گاردنر، که در آن تومورها و پولیپ ها در داخل و اطراف روده بزرگ ایجاد می شوند.

سلول های سرطانی به ندرت در کیست های اپیدرموئید ایجاد می شوند. با این حال، برخی از سرطان ها پیوند قوی تری با این کیست ها نسبت به سایرین دارند. آنها عبارتند از:

بیماری های گوش و حلق و بینی
  • کارسینوم سلول بازال
  • بیماری بوون
  • سرطان سلولی فلسی
  • عفونت قارچی
  • ملانوم درجا

علائم و نشانه های کیست لاله گوش چیست؟

کیست های لاله گوش که به عنوان کیست های اپیدرموئید نیز شناخته می شوند، اغلب به صورت توده های بافت نرم کاملاً مشخص درست در زیر پوست لاله گوش ظاهر می شوند.

اگرچه معمولاً با رنگ پوست پوشاننده مطابقت دارند، اما ممکن است گاهی ملتهب شده و قرمز به نظر برسند.

کیست های لاله گوش معمولاً بیش از 5 تا 6 میلی متر قطر ندارند.

این کیست ها اغلب خود به خود با نشت یک ماده سفید غلیظ پروتئینی معروف به کراتین پاره می شوند. کیست های لاله گوش در اکثر موارد بی ضرر هستند و برای اکثر افرادی که به آن مبتلا هستند به عنوان یک عیب ظاهری دیده می شود.

در برخی موارد، کیست لاله گوش ممکن است به شدت دردناک و حساس شود که نشان دهنده عفونی شدن آن است که در این شرایط سریعا باید به پزشک مراجعه کنید. کیست عفونی اغلب به صورت یک توده دردناک و حساس در لاله گوش همراه با قرمزی پوست پوشاننده ظاهر می شود. کیست لاله گوش عفونی گاهی اوقات ممکن است ترکیده و منجر به تشکیل جوش یا فورونکل پوستی شود.

کیست گوش || پزشکتعلت ایجاد توده در لاله گوش چیست؟

ریزش طبیعی سلول های سطحی پوست ممکن است گاهی اوقات به دلیل آسیب به پوست تغییر کند و این ممکن است منجر به مهاجرت سلول های سطحی پوست به عمق پوست شود.

هنگامی که این سلول ها تکثیر می شوند، پوشش دیواره کیست را تشکیل می دهند و یک ماده سفید پروتئینی به نام کراتین تولید می کنند که اندازه کیست را گسترش می دهد.

کیست لاله گوش نیز ممکن است به دلیل آسیب به فولیکول های موی سطحی یا غدد چربی ایجاد شود. در بسیاری از موارد، ممکن است یک توده در لاله گوش بدون هیچ گونه رسوب آشکاری تشکیل شود.

تقریباً در همه موارد طبیعتاً بی ضرر هستند. برداشتن توده های لاله گوش اغلب ممکن است با ترمیم لاله گوش ترکیب شود.

در کیست روی لاله گوش چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اکثر موارد توده در لاله گوش به دلیل ایجاد کیست اپیدرموئید است و اغلب خود به خود و بدون درمان فعال از بین می روند. در صورت بروز هر کیست لاله گوش که پایدار باشد یا اندازه آن به طور ناگهانی تغییر کند، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

آیا توده لاله گوش من خود به خود از بین می رود؟

کیست‌های لاله گوش که ماهیت خوش‌خیم دارند، اغلب خود به خود از بین می‌روند. در برخی موارد، کیست های لاله گوش باقی می مانند و نیاز به جراحی دارند. نظارت بر اندازه هر توده ای در لاله گوش بسیار مهم است، و اگر اندازه آن به خودی خود کاهش نمی یابد، توصیه می کنیم برای برداشتن آن به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

بهترین راه برای از بین بردن کیست در لاله گوش چیست؟

کیست لاله گوش اپیدرمی با معاینه تشخیص داده می شود و در بیشتر موارد نیازی به درمان ندارد.

گاهی اوقات، پزشک نمونه ای از کیست را در روشی به نام بیوپسی می گیرد و نمونه را زیر میکروسکوپ بررسی می کند.

در حالی که نمی توان از کیست های لاله گوش پیشگیری کرد، اما در صورت عدم وجود علائم عفونت می توان آنها را در خانه مدیریت کرد.

بسیاری از افراد ممکن است درمان هایی را در خانه انجام دهند و سعی کنند خود کیست را به صورت دستی فشار دهند. ما توصیه نمی کنیم از این کار جلوگیری کنیم زیرا خطر عفونت و جای زخم برجسته به طور قابل توجهی افزایش می یابد. خطر عود آن ها بسیار بیشتر است.

بهتر است یک حوله داغ را روی لاله گوش خود بمالید تا باعث گشاد شدن عروق پوست و تسهیل پارگی خود به خود کیست شود. بهترین راه برای خلاص شدن از شر کیست گوش که خود به خود از بین نمی رود، با یک روش جراحی ساده برای برداشتن توده لاله گوش با استفاده از یک بی حس کننده موضعی است.

برداشتن کامل کیست لاله گوش و پوشش آن، خطر عود را در آینده به حداقل می رساند. آسپیراسیون با سوزن یک درمان جایگزین برای تخلیه کیست از کراتین است. اگرچه این یک روش سریع غیرجراحی است، اما احتمال وقوع آن زیاد است.

اکثریت قریب به اتفاق کیست های لاله گوش ماهیت خوش خیم دارند و پتانسیل سرطانی ندارند. هر گونه تغییر قابل توجه در اندازه کیست با افزایش درد و ناراحتی همراه با اختلال در شنوایی باید یک ارزیابی فوری با یک متخصص پزشکی را برای دستیابی به تشخیص زودهنگام و دقیق انجام دهد.

عوارض کیست روی لاله گوش

کیستی که به نظر می رسد ترکیده یا عفونی شده است باید توسط پزشک ارزیابی شود.

کیست لاله گوش معمولاً جدی و نگران کننده نیستند. با این حال، برخی از عوارض ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • التهاب و عفونت
  • ترکیدن کیست
  • سرطان پوست، اگرچه این وضعیت به ندرت رخ می دهد.

اگر به نظر می رسد کیست ترکیده یا عفونی شده است، به پزشک مراجعه کنید.

بهترین راه برای از بین بردن توده در پیرسینگ لاله گوش چیست؟

پیرسینگ لاله گوش یک روند رو به افزایش است و معمولاً پس از انجام درمان سوراخ کردن گوش، در هر نقطه‌ای روی لاله گوش ایجاد می‌شود.

در برخی از افراد زخم های بیشتری به نام اسکارهای هیپرتروفیک یا اسکار کلوئید ایجاد می شوند. اسکارهای کلوئیدی فراتر از حاشیه سوراخ گوش گسترش می‌یابند که منجر به ظاهر شدن یک لامپ گرد می‌شود و ممکن است کاملا واضح باشند. کلوئیدهای لاله گوش خود به خود از بین نمی روند و برای رفع آنها نیاز به درمان جراحی دارند. بهترین گزینه درمانی شامل برداشتن جراحی همراه با تزریق استروئید به کلوئید برای به حداقل رساندن احتمال عود است. کلوئیدی که لاله گوش را تحت تاثیر قرار می دهد در افراد با پوست تیره تر شایع تر است.

سخن آخر

کیست ها و سایر برجستگی ها می توانند تقریباً در هر ناحیه ای از بدن از جمله لاله گوش ظاهر شوند. اغلب این کیست ها باعث درد نمی شوند، سرطانی نیستند و مشکلات جدی ایجاد نمی کنند.

کیست های لاله گوش به کندی رشد می کنند. پزشک معمولاً تنها در صورت وجود درد، ناراحتی، ترکیدن یا عفونت، حذف را توصیه می‌کند.

کیست ها معمولا در بزرگسالان در مناطقی که فاقد پوشش مو هستند، مانند روی صورت، گردن یا تنه ایجاد می شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز