لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علل درد زبان

درد زبان-پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درد زبان، می تواند هنگام صحبت کردن یا غذا خوردن شما را آزار دهد و ممکن است نگران باشید که مشکلی جدی وجود دارد. خبر خوب این است که بیشتر علل درد زبان نگران کننده نیستند. اما ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت برخی از شایع ترین علل را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر شما هم گاه به گاه درد زبان را تجربه می کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا دلیل احتمالی وضعیت خود را بشناسید.

با توجه به اینکه درد زبان می‌تواند ناشی از علت‌های مختلف باشد، در صورت بروز درد زبان مزمن، شدید یا با علائم مربوطه، مراجعه به یک متخصص گوش و حلق توصیه می‌شود تا علت دقیق مشکل تشخیص داده شود و درمان مناسب تجویز شود.

درد زبان نشانه چیست؟

درد زبان احساس ناخوشایندی و تنفر در منطقه زبان است. این درد ممکن است باعث محدودیت در حرکت زبان، مشکل در بلعیدن غذا یا حتی سختی در گفتگو شود. درد زبان می‌تواند به صورت حاد یا مزمن باشد و می‌تواند ناشی از مشکلات مختلفی باشد، از جمله:

زخم های دهان

درد زبان شما ممکن است حول یک نقطه خاص متمرکز شود. در این شرایط اگر دهان خود را باز کنید تا نگاه کنید، ممکن است یک زخم گرد یا بیضی شکل یا زخم شانکر ببینید. ظاهر آن می تواند سفید یا گاهی قرمز، زرد یا خاکستری باشد. این لکه ها می توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند، مانند:

  • ترک سیگار
  • تغییرات هورمونی
  • خوردن غذاهای خاص
  • تجربه استرس یا اضطراب
  • خوردن چیزی سفت یا تیز
  • گاز گرفتن زبان یا آسیب های دیگر

زخم های دهان معمولاً پس از یک یا دو هفته بدون درمان بهبود می یابند. برای کمک به کاهش ناراحتی ممکن است از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. همچنین ممکن است بخواهید از خوردن چیزهایی مانند غذاهای تند که ممکن است زبان شما را بیشتر تحریک کنند خودداری کنید.

مطالعه بیشتر: شایع ترین زخم های دهان

در صورت لزوم همین الان با متخصص گوش و حلق آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

شایع ترین علل درد زبان || پزشکت

تروما

گاز گرفتگی شدید روی زبان می تواند بسیار دردناک باشد. خوردن چیزی بسیار داغ می تواند زبان شما را بسوزاند و حتی تاول بزند. دندان قروچه یا فشردن آنها ممکن است باعث درد در لبه های خارجی زبان شما شود. درست مانند زمانی که دست یا پای خود را می‌کوبید، درد ناشی از ضربه لزوماً بلافاصله از بین نمی‌رود. در هر صورت، آسیب به زبان ممکن است باعث درد و ناراحتی شود تا زمانی که آسیب به طور کامل بهبود یابد.

حساسیت غذایی یا آلرژی

برخی غذاها ممکن است باعث درد زبان شما شوند. در این شرایط ممکن است چیزی به نام سندرم آلرژی دهان داشته باشید. این وضعیت به عنوان سندرم غذای گرده نیز شناخته می شود و اغلب توسط میوه های خام، سبزیجات و برخی از آجیل های درختی ایجاد می شود. همراه با درد زبان، ممکن است این علائم را تجربه کنید:

بیماری های گوش و حلق و بینی
  • خارش دهان
  • گلو خراشیده
  • تورم لب ها، دهان یا زبان شما

سندرم آلرژی دهانی بیشتر در کودکان بزرگتر، نوجوانان و بزرگسالان جوانتر شروع می شود. اگر واکنش شما شدید باشد، پزشک ممکن است تزریق اپی نفرین  را تجویز کند.

التهاب

ممکن است روی زبان خود چیزی به نام ورم پاپیلا داشته باشید. این برجستگی های سفید یا قرمز گاهی اوقات به عنوان پاپیلیت زبانی گذرا نامیده می شود. این بدان معنی است که جوانه های چشایی شما ورم کرده و ممکن است دردناک شوند. آنها معمولاً طی چند روز خود به خود از بین می روند.

برفک دهان نوعی عفونت قارچی است که ممکن است باعث درد زبان شود. در این شرایط احتمال دارد لکه‌های سفیدی را روی زبان خود ببینید که شبیه پنیر هستند. این عفونت در نوزادان و بزرگسالان مسن تر، به ویژه آنهایی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شایع تر است. اگر اخیرا آنتی بیوتیک مصرف کرده اید، ممکن است به برفک دهان مبتلا شوید. همچنین در افرادی که از داروهای استروئیدی برای مدیریت آسم خود استفاده می کنند نیز رخ می دهد. سایر عفونت هایی که ممکن است باعث درد زبان شوند، مانند:

  • بیماری دست، پا و دهان
  • ویروس پاپیلوم انسانی
  • سیفلیس

مطالعه بیشتر: لکه های روی زبان نشانه چیست؟

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن و حتی ترک سیگار می تواند باعث درد زبان شود. هنگامی که سیگار می کشید، خود را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان در دهان و گلو قرار می دهید. سایر مشکلاتی که سیگار می تواند در دهان ایجاد کند، عبارتند از:

  • بوی بد دهان
  • لکه دار شدن دندان ها
  • پوسیدگی و از دست دادن دندان
  • زبان مودار ناشی از رشد باکتری و مخمر
  • لکه های قهوه ای روی لثه های شما
  • کام ضخیم و رنگ پریده یا سفید، یا سقف دهان شما

ترک سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را در عرض پنج سال به نصف کاهش دهد.

جهت ویزیت فوری و آسان با متخصص آنلاین همین الان کلیک کنید.

علت درد زبان-پزشکت

سندرم سوزش دهان

آیا درد شما بیشتر شبیه سوزش است؟ سندرم سوزش دهان، یا سندرم سوزش زبان، می‌تواند این احساس را در زبان یا سایر نواحی دهان مانند داخل گونه‌ها، لثه‌ها، لب‌ها یا کام ایجاد کند. حتی ممکن است در مواقعی احساس کنید که غذاهای بسیار گرم خورده اید و زبانتان را داغ کرده اید. این احساس می تواند به طور ناگهانی اتفاق بیفتد یا در طول زمان ایجاد شود. علائم دیگر شامل افزایش تشنگی یا خشکی دهان و تغییرات چشایی یا از دست دادن چشایی است.

کمبود ویتامین و کم خونی

اگر بدن شما از نظر ویتامین B-12 ، آهن یا فولات دچار کمبود باشد، ممکن است زبان صاف و دردناکی داشته باشید. اگر کمبود ویتامین B-12 دارید، زبان شما نیز ممکن است قرمز رنگ باشد. سطوح پایین روی می تواند باعث سوزش زبان شود.

سایر علائم کمبود ویتامین، عبارتند از:

  • خستگی
  • سرگیجه
  • ضعف عضلانی
  • ضربان قلب نامنظم
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها

کمبود ویتامین به طور کلی در طی یک دوره زمانی طولانی از چندین ماه تا سال ایجاد می شود. درمان شامل خوردن یک رژیم غذایی متعادل، مصرف مکمل ها و گاهی تزریق ویتامین است.

نورالژی

نورالژی ناشی از تحریک یا آسیب عصبی است. اگر دلیل واضح دیگری مانند ضربه یا عفونت وجود نداشته باشد، ممکن است دلیلی باشد که افراد درد زبانی مکرر را تجربه می کنند. نوع درد همراه با این وضعیت، مانند شوک الکتریکی شدید است. ممکن است آن را روی زبان یا در گلو، لوزه ها یا گوش خود احساس کنید. ممکن است با بلع تحریک شود و در افرادی که سرطان گلو یا گردن دارند رخ دهد. در غیر این صورت، علت همیشه مشخص نیست. اگر در نهایت به این بیماری مبتلا شدید، ممکن است نیاز به مصرف داروهایی برای کمک به درد عصبی داشته باشید یا با پزشک خود در مورد جراحی صحبت کنید.

مطالعه بیشتر: درد زبان و گلو همزمان

لیکن پلان

لیکن پلان یک مشکل پوستی مزمن است که باعث هر چیزی می شود، از بثورات خارش دار روی پوست گرفته تا لکه های توری سفید و درد روی زبان. موارد خفیف تر این اختلال ممکن است اصلاً ناراحتی ایجاد نکند. علائم دیگر شامل لکه های قرمز یا سفید در دهان یا سوزش هنگام خوردن یا نوشیدن است. حتی ممکن است با این بیماری لثه های قرمز دردناکی پیدا کنید. درمان ممکن است ادامه داشته باشد.

بیماری بهجت

بیماری بهجت، باعث التهاب عروق خونی در سراسر بدن شما می شود. این یک دلیل نادر برای درد زبان است، اما ممکن است باعث ایجاد زخم‌هایی در دهان شود که شبیه آفت‌های شانکر هستند. این زخم ها به صورت نواحی گرد و برآمده با تحریک شروع می شوند. آنها ممکن است بین یک تا سه هفته دوام داشته باشند و ممکن است با گذشت زمان برگردند.

سایر علائم این بیماری، عبارتند از:

  • التهاب در چشمان
  • درد مفاصل
  • مسائل گوارشی
  • زخم های تناسلی
  • گلوسیت مولر
  • زخم ها و توده های آکنه مانند روی پوست

گلوسیت مولر همچنین گلوسیت آتروفیک یا حتی زبان “طاس” یا “صاف” نامیده می شود. این حالت نوعی التهاب زبان است. می تواند باعث درد، سوزش یا احساس سوزش شود. زبان شما ممکن است از نظر ظاهری صاف و حتی براق شود زیرا جوانه های چشایی شما آتروفی شده است. این وضعیت معمولاً به کمبودهای تغذیه ای مانند کمبود ویتامین B-12 یا کم خونی یا حتی بیماری سلیاک مربوط می شود.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان گوش و حلق و داخلی  

دهانشویه و درد زبان-پزشکت

داروهای خاص

آیا از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ناپروکسن (Aleve) یا بتا بلوکرها استفاده می کنید؟ برخی از مطالعات نشان داده اند که این داروها ممکن است با ایجاد زخم، زبان شما را زخم کند. دهانشویه ها همچنین ممکن است زبان شما را تحریک کرده و باعث درد شوند.

پمفیگوس ولگاریس

اگرچه نادر است، اما پمفیگوس ولگاریس اختلالی است که می تواند باعث ایجاد زخم های دردناک در دهان یا اندام تناسلی شما شود. این زخم ها ممکن است به صورت تاول در دهان شما ظاهر شوند. ممکن است پاره شده و ترشح کنند و عفونی شوند. حتی ممکن است خوردن یا قورت دادن برای شما مشکل باشد. درمان معمولاً شامل داروها یا روش‌های درمانی مختلفی مانند مواردی است که برای درمان سوختگی‌های شدید استفاده می‌شود.

سرطان دهان

یکی دیگر از علل نادر درد زبان، سرطان دهان است. باز هم، دلایل زیادی وجود دارد که شما ممکن است زبان درد داشته باشید. سرطان تنها یک احتمال دور از دسترس است. اگر متوجه درد همراه با توده یا زخمی شدید که از بین نمی رود، ممکن است بخواهید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

علائم دیگر سرطان زبان، عبارتند از:

  • جویدن دردناک
  • بلع دردناک
  • دندان های شل
  • زخم هایی که خوب نمی شوند.
  • زخم هایی که خونریزی می کنند.
  • ضخیم شدن پوستی که دهان شما را می پوشاند.

سرطان دهان ممکن است در مراحل اولیه درد ایجاد نکند، بنابراین اگر حتی بدون درد به مدت دو هفته یا بیشتر احساس کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

سندرم شوگرن

سندرم شوگرن یک اختلال خودایمنی نادر است که منجر به التهاب در غدد بزاقی و اشکی می شود که منجر به خشکی مزمن چشم و خشکی دهان می شود. همچنین معمولاً با تغییرات پوستی، درد مفاصل و سایر مسائل مرتبط است. مشخص نیست چرا برخی افراد به سندرم شوگرن مبتلا می شوند. در افراد مبتلا به خشکی مزمن دهان، زبان ممکن است خشک و شقاق شود و به راحتی دچار زخم و عفونت شود.

مطالعه بیشتر: علل سوزن سوزن شدن لب

شایع ترین علل درد زبان || پزشکت

در صورت مشاهده چه علائمی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که با درد زبان مواجه شده‌اید و تجربه علائم زیر را دارید، توصیه می‌شود به یک پزشک مراجعه کنید:

  1. درد شدید و مزمن: اگر درد زبان شما شدید است و برای مدت زمان طولانی ادامه دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. درد شدید ممکن است نشانه مشکل جدی‌تری باشد که نیاز به بررسی و درمان تخصصی دارد.
  2. تغییر رنگ، آفت‌ها و زخم‌ها: اگر زبان خود را باز کنید و تغییر رنگ غیرطبیعی، زخم‌ها، آفت‌ها، خونریزی یا تورم مشاهده می‌کنید، بهتر است به پزشک متخصص دهان و فک و صورت (دندانپزشک) مراجعه کنید. این ممکن است به علت زخم‌ها، عفونت‌ها، عوامل آلرژیک یا عوارض جانبی داروها باشد.
  3. مشکل در بلعیدن و صحبت کردن: اگر درد زبان شما باعث مشکل در بلعیدن غذا، آب و مایعات یا سختی در صحبت کردن شده است، بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این می‌تواند نشانه مشکلات جدی‌تری مانند تنگی عروق، عفونت‌ها یا التهابات عمیق‌تر باشد.
  4. علائم دیگر: اگر همراه با درد زبان علائم دیگری مانند تب بالا، لاغری غیرقابل توضیح، خستگی شدید، تغییرات غیرمعمول در وضعیت عمومی و سایر علائم نامعمول دیگر را تجربه می‌کنید، بهتر است به طور فوری به پزشک مراجعه کنید.

در بسیاری از موارد، درد دلیلی برای نگرانی نیست، اما پزشک می تواند به شما کمک کند تا دلایل نادرتر ناراحتی زبان مانند پمفیگوس ولگاریس یا سرطان دهان را رد کنید. پزشک شما همچنین می‌تواند داروهایی برای کنترل برفک دهان، عفونت‌ها یا سایر مشکلات تجویز کند تا به زودی احساس بهبودی کنید.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص یا پزشک آنلاین بپرس.

بهبود درد زبان با شستشو آب گرم-پزشکت

درمان درد زبان

درد زبان ممکن است به علت مشکلات مختلفی از جمله زخم‌ها، التهاب‌ها، عفونت‌ها، سوختگی، عوامل تغذیه‌ای یا عوامل دیگر ایجاد شود. در صورت تجربه درد زبان، می‌توانید به مراقبت‌های خانگی و در صورت لزوم مشاوره پزشکی روی آورید. در هر صورت، درمان درد زبان بستگی به علت اساسی آن دارد. در ادامه چند روش درمانی کلی برای برخی از علل شایع درد زبان آورده شده است:

  • شستشوی دهان با آب گرم و نمک
  • نوشیدن مایعات گرم مثل چای
  • بالا بردن سر به وضعیت نیمه نشسته و استفاده از بسته‌های یخ
  • مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن

توجه داشته باشید که این توصیه‌ها به عنوان راهنمایی عمومی ارائه شده‌اند و ممکن است بسته به علت و شدت درد زبان شما، نیاز به مشاوره پزشکی و درمان متخصصانه داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 7

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز