لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فرق کاشت حلزون با سمعک

سمعک || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کم شنوایی تا حدودی یک مشکل رایج با افزایش سن است که می تواند زندگی، کار و روابط افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که راهکارهایی برای جبران کاهش شنوایی وجود دارند. سمعک ها و کاشت حلزون می توانند صداها را تقویت کرده و شنیدن را برای افراد آسان تر کنند. اما برخی افراد در استفاده از سمعک و یا کاشت حلزون تردید دارند. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت تفاوت بین کاشت حلزون و سمعک را مورد بررسی قرار دهیم.

سمعک چیست؟

سمعک‌های دستگاه‌های کوچکی هستند که با باتری کار می‌کنند و افراد می‌توانند آن‌ها را در داخل یا پشت گوش قرار دهند. آنها با تقویت صداها به افرادی که کم شنوایی خفیف تا عمیق دارند کمک می کنند تا بهتر بشنوند. سمعک از سه بخش تشکیل شده است:

  • تقویت کننده ای که صدا را بزرگ می کند.
  • یک بلندگو که صدای تقویت شده را به گوش فرد می فرستد.
  • یک میکروفون که امواج صوتی را دریافت و به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند.

اکثر سمعک‌ها دارای پروفایل‌های صدای متفاوتی هستند که برای محیط‌های صوتی متعدد، مانند یک اتاق آرام و یک استادیوم شلوغ مناسب هستند.

انواع مختلفی از سمعک ها مانند پشت گوش (BTE)، کاملاً داخل کانال و گیرنده داخل گوش وجود دارند. برخی از این سبک ها ممکن است برای درجات مختلف کم شنوایی مناسب تر باشند.

کاشت حلزون || پزشکتکاشت حلزون چیست؟

در کاشت حلزون‌ از دستگاه‌های کوچکی استفاده می شود که پشت گوش قرار می‌گیرند. جراحان این کار را با سوراخ کردن جمجمه برای قرارگیری ایمپلنت انجام می دهند.

این دستگاه‌ها گوش داخلی را دور می‌زنند تا عصب شنوایی را مستقیماً تحریک کنند و برای کسانی که کم شنوایی عمیق دارند، صدا را تقویت کنند.

با این حال کاشت حلزون فقط برای کسانی که کم شنوایی حسی عصبی دارند مناسب است. این شکل از کاهش شنوایی ناشی از آسیب به سلول های مو در گوش داخلی، مراکز پردازش مرکزی مغز یا عصب دهلیزی است. برخی از شایع ترین علل کم شنوایی حسی عصبی شامل صدمات سر، دیابت و کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا است.

آنها از دو بخش تشکیل شده اند: یک جزء خارجی که میکروفون، پردازنده گفتار و فرستنده را در خود جای داده است. و یک جزء داخلی که شامل یک گیرنده و یک آرایه الکترود است که در اعماق گوش داخلی کاشته شده است.

این دو جزء با استفاده از یک آهنربای قوی جفت می شوند. صدای جمع‌آوری‌شده از میکروفون و پردازنده گفتار به گیرنده منتقل می‌شود که آن را به پالس‌های الکتریکی تبدیل کرده و به الکترودها ارسال می‌کند. هنگامی که این الکترودها عصب شنوایی را تحریک می کنند، مغز سیگنالی برای پردازش صدا دریافت می کند.

تفاوت سمعک و کاشت حلزون

یکی از بزرگترین تفاوت های سمعک و کاشت حلزون این است که افراد می توانند به راحتی سمعک خود را خارج کنند، در حالی که کاشت حلزون به طور دائمی متصل می شود. اکثر افراد برای کاشت حلزون تحت عمل جراحی سرپایی قرار می گیرند. با این حال، کودکان و کسانی که بیماری زمینه ای دارند نیاز به جراحی بستری دارند.

بیماری های گوش و حلق و بینی

سمعک برای کسانی که کم شنوایی خفیف تا شدید دارند مناسب تر است، در حالی که کاشت حلزون برای کسانی که کم شنوایی عمیق دارند مناسب تر است. در حالی که سمعک صداها را تقویت می کند، کاشت حلزون حس صدا را ایجاد می کند. شنوایی شناس می تواند بسته به نوع کم شنوایی فرد، بهترین دستگاه را توصیه کند.

کاشت حلزون به طور مستقیم عصب شنوایی را تحریک می کند.

آنها فرکانس های مختلفی دارند و کاربران می توانند صداهای عجیب و غریب را به دلیل میدان های مغناطیسی بشنوند، در حالی که صداهای دیگر می توانند کیفیت مصنوعی داشته باشند.

علاوه بر این، مؤسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی بیان می کند که نوزادان زیر 18 ماه با کم شنوایی عمیق ممکن است از کاشت حلزون سود بیشتری ببرند.

یک بررسی در سال 2019 نشان داد که کاشت روی نوزادان در اوایل زندگی نتایج بهتری را به همراه دارد و به آنها اجازه می‌دهد زبان بیاموزند و گفتار را درک کنند.

قبل از جراحی کاشت حلزون، داوطلبان باید تحت ارزیابی شنوایی شناسی و روانشناختی، معاینه پزشکی و مطالعات تصویربرداری قرار گیرند. به دلیل تعهد زیاد پس از جراحی، بیماران (یا والدین آنها) بهتر است در مورد عملکرد و محدودیت های دستگاه مشاوره دریافت کنند. ایمپلنت از طریق جراحی در یک جراحی دو تا چهار ساعته تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد. چهار تا شش هفته بعد – یا زمانی که محل جراحی بهبود یافت – گیرنده برای نصب قطعه خارجی و فعال کردن و برنامه‌ریزی دستگاه خود باید به متخصص مراجعه کند.

افراد پس از کاشت حلزون به توجه بیشتری نیاز خواهند داشت. آسیب شناسان گفتار و شنوایی شناسان می توانند به افراد کمک کنند تا سیگنال هایی را که کاشت حلزون ارسال می کند را بشناسند.

سازمان غذا و دارو (FDA) هم سمعک و هم کاشت حلزون را به عنوان ابزار پزشکی تایید می کند. بیش از 90٪ شرکت‌های بیمه سلامت تجاری کاشت حلزون را پوشش می‌دهند.

با این حال، همه طرح های بیمه درمانی هزینه های سمعک را پوشش نمی دهند.

نحوه انتخاب سمعک و کاشت حلزون

سمعک ها و کاشت حلزون دستگاه های پزشکی هستند. یک پزشک یا متخصص شنوایی شناس می تواند برای بیماران مشخص کند که کدام محصول برای نیازهای فرد مناسب تر است. اما هنگام انتخاب سمعک یا کاشت حلزون باید چندین فاکتور را در نظر گرفت.

افرادی که سمعک می خرند بهتر است بررسی کنند که آیا دستگاه دارای موارد زیر است:

  • پروفایل ها و برنامه های مختلف صدا
  • سازگاری بلوتوث یا بی سیم
  • باتری های قابل شارژ یا غیر قابل شارژ
  • اپلیکیشن های سمعک سازگار
  • گارانتی، بازپرداخت و ضمانت
  • کاهش نویز دیجیتال و سرکوب بازخورد

اگر شنوایی شناس کاشت حلزون شنوایی را توصیه کند، افراد بهتر است ویژگی های زیر را در کاشت حلزون بررسی کنند:

  • گارانتی و ضمانت
  • طول عمر مورد انتظار طولانی
  • در دسترس بودن قطعات جایگزین
  • پشتیبانی قبل و بعد از قرارگیری
  • قابلیت مقاومت در برابر آب یا ضد آب
  • باتری های قابل شارژ یا غیر قابل شارژ
  • فناوری قابل ارتقا، قابل برنامه ریزی و آینده نگر
  • ویژگی هایی که با الزامات سبک زندگی آنها سازگار است، مانند مناسب بودن در حین ورزش

چندین برند، سمعک و کاشت حلزون تولید می کنند. برخی از سمعک ها برای خرید آنلاین در دسترس هستند و برخی دیگر فقط از طریق متخصص شنوایی شناس در دسترس هستند. افراد نمی توانند کاشت حلزون را به صورت آنلاین خریداری کنند.

کم شنوایی || پزشکتبررسی سلامت شنوایی بعد از سمعک و کاشت حلزون

معاینات شنوایی بخش مهمی از محافظت از سلامت شنوایی است و افراد بعد از استفاده از سمعک و یا کاشت حلزون باید به طور منظم معاینه شنوایی را انجام دهند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیان می‌کند که پزشک می‌تواند شنوایی یک فرد را در طول معاینه معمول بررسی کند و ممکن است در شرایط زیر او را به متخصص شنوایی ارجاع دهد:

  • خانواده و دوستان می گویند که فرد در شنوایی مشکل دارد.
  • یک فرد در گذشته در معرض صدای بلند قرار گرفته است.
  • بیمار تغییراتی را در شنوایی خود تجربه می کند.

صداهای بلند می تواند باعث کاهش شنوایی شود. علائم و نشانه های زیر ممکن است نشان دهنده کاهش شنوایی در اثر قرار گرفتن در معرض صدا باشد:

  • حساسیت به صدا
  • وزوز گوش، صدای زنگ در گوش
  • مشکل در درک مکالمات از طریق تلفن یا در مکان های پر سر و صدا

خدمات بهداشت ملی بریتانیا (NHS) توصیه می کند که افراد برای محافظت از شنوایی خود، اقدامات زیر را رعایت کنند:

  • استفاده از محافظ شنوایی وقتی که در اطراف صداهای بلند باشد.
  • کاهش صدا هنگام استفاده از هدفون و هنذفری
  • دور شدن از صداهای بلند تا حد ممکن

کدام یک برای شما مناسب است؟ سمعک یا کاشت حلزون؟

فقط یک متخصص مراقبت های بهداشتی شنوایی می تواند شنوایی شما را ارزیابی و تعیین کند که کدام وسیله شنوایی، برای شما مناسب است. اگر حس می کنید در شنوایی خود مشکل دارید بهتر است برای ارزیابی شنوایی خود به یک متخصص مراجعه کنید.

کدام دستگاه برای کم شنوایی غیر معمول یا کم شنوایی بهتر است؟

به طور کلی، اگر شما یک کم شنوایی غیر معمول مانند کم شنوایی با فرکانس پایین دارید، هم سمعک و هم کاشت حلزون یک گزینه هستند. با این حال، اگر کم شنوایی شما به دلیل نوروپاتی شنوایی باشد، کاشت حلزون ممکن است بهتر عمل کند.

سخن آخر

هر دوی آنها کم شنوایی را درمان می کنند، اما تنها یکی از آنها نیاز به جراحی دارد. سمعک ابزار انتخابی برای اکثر افراد کم شنوایی است، اما برای کسانی که ناشنوا هستند یا به شدت کم شنوایی هستند، کاشت حلزون ممکن است گزینه بهتری باشد.

افراد هنگام خرید دستگاه شنوایی باید سطح کم شنوایی و سبک زندگی خود را در نظر بگیرند. برخی از سمعک ها برای خرید آنلاین در دسترس هستند و برخی دیگر فقط از طریق متخصص شنوایی شناس در دسترس هستند. افراد نمی توانند کاشت حلزون شنوایی را به صورت آنلاین خریداری کنند و برای تعیین اینکه آیا این دستگاه ها برای آنها مناسب است یا خیر، نیاز به قرار ملاقات با متخصص شنوایی شناس یا متخصص گوش و حلق و بینی دارند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز